handdator

Visa fullständig version : Enkel bok om kostråd till farsan?


Grotesk
2010-12-08, 11:23
Nu är det som så att farsan fyller snart 50 och eftersom han bantat/dietat osv. till och från så tänkte jag att han en gång för alla skulle gå ner de där bedrövliga kilona och hålla sig där.

Farsan har dålig insikt i kost och tror inte alls på mitt upplägg när det gäller deff osv. Han anser tom. att proteinpulver är fusk. Vi har alltså att göra med en grottmänniska. Men visst ska väl grottmänniskor också få gå ner i vikt och stanna där?

Jag tänkte alltså köpa en bok till honom, som hjälp till att gå ner i vikt. Boken skulle högst troligen få honom att ta viktnedgången seriöst och disciplinerat, eftersom han blindt följer alla "experter," programledare och annat.

Så min fråga är: finns denna boken? Den får alltså vara lättläst, inte för mycket kemi och domedagsteorier osv. Bara en bok som hjälper gamla farsan med de där kilona!

Tack på förhand

karlingen
2010-12-08, 11:37
Deff guiden! :D:D:D

Eddie Vedder
2010-12-08, 12:09
Köp Ove Rytters bok om räningh för 40+ och komplettera med Per Morbergs kokbok. Alternativt Husmanskonst av Leif Mannerström.

Grotesk
2010-12-08, 12:28
Deff guiden! :D:D:D

Ja, den tar han säkerligen till sig. Eller inte.. :(

Köp Ove Rytters bok om räningh för 40+ och komplettera med Per Morbergs kokbok. Alternativt Husmanskonst av Leif Mannerström.

Var lite inne på Oves bok. Har du läst den eller vet någon som har?

Sniggel
2010-12-08, 14:56
Låter som att, om du köper en "speciell-diet-bok" oavsett vilken, så kommer han att bli en förespråkare av den dieten och förkasta allt annat i framtiden :p

Grotesk
2010-12-08, 23:36
Låter som att, om du köper en "speciell-diet-bok" oavsett vilken, så kommer han att bli en förespråkare av den dieten och förkasta allt annat i framtiden :p

Jag hoppas han iaf ska ta till sig boken och göra något åt hans övervikt. Vore ju inte fel om han även blev mer öppen och mindre trångsynt, men det är nog önsketänkande. :D

Har kikat på Oves bok som nämndes men vet i fan om den ens innehåller kost?

Eddie Vedder
2010-12-09, 07:18
Jag hoppas han iaf ska ta till sig boken och göra något åt hans övervikt. Vore ju inte fel om han även blev mer öppen och mindre trångsynt, men det är nog önsketänkande. :D

Har kikat på Oves bok som nämndes men vet i fan om den ens innehåller kost?

Nej det tror jag inte den gör. Det var ju därför jag kompletterade den med två optimala kostböcker. :)

Grotesk
2010-12-09, 10:06
Nej det tror jag inte den gör. Det var ju därför jag kompletterade den med två optimala kostböcker. :)

Vilken miss utav mig.

Farsan gillar Per Morberg så det är nog ett säkert kort. Ska kika på den andra också som nämndes. Tackar!

Sniggel
2010-12-09, 19:26
Fast är inte Per Mobergs kokbok lite fel typ av motivation? Vad jag förstått så är det en kokbok om hur man gör god mat (enl moberg) och snarare hur man hittar inspiration till extra goda måltider, kanske inte hur man lagar mat till vardags och för att ta hand om en övervikt?

Trance
2010-12-09, 20:51
Nej det tror jag inte den gör. Det var ju därför jag kompletterade den med två optimala kostböcker. :)

Jag har inte läst dem men är inte de för att laga mat, vilket inte alls är vad han efterfrågar.

Tolkia
2010-12-09, 21:25
Den här är faktiskt inte så dum: http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Livsstilsfaktorer/Kost/Alla-hjartans-recept/

Innehåller både recept (som är användbara) och lite basics om mat och motion. Inget för den som vill bli nästa Mr O, men rätt lämplig för den som bara vill bli lite lättare och börja äta lite bättre. Jag har, när jag läser trådstarten, lite svårt att få grepp om i vilken kategori pappan i fråga egentligen ligger.

