handdator

Visa fullständig version : Gym sökes i Stockholm (Frösunda-Vasataden)


don ramon
2010-12-05, 21:56
Som sagt. Någon som kan rekommendera ett gym på den här sträckan? Jag kan inte ett jota om Stockholm överhuvudtaget.

Vill kunna böja, marka etc utan problem. Helst med roddmaskiner också. Har de TRX så är det ett plus. I övrigt har jag inga speciella krav. Rena omklädningsrum...

Lovisa
2010-12-06, 08:40
Jisses, du har ett helt gäng med gym inom detta område. Vet inte var i Vasastaden du bor / jobbar, men det kryllar av gym i innerstan.

Om vi börjar med Frösunda (Solna) då:

Puls & Träning. Självservice-gym (ingen personal, man går in med passerkort) öppet 05-23 alla dagar.
För att vara ett PoT är detta ett stort gym, men med allmänna mått sett väldigt litet. Basutrustning finnes, inte mer. Målgruppen är motionärer. Plus är öppet-tiderna, minus är att inspirationsfaktorn är minimal. Många redskap saknas, som powerrack, en ordentlig cross-cable, fasta skivstänger m m. Dock billigt, 329 pix/månad. Man kan köpa ett kort som gäller på alla PoT, då kan du utnyttja även PoT inne i stan (t ex vid Rålambshovsparken), i Arenastaden, Filmstaden eller Sundbyberg. Beror på vilka vägar du färdas på dagarna. Finns PoT söder om stan också såklart, i Sjöstaden och Telefonplan t ex.

Balance. Ett av stans största gym. Tillhörde förut Westling-koncernen. Exklusivt, elegant, all utrustning finns och mer därtill. Målgruppen är bred, men de flesta besökare är träningsvana. Oväntat prisvärt med tanke på den grymma standarden, ca 500 kr/mån. Dessutom erbjuder man medlemskap utan bindningstid! Minus för läget; det känns lite "off". Men det förklarar väl priset. Det ligger i ett industriområde, dock alldeles intill pendeltåget.

Både PoT Frösunda och Balance är lätta att ta sig till med bil och enkelt att parkera. Balance ligger vid pendeln, PoT tar man buss till.

Vasastan / Norrmalm:

SATS: Odenplan, Tulegatan, S:t Eriksbron, S:t Eriksplan. Fyra SATS med ganska olika profil. Odengatan är stans mest öppna SATS, stänger vid midnatt på vardagar, öppet även alla röda dagar (dock andra tider då). Räkna med att det är proppfullt vissa tider, samt parkeringsproblem för den som kommer i bil. Stort och välutrustat, dock lite opersonligt. Tulegatan är motsatsen; litet, personligt, hemtrevligt. Det mesta finns, öppet-tiderna är "normala". S:t Eriksbron är stort och lite mindre proppat, dock något snålare öppettider. SATS S:t Eriksgatan (vid Fleminggatan) är fräscht, stort och bra. Om man köper ett SATS guldkort för 550 kr/mån kan man gå till vilket SATS som helst i hela stan, även Sundbyberg t ex.

Friskis o Svettis: Har inte besökt, men de finns på Sveavägen och S:t Eriksgatan, vid Karolinska institutet och i Kista m m. Bra priser och blandad målgrupp. Tyvärr lite snålt med öppettiderna. Ett plus för kostnaden. Eftersom FoS är en ideell förening, är det väldigt prisvärt. FoS är mycket bättre än sitt rykte (många uppfattar Friskis som lite töntigt och för amatörer). Det är välutrustat med rejäl styrketräningsdel.

Sedan har du ett flertal mindre, gym, en del av den typ där de riktigt stora pojkarna tränar. Finns ett på Döbelnsgatan, ett annat på Luntmakargatan. Säkert ett flertal andra som jag inte upptäckt ännu. Kolla på nätet, det är nog enklast.

Kommunala kommunikationer behöver jag inte nämna vad gäller innerstaden, det är lätt att ta sig överallt med buss / tunnelbana.

rooz
2010-12-06, 09:00
Friskis & Svettis
Som sagt, öppetiderna är inte direkt något att hurra över, men är du inte pro-builder och behöver kunna träna 03.40, så funkar det ändå.

Myten om att friskis bara är för amatörer och seniorer är överdriven. Men det finns en del väldigt välbyggda motionärer.

Utrustningen då? varierar en hel del från lokalerna. men Sveavägen är den bästa lokalen av alla i city. Powerrack, flak, 5-6 skivstänger. Även 2 TRX-band.
Annars är det bl.a 2 cabelcross, hantlar upp till 40 och bulgarian-bags!

