handdator

Visa fullständig version : Konsten att kombinera träning och festligheter


spinal
2010-12-04, 21:15
Som rubriken lyder hur kombinerar ni träning och fest?

Jag tycker vi ska samla alla tips och trix för att kunna träna på som vanligt men ändå unna sig någon fest då och då.

Hur tänker ni? mindre mat dagen för festen? mer cardio? eller inget speciellt alls?

Hur ofta tycker ni man kan unna sig en utekväll med polarna utan att träningen är helt förstörd?

Allt som har med träning och festande att göra helt enkelt.

Jag kan börja med att berätta hur jag gör. Egentligen ingenting förutom att jag aldrig kör styrke dagen då det vankas fest, bedriver jag någon form av träning så är det konditionsträning. Sen försöker jag alltid skippa fyllekäket, det är förbannat dyrt och onödigt i min mening.

Torsk_ole
2010-12-04, 21:18
Att inte dricka är tabu. Att hålla samma öl i handen hela kvällen är inte tabu.

Lustigt.

Kischen
2010-12-04, 21:19
Måste det vara en vetenskap?

Gå inte till gymmet om du är bakis, enkelt.

Kimkay
2010-12-04, 21:21
Sedan jag började med styrketräning så slutade jag med alkoholen helt. Det var roligare att träna än att dricka helt enkelt. Att bakisdagarna/fyllematen uteblev var ju ett annat plus. Så nu när jag ska festa så tar jag ett par redbull istället och ger mig ut på dansgolvet. :D

rooz
2010-12-04, 21:27
sedan jag började med styrketräning så slutade jag med alkoholen helt. Det var roligare att träna än att dricka helt enkelt. Att bakisdagarna/fyllematen uteblev var ju ett annat plus. Så nu när jag ska festa så tar jag ett par redbull istället och ger mig ut på dansgolvet. :d

+1.

hugok
2010-12-04, 21:41
Jag har hört att gräs inte ska vara så farligt för träningen... Nä helt ärligt så går jag på festerna, dricker inte och har kul ändå. Jag har fler kompisar som tränar mycket och kör samma så det är lugnt. Om någon frågar säger jag bara "Jag körde böj idag" och nu för tiden är det sällan som folk ifrågasätter mitt val.

limenka
2010-12-04, 21:53
Sist jag drack var under min deff. Då drack jag fredag, träna bakis på lördag och sen drack jag igen på kvällen. Nöjd som tusan var jag över min helg.

Med det vill jag säga att ja du kan unna dig både fest och bakfyllekäk om du vill utan att börja gråta över optinojjan. Gör det inte till en vana bara ;)

Pepz
2010-12-04, 22:10
Som rubriken lyder hur kombinerar ni träning och fest?

.

är det fest så är det fest då struntar jag högaktningsfullt i om jag tränat på dagen eller om jag ska träna dagen efter.

Och fyllekäk är ett måste

Davitian
2010-12-04, 22:15
Som rubriken lyder hur kombinerar ni träning och fest?

Jag tycker vi ska samla alla tips och trix för att kunna träna på som vanligt men ändå unna sig någon fest då och då.

Hur tänker ni? mindre mat dagen för festen? mer cardio? eller inget speciellt alls?

Hur ofta tycker ni man kan unna sig en utekväll med polarna utan att träningen är helt förstörd?

Allt som har med träning och festande att göra helt enkelt.

Jag kan börja med att berätta hur jag gör. Egentligen ingenting förutom att jag aldrig kör styrke dagen då det vankas fest, bedriver jag någon form av träning så är det konditionsträning. Sen försöker jag alltid skippa fyllekäket, det är förbannat dyrt och onödigt i min mening.

Var käkar du ditt fyllekäk egentligen? Det kostar ju sällan mer än en öl på klubben.

Sorry för OT

tumme
2010-12-04, 22:16
Jag brukar försöka äta så lite som möjligt till frukost och lunch (om någonting alls) för att kunna äta ganska mycket till middag. Man vill ju inte dricka med lite kvarg i magen. Men se till att spara till kalorier till drickandet och vettigt fyllekäk, finns ju inget godare än att äta lite när man kommer hem. Se bara till att det finns något vettigt som går fort att börja äta, vet du att det finns lite matlåda med god mat hemma är chansen mindre att man stannar och köper nått. Under kvällen blir det light red bull med vodka eller liknande. Eller shots.

