handdator

Visa fullständig version : Samband mellan fett och värme.


Pzorz
2010-12-08, 10:44
Kan någon förklara för mig sambandet mellan fett och värme? Man brukar säga att fett (brunt, underhuds?) gör en köldtåligare. Vad är det som gör att man blir varmare/ inte fryser lika lätt?
Är det så att med större massa förbränner man mer energi och i den processen frigörs mer värme? Jag har ingen aning. Snälla förklara.

beckman88
2010-12-08, 11:04
Fett verkar som en isolator mot kyla, så en person med högt underhudsfett kommer i praktiken att klara av köld bättre än den men lågt underhudsfett, i en viss tid givetvis.

Beror på vad du menar med " mer massa", menar du mer massa som muskler så ja, mer muskler = snabbare förbränning.

Pzorz
2010-12-08, 11:10
Fett verkar som en isolator mot kyla

Varför?

beckman88
2010-12-08, 11:18
Varför?

För att det är ett lager som ligger under huden vilket gör att huden kommer längre ifrån muskler och dylikt. Detta gör att det krävs mer kyla, eller längre tid i samma kyla för att "nå in".

Pzorz
2010-12-08, 11:26
För att det är ett lager som ligger under huden vilket gör att huden kommer längre ifrån muskler och dylikt. Detta gör att det krävs mer kyla, eller längre tid i samma kyla för att "nå in".

Så fett är dött? Det ligger bara som en utfyllnadsmassa som inte påverkas av kyla?

beckman88
2010-12-08, 11:29
Så fett är dött? Det ligger bara som en utfyllnadsmassa som inte påverkas av kyla?

Du frågade hur fett kan isolera mot kyla, hur isolerar isolering mot kyla i väggar? Jag sa inte att att fettet inte påverkas av kyla, det är en annan fråga. Kan svara på den om du vill.

Zibbe
2010-12-08, 11:39
Sk. Brun fettväv kan istället för att bilda ATP i andningskedjan (den elektrontransport som sker i mitokondrien till syfte att skapa en protongradient emellan mitokondriernas två membran. Denna gradient som byggts upp med hjälp utav energi ifrån maten kan sedan "släppas lös" och strömma genom ett protein på mitokondriens innermembran som då bildar ATP, tänk vattenkraftverk) endast bilda värme istället genom att ge protonerna en alternativ väg in i mitokondrien igen genom en specifik typ av proteiner.

ATP-bildningen aka. Oxidativ Fosforylering http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidativ_fosforylering

Det värmebildande membranprotein jag talar om: http://en.wikipedia.org/wiki/Uncoupling_protein

Lite kuriosa är att alkohol har samma effekt i viss utsträckning. Vem minns inte Kalle Anka avsnitten där en St. Bernads hund räddade köldoffer med sin portabla whiskey-tunna ;)

beckman88
2010-12-08, 11:42
What he said....
Skulle precis klicka på svara när du skrev :(

Tolkia
2010-12-08, 14:32
Ett tillägg till posten om brunt fett ovan är att vi människor har väldigt lite av den varan i vuxen ålder. Underhudsfettet är framför allt "vanligt, vitt" fett och dess isolerand förmåga förklaras, som beckman88 redan sagt, av att det leder kyla (och värme) sämre än annan vävnad. Det beror inte på att fettet skulle vara "dött" utan på att det har andra kemiska egenskaper. Jämför med hur plast leder värme/kyla sämre än metall.

Sniggel
2010-12-08, 15:21
Så fett är dött? Det ligger bara som en utfyllnadsmassa som inte påverkas av kyla?

Som sagt det påverkas, men rent fysikaliskt krävs det större förlust av värmeenergi (till omgivningen) för att fettet ska nå en lägre temperatur, alternativt så är det mer massa som behöver kylas ner för att temperaturen i kroppen ska sjunka så pass att du börjar frysa.

20 kg isolerande fett tar längre tid att kyla ner till 34 grader (random siffra) än vad 10 kg fett tar.

Eddie Vedder
2010-12-08, 15:30
Å andra sidan är det inte sällan som smala personer är varma som kaminer. Och blir varmare ändå så fort det äts extra mycket. Så förmågan att göra värme av energin förefaller ju även vara ett skydd mot viktuppgång för vissa.

Så även om fettet i sig isolerar verkar samtidigt kroppstemperaturreglering påverka förmågan att hålla vikten mer eller mindre enkelt.

Tolkia
2010-12-08, 15:54
Å andra sidan är det inte sällan som smala personer är varma som kaminer. Och blir varmare ändå så fort det äts extra mycket. Så förmågan att göra värme av energin förefaller ju även vara ett skydd mot viktuppgång för vissa.
Det är inte så sällan som smala personer fryser jämt, heller. ;) Jag förstår vad du syftar på, men jag tror inte att dessa personer är i majoritet.

En annan anledning till att en smal person kan vara varmare på huden än en tjock person är nog också att fett isolerar även värme, d.v.s. värmeutstrålningen är större om det inte ligger tre centimeter isolering (med sämre cirkulation än muskelvävnad) mellan "värmekällan" och omgivningen.

Eddie Vedder
2010-12-08, 16:08
Det är inte så sällan som smala personer fryser jämt, heller. ;)

Definitivt, det är ju absolut vanligast. Jag känner själv att jag fryser mindre nu när jag ökat lite i kroppsfett. Nästa vinter lär jag frysa ännu mindre. :)

Sniggel
2010-12-08, 17:17
Jag frös nåt otroligt sommaren 2009 när jag var och badade vid havet vid nästan perfekt sommarväder.
Kombinationen vatten + vind + låg bf räckte för att jag hellre valde att ligga på en handduk och sola än att ut o leka i vattnet :)

Pzorz
2010-12-08, 17:49
Bra förklarat. Tack för svaren.