handdator

Visa fullständig version : Neuromuskulär elektrisk stimulans ökar både muskeltillväxt och uthållighet


King Grub
2010-12-04, 09:42
The aim of the study was to define the chronic effects of neuromuscular electrical stimulation (NMES) on the neuromuscular properties of human skeletal muscle. Eight young healthy male subjects were subjected to 25 sessions of isometric NMES of the quadriceps muscle over an 8-wk period. Needles biopsies were taken from the vastus lateralis muscle before and after training. The training status, the myosin heavy chain (MHC) isoform distribution and the global protein pattern assessed by proteomic analysis widely varied among subjects at baseline and prompted the identification of two subgroups: an "active" group (ACT), which performed regular exercise and had slower MHC profile and a sedentary group (SED) which did not perform any exercise and had faster MHC profile. Maximum voluntary force and neural activation significantly increased following NMES in both groups (+~30% and +~10%, respectively). Both type 1 and 2 fibres showed a significant muscle hypertrophy. Following NMES, both groups showed a significant shift from MHC-2X towards MHC-2A and MHC-1, i.e. a fast-to-slow transition. Proteomic maps showing ~500 spots were obtained before and after training in both groups. Differentially expressed proteins were identified and grouped in functional categories. The most relevant changes regarded: myofibrillar proteins, whose changes were consistent with a fast-to-slow phenotype shift and with a strengthening of the cytoskeleton; energy production systems, whose changes indicated a glycolytic-to-oxidative shift in metabolic profile; antioxidant defense systems, whose changes indicated an enhancement of intracellular defenses against reactive oxygen species. The adaptations in the protein pattern of the ACT and SED groups were different, but were in both groups typical of both resistance (i.e., strength gains and hypertrophy) and endurance (i.e., a fast-to-slow shift in MHC and metabolic profile) training. These training-induced adaptations can be ascribed to the peculiar motor unit recruitment pattern associated with NMES.

J Appl Physiol. 2010 Dec 2. NEUROMUSCULAR ELECTRICAL STIMULATION TRAINING INDUCES ATYPICAL ADAPTATIONS OF HUMAN SKELETAL MUSCLE PHENOTYPE: A FUNCTIONAL AND PROTEOMIC ANALYSIS.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/japplphysiol.00914.2010v1

Eddie Vedder
2010-12-04, 09:56
TV-Shop was right all along!:D

Skämt åsido, väldigt intressanta resultat ur medicinsk synvinkel tycker jag. Kan man uppmäta effekt på unga och friska borde det ju kunna vara värdefullt för immobiliserade sjukhuspatienter. Typ rehabilitering efter kirurgi och/eller olyckor.

Rikard Jansson
2010-12-04, 09:58
Så elektricitetbältena osv funkar? :O

Lillgrabben
2010-12-04, 10:42
Elektrisk stimulation borde fungera, OM man har tillgång till vettig apparatur. Misstänker att billighetsvarianterna inte alls är lika bra som utrustningarna proffsen använder.:D

Jag har för mig att jag läst ngt om att alpina landslaget använder metoden, men om det var för rehab eller för att komma åt "svårstimulerade" muskler minns jag inte.

creperiet
2010-12-04, 11:00
"Peculiar motor unit recruitment pattern", är det motsatta storleksprincipen?

hejhopp79
2010-12-04, 13:29
rofl

Det blir till att sitta som Homer framför teven med en öl på magen och köra mag-bältet från TV-SHOP :)

Hursomhelst, det krävs kanske aningens mer sofistikerade manicker för att åstadkomma muskeltillväxt och uthållighet.

luderlasse
2010-12-04, 18:11
Kanske skulle köpa och sätta på vaderna, ändå så jävla tråkigt att träna vaderna

hejhopp79
2010-12-04, 18:20
Kanske skulle köpa och sätta på vaderna, ändå så jävla tråkigt att träna vaderna

Nja det är väl okej att köra vader.