Träningen brukar jag köra under veckan då, så när helgen kommer så kan man dricka fredag och lördag om man så vill. Blir ju ändå 4-5 pass den veckan.

Grandmaster
2010-12-05, 00:10
Lite tips:

The truth about alcohol, fat loss and muscle growth (http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html)

Alkoholens effekt på träningsresultaten är gravt överdriven.

Xzion
2010-12-05, 00:17
Hur man gör är väldigt mycket upp till personen själv.
Personlig kör jag på inge alkohol över huvudtaget, jag kan å andra sidan vara "full på mig själv" utan att ha alkohol i kroppen.

För att se till att folk inte tycker man är konstig som är på fest och itne dricker, eller ge de dåligt samvete brukar jag alltid ha ett glas med cola eller en ölburk i min närhet. Cola med rom, fast utan rom och/eller en ölburk med vatten funkar bra ;)

Det låter lite larvigt men det är tabu i många fall att inte ha något att dricka alls. så det är mitt sätt att anpassa mig till "omsändigheterna" och fortfarande uppfylla de krav jag har på mig själv. :)

Kimkay
2010-12-05, 09:26
Cola med rom, fast utan rom och/eller en ölburk med vatten funkar bra ;)

Vad svarar du du utifall någon frågar om de får smaka? ;)

Control_61
2010-12-05, 09:38
Rippetoe skrev en gång:
"Jag har mött väldigt många starka alkisar".

Likaså har jag läst någon artikel av Berkhan(Grandmaster?) om att alkoholens negativa effekter är överdrivna.


Jag skiter kort och gott i om jag ska supa på kvällen, eller om jag är lite bakis.
Jag har gjort flera av mina bästa pass bakfull.

jokem
2010-12-05, 09:58
Tror folk yrar om dehär med att supa och träna, negativa effekten blir inte så stor, en engångsförteelse försämrar väl ingenting? Oftast efter fest eller efter lan man slår personbästa som jag upplevt det. Dock ser jag det inte så värt att bara ta 2-3 öl och chilla utan ska jag dricka alkohol ska det vara rejält eller inget, dock min åsikt!

Fyllekäket är inget problem för mig, köper alltid massor men ger bort allting! Senast igår gav jag bort en halv burgare och alla mina strips :( Ångrar mig lite i efterhand, kanske gick ner i vikt nu bara därför!

Grotesk
2010-12-05, 11:10
Fan vad ni nojar. :D

Jag festar inte jätteofta, kanske 10ggr på ett år, typ. Men är det fest så är det fan fest. Såvida jag inte ska "deffa" så är knappast fyllekäk något negativt. Jag hade aldrig suttit med en fake Rom/Cola eller en vattenfylld ölburk - hade känt mig så jävla patetisk.

Giljotinen
2010-12-05, 11:27
Träningen såklart blir inte helt förstörd för att man dricker.

rajjan_dammit
2010-12-05, 11:49
Cola med rom, fast utan rom och/eller en ölburk med vatten funkar bra ;)

Haha vafan, en ölburk med vatten... märkliga saker ska man höra.

Vill jag dricka alkohol så gör jag det, det händer inte så ofta dock. Musklerna smälter ju inte och rinner av kroppen för att man tar en bärs. Eller blir sketfull och smäller i sig två och en halv kebabtallrikar som fyllekäk för den delen...

hugok
2010-12-05, 11:54
Kul att låtsas dricka, inte konstigt att folk har fördomar mot byggare.

Bluesparv
2010-12-05, 12:13
Tränar aldrig bakfull. Handlar om att jag ogillar att må illa, då sitter jag hellre hemma med en pizza och en bra film. Det är väl opti antar jag?

Å andra sidan dricker jag sällan, kan vara trevligt nångång men inte varje månad.

