handdator

Visa fullständig version : Tröttnar snabbt.


xarizma
2010-12-07, 20:24
Tjena allihopa. Allt bra med er?

Det är så att jag nu siktar på att börja träna regelbundet och intensivt igen - har inte tränat seriöst på 1-2 års tid kanske. Det jag dock märkt är att jag tröttnar rätt så snabbt. Kan anledningen till det vara att jag går runt och tänker och koncentrerar mig på ''träningen'' för mycket tror ni? Jag jobbar ju och har ett ganska bra socialt liv utanför gymmet, men vill att träningslusten ska komma naturligt - att jag ska ha mycket energi för det.

Jobbar 09 till 17 på Vardagar - blir ofta ''seg'' efter jobbet men det är ju ingen bortförklaring, drar oftast direkt efter jobbet och tränar, för annars brukar jag inte orka iväg till gymmet.

Sömnen, är det inget fel på, kosten ska jag göra om ja.

Och nej, uppehåll är inget alternativ.

Brickhead
2010-12-07, 20:38
Det är svårt att tvinga sig att gilla att träna.

Testa att börja köra morgonpass kanske?

xarizma
2010-12-07, 20:46
Jag gillar att träna, det är inte det. Under åren 2006-2007 var jag som mest vältränad. Morgonpass funkar inte pga jobbtider. Har varierat en del, men som sagt - beror nog 98% på kosten. Kanske borde köra med något piggnande tillskott, frukt eller dyligt på väg till gymmet.

Stoltz
2010-12-07, 20:47
men som sagt - beror nog 98% på kosten.

Inte för att vara dryg, men om du är medveten om att det är 98% kosten, varför skapade du tråden? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på :)

ceejay
2010-12-07, 21:01
disciplin. Skaffa lite mental styrka så kommer suget också.

xarizma
2010-12-07, 21:04
Inte för att vara dryg, men om du är medveten om att det är 98% kosten, varför skapade du tråden? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på :)Ville mest dela med mig, och få era tankar kring detta. För jag vet att det inte är enbart pga kosten. Men ceejay gav mig ett bra svar nu, tackar jag för :)

cero
2010-12-07, 21:24
Hur skaffar man mental styrka och diciplin? Sedan tycker jag inte det låter som något kostrelaterat. Du kanske inte gillar att träna styrketräning så mycket som du vill helt enkelt? "Segheten" uppstår väldigt lätt när man försöker tvinga sig själv att göra saker.

FilipWT
2010-12-07, 21:25
Att sätta upp bra mål/delmål kan vara bra för att öka motivationen.

Fettecke
2010-12-07, 21:25
http://www.kbtterapi.se/?q=node/2

Pansartax
2010-12-07, 21:29
Prova tjonga i dig en PWO eller något annat effektfullt? Om du nu saknar energi dvs...

mikaelj
2010-12-07, 21:32
Att sätta upp bra mål/delmål kan vara bra för att öka motivationen.

Håller med här. Har du några mål eller rycker du bara lite på måfå?

Dennis93
2010-12-07, 22:31
Prova tjonga i dig en PWO eller något annat effektfullt? Om du nu saknar energi dvs...

+1

Fast ditt problem kanske inte är i gymmet utan att ta dig dit. Försök kanske att inte som du säger tänka och koncetrera dig på gymmandet så mycket utanför gymmet så att det blir tråkigt tillslut.

Och ibland måste man tvinga igång sig (eller jag är iaf så) att tex jag tycker inte löpning är det roligaste... Men i somras så tvingade jag mig ut i spåret ett antal gånger, sedan blev det bara som en vana och jag gick och sprang utan att känna att det var jobbigt som fan.

Fordon
2010-12-07, 23:33
Tjena allihopa. Allt bra med er?

Det är så att jag nu siktar på att börja träna regelbundet och intensivt igen - har inte tränat seriöst på 1-2 års tid kanske. Det jag dock märkt är att jag tröttnar rätt så snabbt. Kan anledningen till det vara att jag går runt och tänker och koncentrerar mig på ''träningen'' för mycket tror ni? Jag jobbar ju och har ett ganska bra socialt liv utanför gymmet, men vill att träningslusten ska komma naturligt - att jag ska ha mycket energi för det.

Jobbar 09 till 17 på Vardagar - blir ofta ''seg'' efter jobbet men det är ju ingen bortförklaring, drar oftast direkt efter jobbet och tränar, för annars brukar jag inte orka iväg till gymmet.

Sömnen, är det inget fel på, kosten ska jag göra om ja.

Och nej, uppehåll är inget alternativ.


Hur vore det att variera träningsformen?

cero
2010-12-08, 16:31
Och ibland måste man tvinga igång sig (eller jag är iaf så) att tex jag tycker inte löpning är det roligaste... Men i somras så tvingade jag mig ut i spåret ett antal gånger, sedan blev det bara som en vana och jag gick och sprang utan att känna att det var jobbigt som fan.

Detta kan också vara ett perfekt recept till att förlora motivationen totalt. Men det beror ju på vad man vill få ut av löpningen. Är det så att man verkligen vill ha grym kondition men inte gillar löpningen i sig, kanske det kan funka endå.

prOtotype
2010-12-08, 20:31
Jag har gjort små ritualer på träningsdagarna. Typ, ta med sig shaker till jobbet på morgonen, att jag försöker äta ett normalstort mål (annars jättestora måltider) med mest kolhydrater + protein till lunch ala leangains, 40 min innan man slutar häller man upp en portion rage, 10 min innan man slutar börjar det sticka lite i huden. När man slutar och är på väg så tänker man lite på passet man ska köra, vilka övningar, hur dom har känts tidigare, vad man ska tänka på.

För mig skulle det nog vara svårare att vara helt inställd på vilodag och sen när man kommer hem få förslaget att gå och träna. Nu är jag liksom helt inställd på att gå dit och när man väl slutar så knatar man iväg automatiskt.