handdator

Visa fullständig version : I vilken ordning ?


Iceeduck
2010-12-07, 22:47
Hej allihopa jag undrar i vilken ordning ska man köra muskelgrupperna ?

Pass 1 : Bröst, Axlar, Triceps

Pass 2 : Rygg, Biceps

Pass 3 : Ben, Mage

Sen undrar jag även om jag tex kör bröst och är klar med mina set på bänkpress ska jag börja köra en annan bröstövning eller ska jag köra lite triceps övningar och sedan gå tillbaka till bröstövningarna ?

davvvan
2010-12-07, 22:47
Skulle ha bytt plats på pass 2 och 3. Har du några vilodagar mellan passen?

Iceeduck
2010-12-07, 23:06
Skulle ha bytt plats på pass 2 och 3. Har du några vilodagar mellan passen?

Nae kör de där passen 7 gånger i veckan :) varför skulle du byta plats på de där passen ? Och kan du svara på min andra fråga i tråden :)

Fordon
2010-12-07, 23:18
Kör på som du gör. Personligen skulle jag ha kört klart brösten först (eller den muskelgrupp du vill prioritera) och därefter gått vidare till nästa muskelgrupp.

ChrisDEFC
2010-12-07, 23:45
Om du ska köra 3split tycker jag det är för mycket att träna 7dar i veckan, iaf om du verkligen vill ge järnet på gymmet. En vilodag mellan rygg och benpasset skulle va fördelaktigt dels pga att korsryggen och baksida lår får vila men även för att benpass tar mycket energi så det är inte fel att va lite utvilad. Vill du nödvändigtvis köra 7dagar i veckan skulle jag nog splitta på bröst och axlar så de kommer på olika pass och det pga att det annars blir väldigt slit för axlar och armbågar att köra bröst, axlar och triceps på samma pass och du har ju verkligen tiden för det med 7pass per vecka. Sen kan du köra lite hårdare och fokusera mer på just bröst på bröstdagen och axlar på axeldagen.
Men jag tycker verkligen du ska försöka få in 2vilodagar/vecka men det är ju jag det. Ev komplettera med kondition om du nu vill köra 7pass.

Iceeduck
2010-12-08, 00:03
Om du ska köra 3split tycker jag det är för mycket att träna 7dar i veckan, iaf om du verkligen vill ge järnet på gymmet. En vilodag mellan rygg och benpasset skulle va fördelaktigt dels pga att korsryggen och baksida lår får vila men även för att benpass tar mycket energi så det är inte fel att va lite utvilad. Vill du nödvändigtvis köra 7dagar i veckan skulle jag nog splitta på bröst och axlar så de kommer på olika pass och det pga att det annars blir väldigt slit för axlar och armbågar att köra bröst, axlar och triceps på samma pass och du har ju verkligen tiden för det med 7pass per vecka. Sen kan du köra lite hårdare och fokusera mer på just bröst på bröstdagen och axlar på axeldagen.
Men jag tycker verkligen du ska försöka få in 2vilodagar/vecka men det är ju jag det. Ev komplettera med kondition om du nu vill köra 7pass.

Tack så mycket för tipsen jag får väl ta och lägga in en vilodag i veckan. Har kört såhär i ca 2 veckor nu och tycker det fungerar bra träningsverken hinner precis gå över på 3 dagar :)

Iceeduck
2010-12-08, 16:53
Hej allihopa jag undrar i vilken ordning ska man köra muskelgrupperna ?

Pass 1 : Bröst, Axlar, Triceps

Pass 2 : Rygg, Biceps

Pass 3 : Ben, Mage

Sen undrar jag även om jag tex kör bröst och är klar med mina set på bänkpress ska jag börja köra en annan bröstövning eller ska jag köra lite triceps övningar och sedan gå tillbaka till bröstövningarna ?

Jag tror många missuppfattade min fråga det jag menade i vilken ordning ska man köra muskelgrupperna ? Alltså tex på pass 1 ska man börja med triceps sen bröst och tillslut axlar eller hur ska man börja ?

Iceeduck
2010-12-08, 16:53
Om du ska köra 3split tycker jag det är för mycket att träna 7dar i veckan, iaf om du verkligen vill ge järnet på gymmet. En vilodag mellan rygg och benpasset skulle va fördelaktigt dels pga att korsryggen och baksida lår får vila men även för att benpass tar mycket energi så det är inte fel att va lite utvilad. Vill du nödvändigtvis köra 7dagar i veckan skulle jag nog splitta på bröst och axlar så de kommer på olika pass och det pga att det annars blir väldigt slit för axlar och armbågar att köra bröst, axlar och triceps på samma pass och du har ju verkligen tiden för det med 7pass per vecka. Sen kan du köra lite hårdare och fokusera mer på just bröst på bröstdagen och axlar på axeldagen.
Men jag tycker verkligen du ska försöka få in 2vilodagar/vecka men det är ju jag det. Ev komplettera med kondition om du nu vill köra 7pass.

Men jag vilar varje muskelgrupp i 72 timmar bör inte det räcka ?

Fordon
2010-12-08, 17:47
Jag tror många missuppfattade min fråga det jag menade i vilken ordning ska man köra muskelgrupperna ? Alltså tex på pass 1 ska man börja med triceps sen bröst och tillslut axlar eller hur ska man börja ?

Den muskelgrupp du vill prioritera bör du börja med tycker jag.

*edit* alternativt den största muskelgruppen

ChrisDEFC
2010-12-08, 20:09
Men jag vilar varje muskelgrupp i 72 timmar bör inte det räcka ?

Förutsatt att du klarar koppla ur alla andra muskler än det du specifikt tränar. Men det tror jag inte du klarar av. Magen kommer förmodligen jobba på alla tre passen och korsryggen kommer jobba på rygg och benpasset förutsatt att du inte enbart kör isolationsövningar. Nej vilodag är väldigt viktigt, det är i vila du växer och när du tränar så bryter du ju bara ner musklerna. Dessutom kan du få förslitningsskador och risk för överträning om du tränar för ofta. Men så länge kroppen känns fräch så kan du väl köra på men lyssna nog på signalerna kroppen ger dig och bromsa innan det är för sent. Det är mitt tips såhär på rak arm.