Men å andra sidan måste man ju ha lite skoj ibland också i goda vänners lag...

Delerious
2010-12-05, 12:20
Jag har slutat dricka helt, men är ute varje helg ändå med polarna. Har roligt som fan utan sprit.

Dock så syndar jag varje lördag med godis och skräpmat fast jag ligger i deff. Funkar kanon!

Sniggel
2010-12-05, 12:38
är det fest så är det fest då struntar jag högaktningsfullt i om jag tränat på dagen eller om jag ska träna dagen efter.

Och fyllekäk är ett måste

+1

Nu festar jag väldigt sällan och dricker alkohol än mer sällan men den inställningen har jag iaf.
Jag resonerar som så att om man dricker alkohol så kan man behöva lite extra käk för att orka träna så fort som möjligt igen, t ex dagen efter. Eller ja, egentligen är det inte huvudanledningen till att jag väljer att äta mer om jag ska vara ärlig, äter mer för att jag har större aptit när jag är berusad och för att det är gott och trevligt :P
Så enkelt var det.

hejhopp79
2010-12-05, 13:30
Lite tips:

The truth about alcohol, fat loss and muscle growth (http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html)

Alkoholens effekt på träningsresultaten är gravt överdriven.

Skulle precis posta det här själv.

En av de bästa träningsartiklar jag läst! :)

davvvan
2010-12-05, 14:48
Fest, många jävla öl = grym kolhydratuppladdning. Opti.

limenka
2010-12-05, 15:07
Fest, många jävla öl = grym kolhydratuppladdning. Opti.

Där sa du nåt.

agazza
2010-12-05, 15:28
För att vara opti är det väl starka shots med blankvatten som gäller + en diet av kasein(proteinbaserad iaf) under kvällen + dagen efter med något litet kaloriplus, ifall jag kommer ihåg rätt.

Men varför hålla på så, finns massvis med folk som håller en fin form året om trots festandet.

Eddie Vedder
2010-12-05, 15:32
[QUOTE=jokem;4734588]Tror folk yrar om dehär med att supa och träna, negativa effekten blir inte så stor, en engångsförteelse försämrar väl ingenting?/QUOTE]

Nej och det behöver inte ens vara engångsföreteelser. Jag tror inte att en fylla i veckan förstör träningsresultaten märkbart. Kanske kan man mäta upp små skillnader om man under ett par år följer upp grupper med alkoholdrickande och absolutism men samma träning och kaloribalans.

Det är nog mer en moralfråga som har sin grund i idrotten.

Sniggel
2010-12-05, 15:39
En fylla i veckan är jag dock övertygad om försämrar träningsresultaten, för de flesta. Om vi snackar fylla alltså. Men det innebär inte att man inte kan få fantastiska resultat av sin träning ändå om man är hängiven på det området.
Men det blir nog lättare om man drar ner på drickandet och fyllorna till säg 2 ggr i månaden eller istället för full, nöjer sig med att bli "berusad".

hugok
2010-12-05, 15:49
[QUOTE=jokem;4734588]Tror folk yrar om dehär med att supa och träna, negativa effekten blir inte så stor, en engångsförteelse försämrar väl ingenting?/QUOTE]

Nej och det behöver inte ens vara engångsföreteelser. Jag tror inte att en fylla i veckan förstör träningsresultaten märkbart. Kanske kan man mäta upp små skillnader om man under ett par år följer upp grupper med alkoholdrickande och absolutism men samma träning och kaloribalans.

Det är nog mer en moralfråga som har sin grund i idrotten.

När jag festade och drack regelbundet (en gång i veckan) så fick jag praktiskt taget inga resultat under en period på ca 5 månader. Vad jag vet så skötte jag allt annat utomordentligt, inga stora skillnader från nu.

Eddie Vedder
2010-12-05, 15:58
När jag festade och drack regelbundet (en gång i veckan) så fick jag praktiskt taget inga resultat under en period på ca 5 månader. Vad jag vet så skötte jag allt annat utomordentligt, inga stora skillnader från nu.

