handdator

Visa fullständig version : Förslag på bulk = )


Kricka
2010-12-08, 16:31
Tjena, har lite frågor angående bulk.

Jag är 22 år gammal, väger 59 kg och längden är 168 cm.

Har tränat några år dock aldrig något seriöst, min träning går i perioder. Mitt allra främsta intresse är nämligen att gå ut och festa med kompisar. Det funkar ju inte om man vill bygga. Sen är jag väldigt dålig då det gäller kosten.
Men nu ska det bli ändring på det!
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76765&stc=1&d=1291822150
Vill bulka upp mig till 69 kg hade jag tänkt.

Vill veta hur mycket kcal bör jag ligga på per dag för att gå upp i vikt ?

Kom gärna med förslag = )


http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76766&stc=1&d=1291822150

karlingen
2010-12-08, 16:45
59kg. Är du helt säker?

karlingen
2010-12-08, 16:47
Och för att svara på din fråga:
För att gå upp i vikt måste du veta hur mycket ditt dagliga energibehov är. Skriver du vad du brukar göra under dagarna så kan jag nog räkna ut det till dig. Annars får du göra det själv här: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Välj "BMR & RMR Calculator"

Flonkz
2010-12-08, 17:19
Du har ju redan rätt bra form. =)

Gabriel174
2010-12-08, 17:31
59kg. Är du helt säker?

+1

*flex*

Kricka
2010-12-08, 18:14
Och för att svara på din fråga:
För att gå upp i vikt måste du veta hur mycket ditt dagliga energibehov är. Skriver du vad du brukar göra under dagarna så kan jag nog räkna ut det till dig. Annars får du göra det själv här: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Välj "BMR & RMR Calculator"


Ja är säker på 59 kanske att jag gått ner något kilo nu.
Huum alltså det ser så olika ut från dag till dag, men oftast 1 dl havregrynsgröt på morgonen. vid halv 8 tiden
Lunch vid 11:30 kyckling o potatis. äter dock inte kyckling varjedag-
Sen brukar det bli gym vid 3 när jag slutar. Kommer hem lagar i ordning något oftast kyckling. Är dålig just på det där med matlagning.
Sen äter jag kanske någon macka på kvällen innan jag går och lägger mig..

Vore väldigt tacksam för lite förslag på vad jag bör äta vilka tider osv. = )

vicarious
2010-12-08, 18:33
Du kan äta vad du vill, vad du äter är inte det viktigaste.

Du går upp i vikt om du äter mer energi än vad du gör av med, spelar ingen roll vad du äter egentligen. Men du kan ju försöka äta så proteinrikt du kan. Protein är det som behövs för att bygga muskler (och träning såklart.)

Crocker
2010-12-08, 18:54
Ja är säker på 59 kanske att jag gått ner något kilo nu.
Huum alltså det ser så olika ut från dag till dag, men oftast 1 dl havregrynsgröt på morgonen. vid halv 8 tiden
Lunch vid 11:30 kyckling o potatis. äter dock inte kyckling varjedag-
Sen brukar det bli gym vid 3 när jag slutar. Kommer hem lagar i ordning något oftast kyckling. Är dålig just på det där med matlagning.
Sen äter jag kanske någon macka på kvällen innan jag går och lägger mig..

Vore väldigt tacksam för lite förslag på vad jag bör äta vilka tider osv. = )
59 kg på den formen är nog halva kollos dröm. *flex*

Skriv mer utförligt, vad du äter.

young_george
2010-12-08, 18:56
Ja är säker på 59 kanske att jag gått ner något kilo nu.
Huum alltså det ser så olika ut från dag till dag, men oftast 1 dl havregrynsgröt på morgonen. vid halv 8 tiden
Lunch vid 11:30 kyckling o potatis. äter dock inte kyckling varjedag-
Sen brukar det bli gym vid 3 när jag slutar. Kommer hem lagar i ordning något oftast kyckling. Är dålig just på det där med matlagning.
Sen äter jag kanske någon macka på kvällen innan jag går och lägger mig..

Vore väldigt tacksam för lite förslag på vad jag bör äta vilka tider osv. = )

Gör det inte krångligare än vad det är med maten, du behöver inga särskilda tider eller dieter för att gå upp i vikt.
Ät som du gör nu, men ta lite extra stora portioner. Kanske dricka lite extra mjölk till maten och en extra macka innan du lägger dig.

Det går förresten alldeles utmärkt att båda träna seriöst och vara ute och festa regelbundet. Vad som säkerligen kommer påverka dina resultat negativt är att sitta hemma och tråka varje kväll bara för att du ska träna dagen efter. Sen är krogen ett utmärkt ställe att visa upp sina nyvunna resultat från gymet ;)

Kricka
2010-12-08, 19:31
Du har ju redan rätt bra form. =)

Formen är helt okej, men för litet måste få på mig så jag kan bygga = )

karlingen
2010-12-08, 21:03
Formen är helt okej, men för litet måste få på mig så jag kan bygga = )

Den här eviga myten om att man måste få på sig fett för att bygga. NEJ. Du behöver inte få på dig fett för att kunna bygga. Antingen äter du för att bygga muskler eller så äter du mindre för att gå ner i vikt.

