handdator

Visa fullständig version : Knäböj, stången längre ner på ryggen


Gosti123
2010-12-07, 17:27
Mitt problem är att när jag kör denna stil, så trycker jag hårt med mina armar uppåt, så att underarmarna börjar pumpa något djävulskt samt att mina axlar gör ont pga att jag trycker så hårt.

Ni som kör denna stil, känner ni igen er i detta? Känns som att man måste trycka för att hålla kvar stången där den är.

Arf Pingvin
2010-12-07, 17:30
Nej. Vi är skapt olika. Jag hittar ett läge långt ner där stången ligger som klistrad. Jag behöver inte hålla väldigt hårt för att stången ska ligga kvar. Behöver i princip bara hindra den från att rotera.

Starlight
2010-12-07, 18:09
Jag har också ett liknande problem. Såg någon video av mark rippertoe att det var fördelaktigt att ha stången längre ner på ryggen än på axlarna, men tyvärr känns det som mina handleder ska brytas av när jag har så.
Så jag fick byta till att köra high bar squats ändå.

drachir
2010-12-07, 18:15
Prova hålla bredare med händerna. Det hjälpte mig. Kan inte hålla smalt utan att få ont i axlarna.

Crocker
2010-12-07, 18:23
Jag håller precis nedanför översta kotan, har svårt att få den i rätt balans. Men ditt problem har jag aldrig hört.

don ramon
2010-12-07, 18:24
Håll inte med tummarna runt stången. skjuter du bak armarna och ihop med skulderbladen så ska stången ligga still. händerna hindrar i princip bara att den inte rullar.

Daniel123
2010-12-07, 20:12
Vad är fördelen med att ha stången längre ner på ryggen jämfört med högre upp?

limenka
2010-12-07, 20:13
håll inte med tummarna runt stången. Skjuter du bak armarna och ihop med skulderbladen så ska stången ligga still. Händerna hindrar i princip bara att den inte rullar.

+1

Gosti123
2010-12-09, 15:53
Idag har jag mycket ont i min vänstra axel, på vänstra sidan nedåt på armen (vänster axel).

Vet att man ska hålla igång axeln när man utsatts för skador som dessa. Kan man t.ex. köra rotatorcuffar i luften tills man känner att blodet börjar göra sitt? Hur ofta ska man hålla igång axeln under dagen?

FilipWT
2010-12-09, 16:09
Det verkar som om du har stången överdrivet långt ner på ryggen, om du måste kämpa med armar/axlar för att ens hålla den kvar på ryggen?

Tror för övrigt att man är tvungen att hålla tummarna runt stången i SL-tävlingar. (?)

don ramon
2010-12-09, 20:11
Vill du lära dig på ett enkelt vis så youtubar du Mark Rippetoe +squat. Han visar hur stången skall ligga plus vad annat smått och gott som du bör tänka på.

Vill du köra med stången högre upp så rekommenderar jag träningsvideorna som finns på Again Fasters hemsida (http://www.againfaster.com/the-micd-instructor/)

elvelind
2010-12-09, 21:44
Tror för övrigt att man är tvungen att hålla tummarna runt stången i SL-tävlingar. (?)

Nej

ARMSTARK
2010-12-10, 08:46
Vad är fördelen med att ha stången längre ner på ryggen jämfört med högre upp?

Man får en position som gör att röven hjälper till mer i lyftet=mer styrka. Dock blir det tyngre om man är svag i korsryggen.

phrack
2010-12-10, 10:29
Idag har jag mycket ont i min vänstra axel, på vänstra sidan nedåt på armen (vänster axel).

Vet att man ska hålla igång axeln när man utsatts för skador som dessa. Kan man t.ex. köra rotatorcuffar i luften tills man känner att blodet börjar göra sitt? Hur ofta ska man hålla igång axeln under dagen?

Klassiska problem med lowbar böjar. Jag hade själv fruktansvärt ont i mina armbågar/överarmar när jag började. Det som gäller är att bygga upp rörlighet så att man kan få bak och upp armarna så att belastningen hamnar mot ryggen och ingen annanstans. Man kan också hålla bredare men det är ett bra sätt att bygga upp stelhet i axlar, så det är nog inte att föredra. Personligen är jag inte helt övertygad om att low-bar är något man ska köra om man inte har tävlingsplaner. Man gör en enkel övning ganska komplicerad för kanske 20 kg extra (som till största del kommer från det minskade djupet i böjen).

Gosti123
2010-12-10, 12:20
Hur bygger man upp rörligheten då phrack? Vilka övningar?

