handdator

Visa fullständig version : Kombinera Hypertrofi med stabilitetsövningar


AndreasNoob
2010-12-07, 12:03
Hejsan!

Jag var hos sjukgymnasten angående mina ryggbesvär häromdagen och fick min dom, överrörlig i leder med 7 poäng av 9 möjliga.
Min inställning var att nu kommer han säga att jag får köra plankan resten av livet och mycket riktigt, det tyckte han (mer eller mindre).

Därför tänkte jag att ni kanske vill ge lite inputs på mitt kommande gymschema.
Så här ser det ut för tillfället.

1. Bröst, Axlar, Triceps (Tungt)
2. Ben (Tungt)
3. Rygg (Tungt)
4. Mage, Biceps, Handleder (Tungt)

Så här någonstans kommer jag behöva slänga in lite statiska och seeega stabilitetsövningar. Jag vill inte gå på core-pass utan tänkte sköta detta själv. Om min sjukgymnast fick välja så hade han tagit bort alla vikter och lagt in enbart träning till failure. Men min plan är att köra så här ett bra tag:

Måndag: Stabilitetsövningar utan vikter - Mage, rygg
Tisdag: Bröst, Axlar, Triceps (Tungt)
Onsdag: Ben (Tungt)
Torsdag: Rygg (Tungt)
Fredag: Mage, Biceps, Handleder (Tungt)

Vad tror ni? Hade varit tacksam för ideer.

*Edit: tungt pass innebär 3x10 för mig..

creperiet
2010-12-07, 12:40
Utan att låta respektlös mot din sjukgymnast undrar jag vad den magiska komponenten i plankan är som löser ryggbesvären? Och träna till fail utan vikter?

Som prehab skulle jag kört stabiliseringsövningar som avslutning efter tung skivstång, möjligtvis separat som ett återhämtningspass.

AndreasNoob
2010-12-07, 13:17
Utan att låta respektlös mot din sjukgymnast undrar jag vad den magiska komponenten i plankan är som löser ryggbesvären? Och träna till fail utan vikter?

Som prehab skulle jag kört stabiliseringsövningar som avslutning efter tung skivstång, möjligtvis separat som ett återhämtningspass.

Jag syftade inte på plankan enbart utan alla möjliga statiska, stabiliseringsövningar som alla sjukgymnaster älskar.

Sjukgymnasten var trevlig och säkert kunnig men mina symtom var nog ganska svåra att klura ut vad det kunde vara för något så han drog nog överrörlighetskortet för att ha något att säga överhuvudtaget. Mitt besök där var mest att för att ta reda på vad det inte var (dvs fel på kotor/ryggrad etc.)

Ont:
Du tycker att jag ska träna failure efter varje pass alltså? Eller menar du efter varje övning? Jag är en hyfsad nybörjare så var gärna mer specifik så jag hänger med :Virro