handdator

Visa fullständig version : Bröstövningar som "känns"


OK95
2010-12-03, 16:35
Hej. Nu är det så att jag har tränat i snart ett år och jag märker att jag gör framsteg. Det är bara en sak jag undrar över, och det är, när jag kör till exempel hantelpress, så tar det inte så mycket i bröstet, utan mest i armarna. Har ni några tips på tekniker som gör att det "känns" lite mer i bröstmusklerna?

Chris
2010-12-03, 16:51
Försök att ta i mer med brösten, istället för armarna? :thumbup:

För mig tog det rätt lång tid att börja känna att det tar i bröstet faktiskt, bra mycket mer än ett år i alla fall. Det kanske kommer med tiden när musklerna blir mer tränade. Det enda tipset jag har nu som jag tycker funkar är att se till att hålla ihop skulderbladen när du kör bänk- eller hantelpress, försök "trycka ihop" skuldrorna när du lägger dig på bänken.

Rikard Jansson
2010-12-03, 17:19
Som föregående, dra ihop axlarna på nervägen, sen isär på uppvägen. Skitbra för tuttarna, dock tror jag man lätt skadar axlarna på detta vis.

hidden
2010-12-03, 17:23
Jag kan föreslå en övning som jag alltid får riktigt bra kontakt i bröst med!
Crossovers i CC, tror de också kallas flyes i CC. Tror du kan youtuba och hitta någon som ger bra instruktioner till det, lite svårt att förklara över text tycker jag.

Chris
2010-12-03, 18:16
Som föregående, dra ihop axlarna på nervägen, sen isär på uppvägen. Skitbra för tuttarna, dock tror jag man lätt skadar axlarna på detta vis.

Nej jag menar att man ska ligga så under hela övningsutförandet, man ligger bra mycket mer stabilt så och brukar även kunna lägga på några kilo extra på stången när man får till det.

Rikard Jansson
2010-12-03, 18:16
Nej jag menar att man ska ligga så under hela övningsutförandet, man ligger bra mycket mer stabilt så och brukar även kunna lägga på några kilo extra på stången när man får till det.

Ja, vid bänkpress. Vid hantelpress förespråkar jag det jag skrev tidigare.

Mineur
2010-12-03, 19:53
floorpress!

dellan
2010-12-03, 21:42
Ja, vid bänkpress. Vid hantelpress förespråkar jag det jag skrev tidigare.

Oavsett om det är bänk- eller hantelpress så är det ett recept på en axelskada.

cero
2010-12-03, 22:20
Se till att du har bra teknik. Då kommer brösten bli aktiverade oavsett.

myrhus
2010-12-03, 23:34
För att få riktigt bra känsla i just muskeln gillar jag att köra flyes och cableövningarna INNAN jag kör pressar med fria vikter. När musklerna är lite mer fräsha känner man enligt mig bättre. När du kört slut på muskeln innan blir det lätt att man ändå tar i med axlar och triceps.

Crocker
2010-12-03, 23:53
För att få riktigt bra känsla i just muskeln gillar jag att köra flyes och cableövningarna INNAN jag kör pressar med fria vikter. När musklerna är lite mer fräsha känner man enligt mig bättre. När du kört slut på muskeln innan blir det lätt att man ändå tar i med axlar och triceps.
Tycker personligen det låter dumt, fria vikter för bröst/hantel/bänk-press(?).

Personligen rekommenderar jag bänkpress att börja med, och sedan gå ut mot ex. flyes m.m.
Och värm upp, med bänkpressen.

myrhus
2010-12-03, 23:59
Varför låter det dumt?

Crocker
2010-12-04, 00:06
Varför låter det dumt?
Läste du vad jag skrev?

Tycker personligen det låter dumt, fria vikter för bröst/hantel/bänk-press(?).

Personligen rekommenderar jag bänkpress att börja med, och sedan gå ut mot ex. flyes m.m.
Och värm upp, med bänkpressen.


Kan ju förstått dig helt fel, men då vore jag förvånad?

myrhus
2010-12-04, 00:08
Ja men bara för du rekommenderar något måste ju inte det andra alternativet vara dumt eller?

Crocker
2010-12-04, 00:11
Ja men bara för du rekommenderar något måste ju inte det andra alternativet vara dumt eller?
Va? :confused:

Jag tyckte det var dumt, att trötta ut sig med olika komplementövningar för bröst innan fria vikter [Bänkpress,Hantelpress].Ungefär som att trötta ut sig i onödan. Jag skrev det för jag tycker ditt upplägg var dumt, inte för att jag skulle posta mitt egna. Just my point of the view....

myrhus
2010-12-04, 00:15
Tror seriöst inte muskeln har en aning om ifall du pressar med en hantel eller mer en cable. Men varför måste just dom fria vikterna vara huvudövningarna?

Crocker
2010-12-04, 00:19
Tror seriöst inte muskeln har en aning om ifall du pressar med en hantel eller mer en cable. Men varför måste just dom fria vikterna vara huvudövningarna?
Om man nu ska köra fria vikter, ännu en gång! (BÄNKPRESS?). Så tycker jag man kan börja, prioritera den då den tar mest av alla bröstövningar, aktiverar mycket bättre än flyes. Och då är man trött när man ska köra bänk om man kör flyes före. Jag är trött, men hoppas du förstod vad jag menade.

myrhus
2010-12-04, 00:23
Är tydligen också sjukt trött för jag förstår inte vad du pratar om. Men som jag förstått det så är trådskaparen inte helt nöjd med känslan i ex hantelpress. Satsa hårt på flyesen och gör dom till den "viktiga" delen och kör bänken någonstanns i mitten. Och avsluta med isolationsövning igen ;D.. fan pallar inte skriva mer nu. Godnatt