Lokalen är stor,tror gymmet är ca 400-500 KvM. Och det känns sällan som mycket folk.
Roddmaskiner har de 3-4 st av. I övrigt brukar alla cardiomaskiner vara ganska upptagna, oavsett tid på dagen.

Men ska du träna mark,böj är det ganska opti! (För ingen annan gör det:D)
Och på Skrapan har du möjlighet att träffa på Pepz här på kolo:)

don ramon
2010-12-06, 09:37
Tack ska ni ha! Jag har inte flyttat dit ännu så jag betar av "att göra"-listan ett steg i taget. Ska kolla upp de här. Stort tack.

Pepz
2010-12-06, 13:25
[Och på Skrapan har du möjlighet att träffa på Pepz här på kolo:)

bara en sån sak borde ju göra att F&S blir ett förstahandsval ;)
Jag hänger även en del på Hornstull men mest i farsta

Svea är en bra lokal med vettigt chinsräcke och stege i taket (armgång)
Kettlebells upp till 32kg. halfrack, friställning + två smith. + extra skivstänger gör att man sällan behöver vänta (annat än måndagar klockan 17)
Och en liten kul kort löpbana i brant backe. (låna väst i repan så kan man koppla på DAP:en för extra motstånd)

Kungsholmen(fridhemsplan) är bra om man går ner i lilla gymmet, tror att flak ska komma dit också.

Lindhagen(t bana stadshagen) är relativt nyöppnat och folk har inte hittat dit än. Inget flak men halfrack.

City (mäster samuelsgatan) är nyrenoverat och gymmet har blivit mycket större men jag har inte vart där än så jag kan inte redogöra för hur bra det är ;)

Det hänger tyvärr kvar en hel del fördomar om friskis såsom att det endast är för tanter som kör jympa. Självklart finns de också men vi har tex. flera som tävlade på Crossfit SM som tränar hos oss.
TRX/funcgymband finns på alla anläggningar.

Inte sagt att F&S är bättre än SATS, men F&S jäkligt bra ;)

phrack
2010-12-06, 15:28
Har bara erfarenhet av Sats i området. Odenplan har bra utrustning, men de gånger jag har varit där så har det varit oerhört mycket folk. Tulegatan har enbart ett ställe att köra knäböj på och inget vettigt chinsräcke (handtagen är stora som colaburkar och det går inte att köra supinerat), men det funkar. De har dessutom till största del Technogyms miniatyrvikter i lokalen.

F&S Sveavägen låter ju riktigt ballt, är det många som kör fria vikter där kring lunchtid?

don ramon
2011-01-05, 11:10
Det verkar bli F&S på Sveavägen till slut. Ligger bäst till med kommunikation från jobbet och hemmet.

Finns här någon som man kan boka upp en tid med för att kolla böj- och marktekniken? ;)

Ristretto
2011-01-05, 11:35
Är det bara F&S Sveavägen som har flak?

Morrris
2011-01-05, 11:41
Är det bara F&S Sveavägen som har flak?

Flak och flak... Nej, vad jag minns har Kungsholmen det också.

Tacos
2011-01-05, 13:06
Om vi börjar med Frösunda (Solna) då:

Puls & Träning. Självservice-gym (ingen personal, man går in med passerkort) öppet 05-23 alla dagar.
För att vara ett PoT är detta ett stort gym, men med allmänna mått sett väldigt litet. Basutrustning finnes, inte mer. Målgruppen är motionärer. Plus är öppet-tiderna, minus är att inspirationsfaktorn är minimal. Många redskap saknas, som powerrack, en ordentlig cross-cable, fasta skivstänger m m. Dock billigt, 329 pix/månad. Man kan köpa ett kort som gäller på alla PoT, då kan du utnyttja.

Tränar du själv där?

rooz
2011-01-05, 15:08
Det verkar bli F&S på Sveavägen till slut. Ligger bäst till med kommunikation från jobbet och hemmet.

Finns här någon som man kan boka upp en tid med för att kolla böj- och marktekniken? ;)

Jag är ingen tekniker av rang, men vill du träna lite säger jag inte nej.

Hittas på PM;)

don ramon
2011-01-05, 15:26
Jag är ingen tekniker av rang, men vill du träna lite säger jag inte nej.

Hittas på PM;)

En kille på 1,97 lär man ju inte missa. Jag hör av mig om det blir aktuellt, tack! ;)

Ristretto
2011-01-05, 18:42
Är det frowned upon att släppa stången i backen när man markar på Friskis och svettis?