handdator

Visa fullständig version : Min syster blev lurad på internetköp?


HajduMan
2010-12-02, 23:24
Tja!
Min syster har gjort en korkad grej, hon skulle köpa en jacka på en känd internetsida som börjar på "B" där man hittar allt möjligt begagnat. Det var en tjej i 18 årsåldern i uppsala som sålde jackan och min syster SATTE IN PENGAR INNAN HON SKICKADE JACKAN på hennes konto(3000kr)!!??!!??!??

nu en vecka senare så har ingen jacka dykt upp, men hon har kontakt med säljaren fortfarande och hon säger att hon skickat jackan med postpaket och hon fick typ inget kvitto utan bara en lapp med några siffror (alltså dom siffrorna man vill åt). Ett postpaket ska ta max 3 dagar. Hon skulle leta upp lappen sa hon men det har inte kommit något svar än på någon dag.

Finns det ens något man kan göra i ett sånt här läge? 3000 är inte så mycket men för min syster är det då hon är student? någon som vet?


Tack på förhand // David

Sebbe_H
2010-12-02, 23:28
Åk hem till henne och gör kaoz. Alt sätt inte in pengar i förskott.

bb X
2010-12-02, 23:28
Leta upp henne och be att få tillbaka pengarna.

hulken2
2010-12-02, 23:28
åk och hälsa på säljaren :)

hulken2
2010-12-02, 23:29
haha tre svar samma minut, alla i samma stuk. haha!

HajduMan
2010-12-02, 23:30
Problemet är att hon bor 60 mil bort :-/
annars hade det flygit öron och näsor

L-Sami
2010-12-02, 23:31
Leta upp hennes namn..nä, efternammnn och ta på henne.

Stoltz
2010-12-02, 23:32
Hur betalade din syster?

HajduMan
2010-12-02, 23:34
Hur betalade din syster?

antagligen swedbank konto till konto

HajduMan
2010-12-02, 23:34
leta upp hennes namn..nä, efternammnn och ta på henne.

:d

ceejay
2010-12-02, 23:35
borde man inte kunna häva köpet genom sin bank? Man satte in pengar fel...

Three pigs
2010-12-02, 23:36
Går ju alltid att polisanmäla om hon inte får jackan, men troligtvis kommer ingenting att hända. Vänta några dagar till, kan vara posten som segar nu i vinterhelvetet, man vet aldrig. Annars ta kontakt, hälsa på o gör kaoz, så att säga.

hultman
2010-12-02, 23:36
Random Svenne kan hota med och utfärda en polisanmälning.

Har du namn på person i Uppsala så kan jag kika. En normal scammer är inte så jävla dum att h*n använder sitt namn eller konto. Men målvakterna brukar alltid snacka...

Stoltz
2010-12-02, 23:37
antagligen swedbank konto till konto

Gå till banken och häv det asap och förklara att hon har satt in pengarna fel, alternativt kan du hitta vem det är genom kontot.
Som Hultman sade, en scammer kommer inte vara så jävla dum att använda sitt namn och konto, så antingen så talar jacksäljaren sanning, eller så är denne sjukt inkompetent :D

HajduMan
2010-12-02, 23:42
kan man inte gå till sin bank, säga som det är, och när hon skickar ett paket så ska hon ha ett kollinr eller brev-id ju. Och om hon nu har det så är det postens fel men om hon inte har det så är det hennes fel och köpet ska ej gå igenom för då har hon inte skickat något?

jag har namn på henne ska jag PMa?

Stoltz
2010-12-02, 23:46
kan man inte gå till sin bank, säga som det är, och när hon skickar ett paket så ska hon ha ett kollinr eller brev-id ju. Och om hon nu har det så är det postens fel men om hon inte har det så är det hennes fel och köpet ska ej gå igenom för då har hon inte skickat något?

Precis. Men jag har för mig att sådant måste göras relativt snart efter överföringen, så dröj inte med det.

HajduMan
2010-12-02, 23:52
Precis. Men jag har för mig att sådant måste göras relativt snart efter överföringen, så dröj inte med det.


Får prova det, har sagt till henne nu, tack alla för svar.
Även om 90% av svaren handlade om kaoz :D

PowPow
2010-12-03, 00:01
Maila säljaren och hita med polisanmälan om ni inte får kollinummer först. Det kan ju vara så att hon varit slö med att leta fram det bara.. och Posten har väl haft en del problem i snökaozet. Känns som minsta effort.

Nästa steg är polisanmälan och/eller kaoz.

