handdator

Visa fullständig version : Bröstmuskel-övningar HJÄLP


guzicar
2010-12-03, 02:07
Jag behöver er hjälp ang styrketräning. Vilka övningar är bra, ger bäst resultat och är så att säga absolut nödvändiga och hur ska man kombinera dem.

Jag kör som följande :


TRÄNING1
bänkpress
hantelpress
lutande bänkpress
bröstpress i maskin



TRÄNING2
hantelpress
bänkpress
underbröst (lutande bänkpress neråt)
peckdeck


2 dagar i veckan lägger jag på bröstträning. Egentligen vet jag inte hur det kom sig att jag delade upp övningar på detta sätt men men...

Ge mig tips snälla ni :)

TaCK

Murderslayer
2010-12-03, 02:54
underbröst (lutande bänkpress neråt)


Nej, nej och nej. Du får inte ut mer av att träna "undre bröst" genom att köra lutande bänkpress än vanlig bänk. Lutande bänkpress är även bland det farligaste du kan köra, alla kategorier. Onödigt bara.

vicarious
2010-12-03, 11:25
För "undre" bröst - dips.

Tycker det ser ut som lite onödigt mycket övningar. Hur många set & reps gör du?

Namehere
2010-12-03, 11:35
Nej, nej och nej. Du får inte ut mer av att träna "undre bröst" genom att köra lutande bänkpress än vanlig bänk. Lutande bänkpress är även bland det farligaste du kan köra, alla kategorier. Onödigt bara.

Varför är det så farligt? Jag kör denna övning ibland och skulle gärna vilja veta varför.

Hreidmar
2010-12-03, 11:43
1,35 min in på videon nedan ser vi Dorian Yates om med nedåtlutande bänk press.

”Probably the most effective pec exercies” han säger även att det inte spelar någon roll för nedre delen av bröstmuskulaturen men att det är en väldigt bra övning.

Nu är ju jag väldigt ny inom styrketräning, men han har ju ändå kropp att visa och många års erfarenhet. Är denna övning så farlig som folk säger? Jag har valt att endast köra plan och uppåtlutande bänk för man fått höra dessa saker om nedåtlutande bänk.
y86TYYpaMoA

Deceiver85
2010-12-03, 11:52
Vill minnas någon text här på kolozzeum om nedlutande bänkpress som ett ypperligt tillfälle att bygga upp ett onormalt högt tryck i huvudet, som kunde leda till stroke (?) eller något mysigt i den stilen. Det var nog 3-4 år sedan jag körde övningen, och tycker jag har ökat rätt bra ändå i bröststorlek/styrka.

En fråga till trådskaparen innan man kan börja laborera med övningar hit och dit: hur ser träning av axlar och triceps ut? Det hänger i högsta grad ihop med bröstträningen....

vicarious
2010-12-03, 11:55
Man får ett ökat tryck i huvudet när man ligger nedåtlutad och tar i för kung och fosterland. Risken för brustna blodkärl kan jag tänka mig ökar.

Dessutom är den farlig att köra själv om du tappar kontroll över stången.

Jag ser egentligen ingen anledning att välja den övning i sitt träningsschema. Vill man träna "nedre" bröst är dips ett bättre alternativ.

r1kkie
2010-12-03, 12:02
Intressant läsning om nedåtlutande bänk.

http://axon.blogg.se/2010/january/hall-dig-skadefri-pa-gymmet-brost-2.html

Hreidmar
2010-12-03, 12:08
Sen är det väl väldig skillnad på lutning och lutning, jag har ju sett personer nere på gymmet som mer eller mindre ligger rätt upp och ner :) Nog om det och åter till TS:

Flyes är något av en favorit fria vikter speciellt men går bra att köra i kabelmaskin (även den kan kombineras på plan eller uppåt lutande). http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

Kika in på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 där finns mycket trevlig information om olika övningar och utförande. Jag upplever att träningen blir rätt mycket mer intressant när man provar lite andra övningar från pass till pass och på så sätt hitta de som fungerar bäst för sig själv.

Andra grejer för att hitta lite inspiration kan vara att kolla lite workout rutiner på youtube, men var aktsam finns mycket skit där :)

guzicar
2010-12-03, 12:19
Jag kör alltid 3set x 12 reps.

Oj visste verkligen inte at nedåtlutande bänpress var farlig :/...aldrig mer..

När det handlar om axlar och triceps...här kommer mitt schema....

BRÖST
bänkpress
hantelpress
lutande bänkpress
bröstpress i maskin
peckdeck

*3set x minst 12 reps.

