handdator

Visa fullständig version : Har jag rätt eller fel?


tsp
2010-12-02, 23:22
Ja det kan man fråga sig i många frågor, men nu undrar jag i ett specifikt fall!

Jag köpte tidigare i veckan en netbook på tradera. I annonsen stod ordagrant "defekt dator, en dag startade den bara inte, skärmen är helt svart. lampan för nätverkskortet lyser endast. Alla tillbehör medföljer"

Då jag är hyfsad på teknik samt tidigare pulat en del med just den här datormodellen trodde jag mig veta vad felet var och hur man rätt enkelt åtgärdar det, därför jag köpte datorn.

Två dagar senare kommer paketet från Schenker, snyggt inslaget och allt verkar skitbra. Plockar upp ac-adaptern och kopplar in den i datorn. Märker då att det är kabelbrott på kabeln från adaptern. Det hela är lagat väldigt fult med lite blå eltejp som ser riktigt skabbig ut och har börjat lossna. Jag plockar försiktigt av tejpen och märker då att det är brott på både plus och minus och koppartrådarna kikar fram. De råkar vidröra varandra och det slår gnistor. Ac-adaptern är med andra ord totalt oanvändbar och dessutom en brandfara.

Jag kontaktar säljaren om detta och klagar på att detta nämndes det inget om i annonsen. Hans svar är att jag köpte en defekt dator och därför inte borde klaga. Men jag tycker att vad jag köpte var en defekt dator, som inte startar, men med fungerande tillbehör. Han påstår då att han avänt AC-adaptern i detta skick i över ett år utan problem och att det inte alls är något fel på den. Jag kontrar med att man inte kan säga att en elpryl det slår gnistor om är det "inget fel på". Då slutar han svara och mitt hopp om ersättning för en ny adapter går upp i rök. Ger honom istället ett riktigt dåligt omdöme på tradera.

Värt att nämnas är kanske även att jag inte fick datorn för en hundring direkt, i så fall hade jag inte klagat. Dessa datorer säljs annars begagnade (och fullt fungerande) för cirka 1700-2000kr, jag gav 1130kr för datorn och då var det utan hårddisk dessutom. En ny ac-adapter gick på 400kr och plötsligt är jag uppe i en summa nästan likvärdig med vad en sådan här dator i fint skick kostar.

Vad är er åsikt? Har han eller jag rätt? Vad tycker ni hade varit en rimlig kompensation ifall ni tycker att jag har rätten på min sida.

ceejay
2010-12-02, 23:33
jag hade blivit skogstokig om han trodde att han skulle kunna komma undan med sånt.

Stoltz
2010-12-02, 23:40
Mja, du skulle ha tagit reda på mer. Han skrev ju att den var defekt.

Var det så att du frågade vilka defekter det var och han inte nämnde dessa, då är det ju en helt annan femma.

Mr.Cosybear
2010-12-02, 23:43
Jag tycker faktiskt han har rätt i slutändan men han är jävligt sneaky. Det som slår mig är hur du kan köpa något för tusenlappen där annonsören skriver ordet defekt i annonsen... Crazy loco :/

Kwon
2010-12-02, 23:47
Skulle aldrig köpa någonting "defekt" :D

Du skulle frågat honom från början vad exakt han menade med "defekt".

ceejay
2010-12-02, 23:48
han var ju rätt tydlig med att skriva att datorn var defekt. Inget annat.

rajjan_dammit
2010-12-02, 23:55
Eh, bara för att du trodde dig veta vad felet var och det sedan inte var det ger väl inte dig rätt? Det stod ju ordagrant att datorn var defekt, och att alla tillbehör medföljer. Inte att tillbehören var felfria.
Varför chansar man på att det kan vara ett visst fel och betalar 2/3 av priset för en fungerande? Utan att ta reda på vad felet är? Datorn såldes uppenbarligen i befintligt skick, om man sen inte undersöker innan man köper tycker jag inte man har rätt att kräva kompensation för att man känner sig lurad.

Three pigs
2010-12-03, 00:00
Det är ju upp till dig att ta reda på det, tror knappast att det räknas som att det är ett dolt fel då han endast har beskrivit det som "defekt dator". Enda chansen att du skulle få tillbaks något är att han skulle vara godhjärtad och ge tillbaks. Annars får du stå där, det är ju lite som att köpa grisen i säcken när man köper en "defekt" dator på internet.

saab900
2010-12-03, 00:10
Nä, var det så att du "trodde" att du visste vad som var defekt utan att säljaren specifikt upplyst om vad tycker jag att säljaren har rätt.

