handdator

Visa fullständig version : Proteinintaget.


Shpendi
2010-12-03, 10:05
Hej, jag deffar och har fått höra att det är bra att ligga på 2g+/kgkv. I mitt fall hamnar jag på 180g protein/dag. Jag har också läst att allt över 30g protein per måltid är "overkill" och det används bara som energi eftersom kroppen inte kan fånga upp mer. Detta betyder att jag måste äta 6 måltider om dagen varav 30g protein vid alla tillfällen, vilket jag personligen tycker är ganska svårt. Stämmer detta?

King Grub
2010-12-03, 10:36
Mer kanske inte kan användas till muskeluppbyggnad vid ett intag, men äter du mer protein minskar du nedbrytningen över en längre period i stället. Uppbyggnaden blir mindre, men så även nedbrytningen. Hur mycket balansen påverkas sett över dygnet törs jag inte säga. Inte så mycket som ren matematik utan hänsyn till något annat baserat på siffrorna du nämner skulle ge i alla fall.

Sniggel
2010-12-03, 10:44
Nej, mer än 30g är inte overkill. Kroppen tar upp allt även om du skulle äta 120g i en måltid. Protein används i stor utsträckning som energi hur du än gör, men det innebär inte att det även används för att reparera och bygga muskler, både direkt och indirekt. Det är rätt komplicerat hur protein används (kroppen är som sagt hyfsat komplicerad) men i slutändan så kommer kroppen att tillgodogöra sig allt protein du stoppar i den, oavsett om det är småduttande flera ggr om dagen eller stora intag vid några få tillfällen.

Dock bör man väl nämna att det finns vissa undantag, ett intag av 60g vassle på tom mage kan förmodligen inte tas upp av kroppen pga av att tarmarna inte hinner med. 30g är ungefär vad en mänsklig tarm hinner ta upp i det specifika fallet. Fast föda tar dock lång tid att bryta ner och därför kan man få i sig stora mängder mat och låta tarmarna jobba många timmar efteråt med att tillgodogöra sig proteinet.

edit: Med anledning av Grubs inlägg vill jag nämna att man inte i några studier där man undersökt måltidsfrekvens kunnat påvisa en skillnad i hur man bäst bevarar (eller bygger) muskler map antal måltider (vilket påverkar proteinmängden per mål). Iaf inte ännu.

Anders The Peak
2010-12-03, 11:02
Nej, mer än 30g är inte overkill. Kroppen tar upp allt även om du skulle äta 120g i en måltid. Protein används i stor utsträckning som energi hur du än gör, men det innebär inte att det även används för att reparera och bygga muskler, både direkt och indirekt. Det är rätt komplicerat hur protein används (kroppen är som sagt hyfsat komplicerad) men i slutändan så kommer kroppen att tillgodogöra sig allt protein du stoppar i den, oavsett om det är småduttande flera ggr om dagen eller stora intag vid några få tillfällen.

Dock bör man väl nämna att det finns vissa undantag, ett intag av 60g vassle på tom mage kan förmodligen inte tas upp av kroppen pga av att tarmarna inte hinner med. 30g är ungefär vad en mänsklig tarm hinner ta upp i det specifika fallet. Fast föda tar dock lång tid att bryta ner och därför kan man få i sig stora mängder mat och låta tarmarna jobba många timmar efteråt med att tillgodogöra sig proteinet.

edit: Med anledning av Grubs inlägg vill jag nämna att man inte i några studier där man undersökt måltidsfrekvens kunnat påvisa en skillnad i hur man bäst bevarar (eller bygger) muskler map antal måltider (vilket påverkar proteinmängden per mål). Iaf inte ännu.

Den här kanske kan vara en sådan som inte finns i dag: (http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf)

hejhopp79
2010-12-03, 15:45
Den här kanske kan vara en sådan som inte finns i dag: (http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf)

Jo, fast tre mål är ändå tre mål. Utspridda över dagen täcker de in ett rätt stort fönster av näringsintag.

Jämför det med att äta t ex 150 g protein en gång om dagen och det är ett helt annat forskningsupplägg.

Intressant studie nonetheless. Deltagarantalet är dock väldigt, väldigt litet. Att dra slutsatser om styrkeökningar från det känns verkligen som en leap of faith. Det finns så mycket confounders; mental hälsa, "dagsform", teknik etc. Jag tror inte alla styrkeökningar endast beror på hur många måltider man äter per dag. Har inte läst hela rapporten så jag kan ha missat grejer.