Mvh

phrack
2010-12-10, 12:47
Hur bygger man upp rörligheten då phrack? Vilka övningar?

Mvh

Placera en tom skivstång i rätt läge och tryck armarna bak och upp, tummarna på stångens ovansida. Börja varje böjpass med det typ. Tänk att du vill ha underarmarna parallellt med golvet, handleden ska vara helt rak också. Borde kännas i axlarna och bröstet. Kan man hålla händerna innanför markeringarna så har man nog tillräcklig rörlighet skulle jag säga (om du väger säg 70-80 kg och är normallång). När du böjer med mer vikt måste du alltid tänka på att hålla armarna i rätt läge. Ett visst framåtlut i startläget kommer också att hjälpa. Det är mycket strul för lite vinst om du frågar mig.

don ramon
2010-12-10, 14:02
Placera först händerna långt ut på skivstången när du greppar den, när du lagt stången tillrätta på ryggen så kan du föra in händerna närmare mot kroppen. Det kommer gå lättare med tiden.

beckman88
2010-12-11, 10:28
Tror inte det är att folk kör olika stilar, det är nog mer att folk har stången där det är bekvämast. Jag kan inte ha stången på mina trapz för jag är en liten skolflicka när det kommer till den muskeln. Har man stången längre ner så man resultatet bli att man böjer fram ryggen mer än "vanligt". Man får träna på det om och om igen tills det blir rätt.

Jhe
2010-12-11, 10:55
Tycker jag får en bättre bana när ja har stången längre ner på ryggen.
Jag håller då ganska brett grepp och tummen över stången vilket inte ger mig några smärtor alls till skillnad från att ha tummen runt stången som jag körde med förr.

mikaelj
2010-12-11, 11:55
Hur bygger man upp rörligheten då phrack? Vilka övningar?

Ryckböj med golvmopp har fungerat utmärkt för mig.

Gosti123
2010-12-11, 17:18
Testade idag, smärtan sitter i än när jag rör axeln på ett visst sätt. Testade att lägga stången på ryggen med tummen ovanför, utan att pressa stången med armarna.

Resultat: Det gör ont när jag har armarna i det läget som man har när man utför knäböj, när jag böjer benen och går ner gör det ont i baksida/utsidan av axeln/armen.

Hur ofta ska jag hålla igång axeln, med t.ex. armlyft åt sidan 35 reps, så att blodet åker igenom armen? Är inte kunnig inom detta område.

Mvh

don ramon
2010-12-11, 18:03
Kör med stången uppe på trapsen istället om det gör ont.

phrack
2010-12-12, 10:01
Testade idag, smärtan sitter i än när jag rör axeln på ett visst sätt. Testade att lägga stången på ryggen med tummen ovanför, utan att pressa stången med armarna.

Resultat: Det gör ont när jag har armarna i det läget som man har när man utför knäböj, när jag böjer benen och går ner gör det ont i baksida/utsidan av axeln/armen.

Hur ofta ska jag hålla igång axeln, med t.ex. armlyft åt sidan 35 reps, så att blodet åker igenom armen? Är inte kunnig inom detta område.

Mvh

Det är säkert så att du omedvetet förändrar armarnas position under själva böjen, det var det jag gjorde. Jag skulle vila från low-bar försöken tills smärtan är borta, low-bar kommer alltid att lägga viss belastning på axlarna och har du någon irritation där kommer du märka av den oavsett om du har bra teknik eller inte.

Gosti123
2010-12-15, 15:51
Fortfarande ont i den jäkla axeln/armen. Jag utsätter den ändå för jobb under dagen, då jag kör armlyft åt sidan så att blodet pumpas in ca 5 gånger om dagen 35-40 reps per gång. Jag har dock inte riktigt lika ont som förut, endast när jag gör vissa rörelser med den.

Hur länge till måste jag vila? Vilan är inne på sin åttonde dag just nu.

//Otålig Gosti

davvvan
2010-12-15, 16:02
Ryckböj med golvmopp har fungerat utmärkt för mig.

Hur ofta kör du det och hur länge dröjde det innan du märkte några resultat?

mikaelj
2010-12-27, 10:20
Hur ofta kör du det och hur länge dröjde det innan du märkte några resultat?

Varje dag. Några dagar.

hertzman
2010-12-28, 06:06
Det gäller att hitta den plats där man kan låsa fast stången utan att hålla upp hela tyngden med armarna, detta gör ju givetvis att det blir en rätt stor belastning på armbågarna. Detta i kombination med att hålla något bredare gjorde att jag slapp mina tidigare problem med värkande armbågar.