handdator

Visa fullständig version : Utbilda sig till hantverkare eftergymnasialt?


myggan
2010-12-08, 12:02
Hej.

Är 27 år nu och börjar inse att det jag har utbildat mig till eventuellt aldrig kommer leda till något jobb och känner därför att jag behöver skaffa en backup.
Är inne på att utbilda mig till elektriker eller rörmokare och har hört mig för lite hur jag skulle kunna gå till väga men har inte fått några konkreta svar och mitt googlande leder ingen vart heller.

Det verkar som det naturliga steget att gå är att läsa på gymnasiet och därefter gå lärling men det borde väl rimligtvis även eftergymnasialt gå att gå samma väg?

Tänkte att någon här på forumet borde veta lite mer om hur man kan gå till väga. Är eventuellt till och med beredd att bekosta utbildningen själv.

edit: har förstått att det skall finnas ky-utbildningar om det här men hittar ingen info om det. Om någon vet mer om det får ni gärna berätta det också.

Mental
2010-12-08, 12:03
Finns det ingen KY på området? Syrran utbildade sig till konditor eftergymnasialt.

myggan
2010-12-08, 12:04
Finns det ingen KY på området? Syrran utbildade sig till konditor eftergymnasialt.

Du var snabbare än min edit :) Hittar som sagt inga utbildningar när jag letar men det låter rimligt att det skulle finnas det.

myggan
2010-12-08, 12:17
Kanske bör lägga till att jag bor i Göteborg och läser gärna i närheten av där eller på distans.

Och det är alså installationselektriker jag helst vill läsa

fiskebulle
2010-12-08, 12:29
Det finns en eftergymnasial utbildning att gå. Du är lärling i 2 år, 4st utbildningstillfällen x 4 veckor under denna tid. För att få gå denna utbildning måste du först hitta lärlingsplats. Detta gäller iaf för rörmokare, vet ej hur det är med elektriker.

myggan
2010-12-08, 12:49
Det finns en eftergymnasial utbildning att gå. Du är lärling i 2 år, 4st utbildningstillfällen x 4 veckor under denna tid. För att få gå denna utbildning måste du först hitta lärlingsplats. Detta gäller iaf för rörmokare, vet ej hur det är med elektriker.

Vet du vart jag kan läsa mer om detta eller vem jag kan höra av mig till för mer info?

agazza
2010-12-08, 12:50
Hade jag varit du hade jag gått vindkraftverkstekniker, för där är det redan brist och det kommer bli större brist. Verkar inte krävas någon el utbildning i förväg heller.

EDIT: för övrigt kan du kolla kyguiden

svennebanan
2010-12-08, 12:52
Hade jag varit du hade jag gått vindkraftverkstekniker, för där är det redan brist och det kommer bli större brist. Verkar inte krävas någon el utbildning i förväg heller.

EDIT: för övrigt kan du kolla kyguiden

Då kan man inte välja vart man vill bo va?

agazza
2010-12-08, 12:57
Då kan man inte välja vart man vill bo va?

njae men nere vid göteborg blir väl största vindkraftverks bankerna, eller ner mot danmark, men hur som helst får man räkna med att jobba som resande montör antar jag, men det är bara bonus :) utbildningarna vet jag inte riktigt vart dom ligger.

eiri
2010-12-08, 13:06
svåraste är att få tag i en plats på ett företag, brorsan gick måleri på gymnasiet sen lärling 2 år på en firma, firman betalade 30% resten blev betalat genom aktivitetsstöd. Försöker själv få tag i ett lärlingsjobb nu, ska ner på fredag och tala med en studievägledare.

svennebanan
2010-12-08, 13:09
njae men nere vid göteborg blir väl största vindkraftverks bankerna, eller ner mot danmark, men hur som helst får man räkna med att jobba som resande montör antar jag, men det är bara bonus :) utbildningarna vet jag inte riktigt vart dom ligger.

Resande montör är inte bonus för alla skulle jag tro. Inte mig i alla fall. :)

tsp
2010-12-08, 14:03
Gäller att man inte är höjdrädd heller om man ska upp i ett 120m högt torn och vifta med skiftnycklar å grejer

davvvan
2010-12-08, 14:24
Vet en polare som gick snickare, KY. Fick jobb direkt. Bra skit.

agazza
2010-12-08, 14:33
Resande montör är inte bonus för alla skulle jag tro. Inte mig i alla fall. :)

Nej det är klart att det inte är för alla, men det folk kanske inte tror är att man får mer fritid faktiskt.

Eftersom du har betalt nästintill hela dagarna + resor och tillägg så kan man gå ner och jobba tex 70% osv.

Många av dom jag känner hade barnfamiljer hemma i sverige, då jobbade dom helst måndag-torsdag eller måndag-lördag och sen var hemma en vecka.

du har ju även då ungefär 20-40% högre lön i norge plus runt 20% skillnad i valutan.

Men bor man söderut så är det väl möjligt att jobba som vindkraftverkstekniker lokalt.

Superior
2010-12-08, 16:44
Kolla hos Lernia.
Jag läser CSC-tekniker hos dom i Malmö och hos oss finns även en elektrikerutbildning, vad det är för inriktning har jag ingen aning om.
Men det bör du kunna få fram via Lernias hemsida.

Happy hunting ;)

Edit*
Hittade litta på deras sida till dig. (http://www.lernia.se/Utbildning/Sok-utbildning/?q=elektriker)

kohai
2010-12-08, 17:05
http://www.kyguiden.se/

Angel
2010-12-08, 17:52
Min pappa har ett byggnads/fastighetsbolag om du behöver praktikplats sen :)

Tråkigt att du ska behöva ge upp det du utbildade dig till, som faktiskt var ditt drömyrke, eller hur?