Eddie Vedder
2010-12-03, 15:51
Den där 30-gramsgränsen var väldigt populär för något år sedan. Sedan dog den ut mer och mer men har fått en renässans senaste halvåret känns det som. Självklart är det inte overkill med mer protein än så.

Det här med högt proteinintag är en av de få områden där jag tycker "bro science" ger mer att gå efter än de studier som finns faktiskt. Det finns inte tillräckligt bra studier för mer än antaganden baserat på korta mätningar, få deltagare och tveksamt applicerbara situationer. Jag kanske är dålig på att tolka studier men i dagsläget går jag hellre på byggares och kraftsportares egna upplevelser av att ligga högt. Akuta effekter efter träning är en annan sak, men det tycker jag ska appliceras just bara på det akuta skedet också, inte ens totala kosthållning.

Anders The Peak
2010-12-03, 16:19
Jo, fast tre mål är ändå tre mål. Utspridda över dagen täcker de in ett rätt stort fönster av näringsintag.

Jämför det med att äta t ex 150 g protein en gång om dagen och det är ett helt annat forskningsupplägg.

Intressant studie nonetheless. Deltagarantalet är dock väldigt, väldigt litet. Att dra slutsatser om styrkeökningar från det känns verkligen som en leap of faith. Det finns så mycket confounders; mental hälsa, "dagsform", teknik etc. Jag tror inte alla styrkeökningar endast beror på hur många måltider man äter per dag. Har inte läst hela rapporten så jag kan ha missat grejer.

Ja det gör du verkligen. Jag försöker lägga in studier som baserar sig på verkliga förhållanden och visar resultat över tid och inte korta mätningar som görs i fastande tillstånd. De studierna är bra i de fall man undersöker vilka faktorer/genuttryck som sker vid muskelanpassningen den kunskapen är bra att veta om man heter William eller Tanner som har det som sitt dagliga bröd. När det gäller vanliga dödliga som vill lära sig mer om vad som kan ge dem fördelar måste man se på studier som visar resultaten över tid så att man inte satsar på fel häst initialt.

King Grub
2010-12-03, 16:24
Det är en intressant studie, men några problem med att applicera den studien på trådstartaren; nummer ett är att deltagarna befann sig i energiöverskott, medan trådstartaren deffar.

Några andra nämner forskarna själva - resultatens variation mellan deltagarna vad gäller fettmassa var stor.

The changes in FM had large variations within and between the groups, making it difficult to draw any conclusions.

Födointaget och aktiviteten var självrapporterade, inte kontrollerade, även om deltagarna verkade svara efter sin bästa förmåga.

An environment where the participants’ food intake and other activity are better controlled would be preferable.

Träningsmängden var låg.

it is important to keep in mind that our participants had a relatively small weekly training load. Increasing the weekly training load would also require a larger intake of food to get enough energy, carbohydrate and protein. This would probably not have been possible while still eating only three meals per day

Man nämner också att fettintaget var en påverkande faktor, och spekulerar i att det kan vara en anledning till muskeltillväxten.

In one of the multiple regression analysis, fat intake was a significant factor together with meal frequency. Could it be that through evolution, choosing fat-dense foodstuffs has favoured survival, and that there are mechanisms between fat-intake and muscle protein synthesis that have not yet been investigated?

benacii
2010-12-06, 01:45
kanske lite "off topic" men måste fråga då jag glömt.
mitt eaa är slut och har festat bort pengarna i helgen. har dock en hink vassle jag tänkte ersätta det med.
Vist är det så att jag inte behöver ta det före? utan det funkar precis med samma effekt om jag bara tar det efter?

Lepras
2010-12-06, 02:14
kanske lite "off topic" men måste fråga då jag glömt.
mitt eaa är slut och har festat bort pengarna i helgen. har dock en hink vassle jag tänkte ersätta det med.
Vist är det så att jag inte behöver ta det före? utan det funkar precis med samma effekt om jag bara tar det efter?

Tror inte set spelar någon som helst roll om du tar en portion vassle innan träning. Om du nu har festat i helgen och inte lever kost och träning 100% 24/7...va spelar då 30g vassle för roll..=?
Ät mat,ät kostillskott,träna hårt, bygg muskler...nojja inte över 6g eaa/bcca hit och 30g vassle dit...
min åsikt,kommer säkert nån o motargumenterar snart ;)