Eddie Vedder
2010-12-09, 21:26
Jag har inte läst dem men är inte de för att laga mat, vilket inte alls är vad han efterfrågar.

Jo mat av bästa kvalité. Vilket jag ser som det bästa oavsett viktmål.

Trance
2010-12-09, 21:37
Jo mat av bästa kvalité. Vilket jag ser som det bästa oavsett viktmål.

Det var fortfarande inte det han efterfrågade. De böckerna ger ingen som helst kunskap om kost, vad som är bra att tänka på eller allmänna tips. Det är en samling recept för dig som tycker om husmanskost och fått din kunskap på annat håll.

Eller dietistutbildningen kanske helt enkelt kan ersättas av recept.nu. Där finns hur mycket recept som helst.

Eddie Vedder
2010-12-09, 21:50
Det var fortfarande inte det han efterfrågade. De böckerna ger ingen som helst kunskap om kost, vad som är bra att tänka på eller allmänna tips. Det är en samling recept för dig som tycker om husmanskost och fått din kunskap på annat håll.

Eller dietistutbildningen kanske helt enkelt kan ersättas av recept.nu. Där finns hur mycket recept som helst.

Dietister gör mer än ger kosthjälp som en frisk person kan behöva för att tappa några kilon. Det tror jag du vet.

Min poäng är att jag tror en bok om allmänt bra mat är bäst för att tappa de där extrakilona. Inte en bantarbok. Precis som jag tror att folk skulle vara friska med mer kunskap om matlagning och bra råvaror än massa förvirrande råd om hur mycket av näringsämne x som ska ätas mer än y.

Anders The Peak
2010-12-09, 21:58
Grotesk jag tycker att du börjar med att ta med farsan till gymmet ett par ggr per vecka men du ta det lugnt i början. Styrketräning är den bästa medicinen för att få igång kroppen och hjärnan och det kan skapa en nyttig relation mellan far och son. Efter någon vecka tycker jag att du ger honom ISO-dieten och Rytters bok för 40 taggare.

Tolkia
2010-12-09, 21:58
Dietister gör mer än ger kosthjälp som en frisk person kan behöva för att tappa några kilon. Det tror jag du vet.

Min poäng är att jag tror en bok om allmänt bra mat är bäst för att tappa de där extrakilona. Inte en bantarbok. Precis som jag tror att folk skulle vara friska med mer kunskap om matlagning och bra råvaror än massa förvirrande råd om hur mycket av näringsämne x som ska ätas mer än y.
Dietister som försöker få friska personer att tappa några extrakilon har ofta en ganska tuff uppgift, det tror jag att du vet.

Jag tycker att du förenklar nu. Att ge en person som inte har någon som helst kunskap om matvaror och matlagning en kändiskokbok för att man själv, som redan har kunskapen inhämtad på annat håll, tycker att den är läcker är att ge den personen en läcker kokbok, inte att ge personen en bok att lära sig något av. Det är inte fel att göra det, men man får ju anpassa sig efter vilket syfte man har. För att ta ett exempel, så är ju Jamie Oliver känd för att vurma för "bra råvaror" etc. etc., men jag skulle ínte ge hans kokböcker (åtminstone inte hans första tre) till någon som ville ha hjälp med att lära sig mat för att gå ned i vikt.

Sedan är inte alla kokböcker som är skrivna åt "typ bantare" av den typ som du anspelar på.

z_bumbi
2010-12-09, 22:04
Min poäng är att jag tror en bok om allmänt bra mat är bäst för att tappa de där extrakilona. Inte en bantarbok. Precis som jag tror att folk skulle vara friska med mer kunskap om matlagning och bra råvaror än massa förvirrande råd om hur mycket av näringsämne x som ska ätas mer än y.

