handdator

Visa fullständig version : Hur gör jag fler armhävningar?


Becky
2010-12-06, 20:11
Vilket är det bästa sättet att kunna göra fler armhävningar? Är det bara att nöta och försöka göra fler varje gång eller är det gynsamt med några speciella styrkeövningar? Jag har fått för mig att jag vill kunna göra åtminstone 40-50 riktiga armhävningar. I dagsläget kan jag väl göra 30 stycken på tårna, men inte gå hela vägen ner och kanske 15 stycken som är 100%. Vill bli bättre och starkare i övningen. *flex* Tips?

Supermicke
2010-12-06, 20:20
jag har haft 100st som mål och har fixat det men kanske inte är megaperfekta då men det skiter jag i. Iallafall så tränade jag mån, tis, ons, tors, fre armhävningar inte så många reps men högvolym körde 10x30st. På torsdag ett litet återhämtningspass 5x30st sen på fredag testade jag och maxade.

Sedan struntade jag i allt annat, tex bänkpress, bröst, axel och triceps träning under tiden jag körde detta.

Mitt tips är många set och inte maxa ut sig i repsen på seten. Tex ditt fall 6-15setx10reps varje dag. Sen öka reps eller set efter hand man blir starkare, testa sig då och då är också bra men inte för ofta då blir man omotiverad om det går kasst. Sen försöka hålla sig fräsch, alltså inte köra helt slut på sig så då får man improvisera hur många set man vill göra ungefär. Det är mitt tips iallafall :P Du fixar det snabbt.

Becky
2010-12-06, 20:34
Okej, tack, ska testa det! Jag har gjort det dumma att försöka köra armhävningar efter jag kört ett styrkepass, men då har jag insett att jag inte orkar speciellt mycket. :smash:

Supermicke
2010-12-06, 20:49
du kan prova köra innan då :) fast då orkar du mindre i bänken och allt annat.

Men 40-50st fixar du nog efter en tid om du bara kör vanlig styrketräning sen lite armhävningar på slutet av passet. Det kommer, bänkpress och annat gör ju att man blir bra på armhävningar till viss del också. 40-50st är inte så många egentligen

Becky
2010-12-06, 20:51
Inte för dig kanske. ;)

Robboz
2010-12-06, 20:55
Jag och några polare körde med hundredpushups. Man ökade snabbt i antalet armhävningar man orkade göra. Gå in och kika och kör!

http://hundredpushups.com/

Fed up
2010-12-06, 21:06
40-50st är inte så många egentligen

40-50 st är väldigt många för en tjej, vilket jag tolkar "Becky" som att vara. Jag gjorde en gång ett test där man skulle mäta hur vältränad man var typ och då var lägstanivån för att vara "normal" (Steget under var typ "du borde verkligen träna upp din kropp") 16 på fötter för killar och 10 på knä för tjejer.
Typ som detta var det:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=4&art=227

Så det är inte ens så att en tjej och en kille som är motsvarande vältränade kan göra lika många även om hon gör dem på knä, vilket är väsentligt mycket lättare.

Liten parentes bara.

Kör hårt Becky. Igår gjorde jag 31 armhävningar (på tårna) och det var jag nöjd med. Jag har ingen säker strategi för hur du ska öka snabbt, men det sägs ju att det man gör ofta blir man bra på.

Fed up
2010-12-06, 21:10
40-50 st är väldigt många för en tjej, vilket jag tolkar "Becky" som att vara. Jag gjorde en gång ett test där man skulle mäta hur vältränad man var typ och då var lägstanivån för att vara "normal" (Steget under var typ "du borde verkligen träna upp din kropp") 16 på fötter för killar och 10 på knä för tjejer.
Typ som detta var det:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=4&art=227

Så det är inte ens så att en tjej och en kille som är motsvarande vältränade kan göra lika många även om hon gör dem på knä, vilket är väsentligt mycket lättare.

Liten parentes bara.

Kör hårt Becky. Igår gjorde jag 31 armhävningar (på tårna) och det var jag nöjd med. Jag har ingen säker strategi för hur du ska öka snabbt, men det sägs ju att det man gör ofta blir man bra på.