Har säljaren sagt att det enda felet var vad du nu trodde att det var tycker jag att du har rätt och att säljaren mörkat.

L-Sami
2010-12-03, 00:17
Skulle aldrig köpa en defekt dator och ordet defekt slår på varningssignaler att inte köpa skiten.

Potatiskillen
2010-12-03, 00:45
Jodu, själv så har jag köpt en trasig tv serdu ;)

Mental
2010-12-03, 00:48
Sorry TSP, men jag tycker du har fel :(

tsp
2010-12-03, 01:47
Eh, bara för att du trodde dig veta vad felet var och det sedan inte var det ger väl inte dig rätt? Det stod ju ordagrant att datorn var defekt, och att alla tillbehör medföljer. Inte att tillbehören var felfria.
Varför chansar man på att det kan vara ett visst fel och betalar 2/3 av priset för en fungerande? Utan att ta reda på vad felet är? Datorn såldes uppenbarligen i befintligt skick, om man sen inte undersöker innan man köper tycker jag inte man har rätt att kräva kompensation för att man känner sig lurad.

Fast han nämnde ju i annonsen VAD som var defekt. Han skrev ju ordagrant att datorn är defekt då den inte startar utan bara blinkar. När man på det sättet nämner defekterna tycker i alla fall jag att man nämner samtliga. Är ju knappast svårt att lägga till "ac-adaptern har kabelbrott, men jag har kunnat använda den ändå men vet inte hur bra den funkar längre". Att han inte nämner det tyder ju på att han vill smyga med det..

Nä, var det så att du "trodde" att du visste vad som var defekt utan att säljaren specifikt upplyst om vad tycker jag att säljaren har rätt.

Har säljaren sagt att det enda felet var vad du nu trodde att det var tycker jag att du har rätt och att säljaren mörkat.

Fast han nämnde ju som sagt VAD som var defekt. En sak hade ju varit om han skrivit endast "defekt dator", då hade det ju kunnat vara alla möjliga små fel och saker hade kunnat vara i vilket skick som helst. Men när man beskriver datorns fel tycker jag det är fult att utelämna vissa saker.

Skulle aldrig köpa en defekt dator och ordet defekt slår på varningssignaler att inte köpa skiten.

Jo jo, men samtidigt var jag ute efter ett "renoveringsobjekt" då det är halva grejen att få skruva med elektroniken jag köper. Räknade ju dock inte med att få en brandfarlig adapter för det..

Jag tycker faktiskt han har rätt i slutändan men han är jävligt sneaky. Det som slår mig är hur du kan köpa något för tusenlappen där annonsören skriver ordet defekt i annonsen... Crazy loco :/

Alltså, jag håller med dig egentligen. Han har ju faktiskt inte gjort något klockrent fel på pappret. Men det är som sagt sneaky av honom att skicka med ett trasigt tillbehör utan att nämna det. Säger man bara "skickar med alla tillbehör som hör till datorn" så utgår i alla fall jag att tillbehören fungerar. För de är ju som sagt TILLBEHÖR till datorn, och det var DATORN som var sönder.


Till er som undrar så gick det på mindre än en minut för mig att "laga" datorn då felet var ett korrupt bios. Väldigt vanligt fel på just den här modellen. Så vanligt att jag faktiskt åtgärdat det ett flertal gånger tidigare på andra likadan datorer, så jag hade redan biosfilerna klara att köras på ett usb-minne. Datorn fungerar nu helt klockrent, men den blev inte så billig som jag tänkt mig. Fast egentligen är ju 400kr rätt skitsamma, men det retar mig att ha blivit "förd bakom ljuset".

En grej jag reagerar på är också att hans försvar inte är i huvudsak att jag borde förstått att laddaren också var trasig, utan hans försvar är att den INTE är trasig. Han argumenterar alltså för att en ac-adapter som det slår gnistor om är fullt funktionsduglig. Tyder inte det på oärlighet? Känns som att han vet med sig att det i hans läge, med det han sagt i tidigare kontakt, faktiskt ÄR fel att skicka med en trasig ac-adapter, så därför börjar han argumentera för att den inte är trasig.

