handdator

Visa fullständig version : Nybörjare: Fråga om mitt kcal behov & kcal förbrukning


equal
2010-12-06, 22:37
Hejsan!

Jag har lite frågor angående mitt kcal behov och förbrukning.

Men först kanske det behövs lite bakgrund(hoppa över om ni inte behöver veta/bryr er):
Jag är en 19-årig kille, just nu väger jag troligtvis runt 105 kg, inte vägt mig på jätte länge. Jag har nu, efter många år av rädsla/brist på motivation äntligen bestämt mig för att ta tag i min kropp. Jag har tidigare tränat fotboll (mellan åldrarna 5-12) och innebandy(12-14). Sen har jag tyvärr slutat med all form av träning, förutom några promenader ibland. Målet med min träning är ju att bygga lite muskler samtidigt som jag vill förbränna fett.

Till frågorna, ursäkta om dem är dumma, men är verkligen nybörjare på detta, kan inget förutom det jag har lärt mig på den lilla tiden jag läst här på forumet.

Till fråga 1:
Jag har läst mycket här på forumet och på uppladdningen. Så jag kollade hur mycket energi och så min kropp behövde, jag fick fram 3600, kan det verkligen stämma om jag är stillasittande i princip hela tiden? Förutom promenad på 10 min till och från universitet?

Fråga 2:
Jag har ju nu bestämt mig för att ta börja på gym nu, jag kommer att använda mig av en personlig tränare några gånger i början för lära mig vilka övningar jag ska göra och hur. Det kommer bli några styrkeövningar blandat med lite konditionsträning, då jag tyckt detta vart roligast av dem få träningssaker jag testat på. Jag undrar då, när man vill bygga lite muskler, men allra helst bli av med det överflödiga fettet, hur mycket underskott av kalorier kan jag ligga på? Finns det någon minimigräns för vad som är nyttigt för kroppen?

Hoppas jag inte framstår som allt för dum, men är som sagt väldigt ny inom detta område.

Tack så hemskt mycket för hjälpen i förhand!

Tomas Tryffel
2010-12-07, 12:19
För din första fråga är den här artikeln ett väldigt bra svar:
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

beckman88
2010-12-08, 11:46
Du skriver ju att du ska ta hjälp av en personlig tränare. Bara att fråga han/henne så kommer den kunna förklara det bra för dig.