AXLAR
press bakom nacken
hantellyft åt sidan
sittande militärpress
hantelpress

*3 set x minst 10 reps


RYGG
sittande rodd
latsdrag bakom nacke
smalt latsdrag
ryggresningar

*3 set x minst 12 reps


BICEPS
sittande lutande curl
scottcurl
cablecurl

*3 set x minst 10 reps


TRICEPS
liggande tricepsextention i cable
french press med hantlar
pushdowns

*3 set x minst 10 reps


BEN
knäböj
benspark
liggande lårcurl

*3 set x minst 10 reps


MAGE
hängande benlyft
lutande situps *3 set x 20-25 reps

samsung
2010-12-03, 12:22
i videon med yates är ju inte lutningen så grov ens som en vanlig SL svank i mina ögon...

Stefan J
2010-12-03, 12:32
Jag behöver er hjälp ang styrketräning. Vilka övningar är bra, ger bäst resultat och är så att säga absolut nödvändiga och hur ska man kombinera dem.

Jag kör som följande :


TRÄNING1
bänkpress
hantelpress
lutande bänkpress
bröstpress i maskin



TRÄNING2
hantelpress
bänkpress
underbröst (lutande bänkpress neråt)
peckdeck


2 dagar i veckan lägger jag på bröstträning. Egentligen vet jag inte hur det kom sig att jag delade upp övningar på detta sätt men men...

Ge mig tips snälla ni :)

TaCK

Jag skulle vilja säga att alla de övningar du valt är mycket bra för bröstmuskulaturen, med undantag för "underbröst" som du antingen kan behålla eller skippa. Med det sagt, bra val, bara träna hårt nu så ska du se att både styrka och volym ökar med tiden.

vicarious
2010-12-03, 12:36
Sen är det väl väldig skillnad på lutning och lutning, jag har ju sett personer nere på gymmet som mer eller mindre ligger rätt upp och ner :) Nog om det och åter till TS:

Flyes är något av en favorit fria vikter speciellt men går bra att köra i kabelmaskin (även den kan kombineras på plan eller uppåt lutande). http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

Kika in på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 där finns mycket trevlig information om olika övningar och utförande. Jag upplever att träningen blir rätt mycket mer intressant när man provar lite andra övningar från pass till pass och på så sätt hitta de som fungerar bäst för sig själv.

Andra grejer för att hitta lite inspiration kan vara att kolla lite workout rutiner på youtube, men var aktsam finns mycket skit där :)

Flyes är väl nog den sämsta av bröstövningar. Den man kan skippa utan att behöva oroa sig för släpande bröstutveckling.

Hreidmar
2010-12-03, 13:09
Flyes är väl nog den sämsta av bröstövningar. Den man kan skippa utan att behöva oroa sig för släpande bröstutveckling.Så pass, då blir det väl bara bänk och hantelpress, men blir så enformigt då :s Kör ju även en del dips men är fortfarande på stadiet då jag behöver hjälpvikt

frogmachine
2010-12-03, 13:11
Varför ska han inte köra flyes?

vicarious
2010-12-03, 14:18
Varför ska han inte köra flyes?

Säger inte att man inte SKA köra flyes, vill man det så gör det - men utgå inte från den övningen. Fokus bör ligga på tunga pressövningar.

En annan aspekt är skaderisken. Pec deck maskiner och flyes är det oftast lättare att skada sig i och det är nog vanligare att folk använder för mycket vikt med dålig teknik.

Flyes klarar man sig utan. Man klarar sig inte utan bänk eller hantelpress. Lägg krutet på det istället :thumbup:

Deceiver85
2010-12-04, 00:30
Varför ska han inte köra flyes?
Ökad skaderisk på bröst, axlar och visst var det en användare här på kolozzeum som slet av sig biceps under tunga hantelflyes?

joasimo
2010-12-04, 00:37
Jag tycker flyes eller pecdec är perfekt att avsluta bröstpassen med. Och givetvis använder man en låg vikt och bara pumpar på tills man är nöjd. :)

saab900
2010-12-04, 00:51
När du bänkar, lär dig för guds skull en vettig teknik!

"Kläm ihop" skulderbladen mot bänken när du lägger dig, tryck fram bröstet, ta tag i stången och tryck ut latsen innan du börjar lyfta. Jag hantelpressade länge utan att dra ihop skulderbladen så att jag liksom aktivt tryckte fram axlarna under lyftet, och så undrade jag varför jag fick så ont i axlarna när jag tränade bröst...

Jag kan inte bänka för axlarnas skull, inte i längden i alla fall då jag efter några pass ofelbart får problem med rotatorkuffarna, men hantelpress är ett helt OK substitut. Mina pattar växer på bra ändå. Maskinen man sitter i och pressar två handtag som sittande hantelpress tycker jag också funkar bra.

Flyes i cablecross är skön att avsluta med. Gör inte som så många andra att du liksom hantelpressar för att orka mer vikt, utan håll samma vinkel i armbågsleden under hela rörelsen. CC-flyes tycker jag är bättre än hantelflyes eftersom det blir motstånd genom hela rörelsen. I flyes med fria vikter försvinner ju nästan all belastning en bit in i rörelsen och triceps får jobba för att hålla vinkeln kvar i armbågsleden bara.