Litecore
2010-12-03, 03:04
seriöst, jag kan möta upp den där bruden och ta jackan om hon går med på det och sen
skicka paketet till dig istället? hala adress så jag ska göra kaoz och sen eh, klippa tong.

chidde
2010-12-03, 05:32
om du har for och efternamn sa hade jag bannemig kollat pa eniro/facebook, bara for att se om personen verkligen existerar eller om det ar en scam

det ar lite sa nu, finns man inte pa internet sa existerar man inte overhuvudtaget. om det ar en jamngammal brud sa maste hon ju bara ha facebook

sen maste jag halla med om att det var dumt av din syrra pga olika anledningar, utan att veta hennes alder sa kan man ju undra om hon tankte pa:

1. om det ar lampligt att kopa en begagnad jacka for 3000 kr nar hon ar student?

2. passformen? om jag ger 3000 kr for nanting vill jag ju att den ska sitta som ett schmack!

3. om den ar akta? framforallt canada goose-jackor + diverse designermarken har ju ocksa tusentals olika kopior

oavsett hur det kommer sluta sa tycker jag att du som (store?)bror behover ge henne en laxa om det har, men nu nar jag tanker pa det sa ar en vecka inte sa mycket... snackar vi om en vecka som i 7 arbetsdagar? som sagt, snokaoset kan ju ha orsakat en del problem och forseningar

jag rostar for att avvakta lite till innan du ens borjar tanka pa kaoz, det ar liksom sista utvagen.. forstar inte vart denna aggressiviteten hos koloiterna kommer ifran. kaoz gynnar inte nan av parterna





ps. kul och se att du ar aktiv pa forumet fortfarande

rooz
2010-12-03, 08:35
Problemet är att hon bor 60 mil bort :-/
annars hade det flygit öron och näsor
Ännu bättre anledning till att göra det. Tror inte en bluff-säljare förväntar att någon gör sig mödan för en relativt liten summa som 3K.

Gör kaoz...Just do it..

HajduMan
2010-12-04, 00:52
Det visade sig att hon var 16 år, min syster pratade med henne idag, tjejen säger att hon skickade paketet med frimärken och fick inget kollinummer. Ett 2 kg paket kostar runt 70 kr att skicka såg jag på postens hemsida och jag vet inte vad de dyraste frimärkena kostar, men det lär väll antagligen ha blivit en massa frimärken isåfall, samt 100 gånger jobbigare än att bara skicka iväg det i ett kolli med direktbetald frakt(ska maila posten)?! Jag tror min syster har blivit lurad. Dom skulle iaf pratas vid på måndag igen för hon(säljaren) skulle prata med posten, löser det sig inte då så pratar vi med banken först sen polisen. Och jag har kollat henne på facebook men där finns fler som heter som henne och antagligen får man inte vara medlem på facebook förräns man är 18 tror jag, även om man kan mixtra med det ändå.


Chidde: Min syster är i normala fall faktiskt ganska smart men nog ganska naiv visade det sig ;) och ja det har inte blivit så mycket inlägg på kolo dom senaste åren, men dock så är jag här inne regelbundet och läser i trådarna.

Litecore: Tack, men jag vill hellst inte belasta någon annan för att hon är en klantröv :)

Kimball
2010-12-04, 01:04
Det visade sig att hon var 16 år, min syster pratade med henne idag, tjejen säger att hon skickade paketet med frimärken och fick inget kollinummer. Ett 2 kg paket kostar runt 70 kr att skicka såg jag på postens hemsida och jag vet inte vad de dyraste frimärkena kostar, men det lär väll antagligen ha blivit en massa frimärken isåfall, samt 100 gånger jobbigare än att bara skicka iväg det i ett kolli med direktbetald frakt(ska maila posten)?! Jag tror min syster har blivit lurad. Dom skulle iaf pratas vid på måndag igen för hon(säljaren) skulle prata med posten, löser det sig inte då så pratar vi med banken först sen polisen. Och jag har kollat henne på facebook men där finns fler som heter som henne och antagligen får man inte vara medlem på facebook förräns man är 18 tror jag, även om man kan mixtra med det ändå.


Chidde: Min syster är i normala fall faktiskt ganska smart men nog ganska naiv visade det sig ;) och ja det har inte blivit så mycket inlägg på kolo dom senaste åren, men dock så är jag här inne regelbundet och läser i trådarna.

Litecore: Tack, men jag vill hellst inte belasta någon annan för att hon är en klantröv :)

Mja, är man sniken är det ju alltid "smidigast att skicka det så billigt som möjligt", inte en själv som sätter på frimärkena heller så för den delen så! Däremot är det ju sådär smart att påstå att man skickat en såpass dyr grej helt oförsäkrat då eländet är helt omöjligt att spåra.

