handdator

Visa fullständig version : Artikel som säger att många måltider är bättre än färre?


spoty
2010-12-07, 21:17
Ska i skolan skriva om myten att 6 måltider är bättre än 3 osv. Jag ska där argumentera emot en artikel som indikerar detta, hittar dock ingen riktigt bra artikel, om någon har något tips?

Eddie Vedder
2010-12-07, 21:23
BODY Magazine från oktober 2010 hade en vill jag minnas. :D

Apos78
2010-12-07, 21:49
BODY Magazine från oktober 2010 hade en vill jag minnas. :D

Dock propagerar du inte för flera måltider där.

Denna kanske?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157333

LadyG
2010-12-07, 21:50
BODY Magazine från oktober 2010 hade en vill jag minnas. :D

Den artikeln fick mig att köpa tidningen - enbart den alltså. Resten av tidningen läste jag inte :)

Skriver ni inte en hel del om myter på traningslara.se också, om jag inte missminner mig?

Eddie Vedder
2010-12-08, 15:17
Dock propagerar du inte för flera måltider där.

Hmm

Förstaposten är lite svårtolkad tycker jag. Jag fattar inte riktigt om trådskaparen ska argumentera för fler eller emot fler?

Den artikeln fick mig att köpa tidningen - enbart den alltså. Resten av tidningen läste jag inte :)

Skriver ni inte en hel del om myter på traningslara.se också, om jag inte missminner mig?

Kul! :)

Och jo vi har en del mythbusting på bloggen :)

Apos78
2010-12-08, 16:01
Hmm

Förstaposten är lite svårtolkad tycker jag. Jag fattar inte riktigt om trådskaparen ska argumentera för fler eller emot fler?



Kul! :)

Och jo vi har en del mythbusting på bloggen :)

Jag får det till att han ska argumentera mot en artikel som förespråkar flera måltider. Därmed inte sagt att jag tolkar rätt. TS?

Bozar
2010-12-08, 17:45
Ska i skolan skriva om myten att 6 måltider är bättre än 3 osv. Jag ska där argumentera emot en artikel som indikerar detta, hittar dock ingen riktigt bra artikel, om någon har något tips?

Vill du argumentera mot uppfattningen att 6 måltider skulle vara bättre än 3? Just to clarify...

Rikard Jansson
2010-12-08, 17:47
Att argumentera mot fler måltider bör bli knivigt om du frågar mig. Fast iofs, om man ska deffa kan nog färre måltider vara bra.

Dreas
2010-12-08, 17:50
Att argumentera mot fler måltider bör bli knivigt om du frågar mig. Fast iofs, om man ska deffa kan nog färre måltider vara bra.Mot det ja, men att argumentera mot att fler måltider skulle vara bättre är inget omöjligt, tyvärr har jag ingen bra källa. Men det har tagits upp några bra artiklar här. Kolla PF-tråden, där borde det finnas något vettigt.

spoty
2010-12-08, 21:36
Jag ska få fram att det i slutändan är detsamma om du äter 6 måltider och 3 måltider sålänge kalorintaget är det samma.

Om det nu är så :D

Crocker
2010-12-08, 21:41
Jag ska få fram att det i slutändan är detsamma om du äter 6 måltider och 3 måltider sålänge kalorintaget är det samma.

Om det nu är så :D
Visst är det så. :)

Grandmaster
2010-12-08, 21:56
Har skrivit om det sen 2006.

Du hittar en hel del material om du klickar meal frequency-kategorin på min sida:

http://www.leangains.com/search/label/Meal%20Frequency

Diskuterar det även här: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

1. Myth: Eat frequently to "stoke the metabolic fire".


Truth

Each time you eat, metabolic rate increases slightly for a few hours. Paradoxically, it takes energy to break down and absorb energy. This is the Thermic Effect of Food (TEF). The amount of energy expended is directly proportional to the amount of calories and nutrients consumed in the meal.

etc

Sverker
2010-12-09, 06:51
Visst inte ens att det fanns myter om antalet måltider / dag ?




Finns det undersökningar där man tar upp hur en grupp eller flera grupper av mänskor uppfattar olika råd och rekommendationer ?
Hur slår mytbildingen mellan olika grupper ?

Eddie Vedder
2010-12-09, 07:16
Hur slår mytbildingen mellan olika grupper ?

"Hälsomedvetna" tar till sig råden i störst utsträckning. Det är ju förmodligen därför frukostätare är friskare till exempel. Inget som har med frukost i sig att göra.

Apos78
2010-12-09, 08:42
"Hälsomedvetna" tar till sig råden i störst utsträckning. Det är ju förmodligen därför frukostätare är friskare till exempel. Inget som har med frukost i sig att göra.