I sådana här situationer spelar ju uppsåtet en ganska stor roll enligt mig. Och jag tycker det är ganska tydligt att hans uppsåt inte varit "gott", även om jag också ser att han egentligen inte gjort något klockrent fel. Hans mål var ju att bli av med en trasig ac-adapter och låtsas som ingenting.

saab900
2010-12-03, 02:09
Fast han nämnde ju som sagt VAD som var defekt. En sak hade ju varit om han skrivit endast "defekt dator", då hade det ju kunnat vara alla möjliga små fel och saker hade kunnat vara i vilket skick som helst. Men när man beskriver datorns fel tycker jag det är fult att utelämna vissa saker.


Dåså. Om du frågat säljaren vad som var defekt och han undanhållit AC-adapterkabeln tycker jag att du har rätt. Precis som jag skrev :)

Gör kaoz med han!

Men tänk på att vad som är defekt eller inte kan uppfattas mycket olika av olika männsiskor. Han kanske tyckte att kabeln var fullt fungerande sedan han fullagat den. Åk och kolla på tio begagnade bilar som enligt annonsen är i perfekt skick så får du se.

tsp
2010-12-03, 02:15
Jag tror säkert att den hade fungerat, en kabel är ju inget avancerat - så länge den leder ström funkar den. Men att den sedan är väldigt brandfarlig är ju en annan femma, och lite mer av en "tolknings/åsikts-fråga". Men man kan ju utan tvekan säga att en brandman genast hade slängt den på soptippen.

Hur ska jag gå vidare med det här då? Har bara mailat hittills, ska jag våga mig på att ringa upp honom för att få en förklaring? Folk brukar i alla fall av min erfarenhet vara trevligare och mer vänliga och tillmötesgående när man pratar direkt med varandra och inte över mail eller liknande.

saab900
2010-12-03, 02:35
Vad vill du ha ut av det för att du ska kunna känna dig nöjd? Vill du bara ha en ursäkt eller att han ska ersätta dina utlägg för den nya AC-kablen. Eller kanske något mitt emellan?
Det låter ju inte som om han själv tycker att han gjort något större fel, så om han fortsätter tjura lär du inte komma så långt med honom. Det är inte något belopp folk gör en polisanmälan för och som fallet ligger hamnar en sådan säkert i "nedlagt i brist på bevis"-högen direkt vilket säljaren säkert vet.

Ring och prata med honom imorgon du, men risken är ju att du bara blir ännu mer förbannad om han fortsätter att dumma sig. Jag skulle tagit det som läropengar och gått vidare helt enkelt för att vi värderar saker olika. Vad jag tycker är defekt kan som sagt vara helt acceptabelt i någon annans ögon även om man får vinkla sanningen lite för att det ska passa in i det här fallet.

Turbonisse
2010-12-03, 08:35
Dels har du en långtgående undersökningsplikt dels är det tvivelaktigt om varan inte överensstämde med de uppgifter du erhöll vid köpet. Vidare är det troligt att denna typ av fel är något du får räkna med, med hänsyn taget till varans pris.
KÖPL 19§-21§(32§)

Pjotor
2010-12-03, 09:09
Det är inte synd om dig. Du trodde att du skulle göra ett kap och misslyckades eftersom du inte ställde rätt frågor. Det händer oss alla -- jag gick back med nästan 10 papp för något liknande för snart tjugo år sedan.

Svälj förtreten och gå vidare och se det som en lärdom.

kaer
2010-12-03, 09:24
Fel.

hultman
2010-12-03, 10:18
Du har fel. Man har knappt några skyldigheter överhuvudtaget som säljare. Särskilt inte om man nämner "defekt". Och seriöst, tror du att han kommer att betala en ny sak som kostar pengar för att den är "brandfarlig"? Jag hade aldrig gjort det om det bara var en jobbig snorunge som gnällde.

rajjan_dammit
2010-12-03, 12:46
Fast han nämnde ju i annonsen VAD som var defekt. Han skrev ju ordagrant att datorn är defekt då den inte startar utan bara blinkar. När man på det sättet nämner defekterna tycker i alla fall jag att man nämner samtliga. Är ju knappast svårt att lägga till "ac-adaptern har kabelbrott, men jag har kunnat använda den ändå men vet inte hur bra den funkar längre". Att han inte nämner det tyder ju på att han vill smyga med det..


