handdator

Visa fullständig version : En fråga angående förbränning


_tuva_
2010-12-07, 23:25
Om 2 löpare springer samma sträcka på samma tid.

Men den ena löparen har en puls på 50 % och den andra 80 %

Förbränner dom lika mycket energi?

Är det nån skillnad på var energin tas ifrån och efterförbränning?

Pjotor
2010-12-08, 09:18
Om det enbart är en fråga om puls (d.v.s. de är lika långa, likadant byggda, har samma muskelsammansättning, det är samma blodvolym som ska pumpas och så vidare) så gör jag en kvalificerad gissning att den med lägst puls förbrukar mindre energi. Orsaken är att ett hjärta som pumpar mer blod per hjärtslag är effektivare än ett hjärta som pumpar mindre.

Observera att skillnaderna enbart från pulsen sannolikt är försumbara. Saker som träningsnivå, löpsteg (=effektivitet) och andra saker spelar mycket större roll.

Nu väntar vi bara på att King Grub skickar en länk till en studie som helt förkastar det jag just skrev...

gus81
2010-12-08, 10:19
Faktum är att det enligt fysikens lagar alltid går åt samma mängd energi att flytta en viss vikt en viss distans. Så om båda löparna är identiska i övrigt borde de bränna lika mycket energi, om vi bortser från den försumbara energi som går åt för att hjärtat faktiskt slår fortare på den med 80% puls.

Om vi däremot vänder på det, att båda springer 20 minuter med samma puls%, så kommer givetvis den med den bättre konditionen at ha bränt mycket mer energi, då den personen kommer at ha förflyttat sig mycket längre.

gus81
2010-12-08, 10:21
Vill bara påpeka att Pjotor absolut inte har fel i sitt svar, utan i mitt exempel förutsätter jag att de har EXAKT samma förutsättningar i övrigt.

Everest
2010-12-08, 11:51
Löpekonomi och vikt är det som avgör hur mycket energi som krävs för att löpa en viss sträcka. Ju lägre intensitet desto större andel av förbränningen utgörs av fett.

Pulsen säger ingenting om energiförbrukningen.

Englund
2010-12-15, 17:14
Pulsen säger ingenting om energiförbrukningen.
Jag vågar påstå att regressionskoefficienten mellan variablerna puls och energiförbrukning är en bra bit över noll. Summa summarum; du har fel! Men eftersom r=<1 så kan man givetvis inte bestämma energiförbrukningen exakt utifrån enbart pulsen.

Forqie
2010-12-15, 19:06
Men personen vars puls är lägre måste ju ändå förbruka lika mycket, eftersom hans mer effektiva hjärta kräver mer energi per slag pga slagvolymen, eller?
13km/h är ju ändå 13km/h vad som än händer

callosum
2010-12-16, 17:31
13km/h är ju ändå 13km/h vad som än händer

Nej. Som redan sagts; löpteknik, vikt etc.

Sen styrs hjärtfrekvens inte enbart av metabola krav.