Ingen kommer att bli friskare av att endast börja äta frukost men kostråd, och livsstilsråd överlag, innehåller så mycket mer än så. Måltidsordning är för mig ett sätt att försöka skapa grogrund för rutiner som passar in i en vardag som ofta består av familj, arbetstider, träningar, sociala kontakter etc. Om någon tar till sig att äta regelbundet men endast gör detta så sätter jag dåliga odds för att den övergripande livsstilen blir bättre.

Jag kan tycka att diskussioner kring områden som detta blir alltför enkelspåriga. Det samma kan sägas gälla fettdebatten, kolhydratdebatten, fastedebatten (som pågår i mer specifika forum), LCHF-debatten, GI-debatten och så vidare. Livet består av mer än så och tar man inte hänsyn till alla faktorer som går att komma åt så är chansen att lyckas bra ganska begränsad.

Tacos
2010-12-09, 11:34
Ingen kommer att bli friskare av att endast börja äta frukost men kostråd, och livsstilsråd överlag, innehåller så mycket mer än så. Måltidsordning är för mig ett sätt att försöka skapa grogrund för rutiner som passar in i en vardag som ofta består av familj, arbetstider, träningar, sociala kontakter etc. Om någon tar till sig att äta regelbundet men endast gör detta så sätter jag dåliga odds för att den övergripande livsstilen blir bättre.

Jag kan tycka att diskussioner kring områden som detta blir alltför enkelspåriga. Det samma kan sägas gälla fettdebatten, kolhydratdebatten, fastedebatten (som pågår i mer specifika forum), LCHF-debatten, GI-debatten och så vidare. Livet består av mer än så och tar man inte hänsyn till alla faktorer som går att komma åt så är chansen att lyckas bra ganska begränsad.

Stort +1 på det!

Skriver under på allt, speciellt det fet-markerade.

Sverker
2010-12-09, 19:37
+1 på Apos78.

Eddie Vedder
2010-12-09, 20:26
Ingen kommer att bli friskare av att endast börja äta frukost men kostråd, och livsstilsråd överlag, innehåller så mycket mer än så. Måltidsordning är för mig ett sätt att försöka skapa grogrund för rutiner som passar in i en vardag som ofta består av familj, arbetstider, träningar, sociala kontakter etc. Om någon tar till sig att äta regelbundet men endast gör detta så sätter jag dåliga odds för att den övergripande livsstilen blir bättre.

Absolut. Men du gör ju ett medvetet val. Du äter inte fler gånger på grund av att du tror på desinformation om att din förbränning avstannar eller att du får blodsockerfall annars. Den måltidsordning man väljer bör just baseras på det du nämner. Inte på massa påståenden som inte är sanna.

Apos78
2010-12-09, 20:47
Absolut. Men du gör ju ett medvetet val. Du äter inte fler gånger på grund av att du tror på desinformation om att din förbränning avstannar eller att du får blodsockerfall annars. Den måltidsordning man väljer bör just baseras på det du nämner. Inte på massa påståenden som inte är sanna.

Exakt. Tror vi har en mycket överensstämmande bild för det där.

Sverker
2010-12-10, 07:03
Men hur ser det ut hos en "normal" person, m a p blodsockerfall ?

Får vi inte en blodsockerhöjning under och efter måltiden. Toppen kommer någon timmer efteråt och därefter faller blodsockret sakta till grundnivån.
Förändringen behöver inte vara stor. Det räcker säkert med 0.5 - 1.0 mmol/dl.

Att regleringen av blodsockret skulle vara perfekt, << 0.5 mmol / dl, utan variation, hos någon ung och frisk kan jag inte tänka mig.

Eddie Vedder
2010-12-10, 07:16
Men hur ser det ut hos en "normal" person, m a p blodsockerfall ?

Får vi inte en blodsockerhöjning under och efter måltiden. Toppen kommer någon timmer efteråt och därefter faller blodsockret sakta till grundnivån.
Förändringen behöver inte vara stor. Det räcker säkert med 0.5 - 1.0 mmol/dl.

Att regleringen av blodsockret skulle vara perfekt, << 0.5 mmol / dl, utan variation, hos någon ung och frisk kan jag inte tänka mig.

Själcklart varierar det. Och de små variationerna upplevs starkare av vissa än av andra. Är man känslig för små blodsockerförändringar bör man nog ta ett mellanmål. Eller testa om en annan typ av kost påverkar annorlunda.

Apos78
2010-12-10, 09:41
Hur stora dessa variationer blir är inte speciellt relevant då det, precis som Eddie skriver, upplevs väldigt olika. Även om det bara handlar om ett spann mellan 4,5-6,5 mmol/L så känner många av detta ganska väl. Det är inte säkert att det då blir speciellt praktiskt eller bekvämt att äta färre måltider per dag.