Du bygger dessutom muskler bättre ju lägre kroppsfett du har.

Kricka
2010-12-08, 22:27
Den här eviga myten om att man måste få på sig fett för att bygga. NEJ. Du behöver inte få på dig fett för att kunna bygga. Antingen äter du för att bygga muskler eller så äter du mindre för att gå ner i vikt.

Du bygger dessutom muskler bättre ju lägre kroppsfett du har.

Ja så kanske det är, men då är frågan vad äter man FÖR att bygga muskler :=)

young_george
2010-12-09, 01:15
Ja så kanske det är, men då är frågan vad äter man FÖR att bygga muskler :=)

Protein. Att ha en högre andel av protein i ditt sammanlagda energiintag kommer sannolikt öka din kroppssammansättning positivt gentemot att ha en mindre fördelning protein.

Men det finns generellt gott om i protein i inta "en vanlig kost", som är baserad kring kött, mejerivaror, ägg och grönsaker. Häng inte upp dig allt för mycket på maten, det är styrketräningen som kommer ha den absolut största påverkan på din kropp, så om något är det där du bör "tänka till lite extra" så att säga.

Kricka
2010-12-09, 13:47
Satt precis och räkna på mitt basala behov per dag. Beräknat på 58 kg som jag väger idag, skulle jag behöva 3110 kcal .
OM jag då lägger på ca 600 kcal dvs 3700 kcal per dag. Är det proteinintaget jag bör öka eller kolhydrater?
Min tanke är att få på mig massa. Bli fet helt enkelt. OCH hur mkt tror ni att jag skulle kunna gå upp per månad med denna bulk???
Tack för svar = )

karlingen
2010-12-09, 13:50
Ditt basala energibehov är knappas 3110 kcal. Nånstans har du räknat fel

Kricka
2010-12-09, 14:02
Ditt basala energibehov är knappas 3110 kcal. Nånstans har du räknat fel


Formel för att räkna ut ditt basala behov per dagen
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + 797,5 (58kg) + 840,504 -149,05 * 2,0 = 3110 kcal per dag
Eftersom jag har för högämnesomsättning så räknade jag på 2,0 samt att jag utövar i stort sett alltid någon typ av fysiks aktivitiet varje dag. är det inte gymmet så är det innebandy. gym 4-5 dagar i veckan samt innebandy 2-3 dagar..

En formel för att räkna ut ditt basala behov för dagen.

Svaret multipliceras sedan med en faktor beroende på hur aktiv du är. 1,2 är en stillasittande dag och 2,0 är en dag där du tränar väldigt mycket och är aktiv.

karlingen
2010-12-09, 14:17
Ditt basala energibehov är inte 3110. Det är med aktiviteter. Ditt basala energibehov är 1555 kcal.

Basala vs. dagliga

Kricka
2010-12-09, 14:25
Ditt basala energibehov är inte 3110. Det är med aktiviteter. Ditt basala energibehov är 1555 kcal.

Basala vs. dagliga



Okeej, sorry. Men låt oss säga att jag skulle lägga mig på 3700 kcal per dag. Hur mkt tror du jag skulle gå upp i vikt då per månad. Och är det protein eller kolhydrater jag bör prioritera? = )

bapeee
2010-12-09, 14:43
Kolhydrater! :) En bulk!! =)

karlingen
2010-12-09, 14:48
Okeej, sorry. Men låt oss säga att jag skulle lägga mig på 3700 kcal per dag. Hur mkt tror du jag skulle gå upp i vikt då per månad. Och är det protein eller kolhydrater jag bör prioritera? = )

Det går inte att säga hur mycket du kommer att öka i vikt. Men visst, vill du äta 3700 kcal per dag så kör på det. Jag väger 69kg, är 170 cm lång och tränar 4-5 dagar i veckan. Min dagliga energiförbrukning är på 2300 kcal. Så dina 3700 kcal / dag är nog lite att ta i. Men visst, springer du marathon varje dag så vsg.

Prioritera protein. Skär inte ner på kolhydraterna. Men protein framför allt. Det är det tillsammans med styrketräning som får dig att öka i muskelmassa.

Kimkay
2010-12-09, 15:07
Att ditt TDEE skulle vara 3110 skulle vara mer troligt, men även det låter mycket tycker jag.

Klanox
2010-12-10, 17:10
Det absolut enklaste är att sätta upp ett kostschema och lägg lika mycket om inte mer fokus på kosten än gymmet. Ät MINST 6 gånger per dag. Varje mellanmål ska vara proteinrikt som tex en burk kesella. Mätt räcker inte, spyfärdig är det du vill uppnå. När du tror du är mätt orkar du en lika stor portion till. Detta behövs dock bara göras på dom stora målen som Lunch och middag.

Ät x kroppsvikt*1g vitargo efter varje träningspass. med en banan. nattprotein.
Fullföljer du detta schemat och inte går upp i vikt så vet jag inte vad jag tar mig till! :D

Lycka till!

benacii
2010-12-10, 18:07
ät och håll käften bara