handdator

Visa fullständig version : Studera i Uppsala hösten 2011, boende?


Sinew
2010-12-05, 00:59
Har seriösa funderingar på att börja studera i Uppsala till hösten 2011 men är helt borta på hur man fixar boende, har hört att det är väldigt svårt att få något.

Bör man ställa sig i bostadskö nu och var gör man det isåfall? Någon som skaffat sig boende som har tips?

Mantus
2010-12-05, 01:15
Har seriösa funderingar på att börja studera i Uppsala till hösten 2011 men är helt borta på hur man fixar boende, har hört att det är väldigt svårt att få något.

Bör man ställa sig i bostadskö nu och var gör man det isåfall? Någon som skaffat sig boende som har tips?

Ja, det borde du absolut göra. Det har varit ett helvete för många att få tag i bostäder de senaste åren. Kolla upp om det går att ställa sig i studentstadens bostadskö. Nationernas bostadsköer kan du tyvärr inte ställa dig i än om de inte ändrat reglerna i och med kårobligatoriets avskaffande.

Huffo the A-LagaRe
2010-12-05, 01:19
Har seriösa funderingar på att börja studera i Uppsala till hösten 2011 men är helt borta på hur man fixar boende, har hört att det är väldigt svårt att få något.

Bör man ställa sig i bostadskö nu och var gör man det isåfall? Någon som skaffat sig boende som har tips?

Att få tag på ett studentboende i Uppsala är inte omöjligt men kan likväl vara irriterande och tröttsamt. Om du börjar förbereda dig redan nu torde du dock få tag på något utan några större problem.
Jag anser att du genast bör ställ dig i bostadskö (dock har jag glömt hur man gör det), undersöka vilka nationer som kunna erbjuda lägenheter, sätta in annonser i UNT gällande inackordering o.s.v.

Var beredd på att du, åtminstone till en början, kan bli tvungen att acceptera i stort sett vad som. Min bror bodde t.ex första halvåret på en vattenmadrass hos en familj utanför Uppsala.
Kanske kunna dessa sidor hjälpa dig?

http://www.uppsalastudentkar.nu/medlemsservice/bostad

http://www.studentboet.se/


Lycka till

Loke
2010-12-05, 09:40
www.dombron.se är det som förr hette studentstaden, och det är den främsta uthyraren av studentbostäder. Ställer du dig i kö nu har du hyffsad chans att få något boende där, säker är jag dock inte.

www.heimstaden.se är en annan stor uthyrare där det brukar vara relativt lätt att få nåt boende. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av dem, men jag antar att de har något kösystem.

I övrigt, gå ett program och inte enstaka kurser. Programmen har nämligen vanligtvis ambitiösa recceveckor (dvs, nollningar) och där kommer du komma i kontakt med faddrar. Faddrarna är nog de som kan ebjuda den mest personliga hjälpen den första tiden, och i värsta fall kommer du få sova i någons förråd eller dylikt.

Spinkis
2010-12-05, 10:55
På Heimstaden är det först till kvarn! Det gäller alltså att vara inne och anmäla sig vid rätt tillfälle(först)! Det är nog din bästa chans att få lägenhet då oförskämt många har stått i kö i ca 2-3år innan de söker! Önskar att jag själv hade varit lite smart och ställt upp mig i kö direkt efter 9an istället för 5år senare!

Ademius
2010-12-05, 11:36
Även nedanstående kan vara aktuellt om du är intresserad eller tror dig kommer vara intresserad av studentlägenheter.

http://www.majklockan.se/ Har 400 relativt nybyggda studentbostäder med helt ok läge. Deras kösystem är dock lite knepigt har jag för mig.

http://www.uppsalahem.se/ Har ett antal centrala studentbostäder i innerstan och luthagen. Kan dock kräva lång kötid, men om du ska bo i Uppsala ett tag framöver sen kan det vara värt.

Nu är det iofs ganska långt tills du flyttar hit, du är ute i relativt god tid :)

I övrigt skulle jag nog satsa på studentkorridor i Triangeln (Snerikes och V-Dala), Studentstaden eller Studentvägen eller centralt. Även dubletter och tripletter (du delar en 2:a respektive 3:a med 2 eller 3 personer inklusive dig själv) funkar, men korridor är i min mening roligare. Försök undvika Kantorn och Flogsta så långt det går, men det funkar nog temporärt. Du kan dock ställa dig i kö på nationsbostäder först när du registrerat dig på en kurs i Uppsala.

r3mpuh
2010-12-05, 11:40
lol, är det så svårt att få ett rum i en studentkorridor?