Crocker
2010-12-04, 00:24
Är tydligen också sjukt trött för jag förstår inte vad du pratar om. Men som jag förstått det så är trådskaparen inte helt nöjd med känslan i ex hantelpress. Satsa hårt på flyesen och gör dom till den "viktiga" delen och kör bänken någonstanns i mitten. Och avsluta med isolationsövning igen ;D.. fan pallar inte skriva mer nu. Godnatt
Förlåt, jag missförstod dig. :em:

MicheG
2010-12-04, 00:46
Kolla igenom hela den här videon och gör precis som han säger.

http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0

saab900
2010-12-04, 00:56
Hej. Nu är det så att jag har tränat i snart ett år och jag märker att jag gör framsteg. Det är bara en sak jag undrar över, och det är, när jag kör till exempel hantelpress, så tar det inte så mycket i bröstet, utan mest i armarna. Har ni några tips på tekniker som gör att det "känns" lite mer i bröstmusklerna?

Pröva att köra med hög Time under Tension. Lyft vikten genom att spänna muskeln med vikten som motstånd. När du låser ut vikten på raka armar släpper spänningen i bröstmuskeln. Vänd därför en bit innan du låser ut och vänd på nedvägen någon centimeter innan bottenläget. Kör 10-20 reps och vila en minut ungefär mellan seten, kör 5 set. Jag kan garantera en ohygglig pump i bröstet om du inte slarvar, samtidigt som du sparar på krutet i axlar och triceps. Det är antagligen en rätt dålig metod om man vill lyfta tungt.

Diskussionen om Robbans teorier om TUT var ju på tapeten för ett tag sedan, och det vart ju rätt så livat. Jag tycker det fungerar bättre än att vara viktkåt i alla fall. För mig.

saab900
2010-12-04, 00:57
Som föregående, dra ihop axlarna på nervägen, sen isär på uppvägen. Skitbra för tuttarna, dock tror jag man lätt skadar axlarna på detta vis.

Jo, jag kan intyga att det är väldigt dåligt för axlarna. Undvik!

saab900
2010-12-04, 00:59
Va? :confused:

Jag tyckte det var dumt, att trötta ut sig med olika komplementövningar för bröst innan fria vikter [Bänkpress,Hantelpress].Ungefär som att trötta ut sig i onödan. Jag skrev det för jag tycker ditt upplägg var dumt, inte för att jag skulle posta mitt egna. Just my point of the view....

Det kan väl vara bra att ha lite pump i rattarna så att man lättare känner i pressarna om man gör rätt och att det tar där det ska?
Vill man hänga tunga vikter på stången för att imponera på de andra på gymmet (som inte lär bry sig) är det sämre, men det kan ju vara en bra metod att lära sig ta i med bröstmusklerna.

Chris
2010-12-04, 01:25
Jo, jag kan intyga att det är väldigt dåligt för axlarna. Undvik!

Detta verkar vara någon slags allmänt vedertagen sanning som jag aldrig hört talas om... vad har jag missat?

http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0 Denna mannen pratar ju också om "tightness" när man bänkar.

Crocker
2010-12-04, 14:11
Det kan väl vara bra att ha lite pump i rattarna så att man lättare känner i pressarna om man gör rätt och att det tar där det ska?
Vill man hänga tunga vikter på stången för att imponera på de andra på gymmet (som inte lär bry sig) är det sämre, men det kan ju vara en bra metod att lära sig ta i med bröstmusklerna.
Om du tror att jag skrev det, för att impa på gymmet så kan du vara tyst.

Dennis93
2010-12-04, 14:57
Detta verkar vara någon slags allmänt vedertagen sanning som jag aldrig hört talas om... vad har jag missat?

http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0 Denna mannen pratar ju också om "tightness" när man bänkar.

Ja, men "tightness" hela tiden, du ska dra ihop skulderbladen och låta dem va så, inte hålla på att dra ihop och sen dra ut dem när du lyfter upp vikten.

HMB
2010-12-04, 15:06
Komplettera med denna övning: http://www.youtube.com/watch?v=XFCmf0K-p8w
Tar sjukt bra i bröstet!

Chris
2010-12-04, 16:12
Ja, men "tightness" hela tiden, du ska dra ihop skulderbladen och låta dem va så, inte hålla på att dra ihop och sen dra ut dem när du lyfter upp vikten.

Ja men det var ju precis så jag försökte beskriva att man ska göra det i min första post? :confused:

ChrisDEFC
2010-12-04, 16:15
Anledningen att börja med fria vikter är att du ska va fräsch för att kunna hålla balansen och vara fokuserad då du både kan hantera större vikt men det krävs mer för att få till tekniken. Det är alltså smart att va fräsch i kroppen när man ska göra nått svårt och spelar ingen roll om man är tämligen slutkörd när man ska göra nått lätt som typ komplementövningar. Det minskar skaderisken rejält. Sen när man har tränat några år så kan man börja experimentera med att trötta ut vissa muskler innan osv men grundentanken ska ändå vara att ju fler muskler som involveras desto tidigare i passet bör övningen ligga (enligt mig). Sen för den skull inte sagt att du inte kan ägna nått pass då och då åt att köra tunga kabeldrag och flyes och sen avsluta med lite lättare bänkpressar.
För övrigt så är det väl käckt att jobba på tekniken så du kan hantera stor vikt i bänk och hantelpressar, klarar du det så kommer bröstet att växa oavsett om du känner att du får kontakt eller inte. Vill du känna kontakten så är flyes både i kabel och med fria vikter rätt bra.

Pompere
2010-12-04, 16:59
Bänkpress med fötterna uppe (ingen svank). Långsam excentrisk fas.