handdator

Visa fullständig version : Duger detta träningsschema för styrka o lite muckler?


Pintan
2010-12-07, 00:20
Tycker inte om att va på gymmet mer än ca 50 min och dessutom trivs jag med ganska få övningar. Mitt mål är att bli starkare och få lite mer muskler på kroppen.

Pass A. (set reps)

Böj 6x6
Benpress 3x6
Bänk 4x6
Armhävningar/dips 5x10.

Pass B.
Mark 4x3-6
Stångrodd 6x6
Chins 3xmax
Curls 3x6

Pass C.
Böj 6x6
Militärpress 6x6
Liggande lårcurls 3x6
Armhävningar/dips eller drag till hakan, förslag?

Så vad sägs? Har redan testat SL 5x5 och körde ca 8 veckor men tröttnade. Kommer nog ta upp det igen om ett tag. Men fram tills dess nåt annat..

Xzion
2010-12-07, 00:36
om du inte gillar att spenderar mer tid än så på gymmet, ta pengarna från gymkortet, köpt hem vikter och gör de här passen hemma för att spara pengar.
Long-term får du ett fint föråd av prylar att träna med hemma och du slipper känna att du "måste" gå dit om du inte gillar det.

Ang. träningspasseet tycker jag det låter lite.. lite.. du kan utan problem dubbla/tredubble/fyrdubbla allt och ändå hinna inom tidsramen. Beror lite på hur snabb du är.

Pansartax
2010-12-07, 00:42
Vad är det för konstigt med att bara spendera 50 minuter på tränandet? När jag sist kollade så var det inte hur länge man tränade utan vad man gjorde där, gå runt och peta i näsan eller småprata med polarna så är det klart tiden sticker iväg, men 50 minuter fokuserad träning är inte "dåligt".

Jag kör ganska så intensivt just nu med låg vila och då kan passen ibland hamna runt 40-45.

Det är ingen kapplöpning.

Pintan
2010-12-07, 00:52
om du inte gillar att spenderar mer tid än så på gymmet, ta pengarna från gymkortet, köpt hem vikter och gör de här passen hemma för att spara pengar.
Long-term får du ett fint föråd av prylar att träna med hemma och du slipper känna att du "måste" gå dit om du inte gillar det.

Ang. träningspasseet tycker jag det låter lite.. lite.. du kan utan problem dubbla/tredubble/fyrdubbla allt och ändå hinna inom tidsramen. Beror lite på hur snabb du är.

Vad är det för konstigt med att bara spendera 50 minuter på tränandet? När jag sist kollade så var det inte hur länge man tränade utan vad man gjorde där, gå runt och peta i näsan eller småprata med polarna så är det klart tiden sticker iväg, men 50 minuter fokuserad träning är inte "dåligt".

Jag kör ganska så intensivt just nu med låg vila och då kan passen ibland hamna runt 40-45.

Det är ingen kapplöpning.

Okej, lie väl dryga svar. Jag vill spendera tid p gymmet men går i skolan till sent på eftermiddagen. Nej går inte runt o petar näsan, men vad jag läst och erfarat så krävs ganska lång vila om man tränar lågreps. I SL 5x5 så är det ju bara 4 övningar per pass med fem set per övning. Jag kör här sex set per övning och 4 övningar.

Men om jag ska ändra nåt så kom gärna med lite konstruktiv kritik och treavliga förslag istället för att ta för givet att jag är en latmask som går runt o petr i näsan istället för att träna.

Xzion
2010-12-07, 01:10
Ursäkta. det var fel av mig, menade inte att låta dryg.
Jag har bara mig själv som utgångspunkt och jag tycker aldrig jag hinner något på 50 minuter. Känns lite jäktigt. det är allt. Det är vad jag personligen känner, inget annat. det är varken rätt eller fel.
I mitt fall har det mycket med att jag spendarar mycket tid på uppvärmning och streeching.

Jag ser inget du kan ändra i ditt pass direkt på rakt arm sådär nej. tyvärr.

Pintan
2010-12-07, 02:00
Ursäkta. det var fel av mig, menade inte att låta dryg.
Jag har bara mig själv som utgångspunkt och jag tycker aldrig jag hinner något på 50 minuter. Känns lite jäktigt. det är allt. Det är vad jag personligen känner, inget annat. det är varken rätt eller fel.
I mitt fall har det mycket med att jag spendarar mycket tid på uppvärmning och streeching.

Jag ser inget du kan ändra i ditt pass direkt på rakt arm sådär nej. tyvärr.

Ok lugnt:)
Ska kolla runt lite på nätet. Känns som att följande blir lite för låg volym på en vecka per musklegrupp.
Möjligtvis att jag slår ihop så att de bildar två pass som jag hela tiden roterar.

vicarious
2010-12-07, 10:04
Ska du köra alla pass en gång i veckan, alltså 3 pass i veckan?

Varför böj på två pass, och varför just 6x6?