Ademius
2010-12-05, 11:53
lol, är det så svårt att få ett rum i en studentkorridor?

Inte egentligen, men det är är stort tryck just under terminsstart, då särskilt när höstterminen startar. Så till en början kan det vara lite svårare.

hultman
2010-12-05, 12:17
Jag fick ett rum i korridor efter en dag. Men det var förvisso tre år sedan. Köpa lägenhet är väl enklast, att hitta en fin hyresrätt man faktiskt kan bo i är helt omöjligt. Om man nu inte vill bo en bra bit från stan..

Mantus
2010-12-05, 12:30
Jag fick ett rum i korridor efter en dag. Men det var förvisso tre år sedan. Köpa lägenhet är väl enklast, att hitta en fin hyresrätt man faktiskt kan bo i är helt omöjligt. Om man nu inte vill bo en bra bit från stan..

Jag kommer ihåg när jag kom till Uppsala för fem år sedan. Jag var på min första nationsfest och råkade sätta mig på platsen mitt emot dåvarande person ansvarig för uthyrningen av bostäder på Östgöta nation. Efter ett par öl kom samtalet över på bostad och jag berättade då att jag inte hade någon varpå han sade att de hade ett par lägenheter som nyligen blivit renoverade. Då det var i mitten på terminen och de behövde snabb inflytt erbjöd han mig en om jag kunde flytta in på tre dagar. Tre dagar senare hade jag en lägenhet precis bredvid nuvarande Campus 1477.:D

För tre år sedan var det relativt lätt att hitta bostäder men det verkar ha blivit svårare de senaste två åren, varför vet jag inte. Många jag pratat med har fått ligga på madrasser hos kompisar ett par månader innan de hittat något fast.

esja
2010-12-06, 01:40
Kolla även http://www.upplandsknekten.se/
Jag har bott här i fyra år nu och kan helt ärligt säga att det är uppsalas bästa läge.
De har inget kösystem så det gäller att pricka in lediga bostäder när de kommer ut.

Mantus
2010-12-06, 03:55
Kolla även http://www.upplandsknekten.se/
Jag har bott här i fyra år nu och kan helt ärligt säga att det är uppsalas bästa läge.
De har inget kösystem så det gäller att pricka in lediga bostäder när de kommer ut.

Uppsalas bästa läge? Nja. Däremot ett väldigt naturskönt och bra läge, det kan jag hålla med om. Jag hade hellre bott utåt där än i Flogsta alla gånger. De borde bygga fler lägenheter där hellre än att försöka klämma in fler i den redan överfulla stadskärnan.

esja
2010-12-06, 14:24
För mig stämmer det iaf!
Nära till den träning jag utför, skolan, naturen, lagom avstånd till centrum och på rätt sida stan. Enda nackdelen är mataffärerna som är lite väl långt bort.
De funderar ju på byggen vid blåsenhus nu, det är iaf ett steg i rätt riktning

Mantus
2010-12-06, 14:28
För mig stämmer det iaf!
Nära till den träning jag utför, skolan, naturen, lagom avstånd till centrum och på rätt sida stan. Enda nackdelen är mataffärerna som är lite väl långt bort.
De funderar ju på byggen vid blåsenhus nu, det är iaf ett steg i rätt riktning

Nej, det är det verkligen inte! Jag hatar idén med ett glödande hat. De kommer bygga bort en av de få fina områden som finns vid Kåbo. Dessutom kommer det bli mycket stökigare runt omkring hela området. Inte alls roligt. Det är mitt område och jag vill inte ha det besudlat med en halv miljard byggställningar i flera år. Det räckte med att det tog sjukt lång tid att bredda vägen. Bättre då att bygga ut längre åt Ulleråker så att man får in lite nytt blod och livskraft i hela det området.

Nodan
2010-12-06, 14:28
Kolla även http://www.upplandsknekten.se/
Jag har bott här i fyra år nu och kan helt ärligt säga att det är uppsalas bästa läge.
De har inget kösystem så det gäller att pricka in lediga bostäder när de kommer ut.

