handdator

Visa fullständig version : Förslag på träningschema till tjej?


Becky
2010-12-06, 20:49
Ja, precis som rubriken skriver så eftersöker jag förslag på ett optimalt träningsschema till mig. Förstår att det finns tusen sätt att träna på, men nu när jag tränar är det liksom bara att jag kör mina övningar och går hem. Antecknar ingenting och blir heller inte speciellt mycket starkare, vilket är tråkigt. Men jag vet ju att det är för att jag inte tar ut svängarna tillräckligt mycket. Helst skulle jag vilja ha en träningskompis, men det verkar inte finnas någon. ;) Jag är en grym tävlingsmänniska som egentligen borde investera i en PT eftersom jag vet att jag skulle köra stenhårt då, men har inte riktigt råd just nu.

Jag gymmar ungefär 2-3 gånger i veckan och kör ett boxpass. Jag vill bli starkare och få tydligare definitioner. Bör jag köra helkropp två gånger i veckan eller bör jag dela upp kroppen i stället och kanske öka till fyra styrkepass? Förslag på vilka övningar jag bör köra uppskattas.

Och just ja: Jag är 168 cm och väger mellan 57-60 kg (det varierar).

sweetkarolina
2010-12-06, 21:27
För det första sluta hitta på ursäkter. Du tjänar inget på att ursäkta dig. Ingen kommer nånsin ge dig motivation att träna utom dig själv, faktiskt. Om du nu är tävlingsmänniska får du väl tävla mot dig själv vilket är sjukt enkelt i gymmet. Sätt mål åt dig själv. Du ska böja 100 kg om ett halvår. Eller klara 1 minut i plankan med 30 kg på ryggen. Eller springa maraton. Eller börja med crossfit. Ja, vad du nu själv tycker verkar kul.

Vad gäller scheman finns det miljarder, bara och sök. Du behöver inget speciellt tjej-schema. Är du nybörjare får du leta ett sånt, är du mer avancerad finns det säkert såna också.

r3mpuh
2010-12-06, 21:27
Finns det någon skillnad på hur tjejjer "bör"/vill träna än killar? :S

Pjotor
2010-12-06, 21:32
Finns det någon skillnad på hur tjejjer "bör"/vill träna än killar? :S

Bör, nej. Vill, rätt ofta.

Becky
2010-12-06, 21:34
Nej, ursäkter är väl lite av problemet i sammanhanget. Mycket medveten om det. Så visst har du rätt i det.

Pjotor
2010-12-06, 22:12
Som svar på din ursprungliga fråga -- välj två- eller tredagarsprogrammet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Jag föreslår att du tränar med minst en vilodag emellan. Det förbättrar din återhämtning markant, vilket betyder att du kan träna hårdare (=högre vikter) när du väl tränar. Det är mellan träningspassen som du blir starkare.

När du klarar alla sets och reps som står, så ska du öka vikten ett steg till nästa pass. Öka hellre för lite än för mycket, låt dig inte luras av att det går lätt.

Alla övningar, sets/reps, vikter och datum för du in i en träningsdagbok som du skaffar och har med dig till varje träningspass. Anteckna direkt efter varje övning eller direkt efter passet, så att det faktiskt blir av.

All denna träning kräver förstås att du äter vettigt. Ät gott om protein och dra i dig lite snabb energi direkt efter passen.

Om du skaffar dig tydliga mål så är det alltid lättare att fortsätta träna effektivt. I början kan det vara att bara följa träningsprogrammet och uppdatera träningsdagboken. Efter en tid kanske du vill sikta på en viss vikt i en viss övning före ett visst datum.

Träna fokuserat, träna regelbundet och intala dig själv att du kommer att lyckas utan ursäkter. Lycka till!

Becky
2010-12-06, 22:14
Tack!

Någon som vet en bra app till Iphonen där man kan göra träningsanteckningar?

pialia
2010-12-06, 22:53
Tack!

Någon som vet en bra app till Iphonen där man kan göra träningsanteckningar?

Skapa en träningsjournal? Annars tror jag papper och penna fortfarande fungerar :D

Jag är droidare :(

Becky
2010-12-06, 23:06
Jo, men papper tappar jag bort och penna glömmer jag alltid. *screwy* Iphonen har jag alltid med mig! Får väl göra det i anteckningar. Återkommer om jag hittar den optimala-appen för saken i fråga.

vicarious
2010-12-06, 23:08
Jag har för mig att jag läst om det ganska nyligt.. var det kanske Baboom som pratade om det *jorgen* En app alltså.

Xzion
2010-12-06, 23:15
Jag har en hemlighet, lova att inte berätta det för någon.
Men hitta något du tycker är kul att göra, gör det lagom och öka succesivt så att du orkar göra det en lång tid och inte bara några veckor... kort intensiv träning ger dig ingenting om du ändå lägger av sen.. Om det du gör inte är kul kommer du inte palla.