Jo jag sa ju inte att alla i hela världen funkar på samma sätt. ;) När jag söp som mest var jag även som bäst i fotboll, 15-16 års ålder typ. Också en obetydlig anekdot. Men visst kunde jag kanske blivit bättre och kanske var det delvis just det levernet som sabbade talangen?

Definitionen av "fylla" är ju dock väsentlig som Sniggel säger. Jag tror nog att drängfylla så man knappt står på benen gör skada. Men pratar vi en person som tar 4-5 starköl varje fredag tror jag knappast att resultaten för hyfsat form och hälsa skiter sig.

hugok
2010-12-05, 16:13
Jo jag sa ju inte att alla i hela världen funkar på samma sätt. ;) När jag söp som mest var jag även som bäst i fotboll, 15-16 års ålder typ. Också en obetydlig anekdot. Men visst kunde jag kanske blivit bättre och kanske var det delvis just det levernet som sabbade talangen?

Definitionen av "fylla" är ju dock väsentlig som Sniggel säger. Jag tror nog att drängfylla så man knappt står på benen gör skada. Men pratar vi en person som tar 4-5 starköl varje fredag tror jag knappast att resultaten för hyfsat form och hälsa skiter sig.

Jo, men för mej gjorde det verkligen stor skada och det var det jag tänkte på så det borde ju vara någorlunda jämt om man inte har alkisgener som gjort en immun mot skiten ;)

JimmyJoe
2010-12-05, 16:16
Festar när det behövs.. röker hellre.. alkohol är fan inte ett bra berusningsmedel någonstans.

kebabfadern
2010-12-05, 16:17
För mig är det då bra för motivationen att dra en fylla ibland, brukar bli sjukt taggad på träna dagen efter en bakisdag.

Insulinus
2010-12-05, 17:55
Tränar på vardagarna och super på helgerna.... Behöver inte vara så mycket krångligare än så. ;)

Försöker alltid få i mig något ordentligt innan läggdags, en stor kebabtallrik eller liknande är utmärkt. Även innan man börjar dricka kan det vara skönt att grunda lite med en pizza t.ex.

Många som slarvar med maten när de dricker. Är du ute en helkväll så kommer du förbruka hur mycket kalorier som helst genom allt dansande och att då glömma äta ordentligt är en stor bov.


Så för guds skull, glöm INTE fyllematen! :thumbup:

svennebanan
2010-12-05, 19:07
Festar när det behövs.. röker hellre.. alkohol är fan inte ett bra berusningsmedel någonstans.

Vad röker du då?

hugok
2010-12-05, 19:20
Vad röker du då?

Chokladcigg.

anton2000
2010-12-05, 19:41
Jag har märkt att jag blir extremt bakis när jag tränar och dricker. T.e.x om jag tränar tungt torsdag, vilar fredag och går ut fredagkväll blir jag verkligen dödsbakis i princip oavsett hur lite jag dricker. Gårdagen spenderade jag t.e.x. i fosterställning och med att spy 6-7 gånger och känna mig som människa vid 20-tiden igen. Men när jag var skadad och inte kunde gymma för några månader sen och drack så var baksmällan inte farlig alls. Fler som har märkt av detta fenomen?

Fettecke
2010-12-05, 20:01
Jag har märkt att jag blir extremt bakis när jag tränar och dricker. T.e.x om jag tränar tungt torsdag, vilar fredag och går ut fredagkväll blir jag verkligen dödsbakis i princip oavsett hur lite jag dricker. Gårdagen spenderade jag t.e.x. i fosterställning och med att spy 6-7 gånger och känna mig som människa vid 20-tiden igen. Men när jag var skadad och inte kunde gymma för några månader sen och drack så var baksmällan inte farlig alls. Fler som har märkt av detta fenomen?

Vattenbrist i kroppen ?

träning = svettas / salter försvinner
alkohol / Öl = kissar som en gud, torkar ut kroppen, salter försvinner...
dagen efter: mer obalans i kroppen

Bara en liten logisk tanke, inget bevisat vad jag vet om dock.

svennebanan
2010-12-05, 20:03
Chokladcigg.

Var det dig jag citerade?

hugok
2010-12-05, 21:08
Var det dig jag citerade?