Eller ha kontakter, en del av deras lägenheter kommer inte ut på hemsidan utan hyrs ut genom andra vägar.

olwe
2010-12-06, 14:37
Väldigt många bor via sina nationer. Kolla upp vilka nationer som har flest rum/lägenheter och gå med i den. Snerike är ett bra val för det. Många lägenheter och är en trevlig nation på många andra sett med. Bland annat tycker jag triangeln är ett helt utmärkt ställe att bo på och där har snerike ett helt gäng rum och lägenheter. Som någon sa måste man dock redan vara intagen för att ställa sig i nationernas kö men generellt tror jag inte man behöver lika många ködagar via nationerna.

Undvik flogsta in i det sista. Det är dyrare än många andra ställen, skabbigare än i stort sätt allt annat och långt från stan.

wintersnowdrift
2010-12-06, 17:21
Undvik flogsta in i det sista. Det är dyrare än många andra ställen, skabbigare än i stort sätt allt annat och långt från stan.

Fast låghusen är rätt okej (om än något kalla, kan jag bekräfta efter att ha sovit i ett i natt), men då måste man ju dela med någon/några eftersom det mest är 3:or och 4:or.

Jag bodde mitt första halvår i Uppsala i 12-rums korridor i Flogsta och det var ingen hit direkt även om det naturligtvis är bättre än inget. Jag är inte jordens mest sociala heller utan tröttnade på korridorslivet rätt fort och köpte en bostadsrätt istället. Trådskaparen bör komma ihåg att det är mycket lättare att byta upp sig efter hand än att få ett "mitt-i-smeten"-boende direkt. Skaffa tak över huvudet utan att vara kräsen, påbörja dina studier, skaffa kontakter och sen kan du garanterat hitta ett bättre boende.

//Kristin

Kebab-Arne
2010-12-06, 18:30
Jag bodde mitt första halvår i Uppsala i 12-rums korridor i Flogsta och det var ingen hit direkt även om det naturligtvis är bättre än inget. Jag är inte jordens mest sociala heller utan tröttnade på korridorslivet rätt fort och köpte en bostadsrätt istället. Trådskaparen bör komma ihåg att det är mycket lättare att byta upp sig efter hand än att få ett "mitt-i-smeten"-boende direkt. Skaffa tak över huvudet utan att vara kräsen, påbörja dina studier, skaffa kontakter och sen kan du garanterat hitta ett bättre boende.

//Kristin

Det är väldigt många som haft sitt första boende i en korridor i Flogsta höghus. Sen beror livet i en korridor mycket på vilka andra som bor i korridoren. Problemet med Flogsta är att det är många utbytesstudenter som bor där och dessa brukar svina ner mer än vanliga svenskar. Men finns säkerligen bra korridorer i Flogsta med.

Sinew
2010-12-07, 11:30
Tackar för hjälpen, har väl ett litet hum om vad som väntar nu! Känns lite jobbigt att det ska vara så svårt att få bostad, någon skrev att jag är ute i relativt god tid, god tid verkar ju vara flera år innan om man ser till kötiderna...

Grejen är den att min flickvän kommer med största säkerhet också flytta till Uppasala samtidigt och påbörja studier, tråkigt om man inte får bo ihop, eller klämma in sig tillsammans på 10 kvadrat.

Loke
2010-12-07, 12:44
Det är väldigt många som haft sitt första boende i en korridor i Flogsta höghus. Sen beror livet i en korridor mycket på vilka andra som bor i korridoren. Problemet med Flogsta är att det är många utbytesstudenter som bor där och dessa brukar svina ner mer än vanliga svenskar. Men finns säkerligen bra korridorer i Flogsta med.

Men felet är också just det att korridorerna där är allas första korridor och alla planerar att flytta snart igen. Då blir inte den sociala gemenskapen stark och utan den fungerar korridorer dåligt.

Den bästa korridoren jag någonsin varit in i är en 7 (eller 9?) rums korridor där det alltid är minst två rum dedikerade åt utbytesstudenter. Det fungerar dock eftersom rummen har egen dusch och därför är mycket populära och därför ändå har en stabil kärna av inneboende som är villiga att satsa på den sociala gemenskapen i korridoren. Utbytesstudenter integreras effektivt där.

På så sätt är flogsta rätt likt vanliga förorter: Det är inte utlänningarna som är problemet, problemet är att de enda som bor där är de som inte har något annat val.

Endumen
2011-06-23, 15:30
Bump*

Sinew hur gick det? Och skall du börja plugga i höst?

Sinew
2011-09-30, 23:35
Bump*

Sinew hur gick det? Och skall du börja plugga i höst?


Siktet är nu inställt på att börja till våren! Står i en massa köer och hoppas på att åtminsone börja i ett studentrum!