handdator

Visa fullständig version : Tips på simmprogram


Mr. Sax
2010-12-03, 11:24
Hejhopp.

Tänkte börja simma och skulle vilja ha hjälp från någon erfaren att sätta ihop ett program.

Bakgrund: Har styrketränat samt löptränat i ca 4år, nu senaste månaderna har jag dragit ner styrkan till 1-2 gånger i veckan och ökat löpning/rodd/cykling till ca 3 gånger i veckan.

Målet med simningen är att blir bra i vattnet och framförallt uthållig.

Tacksam för hjälp.

Lev väl
Andreas

Lillgrabben
2010-12-03, 11:42
Hejhopp.

Tänkte börja simma och skulle vilja ha hjälp från någon erfaren att sätta ihop ett program.

Bakgrund: Har styrketränat samt löptränat i ca 4år, nu senaste månaderna har jag dragit ner styrkan till 1-2 gånger i veckan och ökat löpning/rodd/cykling till ca 3 gånger i veckan.

Målet med simningen är att blir bra i vattnet och framförallt uthållig.

Tacksam för hjälp.

Lev väl
Andreas

Besök en simklubb & be att få hjälp, både med teknik & träningsupplägg!

Generellt kan man säga att simmarna tränar extremt mycket mängd & ofta. Min 13-åriga flicka simtränar / tävlar & de tränar 3-4 ggr i veckan, cirka 5000 m / pass av olika simövningar. Trots att detta låter mycket för mig som lekman så har jag fått klart för mig att många andra simklubbar tränar MYCKET mer redan vid den unga åldern...

Slutsats; anmäl dig till en simklubb & se om det finns en nybörjarkurs du kan få gå! Teknikträning i simning är A & O - kommer du tjäna enormt mycket på.

Mr. Sax
2010-12-03, 20:42
Tack för svaret....

ska kolla upp det.

Trevlig fredagskväll.

Mr. Sax
2010-12-06, 18:58
Någon annan som har tips på ett bra upplägg?

Tryman
2010-12-07, 09:41
Vart i sthlm bor du? Svårt att veta vilket upplägg man ska tipsa om när man inte vet vilken nivå man ska starta på.

Avexa
2010-12-07, 12:32
Som några andra redan har sagt, försök gå någon simkurs så du får in tekniken då den är bland det viktigaste. Men om du vill ha förslag på olika pass så tycker jag den här sidan är bra: http://www.swimplan.com/
Där kan du anpassa efter hur långt du orkar simma, vilka simsätt du kan och hur länge du vill köra.

Mr. Sax
2010-12-08, 13:21
Jag bor i haninge, med närhet till torvalla simhall. Har god vattenvana men kanske inte toppteknik, men jag själv tycker det är en bra grund.

Tack för era svar annu en gång. Alltid roligt att få fleras
åsikter och tankar, så fortsätt gärna kommentera och tipsa.

Återkommer med status.

/Mr. S

jonax
2010-12-09, 03:12
när jag var grabb tränade vi simning 12 gånger /vecka, dvs före skolan o efter, men bara 1 gång om dan(fast längre) på helgerna.
Du bör träna utifrån vad du vill bli bra på. Simmning är ju varken en riktig sprintsport eller uthållighetssport utan snarare olika grader av medeldistans.
/j