Problemet är att de aldrig växer ;)

tomas86
2010-12-04, 22:22
Bilbatteri + bröstvårtor = win

luderlasse
2010-12-04, 23:45
Nja det är väl okej att köra vader.

Problemet är att de aldrig växer ;)

nej precis, jävla skitmuskler

nukz
2015-09-29, 19:50
Bumpar denna.

Jag har återkommande problem med min rygg, vilket pågått i åratal. Huggande smärtor vid vissa framåtlutande rörelser, vridande rörelser etc. Är nästan desperat nog för att slänga ut pengar på något sånt här om det fungerar. Har någon erfarenhet av Compex? Vilken modell bör man i sådant fall ha? http://www.fysioett.se/produkter/tens-smartlindring-muskelstimulering/sport/compex-sp-20

cero
2015-09-29, 19:53
Bumpar denna.

Jag har återkommande problem med min rygg, vilket pågått i åratal. Huggande smärtor vid vissa framåtlutande rörelser, vridande rörelser etc. Är nästan desperat nog för att slänga ut pengar på något sånt här om det fungerar. Har någon erfarenhet av Compex? Vilken modell bör man i sådant fall ha? http://www.fysioett.se/produkter/tens-smartlindring-muskelstimulering/sport/compex-sp-20

Vad för vård har du sökt?

Morty
2015-09-29, 19:57
TENS för smärtlindring är itne samma sak som NMES. Många maskiner kan dock göra båda!

nukz
2015-09-29, 20:00
Vad för vård har du sökt?
Läkare, sjukgymnast, naprapat.
TENS för smärtlindring är itne samma sak som NMES. Många maskiner kan dock göra båda!
Jag vet inte varför de lagt den under kategorin TENS. Men ja, tanken är väl att den är NMES. Har du använt nåt sånt?

Gul
2015-09-29, 20:47
J Appl Physiol. 2010 Dec 2. NEUROMUSCULAR ELECTRICAL STIMULATION TRAINING INDUCES ATYPICAL ADAPTATIONS OF HUMAN SKELETAL MUSCLE PHENOTYPE: A FUNCTIONAL AND PROTEOMIC ANALYSIS.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/japplphysiol.00914.2010v1

Skulle man inte kunna se det här såsom en ny variant av fusk dvs. ett nytt sätt att dopa sig?:smash:

King Grub
2015-09-29, 20:58
...nej?

Hyperion1
2015-09-29, 21:37
Någon som prövat NMES och vill dela med sig av upplevelsen?

Är skeptisk men uppenbarligen fungerar det. Har endast erfarenhet av TENS, men det verkar ju vara två olika saker.

Termy
2015-09-30, 20:20
Ptja, beror väl på vad man vill ha det till. Använder trådlös NMES (https://www.compexstore.com/en/product/compex-sp-80) titt som tätt på patienter med god effekt om det gäller muskulära spänningar, skador m.m. Använder det på neuropatienter som tillägg till träning och i spasticitetsreducerande syfte. Använder det på mig själv med masserande, cirkulatoriska och dylika program mellan träningssessioner. Vill man köra något styrkestimulerande program så går det att dra upp strömstyrkan långt bortom vad någons smärtgräns är. Sätter du några elektroder på t.ex. quadriceps och drar upp strömmen tillräckligt mycket så kommer du omöjligen kunna hålla emot den knäextension som sker.

"Nackdelen" om man nu vill ha den som något slags styrkekomplement är ju att den enbart aktiverar muskeln du stimulerar, till skillnad mot de flesta övningar som aktiverar flera muskler. Sätter du den på deltoideus och kör styrka så kommer ju t.ex. rotatorkuffen inte aktiveras bara för det, om du nu inte gör annan träning/rörelse samtidigt.

Hyperion1
2015-09-30, 21:27
Tack för infon!

