handdator

Visa fullständig version : Ngr frågor om militärpress


PowerSlize
2010-12-07, 21:31
Är det vettigt o köra militärpress enligt detta utförandet om man vill fokusera på axlar och undvika koppla in triceps i så stor utsträckning det går?

http://www.youtube.com/watch?v=0mpDtHJaoQA&feature=related

Oftast när man ser ngn utföra militärpress så går dom endast ned till näsan ungefär som i denna filmen nedan, varför går man ej ned till bröstet? Minskar skaderisken om man ej går så djupt eller är det för att orka köra med tyngre vikter?

http://www.youtube.com/watch?v=7nMcwAQXBp8

tacksam för svar

Jhe
2010-12-07, 21:35
Kör med fristång, stående och hela vägen, annars är det inte militärpress.

Tror du träffar mer axlar om du breddar greppet, reserverar mig för fel här då det är min egen uppfattning.

PowerSlize
2010-12-07, 21:41
Kör med fristång, stående och hela vägen, annars är det inte militärpress.

Tror du träffar mer axlar om du breddar greppet, reserverar mig för fel här då det är min egen uppfattning.

svara gärna på mina frågor ist för berätta hur jag ska göra. kalla det axelpress med skivstång i smith ist då :)

Ponitus
2010-12-07, 21:45
Tja,. ju smalare grepp du har ju mer kopplar du ju in triceps. Det är vad jag läst iaf..

Det känns ju som att skaderisken sjunker lite för dom med inte så flexibla axlar om man inte går ända ner till bröstet. Jag själv känner lite smärta om jag går ända ner till bröstet.

limenka
2010-12-07, 21:47
svara gärna på mina frågor ist för berätta hur jag ska göra. kalla det axelpress med skivstång i smith ist då :)

Du fick svar på hur du träffar mer axlar enligt hans uppfattning.

PowerSlize
2010-12-07, 21:49
okej.. man skall väl hålla så brett så armbågsleden bildar 90grader när man är i bottenläget lr hur var det nu..:smash:

Jhe
2010-12-07, 21:50
Det var svar på frågan "Är det vettigt o köra militärpress enligt detta utförandet om man vill fokusera på axlar och undvika koppla in triceps i så stor utsträckning det går?"

Alltså nej, enligt min mening.

Resterande frågor blir även orelevant då topicen löd "ngr frågor om militärpress" och övningen inte är militärpress, då ansåg jag de bättre at förklara hur du fokuserar mer på axlar än triceps vid militärpress.
Förövrigt ser jag ingen annan anledning än att ta mer vikt för att förkorta rörelselängden, enda förkortning av rörelselängd skulle vara i att stanna precis innan utlåsning för att inte "vila" under repetitionerna.

Crocker
2010-12-07, 21:51
Kör med fristång, stående och hela vägen, annars är det inte militärpress.

Tror du träffar mer axlar om du breddar greppet, reserverar mig för fel här då det är min egen uppfattning.
Gå inte djupare än när underarmarna gå ur lod.
Varför måste man gå ned till bröstet tycker du?

davvvan
2010-12-07, 21:51
Irrelevant.

PowerSlize
2010-12-07, 21:52
Du fick svar på hur du träffar mer axlar enligt hans uppfattning.

jag undrar om det första utförandet är ett bra sätt att träna axlar utan att koppla in triceps o de svara han ej på. Jag frågade även vad det berodde på att man ofta ser folk endast gå ned till näsan med stången och det svarade han ej på heller..

PowerSlize
2010-12-07, 21:56
Gå inte djupare än när underarmarna gå ur lod.
Varför måste man gå ned till bröstet tycker du?

Varför bör man ej gå djupare än så då? Och hur menas det med underarmarna i lod..? De bör peka rakt uppåt hela tiden eller vad?

mvh

PowerSlize
2010-12-07, 21:57
Det var svar på frågan "Är det vettigt o köra militärpress enligt detta utförandet om man vill fokusera på axlar och undvika koppla in triceps i så stor utsträckning det går?"

Alltså nej, enligt min mening.

Resterande frågor blir även orelevant då topicen löd "ngr frågor om militärpress" och övningen inte är militärpress, då ansåg jag de bättre at förklara hur du fokuserar mer på axlar än triceps vid militärpress.
Förövrigt ser jag ingen annan anledning än att ta mer vikt för att förkorta rörelselängden, enda förkortning av rörelselängd skulle vara i att stanna precis innan utlåsning för att inte "vila" under repetitionerna.

okej tack för din åsikt.

limenka
2010-12-07, 22:11
jag undrar om det första utförandet är ett bra sätt att träna axlar utan att koppla in triceps o de svara han ej på. Jag frågade även vad det berodde på att man ofta ser folk endast gå ned till näsan med stången och det svarade han ej på heller..

Ok. För att undvika (om det nu går) aktivering av triceps så är nog första klippet mer passande.

Men varför vill du inte aktivera triceps?

PowerSlize
2010-12-07, 22:17
Ok. För att undvika (om det nu går) aktivering av triceps så är nog första klippet mer passande.

Men varför vill du inte aktivera triceps?


för att jag redan tränar triceps 2-3 gånger i veckan

mvh

Crocker
2010-12-07, 23:00
Varför bör man ej gå djupare än så då? Och hur menas det med underarmarna i lod..? De bör peka rakt uppåt hela tiden eller vad?

mvh
Ett loder går rakt ned, som en pil som pekar uppåt ja.
Annars läggs belastningen på fel ställen os.v.