Du måste inte läsa om du verkligen ogillar mina skämt.

Linjedomarn
2010-12-05, 22:38
Tror det här är mer en moralgrej. När jag var yngre och idrottade så sa alltid min tränare att en fylla förstörde 2 veckors träning men efter rätt så många experiment;) så har jag märkt att det inte blir så stor skillnad. Dock så brukar jag inte träna dagen efter och det kan resulterar i att jag missar ett pass så det är väl där det blir ett minus.

Glöm bara inte att käka när du är ute en hel kväll.

Lance Uppercut
2010-12-06, 08:31
Jag dricker när jag jag känner för det, undviker att träna samma dag. Optinoja är för töntar :cool:

Onigiri
2010-12-06, 10:34
Älskar kolozzeums "är supa ok eller ej?"-trender :)

Slartibartfast
2010-12-06, 10:53
Min kroppskomposition har blivit märkbart sämre sen jag började festa regelbundet (typ sex öl i veckan). Men det är värt det, tycker jag.

JimmyJoe
2010-12-06, 11:19
Festar när det behövs.. röker hellre.. alkohol är fan inte ett bra berusningsmedel någonstans.

Chockladcigg

emi23j
2010-12-06, 12:18
tar en öl eller två. bara för att det är sällskapligt och smakar gott.

Sen går jag ofta hem tidigt. Är oftast för trött för att vara ute och ränna hela nätterna.

JJOHANSSON
2010-12-06, 13:08
Grogga med aminosyror :)

Turbo Rico
2010-12-06, 13:30
Jag drack min senaste (vågar inte skriva sista) Midsommar 2009. Efter drygt ett år som dörrvakt kände jag att det fick vara nog med fyllorna.
Däremot de gånger jag har festat till så har träningen gått käpp rätt åt helvete första halvan på veckan efter så jag kände inte att det var värt det. Det händer nåt med kroppen efter 30... så mitt tips blir, fyll inte 30.

Lance Uppercut
2010-12-06, 13:57
Jag drack min senaste (vågar inte skriva sista) Midsommar 2009. Efter drygt ett år som dörrvakt kände jag att det fick vara nog med fyllorna.
Däremot de gånger jag har festat till så har träningen gått käpp rätt åt helvete första halvan på veckan efter så jag kände inte att det var värt det. Det händer nåt med kroppen efter 30... så mitt tips blir, fyll inte 30.

Ska ha detta i åtanke när jag blir 29!

Curls
2010-12-06, 14:09
Chockladcigg

Jag röker proteinbar cigg hellre än att dricka alkohol

Turbo Rico
2010-12-06, 14:35
Ska ha detta i åtanke när jag blir 29!


Det bästa du kan göra är att stanna där.

Picap
2010-12-06, 14:57
Det bästa du kan göra är att stanna där.

Makabert...

daloatf
2010-12-06, 15:31
Tycker man är seg 3-4 dagar efter en härlig fylla. Och upprepar man det varje vecka så blir det dåliga resultat för att man inte presterar lika bra som om man inte hade druckit på helgen :P

Turbo Rico
2010-12-06, 15:37
Makabert...


Men ändå underbart. *drool*

TKDman
2010-12-06, 17:24
Jag tycker festa och träna inte är något problem. Oftast blir det att jag super på fredagar. Då ser man till att köra ett riktigt hårt sparringpass innan utgång på träningen. Dra ut och super som satan. Vaknar upp lite halvbakis på lördagen. Käkar en pizza/kebab/annat mumsigt. Dra till gymmet och gör sitt livspass! Opti som fan!

