handdator

Visa fullständig version : Några ganska specifika frågor angående "bulk".


Rikard Jansson
2010-12-03, 21:15
Sitter och läser mycket här på forumet (alldeles för jävla mycket ärligt talat :D) och har över tiden tagit till mig mycket nyttig information.

Nu kom jag på några frågor idag, som jag hoppas kan besvaras av en av de många kunniga här på forumet. Givetvis kan också de mindre kunniga få bidra med vad de tror. Jag har inte hittat svar på dessa frågor på forumet så därför blev det en ny tråd. Vissa frågor har blivit besvarade, men olika svar har getts och därför vill jag ha klarhet. Tack på förhand :)

1.) Den generella uppfattningen är att man blir starkare (jag är ingen byggare, utan lyftare, det kanske hänger ihop i just detta fallet?) när man intar mer kalorier än man bränner, dvs tränar med kaloriöverskott.

Nu är vissa av följdfrågorna till ovanstående påstående omöjliga att svara på, men svara gärna så gott det går om det är riktiga påståenden och hur mycket det kan tänkas handla om. Svåra frågor har en asterisk efter sig. (*)

1a.) Är detta ens sant? Har hört att det inte alls stämmer.
1b.) Hur skalar detta? Vad är optimalt och vad är maximalt? Säg t.ex. att ett överskott på 10%, d.v.s. att du bränner 3000 kcal och intar 3300 på en dag, gör att du ökar 10% snabbare. Är det rimligt att anta att ett överskott på 50% gör att du bygger ... 15% snabbare? Lite klarhet vore snällt. *
1c.) Om jag äter upp mig 5 kg, från 65 till 70 sen håller mig på energibalans, ökar jag tillfälligt mer (och hur länge kan denna effekt isåfall tänkas vara?) än om jag håller mig på energibalans på 65 kg. Det är alltså perioden efter att jag kommit upp i 70 kg jag tänker på.

2. Har glömt resten av frågorna.

Rikard Jansson
2010-12-03, 21:39
Korkade frågor?
Finns inga studier? Gissa isåfall! :D

Eddie Vedder
2010-12-03, 21:40
Korkade frågor?
Finns inga studier? Gissa isåfall! :D

Du får lugna dig lite. Det har ju inte ens gått en halvtimme. :) Så småningom kommer nog svar från någon. :)

Rikard Jansson
2010-12-03, 21:41
Du får lugna dig lite. Det har ju inte ens gått en halvtimme. :) Så småningom kommer nog svar från någon. :)

Du och KG kan ju mest här ^^ Inga åsikter?

Eddie Vedder
2010-12-03, 21:44
Du och KG kan ju mest här ^^ Inga åsikter?

Din fråga gäller ju styrkeökningar. Där kan jag knappt ett dugg.

Rikard Jansson
2010-12-03, 21:47
Din fråga gäller ju styrkeökningar. Där kan jag knappt ett dugg.

Det förstås. Men med tanke på mitt upplägg (som jag iofs kunde lagt med, men det verkade noobigt) , 10x3, så blir väl det nog närapå samma sak som att bygga, bara med mindre fokus på kontakt och mer på maximal kraftutveckling. Jag tror att alla frågorna kan appliceras på både byggning och styrka i just detta fallet :)

King Grub
2010-12-03, 21:53
Kvävebalansen vid olika energiintag finns illustrerade här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2672810&postcount=6

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2673039&postcount=10

http://unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E0C.HTM#2.1.%20adults

Styrka är beroende av så många fler faktorer än kaloriintaget att man inte kan sätta en procentsiffra på styrkeökningar som en följd av ett visst energiöverskott.

Eddie Vedder
2010-12-03, 21:55
Jag tror att alla frågorna kan appliceras på både byggning och styrka i just detta fallet :)

Nej styrkan och hypertrofin är inte samma sak som jag ser det. Precis som att kardiovaskulär kapacitet inte per automatik gör dig till en mycket bättre löpare.

Rikard Jansson
2010-12-03, 21:58
Kvävebalansen vid olika energiintag finns illustrerade här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2672810&postcount=6

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2673039&postcount=10

http://unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E0C.HTM#2.1.%20adults

Styrka är beroende av så många fler faktorer än kaloriintaget att man inte kan sätta en procentsiffra på styrkeökningar som en följd av ett visst energiöverskott.

Tack så mycket :) Nej har fått detta förklarat för mig nu med % och allt... Men tänkte mer så här:

Hmm... Lite överskott, bygger lite bättre, mer överskott, bygger lite bättre ändå, detta bör ju skala neråt, då man "tjänar" mer på de första 100 extra kcal utöver dagens förbränning än de 100 "sista" om man ligger på ett överskott på 5000. (Överdrift, jag vet). Var lite nyfiken på hur denna skala möjligen skulle kunna se ut, men det är givetvis en ganska besvärlig sak att svara på utan att känna till samtliga faktorer.

Ska läsa länkarna nu, tack igen :D

Edit: Ang. skalan: nu får jag dra till med % igen, men det är bara för att förtydliga. Förbrukning 3000 kcal om dagen:

Intag 3100: Dessa 100 extra hjälper dig bygga 10% mer gram muskler i månaden.

Intag 3200: De första 100 hjälper samma som vid 3100, de 100 utöver hjälper mindre, kanske 7-8%.

Siffrorna är irrelevanta, bara "Aa ungefär" eller "Nej fan du har fel." :D Ska läsa nu

Rikard Jansson
2010-12-03, 22:02
Nej styrkan och hypertrofin är inte samma sak som jag ser det. Precis som att kardiovaskulär kapacitet inte per automatik gör dig till en mycket bättre löpare.

Hmm, inte sett på det så förut, tack för förtydligandet :)

Rikard Jansson
2010-12-03, 22:07
Min följdfråga vart ju besvarad i länkarna! Tack igen :D

Sniggel
2010-12-04, 12:07
Jag tror att du har så bra koll på det som du kan. Ju mer du överäter desto mindre prisvärda är kalorierna, men vill man bli riktigt jäkla stark så måste man äta mycket och väga riktigt mycket.

Rikard Jansson
2010-12-04, 12:15
Jag tror att du har så bra koll på det som du kan. Ju mer du överäter desto mindre prisvärda är kalorierna, men vill man bli riktigt jäkla stark så måste man äta mycket och väga riktigt mycket.

Mycket bra sammanfattning :) :thumbup:

limenka
2010-12-05, 12:14
Jag tror att du har så bra koll på det som du kan. Ju mer du överäter desto mindre prisvärda är kalorierna, men vill man bli riktigt jäkla stark så måste man äta mycket och väga riktigt mycket.

Nu måste man inte väga riktigt mycket för att vara riktigt stark. Om du nu inte syftar på något annat än vad man tar i förhållande till din kroppsvikt.

R.J pressar redan (nästintill om jag misstar mig) dubbla sin kroppsvikt.

EDIT: Vilket är ganska starkt.

Sniggel
2010-12-05, 12:44
Nu måste man inte väga riktigt mycket för att vara riktigt stark. Om du nu inte syftar på något annat än vad man tar i förhållande till din kroppsvikt.

R.J pressar redan (nästintill om jag misstar mig) dubbla sin kroppsvikt.

EDIT: Vilket är ganska starkt.

Jag syftar på absolut styrka (tänk benedikt magnusson), inte relativ styrka. Då är det snarare bättre att träna sig stark på en låg kroppsvikt :)
Det beror ju på just hur stark man vill bli och även hur mycket man kan tänkas vilja väga och om man har några estetiska mål som hindrar en från att gå upp i vikt (eller tvärtom)