Hrm.. Säljaren ska upplysa dig om felen på produkten om du frågar vilka fel det kan tänkas vara. Om säljaren inte har en aning om vad som är fel utan säger att "en dag slocknade den bara", tycker jag inte man ska gnälla. Han har ju sagt att den är defekt, om du hade fått hem den med en stor krater i är det ju ditt fel att du inte tog reda på vad felet var innan. Hade jag varit säljaren hade jag nog slutat svara.

Varför utgå från att alla tillbehör funkar när ordet defekt nämns? Jag hade utgått från att inget funkat.

Inge Enveten
2010-12-03, 13:05
Dels har du en långtgående undersökningsplikt dels är det tvivelaktigt om varan inte överensstämde med de uppgifter du erhöll vid köpet. Vidare är det troligt att denna typ av fel är något du får räkna med, med hänsyn taget till varans pris.
KÖPL 19§-21§(32§)

Jag gör en rakt motsatt bedömning

tsp
2010-12-03, 16:35
Vad vill du ha ut av det för att du ska kunna känna dig nöjd? Vill du bara ha en ursäkt eller att han ska ersätta dina utlägg för den nya AC-kablen. Eller kanske något mitt emellan?
Det låter ju inte som om han själv tycker att han gjort något större fel, så om han fortsätter tjura lär du inte komma så långt med honom. Det är inte något belopp folk gör en polisanmälan för och som fallet ligger hamnar en sådan säkert i "nedlagt i brist på bevis"-högen direkt vilket säljaren säkert vet.

Ring och prata med honom imorgon du, men risken är ju att du bara blir ännu mer förbannad om han fortsätter att dumma sig. Jag skulle tagit det som läropengar och gått vidare helt enkelt för att vi värderar saker olika. Vad jag tycker är defekt kan som sagt vara helt acceptabelt i någon annans ögon även om man får vinkla sanningen lite för att det ska passa in i det här fallet.

Helst skulle jag ju se att han ersätter mig med 200kr för en ny ac-adapter (räknar på andrahandsvärdet för en sådan) och i gengäld kan jag skicka tillbaka den brandfarliga ac-adaptern till honom så kan han ju sälja den till någon annan för 200kr och slippa gå back på det, om det nu inte är något fel på laddaren, vilket han påstår.

Men detta förstår jag ju självklart inte kommer ske. Har dock lite svårt att släppa det hela, för jag gillar inte när folk spelar fult spel på det viset. Men nej, jag är inte förbannad. Tycker ändå att det var ett bra köp och jag ångrar mig inte.

Dels har du en långtgående undersökningsplikt dels är det tvivelaktigt om varan inte överensstämde med de uppgifter du erhöll vid köpet. Vidare är det troligt att denna typ av fel är något du får räkna med, med hänsyn taget till varans pris.
KÖPL 19§-21§(32§)

Jojo, men vart tog den gamla hederliga moralen och ärligheten vägen? Tänk dig att du hade varit säljaren och sålt datorn till din bror eller nära vän/släkting. Hade du då gjort som säljaren i det här fallet gjorde? Troligtvis inte, jag hade i alla fall inte gjort det. Eftersom det inte känns ärligt att göra det.

Det är inte synd om dig. Du trodde att du skulle göra ett kap och misslyckades eftersom du inte ställde rätt frågor. Det händer oss alla -- jag gick back med nästan 10 papp för något liknande för snart tjugo år sedan.

Svälj förtreten och gå vidare och se det som en lärdom.

Synd om mig, nej. Frågeställningen är inte heller om det är synd om mig eller ej, utan om säljaren gjorde rätt eller fel.

Du har fel. Man har knappt några skyldigheter överhuvudtaget som säljare. Särskilt inte om man nämner "defekt". Och seriöst, tror du att han kommer att betala en ny sak som kostar pengar för att den är "brandfarlig"? Jag hade aldrig gjort det om det bara var en jobbig snorunge som gnällde.

Klockrena borgarfasoner från din sida. Bara jag har lagen på min sida så kan jag sedan köra med fult spel och småljuga hur mycket jag vill, bara jag själv tjänar på det. Fritt fram att sätta ärlighet, moral och välvilja längst bak i plånboken, bakom sedlarna, så att man slipper se skiten.