Ska dock tillägga att jag bara kanske super 5-10 gånger om året.

fiskarn
2010-12-06, 18:24
White russian tycker jag alltid känns bra att beställa då den innehåller mjölk ;)
Annars försöker jag tajma in festligheerna till en vilodag och att dricka med måtta så att man ändå kan träna vettigt dan efter :thumbup:

buten
2010-12-06, 19:22
Jag går iallafall helre ut med ett par kompisar och tar någon öl tillsammans, än att sitter hemma med en proteinshake i handen och tittar igenom Ronnie coleman's gamla träningspass från 1997 en fredagkväll.

thompaboy
2010-12-06, 20:12
Jag tror att alkoholens rykte som "träningsförstörare" till stor del har sin grund i nåt slags omvänt "frukostätare är generellt smalare"-fenomen, dvs att de som super mycket också slarvar mer med kost och även tränar mer sällan. Majoriteten med en ordentlig blyluva dagen efter skippar nog träningen och händer det med för jämna mellanrum är det ju klart att det kan inverka negativt om frekvensen blir lägre jämfört med den som inte missar lika många pass.

Slartibartfast
2010-12-06, 20:27
det händer nåt med kroppen efter 30... Så mitt tips blir, fyll inte 30.

+1

MackeJuve
2010-12-06, 23:06
En fylla/vecka går i alla fall jag fortfarande framåt med även om jag inte ökar jättesnabbt. Beror väl på hur man ser på träningen, för mig är det ett komplement. Den gör att jag kan festa och göra andra onyttiga saker med gott samvete utan att bli smällfet. Tror de flesta har träningen som komplement och då ser jag ingen anledning till att noja så mycket. Och bara för att den är ett komplement behöver det inte betyda att den är tråkig, absolut inte.

ajminfot
2010-12-06, 23:56
Lite tips:

The truth about alcohol, fat loss and muscle growth (http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html)

Alkoholens effekt på träningsresultaten är gravt överdriven.

Jag håller med, i lördags morgon gjorde jag nytt personästa i snedbänk med hantlar. dagen innan hade jag dragit 5 öl, 3 olika viner o en shot. för mig är det mycket.

Min erfarenhet är att så länge man tänker på o dra i sig ordentligt med vatten när man kommer hem o kanske ett vitaminpiller så blir det ingen märkbar effekt av alkoholen så länge man inte super flera dagar i rad.

vicarious
2010-12-07, 00:09
Det enda tillfället jag tycker det är svårt att kombinera fest och träning är när man försöker gå ner i vikt. För mig blir det nog mest psykiskt jobbigt att festa och samtidigt försöka hålla en strikt diet under fyllan, särskilt dagen efter.

Har man inga mål att gå ner i vikt är det väl absolut inga problem att festa till det ibland, bara vila från träningen en eller två dagar.

Tränar aldrig styrka samma dag som jag dricker, ibland dagen efter - isåfall på kvällen.

Xzion
2010-12-07, 00:10
Vad svarar du du utifall någon frågar om de får smaka? ;)

Svart brukar bli "Varit sjuk en vecka nu, blev precis frisk" eller nått i den stilen.
Då tycker folk man är jävligt hardcore som festar, men vill inte smaka ändå! :naughty:

vicarious
2010-12-07, 00:12
Svart brukar bli "Varit sjuk en vecka nu, blev precis frisk" eller nått i den stilen.
Då tycker folk man är jävligt hardcore som festar, men vill inte smaka ändå! :naughty:

Jag ser inte poängen i att ljuga om en sån sak.. om dina polare inte kan acceptera att du prioriterar andra saker än att bli dyngrak på helgerna.. ja, då vet jag inte om dom är så bra polare :)

Fredrik_S
2010-12-07, 08:48
Jag tycker det är piggheten som avgör hur roligt man har och hur pratglad man blir.
Alkohol funkar bra för pigghet men det gör mängder med kaffe också.
Överdoser av kaffe eller redbull brukar kunna göra en lyckad utekväll.

hugok
2010-12-07, 09:59
jag ser inte poängen i att ljuga om en sån sak.. Om dina polare inte kan acceptera att du prioriterar andra saker än att bli dyngrak på helgerna.. Ja, då vet jag inte om dom är så bra polare :)

+1 :)

prOtotype
2010-12-07, 13:12
Än har min träning inte haft någon negativ inverkan på mitt festande.


Festar normalt till hårt en till två gånger i veckan.
Ibland tränar jag freerunning på lördagar. Volter & handstående kan vara ganska påfrestande när man är bakis.

Bakfyllebuk och rage är inte heller några bra kombinationer.