handdator

Visa fullständig version : Glykogen+kolhydrater


clappen
2010-12-03, 04:21
Har sökt men hittade inget specifikt om just det jag undrar.

I vilket fall som helst. Säg att man under en längre tid ligger på låg kolhydratskost samt deff på -500kcal om dagen. Glykogenlagrena är alltså relativt tomma. Sen drar man till med en frossardag, fylld med kolhydrater, fett och protein, men mest kolhydrater. Dagen slutar på +2000kcal överskott.

Frågan är då... Kommer hela överskotts klumpsumman på 2000kcal lagras in som fettmassa i kroppen direkt, eller kommer det mesta av t.ex. kolhydraterna lagras som glykogen i kroppen?

Om det är så, då skulle man kunna säga att tomma glykogendepåer skulle fungera lite som en "livräddare" de dagar under en deff då man vill ha lite frosseri dagar emellanåt som innehåller mycket kolhydrater?

Sverker
2010-12-03, 06:58
Ser ut att vara som vilken kolhydratladdning som helst. Inget speciellt med det. Du fyller glykogenförråden.
Annars låter det som en ätardag.







Frågan är snarare varför detta något udda beteende. Är inte lågkolhydratdieter till för att undvika frosseriet.

vicarious
2010-12-03, 11:34
Har sökt men hittade inget specifikt om just det jag undrar.

I vilket fall som helst. Säg att man under en längre tid ligger på låg kolhydratskost samt deff på -500kcal om dagen. Glykogenlagrena är alltså relativt tomma. Sen drar man till med en frossardag, fylld med kolhydrater, fett och protein, men mest kolhydrater. Dagen slutar på +2000kcal överskott.

Frågan är då... Kommer hela överskotts klumpsumman på 2000kcal lagras in som fettmassa i kroppen direkt, eller kommer det mesta av t.ex. kolhydraterna lagras som glykogen i kroppen?

Om det är så, då skulle man kunna säga att tomma glykogendepåer skulle fungera lite som en "livräddare" de dagar under en deff då man vill ha lite frosseri dagar emellanåt som innehåller mycket kolhydrater?

Nej allt kommer inte lagras in som fett.

Dietärt fett lagras alltid in som kroppsfett så om du vill ha "ätardagar" eller refeeds som det också kallas, ät mycket kolhydrater (försök undvika fruktos), moderat med protein och väldigt lågt med fett för att det ska bli så effektivt som möjligt.

Kolhydrater lagras direkt in som fett först efter att glykogenlagrena är fulla (vilket innebär att man måste överätit kolhydrater en längre period, längre än en dag iaf för att det ska ske.) Dock så gör kolhydrater så fettförbränningen nedregleras/stannar av vilket ger en mer indirekt effekt.

clappen
2010-12-03, 13:14
Tack för svar, då vet jag hur det ligger till. Behöver man inte ha full ångest idag!

Sverker, jag vet, men ville unna mig lite bara, som vilken människa som helst! Första gången jag käkar kebabpizza på ett halvår.*drool*

Apos78
2010-12-03, 13:29
Sverker, jag vet, men ville unna mig lite bara, som vilken människa som helst! Första gången jag käkar kebabpizza på ett halvår.*drool*

I mina ögon mycket viktigt. Mat ska vara trevligt. Mat ska vara gott. Tillsammans med lite förnuft så blir det ofta bra.

clappen
2010-12-03, 13:42
I mina ögon mycket viktigt. Mat ska vara trevligt. Mat ska vara gott. Tillsammans med lite förnuft så blir det ofta bra.

Exakt. Känner att jag nästan varit lite för strikt när det gäller deffen att det kändes skönt att släppa loss för en gåns skull. Kändes riktigt bra faktiskt, så är mer än nöjd av mitt val. :)

En fråga som slog mig: är 1g glykogen = 1g kolhydrat?

King Grub
2010-12-03, 13:49
Glykogen är en polysackarid, en kolhydrat, ja, men det innebär inte att 1 gram kolhydrat från födan automatiskt lagras som 1 gram glykogen i lever eller muskel.

clappen
2010-12-03, 14:07
Glykogen är en polysackarid, en kolhydrat, ja, men det innebär inte att 1 gram kolhydrat från födan automatiskt lagras som 1 gram glykogen i lever eller muskel.

Säg att man får i sig 10g kolhydrater, hur många gram glykogen motsvarar detta, om vi säger att det lagras som glykogen? Eller det kanske inte går att svara på.

King Grub
2010-12-03, 14:14
Det beror på status vid intaget. Helt fastande och med tömda glykogendepåer så lagras mycket mer in än om man åt middag för tre timmar sedan och har suttit i soffan sedan dess.

hejhopp79
2010-12-03, 14:25
Det beror på status vid intaget. Helt fastande och med tömda glykogendepåer så lagras mycket mer in än om man åt middag för tre timmar sedan och har suttit i soffan sedan dess.

Så om man ska vräka i sig lösgodis ska man göra detta fastande. Eller kanske helst fastande, efter träning?

För att få ut något av frossandet tänkte jag :)

Apos78
2010-12-03, 14:44
Så om man ska vräka i sig lösgodis ska man göra detta fastande. Eller kanske helst fastande, efter träning?

För att få ut något av frossandet tänkte jag :)

Om det du vill få ut är en effektiv glykogeninlagring så är det klokare att satsa på detta efter aktivitet och med relativt tomma depåer.