Tyckte det verkade intressant att använda för just "massage" och återhämtning. Hur tycker du den har fungerat ur det perspektivet? Blir återhämtningen märkbart bättre efter användning?

Exdiaq
2015-09-30, 21:36
Inte känt någon märkbar förbättring av återhämtning.

Termy
2015-09-30, 22:01
Tack för infon!

Tyckte det verkade intressant att använda för just "massage" och återhämtning. Hur tycker du den har fungerat ur det perspektivet? Blir återhämtningen märkbart bättre efter användning?

För min del tycker jag att det har fungerat hyffsat iaf, när jag kört den på t.ex. vadmusklerna mellan crosstrainingpass. Jag kan inte ge något direkt svar där annat än subjektiva upplevelser.

Hyperion1
2015-10-01, 09:38
Inte känt någon märkbar förbättring av återhämtning.

För min del tycker jag att det har fungerat hyffsat iaf, när jag kört den på t.ex. vadmusklerna mellan crosstrainingpass. Jag kan inte ge något direkt svar där annat än subjektiva upplevelser.

Ok, tackar för att ni delar med er.
Hade varit kul att pröva NMES för massage och återhämtning men känns inte som om det är något som man bara köper för den sakens skull då priserna är rätt påtagliga.

nukz
2015-10-01, 15:55
Vilken apparat kör ni med och spelar det stor roll vilken man väljer? Hittade denna med: http://www.prne.se/emp2pro.htm

Såg den för 2.7k på en annan sida. Det är en del skillnad mot Compex SP2.0/4.0 som ligger på 4k/5k. Har absolut noll koll på vad man får för pengarna och vad som är nödvändigt.

Exdiaq
2015-10-01, 17:39
Kör med SP 2.0 och är nöjd med den. Men hade inte köpt en om det var så att jag bara var lekman och därför inte kunnat använda dess fulla potential och inte kunnat använda den i yrket. Men visst, är man tät så varför inte, trevlig manick!

Hyperion1
2015-10-03, 05:23
Kör med SP 2.0 och är nöjd med den. Men hade inte köpt en om det var så att jag bara var lekman och därför inte kunnat använda dess fulla potential och inte kunnat använda den i yrket. Men visst, är man tät så varför inte, trevlig manick!

Vill du utveckla varför det skulle vara svårt för en lekman att kunna få ut full potential? Skulle nog främst köpa den för återhämtning och massage samt ur ett skadeförebyggande syfte. Är ingen fysioterapeut och saknar sådan utbildning bör tilläggas. Eller bör man lägga pengarna på något annat(?) :)

nukz
2015-10-04, 08:46
vill du utveckla varför det skulle vara svårt för en lekman att kunna få ut full potential? Skulle nog främst köpa den för återhämtning och massage samt ur ett skadeförebyggande syfte. är ingen fysioterapeut och saknar sådan utbildning bör tilläggas. Eller bör man lägga pengarna på något annat(?) :)

+1

Ozziking
2015-10-04, 12:17
Min farmor har en sån här elmassage-grej som hon har för sina armar och ben. Kanske ska låna den :D

Scratch89
2015-10-04, 15:08
Till sjukgymnast(studenterna) i tråden; pratar ni om vanliga TENS-apparater nu, som man kan förskriva, eller har ni några specialapparater?

Termy
2015-10-04, 15:14
Ej TENS utan NMES (även om alla NMES också har TENS-funktioner). Vet ej om man öht kan förskriva NMES? Iaf inte inom VGregionen vad jag vet. Själv använder jag trådlös neuromuskulär stimulator, Compex SP 6.0 eller 8.0 (https://www.compexstore.com/en/product/compex-sp-80), på patienter här nere på Lanzarote.

Scratch89
2015-10-04, 15:16
Ah, det var det jag misstänkte. Synd, hade varit häftigt att prova.

