handdator

Visa fullständig version : Bevarandet av muskler under deff samt muskelbyggnad efter en rejäl viktnedgång


Rimbaud
2010-12-06, 03:28
Efter att ha läst lite på forumet har jag en massa funderingar kring bevarandet av muskler under viktnedgång och muskeltillväxt efter viktnedgång. Kanske för många frågor för en tråd men jag ville undvika att skapa flera trådar.


Hur mycket mer muskler bevarar en person som styrketränar under en negativ kaloribalans jämfört med en person som ej styrketränar, räknat på 1kg förlorad kroppsmassa? Naturligtvis ligger båda personer på lika stort kaloriunderskott och samt identisk kosthållning.

Spelar storleken på kaloriunderskottet stor roll för hur mkt man bevarar? T.ex. bevarar man mer muskler, relativt sett, på ett underskott om 3500 kcal per vecka jämfört med 7000kcal per vecka?

Som jag har förstått det så har personer som gått ner mycket i vikt sedermera lättare lagra fett vid kaloriöverskott. Detta fortsätter tills fettdepåerna åter är fyllda, då kroppen kan börja lägga på sig annat än fett.

Fråga:
Ponera att en person väger 100kg är 175cm och denna person går ner 35kg till 65kg. För att åter kunna börja bygga muskler måste fettdepåerna hos denna person bli fyllda. Innebär detta att personen måste öka sin vikt till 100kg igen, för att kunna bygga muskler?

Går det att ”styra” en viktuppgång efter en rejäl deff genom att styrketräna och äta en massa proteiner eller kommer resultatet av viktuppgången vara i stort lika utan styrketräning och proteinrik kost, dvs mest fett?

Hur av mycket av en viktuppgång brukar normalt bestå av fett, för en person som tidigare gått ner rejält i vikt? Är det mer än 90%?

Om det nu stämmer att en rejält nerdeffad person inte kan bygga så värst mycket muskler, blir inte styrketräningen som träningsform ganska tråkigt eftersom man inte kommer att få särskilt stora resultat? Eller handlar det helt enkelt om att man kan öka sin kapacitet men förändringen sker saktare? Skulle i så fall gärna vilja höra från personer med dessa erfarenheter.

JoeyP
2010-12-06, 09:36
Hur mycket mer muskler bevarar en person som styrketränar under en negativ kaloribalans jämfört med en person som ej styrketränar, räknat på 1kg förlorad kroppsmassa? Naturligtvis ligger båda personer på lika stort kaloriunderskott och samt identisk kosthållning.

Angående den här frågan har jag också lite funderingar.
Det borde väl ha lite med bakgrunden till viktuppgången isf.

Dvs,

Om en person tränat upp sig till 100kg, jämfört med en annan som bara ätit upp sig till 100kg.

Musklerna anpassar ju sig efter kraven som ställs på dem.

Om personen som tränat upp sig till 100kg, börjar gå ner i vikt, (utan att träna) så borde väl han tappa mer muskler jämfört med den andra personen som bara åt sig fet utan att träna. Sas den andra personen ställde ju inga krav på sina muskler och byggde inte speciellt mycket muskler vid sin viktuppgång och behöver därför inte träna styrka när han går ner då han fortfarande uppfyller sina krav på sina muskler dvs inga :D Den andra personen som tränat ställer ju inte några krav på att behålla sina muskler så därför kommer hans muskler anpassa sig efter dem nya lägre kraven och därför kommer han tappar mer muskler.

Har jag nåt rätt i vad jag säger?

Däremot om personen som åt sig fet börjar träna styrka när han går ner i vikt så kan han nog tom öka i muskler och tappa fett samtidigt.

I vilket fall som helst så kommer båda bränna bättre med fett genom att använda sig av styrketräning vid viktnedgången.

vicarious
2010-12-06, 10:27
Hur mycket mer muskler bevarar en person som styrketränar under en negativ kaloribalans jämfört med en person som ej styrketränar, räknat på 1kg förlorad kroppsmassa? Naturligtvis ligger båda personer på lika stort kaloriunderskott och samt identisk kosthållning.

Har inga siffror (tror inte någon har det) men skillnaden är nog tillräcklig för att man ska välja att styrketräna.


Spelar storleken på kaloriunderskottet stor roll för hur mkt man bevarar? T.ex. bevarar man mer muskler, relativt sett, på ett underskott om 3500 kcal per vecka jämfört med 7000kcal per vecka?

Ja, det spelar roll. Hur mycket övervikt man har spelar också roll. Desto fetare man är, desto större underskott kan man ligga på utan att behöva förlora muskler. Folk som skalar bort det absolut sista fettet innan tävlingar förlorar oftast lite muskler hur de än gör.


Som jag har förstått det så har personer som gått ner mycket i vikt sedermera lättare lagra fett vid kaloriöverskott. Detta fortsätter tills fettdepåerna åter är fyllda, då kroppen kan börja lägga på sig annat än fett.

Fråga:
Ponera att en person väger 100kg är 175cm och denna person går ner 35kg till 65kg. För att åter kunna börja bygga muskler måste fettdepåerna hos denna person bli fyllda. Innebär detta att personen måste öka sin vikt till 100kg igen, för att kunna bygga muskler?

Nej, absolut inte. Det vore ju absurt. Förutsättningarna är utan tvekan sämre, men det är absolut inte omöjligt att bygga muskler under en viktuppgång även om man varit fet tidigare.


Går det att ”styra” en viktuppgång efter en rejäl deff genom att styrketräna och äta en massa proteiner eller kommer resultatet av viktuppgången vara i stort lika utan styrketräning och proteinrik kost, dvs mest fett?

Ja, det går att styra till viss del med hjälp av styrketräning, högt proteinintag och näringstiming. Överäter du utan att styrketräna kommer du lägga på dig en större mängd fett än muskler jämfört med om du styrketränar.


Hur av mycket av en viktuppgång brukar normalt bestå av fett, för en person som tidigare gått ner rejält i vikt? Är det mer än 90%?

Vet ej. Svårt att ge svar på kan jag tänka mig.


Om det nu stämmer att en rejält nerdeffad person inte kan bygga så värst mycket muskler, blir inte styrketräningen som träningsform ganska tråkigt eftersom man inte kommer att få särskilt stora resultat? Eller handlar det helt enkelt om att man kan öka sin kapacitet men förändringen sker saktare? Skulle i så fall gärna vilja höra från personer med dessa erfarenheter.

Det stämmer inte alls. Som jag skrev, förutsättningarna är försämrade men det är långt ifrån omöjligt att lyckas ändå. Jag tror också det beror på HUR överviktig man var. Jämför vi en person som haft 10-15kg övervikt med lite lovehandles och mullig kropp eller 40-50kgs kraftig övervikt så ser nog förutsättningarna olika ut. Hursomhelst tycker inte jag man ska ge upp, oavsett hur man har sett ut tidigare.

Sniggel
2010-12-06, 18:10
Skillnaden mellan att styrketräna eller att inte styrketräna under en viktnedgång är förmodligen väldigt påtaglig.

Utan styrketräning = du blir en mindre version av dig själv
Med styrketräning = du får fina former
Enkelt förklarat