Vill bara tillägga att jag inte tror de där löjliga testerna är nån slags absolut sanning. Ville bara förtydliga att kvinnor generellt är väldigt mycket mindre starka i överkroppen. *bitter*

Supermicke
2010-12-06, 21:13
glömde tänka på kön faktiskt :P men du fixar det snart

Becky
2010-12-06, 21:15
Jo, håller med. Många såna där "standardmallar" har inte riktig verklighetsförankring. Men ja, du har rätt, jag är tjej och 40-50 st helt korrekt utförda armhävningar (då menar jag verkligen helt rätt utan fusk) är ju inte något jag river av bara sådär. Men såklart man kan komma dit om man bara ger sig fasen på det, men det krävs ju en del arbete...

Fed up
2010-12-06, 21:20
Jo, håller med. Många såna där "standardmallar" har inte riktig verklighetsförankring. Men ja, du har rätt, jag är tjej och 40-50 st helt korrekt utförda armhävningar (då menar jag verkligen helt rätt utan fusk) är ju inte något jag river av bara sådär. Men såklart man kan komma dit om man bara ger sig fasen på det, men det krävs ju en del arbete...

Jag har en tjejkompis som brukar vinna alla armhävningstävlingar som ibland spontant uppstår i sociala sammanhang. Hon brukar göra typ 60-70 st. Hon brukar göra armhävningar då och då när hon har tråkigt hemma, hon är sån rastlös typ, men hon tränar knappt annars. Men hon har väldigt starka triceps efter att ha dansat breakdance och fortsatt göra smala armhävningar regelbundet (typ 50 st varannan dag), men hon har även fördelen ytterst lågt kroppsfett.

I somras träffade jag en kille som hade gjort tusen armhävningar om dagen i en period. Typ 5x200 uppdelat på olika tidpunkter. Det var helt sinnessjukt. Han bara " ja men så många orkar jag inte numer, nu orkar jag max 100 på raken". Men så var han amerikan också och de ska ju alltid vara så extrema, haha. Tyvärr blev det aldrig någon battle mellan dessa två uppstyrd.

Becky
2010-12-06, 21:31
Vissa människor är ju födda speciella! *gah!*

Men man får vara glad för det lilla. Förut kunde jag knappt göra en enda armhävning, men sen började jag träna kampsport och styrketräning och efter det kom det liksom av sig självt. Var bara att tacka och ta emot. Men nu krävs det lite mer för att göra det där extra.

Supermicke
2010-12-06, 23:11
sen kommer du ta dig mycket längre med bra teknik, gäller i allt. När jag klarar många är armarna ganska brett isär, skuldrorna jämt ihoptryckta så det blir ganska kort sträcka att trycka sig. En del kanske tkr det är lama armhävningar men men.. hade vart mkta svårare om jag hållt armbågarna längst sidorna.

Xzion
2010-12-06, 23:23
mitt knep är att köra armhävningar så länge att du inte kan göra fler, sen vilar du 1-2 min och gör det igen.
inte till den punkten då mjölksyran sätter in, utan du pumpar rakt igenom det tills du verkligen trillar ihop över armarna varje gång och inte kan göra fler.

Då får du in lite fler med tiden.

Crocker
2010-12-06, 23:26
Allt är inte styrka, jag kan endast göra ca 25-30 armhävningar, men tar 3x95 kilo i bänkpress.
Så träna vanlig uthållighet också. :)

HulkH
2010-12-06, 23:44
Allt är inte styrka, jag kan endast göra ca 25-30 armhävningar, men tar 3x95 kilo i bänkpress.
Så träna vanlig uthållighet också. :)

Exakt, plus att det beror ganska mycket på vad du väger själv.

limenka
2010-12-06, 23:58
Om du klarar 15 "riktiga" så kan du testa att köra följande

1,2,3.....15 x 3 omgångar

I ord: En armhävning följd av två därefter tre fram till ditt max med 60 sekunder vila efter varje omgång. 3 set (valfritt)

Orkar du inte köra klart en omgång så vilar du och hoppar på nästa.