Polisen kommer inte göra ett skvatt om det inte uppkommer att det är en del av en större razzia. Så det ända att göra är att antingen försöka komma överens om nåt eller åka dit och bara kräva pengarna, man lär väl kunna bli polisanmäld för att man tar det i egna händer dock så..

Jense
2010-12-04, 01:13
Åk hem till henne och gör kaoz. Alt sätt inte in pengar i förskott.


Precis som beskrivet i ovan quotade kommentar. Kliep tung, gör gaoz


Oj, såg nu att säljaren är ung. Dagiskaoz. klipp inte tung bara, lite tidigt i livet för den behandlingen. Bättre med ören isf, så hon kan dölja med håret.


Vilken stad bor hon i?

Fastback
2010-12-04, 01:18
Eftersom hon är kontaktbar lär hon ju inte blåsa din syster. Vänta till onsdag typ och sen om det inte kommit då så tycker även jag att du ska polisanmäla det alternativt göra kaoz med henne. :)

appapa
2010-12-04, 01:19
Jag var i en liknande situation tidigare, fast på motsatt sida så att säga. Sålde en bok som jag skickade med Posten. Skickade med Postens standard för-frankerade paket då man ej får något kolli nummer eller något. Dock fick köparen ej boken. Till slut visade det sig att den hamnat i grannens brevlåda.

Så det är ju faktiskt möjligt att Posten schabblat, speciellt nu i jultider. Kan ju bli svårt att få ersättning då ord mot ord. Fast det är så klart möjligt att hon helt enkelt blivit blåst, fast då brukar säljaren sluta höra av sig.

Jense
2010-12-04, 01:20
Jag var i en liknande situation tidigare, fast på motsatt sida så att säga. Sålde en bok som jag skickade med Posten. Skickade med Postens standard för-frankerade paket då man ej får något kolli nummer eller något. Dock fick köparen ej boken. Till slut visade det sig att den hamnat i grannens brevlåda.

Så det är ju faktiskt möjligt att Posten schabblat, speciellt nu i jultider. Kan ju bli svårt att få ersättning då ord mot ord. Fast det är så klart möjligt att hon helt enkelt blivit blåst, fast då brukar säljaren sluta höra av sig.

Ja fas om poster schabblar bort paketet kan man heller inte göra ett skit, eller har jag fel?

Litecore
2010-12-04, 04:14
[...]
Litecore: Tack, men jag vill hellst inte belasta någon annan för att hon är en klantröv :)
men det är lugnt! jag erbjöd ju mig. hoppas det löser sig :)

John M
2010-12-04, 05:15
Klassisk blåsning som polisen förmodligen skiter i.

Har haft å göra med bedragare av den här typen innan, med samma typ av case.

Varken banken eller snuten kan göra något, bara du kan göra det.

Ta reda på var bedragaren bor, ring å hota henne eller nåt om du vill ha tillbaka pengarna.

Minimjölk
2010-12-04, 15:52
Jag råkade ut för en liknande grej men fick kolli-nr. Efter månaders internutredning på posten så valde de att ersätta mig som köpare med värdet i paketet. Verkar dock svårt att få till utan kolli-nr.

limenka
2010-12-04, 16:31
Att hota känns som en dum idé. Får syrdin inte jackan så har hon lärt sig en värdefull läxa!

blondyz
2010-12-04, 17:41
Hota behöver man inte göra.. Jag hade en vän i samma sits, blev totalt grundlurad av en annan person på blocket.

Det roliga i historian är att bedragaren utgav sitt namn, och han befann sig ca 45 mil från där min vän bor.. Slutade med att han blev så förbannad att han bortsåg från kostsnaderna, hydre en minibuss och åkte upp med ett gäng kompisar, förutom en "trevlig" resa, blev han även ca 5.000:- rikare.

Enda de gjorde var att knacka på, ingen öppnade, knackar igen, hans mor (förmodar jag) öppnar, frågar om killen är hemma och får komma in. Min vän hade i mailkontakt sagt att han tänkte komma på besök ( vilket säljaren inte tog på allvar ) så när hans mor ropade att det var några killar som ville prata med honom höll han förmodligen på att skita ner sig.. samtalet hölls kort, frågade varför han försökte lura honom på 2500:-, och om han tänkte ersätta oss.

Åkte därifrån med 5000:- och ett brett leende på läpparna, kan tillägga att hans mor var mindre nöjd med situationen och killen i fråga såg ganska snopen ut under hela besöket på ca 25 min.