Mer svar än så kan jag inte ge dig. :)
Jag vet inte vad du tycker är roligt. Jag gillar Judo och Yoga.

xarizma
2010-12-06, 23:19
Om du vet hur man använder sökfunktionen här på forumet så finns det 1 miljard olika träningsscheman. Testa dig fram, testa olika övningar etc. Kör inte samma muskler dagen efter, vila minst 1 dag emellan. Ha kul på vägen, ta tips av någon träningskunnig som du känner IRL.

Lovisa
2010-12-07, 08:26
Förstår att det finns tusen sätt att träna på, men nu när jag tränar är det liksom bara att jag kör mina övningar och går hem. Antecknar ingenting och blir heller inte speciellt mycket starkare, vilket är tråkigt. Men jag vet ju att det är för att jag inte tar ut svängarna tillräckligt mycket. Helst skulle jag vilja ha en träningskompis, men det verkar inte finnas någon. ;) Jag är en grym tävlingsmänniska som egentligen borde investera i en PT eftersom jag vet att jag skulle köra stenhårt då, men har inte riktigt råd just nu.
Och just ja: Jag är 168 cm och väger mellan 57-60 kg (det varierar).

Jag saknar också en träningskompis. Min väninna som peppade mig har lagt av, och vi har tappat kontakten. Så om du behöver en träningskompis anmäler jag mig frivilligt. Behöver inte vara IRL, en träningspartner via nätet, mail / FB eller liknande går utmärkt. Huvudsaken är att man peppar varandra att ta i det där lilla extra. Ligger på ungefär samma nivå som du. Kämpar på men det känns som om jag står och stampar på samma fläck. PM:a om du vill!

Pjotor
2010-12-07, 09:32
Jo, men papper tappar jag bort och penna glömmer jag alltid. *screwy* Iphonen har jag alltid med mig! Får väl göra det i anteckningar. Återkommer om jag hittar den optimala-appen för saken i fråga.

Kanske ifitness, som har fått flera positiva recensioner. Har dock inte testat det själv:

http://itunes.apple.com/us/app/ifitness/id290451423?mt=8

Tränar själv i källaren och har block och penna liggande där hela tiden.

Skogis
2010-12-19, 01:17
Tack!

Någon som vet en bra app till Iphonen där man kan göra träningsanteckningar?Tror att funbeat har någon app till Iphone :)

don ramon
2010-12-19, 10:27
För h*lv*t*! Lämna telefonerna utanför gymet! Skulle kunna vara skönt att inte jämt och ständigt ha med den där pipande tingesten. Desto färre distraktioner du bär med dig i träningslokalen desto bättre. Borde inte vara speciellt svårt att komma ihåg papper och penna om man ständigt har blocket liggandes i träningsväskan.

rickardptrsn
2010-12-19, 11:07
För h*lv*t*! Lämna telefonerna utanför gymet! Skulle kunna vara skönt att inte jämt och ständigt ha med den där pipande tingesten. Desto färre distraktioner du bär med dig i träningslokalen desto bättre. Borde inte vara speciellt svårt att komma ihåg papper och penna om man ständigt har blocket liggandes i träningsväskan.

40plusare som skrev detta inlägg lr? varför skulle man inte kunna få ut maximal träning bara för att man har med sig en mobil? mobilen är en bra sak att ha med sig. musik, anteckningar + att du kan filma..

+1 för pjoters inlägg riktigt bra skrivet

davvvan
2010-12-19, 11:36
Jämlikhet, även i gymmet. Lycka till!

astrom86
2010-12-19, 11:36
Som svar på din ursprungliga fråga -- välj två- eller tredagarsprogrammet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Jag föreslår att du tränar med minst en vilodag emellan. Det förbättrar din återhämtning markant, vilket betyder att du kan träna hårdare (=högre vikter) när du väl tränar. Det är mellan träningspassen som du blir starkare.

När du klarar alla sets och reps som står, så ska du öka vikten ett steg till nästa pass. Öka hellre för lite än för mycket, låt dig inte luras av att det går lätt.

Alla övningar, sets/reps, vikter och datum för du in i en träningsdagbok som du skaffar och har med dig till varje träningspass. Anteckna direkt efter varje övning eller direkt efter passet, så att det faktiskt blir av.

All denna träning kräver förstås att du äter vettigt. Ät gott om protein och dra i dig lite snabb energi direkt efter passen.

Om du skaffar dig tydliga mål så är det alltid lättare att fortsätta träna effektivt. I början kan det vara att bara följa träningsprogrammet och uppdatera träningsdagboken. Efter en tid kanske du vill sikta på en viss vikt i en viss övning före ett visst datum.

Träna fokuserat, träna regelbundet och intala dig själv att du kommer att lyckas utan ursäkter. Lycka till!


mkt bra skrivet.