Det förklarar inte direkt överviktiga kockar, t ex Leif Mannerström som var ganska kraftigt överviktig innan han bestämde sig för att börja gå promenader och dra ner på de grädde och smör i maten.

Tolkia
2010-12-09, 22:06
Det förklarar inte direkt överviktiga kockar, t ex Leif Mannerström som var ganska kraftigt överviktig innan han bestämde sig för att börja gå promenader och dra ner på de grädde och smör i maten.
Apropå det, så har jag för mig att Erik Lallerstedt skrivit en bok/kokbok med utgångspunkt i hur just han bantade ner sig några viktklasser. Målgrupp andra gubbar i samma sits.

Eddie Vedder
2010-12-09, 22:15
Dietister som försöker få friska personer att tappa några extrakilon har ofta en ganska tuff uppgift, det tror jag att du vet.

Nu tror jag du missförstod mig. Jag svarade på Trance som drog till med exemplet att hela dietistutbildningen blir obetydlig bara för att jag tror att en kokbok och en träningsbok räcker långt till en viss målgrupp.

Och det håller ju inte eftersom jag knappast pratar om diabetiker, cancerpatienter, personer med sjuka njurar, kraftigt obesa etc. som ju också dietister möter.

Fru_Flisa
2010-12-09, 22:27
En stenålderskost recept bok till en grottmänniska.
Har inte läst nån så kan inte rekommendera nån speciell men Staffan Lindberg är känd och har gett ut böcker.

Lellan
2010-12-09, 22:59
Köpte en väldigt bra kokbok på apoteket för några år sedan "bra mat som det är någon mening med", mina föräldrar snodde den. Bra bok vill jag minnas, men var nog närmare 10 år sedan jag såg den sist.. Att den är köpt på apoteket tror jag gav lite "tyngd" och kvalitetsstämpel i mina föräldrars ögon.

Apoteket har även ett häfte, "bra mat för alla" för typ 40 spänn som är bra.

Sverker
2010-12-10, 07:17
Skicka pappa på gymmet. Att göra en revolution i köket med en kokbok tror jag inte på. Det kommer att slinka in fler kalorier än vad pappa förbrukar. Boken är snart glömd ifall det inte kommer resultat FORT. Resultat på gymmet kommer fort. Förhoppningsvis finns det fler på gymmet som vill bli av med ekvatormuskeln. Då finns det även en social kraft att fortsätta.




Jag tycker det är bättre att börja träna för att därefter lägga om kosten när det finns en morot.

Grotesk
2010-12-10, 11:16
Det har blivit lite förvirrat märker jag och likaså har jag glömt ytterliggare info om min far.

Farsan har varit inskriven på gym i några år åtminstonde. Förr tränade han regelbundet, mer eller mindre, men numera har han opererat axeln så han är minst sagt oförmögen att träna (bortsett från ben såklart, vissa övningar.)
Nu är han alltså sjukskriven.

Han har bantat flertalet gånger med klassiska "ät-bara-sallad-upplägget," dra ner på kolhydraterna (just nu kör han det men han slarvar,) Extravaganza m.m.
Just Extravaganza var det som verkligen gav resultat och han gick ner säkert 30kg, om inte mer! Men sedan har han sakta men säkert gått upp det igen då han körde "klart" Extravaganza för några år sedan.

Nu kör han alltså med en slags diet där han skippar kolhydraterna men det går som sagt inte så bra. Han vägrar lyssna på mig när jag anser att han först och främst bör dra ner på, eller helt ta bort, kakor och godis m.m. Han är väldigt glad för sådant!

I skrivande stund kan jag tänka mig att han väger någonstans mellan 110-120, är ca. 180cm lång och 50bast på lördag.

Hoppas det gav lite mera kött på benen.

EDIT: Just nu har han börjat gå också, ganska långa promenader. Jag uppmuntrar det men han tror lite för mycket på det. Enligt honom förbränner han sjukt mycket kalorier, så jag tror han ändå anser att han kan äta lite kakor och annat eftersom han varit ute och gått.