handdator

Visa fullständig version : Insulin-nivåer efter kalori-intag


Inge Enveten
2010-12-07, 13:50
Hej

Som jag har förstått det så är fettförbränning i princip "omöjlig" precis efter en måltid då insulin-nivåerna når sin höjd. Vad jag undrar är, i vilket takt börja nivåerna sjunka igen?

Sammanhanget är nyfikenhet gällande kardioträning på kvällen och jag undrar om det ö.h.t är "lönt" att vänta med denna lågintensiva promenad efter sista måltiden ett visst antal timmar eller om skillnaden ändå inte skulle bli markant.

Hoppas att jag gjort mig förstådd :thumbup:

vicarious
2010-12-07, 17:38
Hej

Som jag har förstått det så är fettförbränning i princip "omöjlig" precis efter en måltid då insulin-nivåerna når sin höjd. Vad jag undrar är, i vilket takt börja nivåerna sjunka igen?

Sammanhanget är nyfikenhet gällande kardioträning på kvällen och jag undrar om det ö.h.t är "lönt" att vänta med denna lågintensiva promenad efter sista måltiden ett visst antal timmar eller om skillnaden ändå inte skulle bli markant.

Hoppas att jag gjort mig förstådd :thumbup:

Om du går ut och går direkt efter en måltid så gör du mest av med det dietära fettet (om jag har fattat det rätt) men totalt sett över dygnet borde det inte spela någon roll.

Eddie Vedder
2010-12-07, 17:41
Om du går ut och går direkt efter en måltid så gör du mest av med det dietära fettet (om jag har fattat det rätt) men totalt sett över dygnet borde det inte spela någon roll.

Rocky snackar förmodligen om en extremt kolhydratrik och fettsnål måltid. Annars kan det inte bli så kraftigt nedreglerad fettförbränning som han beskriver.

Och i det fallet kommer kolhydrater utgöra primärt energisubstrat. Sannolikt helt obetydligt för kroppsfettbalans.

Apos78
2010-12-07, 18:26
För att svara på frågan om hur lång tid det tar att nå basnivåer av insulin så är det beroende av flera olika faktorer - typ av mat, typ av KH, aktivitet i samband med måltiden, insulinkänslighet etc.

Alltså svårt att ge ett svar. Det går att mäta för enskild måltid men det hör inte till vardagsrutinerna. Vad gäller cardion så är det väl ändå total energiåtgång över dygnet du är ute efter? För att då inte få någon extra energi från måltiden så är det enklaste att inte äta den. Förespråkar dock inte detta.

Inge Enveten
2010-12-07, 23:51
I mitt fall skulle det handla om en måltid med högst 20 g kolhydrat, ca 60 g protein och inget fett.

Eddie Vedder
2010-12-08, 15:14
I mitt fall skulle det handla om en måltid med högst 20 g kolhydrat, ca 60 g protein och inget fett.

Det låter som en ganska bedrövlig måltid men förhoppningsvis äter du bättre över dagen. Och med så lite kolhydrater förstås jag inte riktigt varför du tror att din fettförbränningen nedregleras SÅ kraftigt.

men visst lär insulinpåslaget bli ganska högt med så mycket protein.

Tolkia
2010-12-08, 15:59
Det känns som om det behöver påpekas att det som i slutänden avgör hur mycket fett man förbränner över en längre period är hur mycket energi man förbränner. Kaloriförbrukningen avstannar inte, oavsett insulinnivåer. Jag tycker personligen att det är att skjuta mygg med hagelgevär att försöka justera sina promenadtider så att de infaller på "optimal" tidpunkt sett till insulinkoncentrationen i blodet (möjligen med reservation för om man tävlingsdeffar i sista stadiet). Huruvida promenaden blir av eller inte blir av, och hur mycket man åt eller inte åt, lär vara de faktorer som har överlägset störst betydelse.