handdator

Visa fullständig version : Liten påverkan på löpförmåga vid åldrande


King Grub
2010-12-03, 09:43
The importance of exercise in the elderly is widely recognized, but data on performances and drop-out in short running contests are lacking. This hinders stimulation and coaching of elderly persons in active aging. The aim of the study was to determine age-related changes in running performance in the most popular Dutch road run, and how this is influenced by gender, training, and increased participation rate over the last decade. This is a retrospective analysis of 194,560 participants of a 15-km run from 1995 to 2007. Multiple regression analysis of running time by age, gender, and training was performed. Trends in participation were examined by chi-square tests and ANOVA. Trends in running time and speed were examined by t tests. With aging, running time increased with 0.20% per year (P < 0.001). Running time was on average 13% (P < 0.001) shorter in men than in women and was 15.7% (P < 0.001) shorter in participants who trained on a regular basis. Decline in performance with age was 5.9% larger for men than women (P < 0.01) and 4.5% larger for trained than untrained participants (P < 0.01). Over the last decade, participation numbers increased most for elderly (≥60 years) and female participants, mean running performance declined with 9.9% (P < 0.001). Drop-out number was low at all ages (0.13-0.29%). It appears that aging has only minor negative influences on running performance, which can even be attenuated by training. Our data suggest that exercise by means of running is a safe and rewarding option for improvement of healthy and active aging.

Eur Rev Aging Phys Act. 2010 Apr;7(1):43-47. Running on age in a 15-km road run: minor influence of age on performance.

Lillleif
2010-12-03, 10:13
*ser mig själv springandes med Forever young i vad-de-nu-har-som-motsvarar-hörlurarna i framtiden*

hejhopp79
2010-12-03, 14:05
Låter vettigt.

Konditionen blir viktigare och viktigare ju högre upp i åren man kommer. Dessutom har man väl visat att konditionsträning gör kroppen "yngre".

JimmyJoe
2010-12-03, 15:57
Låter vettigt.

Konditionen blir viktigare och viktigare ju högre upp i åren man kommer. Dessutom har man väl visat att konditionsträning gör kroppen "yngre".

Ganska givet att all träning håller kroppen yngre.

Eddie Vedder
2010-12-03, 15:59
Konditionsträning förlänger sannolikt livet ja. I alla fall om teorin om telomerlängden som markör är korrekt. Men kurvan är U-formad och vid en viss nivå verkar det slita mer på kroppen och snarare snabba på åldrandet.

http://traningslara.se/telomerer-och-kroppens-aldrande/

Sedan känns det ju rimligt att om man kommit upp på en hyfsad nivå i den åldern fortsätter man också så länge det bara går. Äldre herrar och damer har ofta riktigt bra löpsteg och en bra prestationsförmåga på längre distanser. Sega som sirap men kanske inte lika snabba som de yngre.

Att träna upp snabbhet som ung kan nog vara ett bra upplägg om man vill bli en grym distanslöpare. Ökad kondotion på långa distanser kan förbättras länge länge men för snabbheten lägger man nog grunden tidigare.

hejhopp79
2010-12-03, 16:18
Ganska givet att all träning håller kroppen yngre.

Lite väl okomplicerat tänkt månne? Intensiv träning under långa perioder torde snarare slita på kroppen och få den att åldras snabbare kanske.

Jo men jag läste att konditionsträning gör oss yngre på cellnivå. D v s att en vältränad 50-åring kan vara som en 30-åring i kroppen. Inte bara utsidan då menar jag. Styrketräning har nog inte samma dramatiska effekt just på den punkten gissar jag?

Därmot är en stark kropp en förutsättning för att inte gå sönder under livets resa.

Edit: Woot, tack för länk EV.

Lillleif
2010-12-03, 16:35
Fast vad menar man med att en vältränad 50-åring kan vara som en 30-åring i kroppen? Menar man som en average-30-åring säger inte det så mycket om man ser sig omkring eller menar man en 30-åring som "sköter" kost och träning hyfsat?

Fetknoppen
2010-12-03, 16:43
Lite väl okomplicerat tänkt månne? Intensiv träning under långa perioder torde snarare slita på kroppen och få den att åldras snabbare kanske.

Jo men jag läste att konditionsträning gör oss yngre på cellnivå. D v s att en vältränad 50-åring kan vara som en 30-åring i kroppen. Inte bara utsidan då menar jag. Styrketräning har nog inte samma dramatiska effekt just på den punkten gissar jag?

Därmot är en stark kropp en förutsättning för att inte gå sönder under livets resa.

Edit: Woot, tack för länk EV.

Både konditionsträning och styrketräning gör att kroppen åldras långsamt.

hejhopp79
2010-12-03, 17:25
Både konditionsträning och styrketräning gör att kroppen åldras långsamt.

Ja men rimligtvis finns det stora skillnader mellan konditionsträning och styrketräning med tanke på att de påverkar kroppen på ganska olika sätt.

Jag är övertygad om att föryngringseffekten har absolut mest med konditionsträning och göra och inte styrketräning. Men jag är inte säker.