handdator

Visa fullständig version : Magont vid marklyft


daloatf
2010-12-08, 08:35
Hej!

Körde på frisk med marklyft igår och det gick bra. Men när jag skulle köra den sista efterbrännaren 80kg (arbetsvikt var 130kg) så efter 4st så fick jag en smärta i magen, precis under högra revbenet. Kändes som det blev ett tryck när jag gjorde själva rörelsen.

Jag tänkte bara att jag fick håll eller liknande, för det kändes ungefär så. Fast mycket mer.

Körde några andra övningar sen och då kände jag inte av något.

Dock sen när jag körde rodden med cables fick jag en sån smärta igen i magen på exakt samma ställe. Även när jag körde låg vikt.

Och nu när jag trycker precis under på revbenet så smärtar det till. Kan även känna det när jag sträcker ryggen bakåt.

Vad kan vara fel? Tänkte vila idag ifrån styrketräning och se om det försvinner.

daloatf
2010-12-08, 09:23
Bifogar en fil där det gör ont om man trycker. Känns inget alls på vänster sida.

Kan det ha nåt att göra med stort proteinintag? Helt clueless

daloatf
2010-12-08, 10:02
Gör även om ont om jag ställer mig upp och med båda händer bakom huvudet och kör crunches så spänner det till (spänner magen vid crunches). Känns om jag går och sidan och rakt fram.

Kändes så även under passet.

bearwolf
2010-12-08, 10:07
kanske helt ute och cyklar men sitter inte blindtarmen ungefär där?

daloatf
2010-12-08, 10:13
Det var en av mina tankar också. Men efter lite koll så sitter den inte där. http://www.evolutionsteori.se/images/Rudimentara_organ/Figur2A.png

Kanske har helt fel. Trycker jag lätt under revbenet när jag drar in magen så är jag öm. Kanske nån sort av sträckning? hoppas inte på njurarna.

limenka
2010-12-08, 10:17
Körde du med bälte? Har klämt mig X-antal ggr under marklyft med bälte

daloatf
2010-12-08, 10:20
Körde du med bälte? Har klämt mig X-antal ggr under marklyft med bälte

Nej jag kör utan, dock på den sista av de tunga passet blev det failure så det blev en cheesedoodle, kanske klämde nåt?. Men smärtan kom i 5 rep på den lätta vikten.

daloatf
2010-12-08, 10:25
Svankar jag och sen spänner magen, så kommer smärtan. Inte lika mycket som igår men det känns iaf. Inte känt det tidigare, lite wierd.

Heine
2010-12-08, 10:39
Jag brukar få något liknande då och då, ibland på höger och ibland på vänster sida. Jag tror i mitt fall att det rört sig om en liten blödning/bristning i den övre magmuskulaturen? Ibland rör sig smärtan bak mot latsen också efter någon dag. Känner mest av det vid diverse dragövningar/roddar och smärtan brukar släppa efter några dagar.

daloatf
2010-12-08, 10:47
Jag brukar få något liknande då och då, ibland på höger och ibland på vänster sida. Jag tror i mitt fall att det rört sig om en liten blödning/bristning i den övre magmuskulaturen? Ibland rör sig smärtan bak mot latsen också efter någon dag. Känner mest av det vid diverse dragövningar/roddar och smärtan brukar släppa efter några dagar.

OK bra att höra att någon har haft liknande. Får vila lite och hoppas att det försvinner.

Heine
2010-12-08, 10:59
OK bra att höra att någon har haft liknande. Får vila lite och hoppas att det försvinner.

Japp, det försvinner förhoppningsvis inom några dagar och om inte får du kanske kolla upp det.

En konstig detalj som jag har noterat är att denna skada brukar bli bättre efter att jag kört ett presspass (bröst/axlar). Ytterst märkligt och inget jag rekommenderar, men för mig brukar det bli bättre efter att jag bänkpressat lite :) Det kan väl kanske bero på att man vid bänkpress stretchar ut magmuskulaturen lite samtidigt som den är under anspänning?

daloatf
2010-12-08, 16:11
Ska dra ett springpass idag, och sen försöka inte göra nåt som anstränger själva magen.

Skulle vilja undvika detta i framtiden. Är det några speciella tillfällen du får detta?

Japp, det försvinner förhoppningsvis inom några dagar och om inte får du kanske kolla upp det.

En konstig detalj som jag har noterat är att denna skada brukar bli bättre efter att jag kört ett presspass (bröst/axlar). Ytterst märkligt och inget jag rekommenderar, men för mig brukar det bli bättre efter att jag bänkpressat lite :) Det kan väl kanske bero på att man vid bänkpress stretchar ut magmuskulaturen lite samtidigt som den är under anspänning?

Heine
2010-12-08, 19:13
Ska dra ett springpass idag, och sen försöka inte göra nåt som anstränger själva magen.

Skulle vilja undvika detta i framtiden. Är det några speciella tillfällen du får detta?

Jag är inte helt hundra, men jag tror att första gången jag fick det så var det när jag skulle kicka upp hantlarna för att köra liggande hantelpress. I själva momentet där jag la mig bakåt samtidigt som jag "knäade" upp hantlarna så brände det till i övre mage, vid revbenen, och jag fick avbryta.

Efter detta så har jag ibland fått känningar vid tunga roddar och vid marklyft men det har aldrig blivit så illa som den där första gången så nu ser jag bara till att försöka värma upp magmuskulaturen lite och stretcha innan jag ska köra tungt. Har faktiskt känningar av det sedan mitt ryggpass i måndags men det är inte alls farligt och jag kunde utan problem köra ett axlar/bröst/tricepspass igår (det känns till och med bättre efter passet).

Silencer
2010-12-08, 19:18
Det är med all sannolikhet ofarligt och kommer gå över av sig själv. Du har överansträngt något eller orsakat någon minimal ofarlig skada.

daloatf
2010-12-08, 22:01
Avvaktar några dagar och ser om det blir bättre. Om inte får jag kontakta vårdcentralen eller liknande.