handdator

Visa fullständig version : Höften lite sliten


KaptenKrok
2010-12-06, 22:26
Har börjat köra lite 5x5 nu med knäböj 3 ggr i veckan. Det enda som tar stryk är höften tycker jag. Resten är hanterbart. Böjer ganska brett så jag gissar att det är en bidragande orsak men jag trivs med det. Stretcha höftböjare, bak och hamstrings. Lyfter utan bälte för att jag är vek. Vad mer kan jag göra för att inte höften skall vara den begränsande faktorn? Man vill ju inte skada sig.

toymonster
2010-12-07, 17:42
Har börjat köra lite 5x5 nu med knäböj 3 ggr i veckan. Det enda som tar stryk är höften tycker jag. Resten är hanterbart. Böjer ganska brett så jag gissar att det är en bidragande orsak men jag trivs med det. Stretcha höftböjare, bak och hamstrings. Lyfter utan bälte för att jag är vek. Vad mer kan jag göra för att inte höften skall vara den begränsande faktorn? Man vill ju inte skada sig.

5x5 x3ggr i veckan låter mycket. lite mer variation kanske?
kör en 5x5 böj sen frontböj och tredje passet drar du marklyft, där får du också jobba mycke med ben.

KaptenKrok
2010-12-07, 18:34
5x5 x3ggr i veckan låter mycket. lite mer variation kanske?
kör en 5x5 böj sen frontböj och tredje passet drar du marklyft, där får du också jobba mycke med ben.

Du har nog rätt. Det blir för mycket.

Följer detta programmet http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Skall nog minska det till 3x5 istället. Då blir det i princip samma som Starting Strength programmet. När det blir för mycket går jag över till "The texas method" (kan nog inte länka till den bra artikeln, har för mig att det är mot TOS att länka till konkurrenter).

sweetkarolina
2010-12-07, 19:09
Om du ska köra böj 3 ggr i veckan måste du väl inte köra lika brett varje pass.

KaptenKrok
2010-12-07, 20:24
Hmm.. men hur funkar det att variera bredden på böj egentligen? Det känns som om det skulle vara lite olika teknik. Det finns en poäng att alltid lyfta med samma teknik så det sitter i ryggmärgen. Men å andra sidan så har jag problem med nuvarande upplägg... :)

EkarN
2010-12-07, 20:41
Kan vara en tillvänjningsfråga också. Vad sägs om att backa i vikterna temporärt?

KaptenKrok
2010-12-07, 20:51
Kan vara en tillvänjningsfråga också. Vad sägs om att backa i vikterna temporärt?

Det är nog huvudet på spiken. Även om det tar emot. :)

Jag sänker till 3x5 först och hjälper inte det så får jag väl backa på vikterna.

agazza
2010-12-07, 20:58
Jag fick ont i framsidan av att köra 5x5 3 gånger i veckan, tror det är det där gliding syndrome nånting nånting. Men det är bara när jag står smalt, står jag brett går det bättre.

Hittade ett tips om att krulla tårna för att lägga om vikten på hälarna och det hjälpte ganska mycket.

Försöker variera med 2 breda dagar och en smal böjdag

KaptenKrok
2010-12-07, 21:10
Jag fick ont i framsidan av att köra 5x5 3 gånger i veckan, tror det är det där gliding syndrome nånting nånting.

Stretchade du höftböjaren ordentligt?

agazza
2010-12-08, 11:09
Stretchade du höftböjaren ordentligt?

Japp, brukade göra det jämt men fick ont ändå. Det konstiga är att folk på internet verkar rekommendera att ställa sig smalare, men desto smalare jag står desto ondare gör det.

toymonster
2010-12-08, 16:59
Om du ska köra böj 3 ggr i veckan måste du väl inte köra lika brett varje pass.

håller med. jag varierar lite beroende på belastning. tyngre så smalnar jag in lite.
samma bredd på träning - tävling tror jag inte du ska nöta så hårt, tänk på att utgångarna och ur lyften blir lika istället. slit inte ut dig för då bygger du ingen styrka, överbelastningar blir inflammationer. lycka till

ceejay
2010-12-08, 21:02
Bara det gör lite ont är det bara bita ihop och köra. Hade lite problem med höften jag med förut men det är en sak kroppen måste anpassa sig till lite.

KaptenKrok
2010-12-08, 21:29
Bara det gör lite ont är det bara bita ihop och köra. Hade lite problem med höften jag med förut men det är en sak kroppen måste anpassa sig till lite.

Gillar den attityden. Tyvärr har den kostat mig mycket problem genom åren :) Full fart rakt in i väggen så att säga. Men man lär mig lite mer var gränserna går varje gång man krashar.

ceejay
2010-12-08, 23:26
Jag har hört att foam-rollers kan vara bra? Samtidigt finns det också många stretcher som förbättrar rörligheten i höften om det skulle vara en orsak.

Mitt tips är att försöka hitta en behandling som fungerar och köra på.

KaptenKrok
2010-12-09, 11:20
Var hittar man foam rollers i Sverige (alt skickar till Sverige) till ett humant pris? Har använt ett pvc rör lite grann men det är inte direkt enkelt att komma åt höftböjaren med såna trubbiga verktyg.