Hyperion1
2015-10-04, 17:51
Vill du utveckla varför det skulle vara svårt för en lekman att kunna få ut full potential? Skulle nog främst köpa den för återhämtning och massage samt ur ett skadeförebyggande syfte. Är ingen fysioterapeut och saknar sådan utbildning bör tilläggas. Eller bör man lägga pengarna på något annat(?) :)

*bump*

Termy
2015-10-04, 17:57
Ah, det var det jag misstänkte. Synd, hade varit häftigt att prova.
Efter lite påtryckningar från u.t. så har Närhälsan i Skövde en sådan apparat, så du får väl bege dig till hemmaplan igen ^^

Termy
2015-10-04, 18:02
*bump*

Ptja, vad menas med full potential? Är ditt syfte att använda den till massage och återhämtning så kan du ju få ut full potential utifrån ditt syfte. Det går ganska snabbt att lära sig apparaterna och sedan är det ju bara att experimentera utifrån dina individuella behov tills du hittar de parametrar, användningsfrekvens m.m. som passar dina behov, så länge du inte hittar på något dumt som att sätta en elektrod på magen och en på ryggen på samma kanal (kontraindikationer och allt annat i manualen läser man förstås innan man använder apparaten).

nukz
2015-10-04, 18:12
Ptja, vad menas med full potential? Är ditt syfte att använda den till massage och återhämtning så kan du ju få ut full potential utifrån ditt syfte. Det går ganska snabbt att lära sig apparaterna och sedan är det ju bara att experimentera utifrån dina individuella behov tills du hittar de parametrar, användningsfrekvens m.m. som passar dina behov, så länge du inte hittar på något dumt som att sätta en elektrod på magen och en på ryggen på samma kanal (kontraindikationer och allt annat i manualen läser man förstås innan man använder apparaten).
Valde du SP 6/8 enbart på grund av trådlösheten? Det skiljer som sagt en hel del i pris mellan SP2 och SP4, manickerna ser identiska ut så man tänker att den enda skillnaden är i mjukvaran (lite fler program med SP4, som man inte vet om de är något att ha).

Termy
2015-10-04, 18:16
Valde du SP 6/8 enbart på grund av trådlösheten? Det skiljer som sagt en hel del i pris mellan SP2 och SP4, manickerna ser identiska ut så man tänker att den enda skillnaden är i mjukvaran (lite fler program med SP4, som man inte vet om de är något att ha).

Jepp. Trådlös ftw ^^ När man utför funktionella rörelser med patienter också och har maskinen som hjälp så är det ju klockrent.

Morty
2015-10-04, 20:27
Läkare, sjukgymnast, naprapat.

Jag vet inte varför de lagt den under kategorin TENS. Men ja, tanken är väl att den är NMES. Har du använt nåt sånt?

Yes. Gillar det. Tyvärr har min mamma min Cefar Myo XT då hon är så jäkla atrofierad i sina ben, men ska se om jag kan ge henne en annan, billigare och ta den själv.

Exdiaq
2015-10-04, 21:23
Vill du utveckla varför det skulle vara svårt för en lekman att kunna få ut full potential? Skulle nog främst köpa den för återhämtning och massage samt ur ett skadeförebyggande syfte. Är ingen fysioterapeut och saknar sådan utbildning bör tilläggas. Eller bör man lägga pengarna på något annat(?) :)

+1

Compex är rätt lätt att använda då materialet är väldigt pedagogiskt. Det jag tänkte när jag skrev det är att man gissningsvis inte har kunskapen för att kunna veta när/var/hur man kan använda NMES om man inte blivit ordinerad det. Kombinera det med prislappen så hade i alla fall inte jag köpt det om jag inte hade haft lite baskunskap i bagaget. Men för all del, vill du/ni köpa och testa så köp!

Är man ute efter massage hade jag personligen satsat på att lära mig lite anatomi, hur man kan massera strukturer med enklare redskap och sen gått till en duktig massör titt som tätt. Men det är en personlig preferens och inget som grundas på några fakta.