HulkH
2010-12-07, 10:18
Lägre reps skulle jag kört för ren styrka :)

Pintan
2010-12-07, 10:53
Lägre reps skulle jag kört för ren styrka :)

ok ska kanske starta igen med SL 5x5, var ju ganska najs ändå. Målet är ju inte bara styrka utan även att få lite muskler. Men så länge man käkar på får man väl det så småningom, hur få/många reps man än gör.

Pintan
2010-12-07, 10:55
Ska du köra alla pass en gång i veckan, alltså 3 pass i veckan?

Varför böj på två pass, och varför just 6x6?

Ja tänkte köra varje pass 1gg vecka. Valde 6x6 för att jag lästa att 6.8 reps ger bra styrkeökning och bra hypertofi. Tyckte även att det kändes som lagom volym då jag bara kör varje pass en gång i veckan.
Böj på två pass har jag för att jag vill bli bättre i böj.

mikaelj
2010-12-07, 11:33
Det handlar inte så mycket om repsantalet som det är densiteten, dvs utfört arbete per tid. 5x5 med kort vila funkar bra för hypertrofi.

Pintan
2010-12-07, 11:38
Det handlar inte så mycket om repsantalet som det är densiteten, dvs utfört arbete per tid. 5x5 med kort vila är för mig likvärdigt med 3x8.

Jaha ok. Brukade köra ca 1,5-2 min vila när jag gick efter SL 5x5.
Men om man kör med kort vila, kommer styrkeökningen då vara bättre med 5x5 än med 3x8 med lika lång vila?:)

mikaelj
2010-12-07, 11:55
Jaha ok. Brukade köra ca 1,5-2 min vila när jag gick efter SL 5x5.
Men om man kör med kort vila, kommer styrkeökningen då vara bättre med 5x5 än med 3x8 med lika lång vila?:)

Nej, du får sänka vikterna. Det är för hypertrofiträning:

5x5 på 85% med 5 min vila => styrka.
5x5 på 65% med 30s vila => muskler.

Det är ett sätt om man trivs med set x rep-formatet.

Pintan
2010-12-07, 11:58
Nej, du får sänka vikterna. Det är för hypertrofiträning:

5x5 på 85% med 5 min vila => styrka.
5x5 på 65% med 30s vila => muskler.

Det är ett sätt om man trivs med set x rep-formatet.

OK tack:) Trivs jävligt bra med lågreps. Får Väl köra för styrka då, roligast så:) Men behövs verkligen 5 min vila mellan varje set? Kommer det göra skillnad mot kanske 3 min?

mikaelj
2010-12-07, 12:05
OK tack:) Trivs jävligt bra med lågreps. Får Väl köra för styrka då, roligast så:) Men behövs verkligen 5 min vila mellan varje set? Kommer det göra skillnad mot kanske 3 min?

Det vet jag inte. Jag pekade på att du kan träna för olika mål med samma repsantal. Du kan göra hypertrofiträning med singlar om du så vill.

Pintan
2010-12-07, 12:17
Det vet jag inte. Jag pekade på att du kan träna för olika mål med samma repsantal. Du kan göra hypertrofiträning med singlar om du så vill.

Jo förstod det. Tänkte bara att du kanske visste av egen erfarenhet om det blir någon skillnad i prestation med kanske 3 ist för 5 min vila, då jag förstått att du själv tränar lågreps.

saab900
2010-12-07, 12:23
Klart man kan hinna ohyggligt många set på kort tid, men man får sänka vikterna och vara beredd på en sjuhelvetes pump och träningsvärk.

Gårdagen, 60 min

Hacksquat 4x16

Knäböj 12,10,6,5,8

Benpress 16,12,10,8,10

Raka mark 16x3

Superset
Benspark 20,25,18,12,10
Liggande Lårcurl 25,18,14,14

Superset
Cablecrunches 25,20,18,16
Vadpress 20x4

Sidböjningar med hantel 12x3
Crunchmaskin 10x4

Totalt 37 set på ganska exakt en timme, dessutom högreps.

HulkH
2010-12-07, 15:10
ok ska kanske starta igen med SL 5x5, var ju ganska najs ändå. Målet är ju inte bara styrka utan även att få lite muskler. Men så länge man käkar på får man väl det så småningom, hur få/många reps man än gör.

Yes, Som Mikaelj säger så handlar de ju mycket om hur intesivt du kör.

Och ja, muskler får du ju i vilket fall som, jag skulle satsa änu lägre än 5x5 om jag satsa mycket på styrka. Sen variation förstås.

Troligtvis ner mot 6x3 typ, runt där. Sen ibland lite fler ibland lite mindre.

Pintan
2010-12-07, 15:14
Yes, Som Mikaelj säger så handlar de ju mycket om hur intesivt du kör.

Och ja, muskler får du ju i vilket fall som, jag skulle satsa änu lägre än 5x5 om jag satsa mycket på styrka. Sen variation förstås.

Troligtvis ner mot 6x3 typ, runt där. Sen ibland lite fler ibland lite mindre.

Ok tack så mycket! Ska köra på SL 5x5 fram till nyår nu sen blire lite lägre reps. I marken har jag dock börjat köra lägre reps, runt 3 ungefär.

Gojul!:)