Pjotor
2010-12-04, 09:59
Klockrena borgarfasoner från din sida.
Bara jag har lagen på min sida så kan jag sedan köra med fult spel och småljuga hur mycket jag vill, bara jag själv tjänar på det. Fritt fram att sätta ärlighet, moral och välvilja längst bak i plånboken, bakom sedlarna, så att man slipper se skiten.[/QUOTE]

För det första: alla som vistas i Sverige omfattas av samma formella lagar, som har beslutats i demokratisk ordning. Det vi själva kallar för rätt och fel, alltså etik och moral, sammanfaller delvis med de formella lagarna, men skiljer sig mellan individer. Därför har man i Sverige och många andra länder enats om att de formella lagarna alltid gäller. Det som inte omfattas av lagstiftningen kan inte sägas vara entydigt rätt eller fel.

För det andra: att utnyttja lagar och regler för egna syften är för övrigt inget som är särskilt unikt för oss som röstar till höger. Det finns gott om exempel på hur vänsterfolk och sossar gör detsamma. Du behöver helt enkelt uppdatera din syn på vad s.k. borgarfasoner egentligen är, eller ännu hellre skrota uttrycket borgare. Det härrör från den tiden när det fanns en ståndsriksdag, och borgarna var ett av stånden.

Morrris
2010-12-04, 10:13
Tycker att det låter som en sjukt dålig affär, fungerande adapter eller inte.

1130 för en pryl som är trasig och som fungerande kostar 1700? Dessutom utan hårddisk?

johanhej
2010-12-04, 10:20
Har personen i fråga sagt att ENDA felet var det som du antog var defekt så har du rätten på din sida.

oTure
2010-12-04, 11:44
Säljaren behöver bara meddela fel och brister han vet om, enligt lag.
Undersökningsplikt ligger på köparen.

hultman
2010-12-04, 12:04
Jag gör en rakt motsatt bedömning

Grundat på vad? Känslor? Han har NOLL att tjäna på en juridisk tvist.

Helst skulle jag ju se att han ersätter mig med 200kr för en ny ac-adapter (räknar på andrahandsvärdet för en sådan) och i gengäld kan jag skicka tillbaka den brandfarliga ac-adaptern till honom så kan han ju sälja den till någon annan för 200kr och slippa gå back på det, om det nu inte är något fel på laddaren, vilket han påstår.

Men detta förstår jag ju självklart inte kommer ske. Har dock lite svårt att släppa det hela, för jag gillar inte när folk spelar fult spel på det viset. Men nej, jag är inte förbannad. Tycker ändå att det var ett bra köp och jag ångrar mig inte.

Jojo, men vart tog den gamla hederliga moralen och ärligheten vägen? Tänk dig att du hade varit säljaren och sålt datorn till din bror eller nära vän/släkting. Hade du då gjort som säljaren i det här fallet gjorde? Troligtvis inte, jag hade i alla fall inte gjort det. Eftersom det inte känns ärligt att göra det.

Synd om mig, nej. Frågeställningen är inte heller om det är synd om mig eller ej, utan om säljaren gjorde rätt eller fel.

Klockrena borgarfasoner från din sida. Bara jag har lagen på min sida så kan jag sedan köra med fult spel och småljuga hur mycket jag vill, bara jag själv tjänar på det. Fritt fram att sätta ärlighet, moral och välvilja längst bak i plånboken, bakom sedlarna, så att man slipper se skiten.

Det var ett jävla gnäll. Om du inte har rätten på din sida ska du inte klaga på mina moraliska värderingar. Förstår verkligen inte hur någon kan vara så dum att denne köper en uttryckligen trasig dator för ett likvärdigt pris som en hel. Och sedan har mage att gnälla när andra inte tycker synd om honom när han upptäcker missen själv.

John M
2010-12-04, 12:16
Fel :)

kaer
2010-12-04, 13:15
Jojo, men vart tog den gamla hederliga moralen och ärligheten vägen? Tänk dig att du hade varit säljaren och sålt datorn till din bror eller nära vän/släkting. Hade du då gjort som säljaren i det här fallet gjorde? Troligtvis inte, jag hade i alla fall inte gjort det. Eftersom det inte känns ärligt att göra det.

Eller så kunde du helt enkelt berättat för honom att det bara varbioset det var fel på istället för att profitera på hans okunnighet.
Om du nu är så otroligt moralisk alltså.



Klockrena borgarfasoner från din sida.
lmao åt "borgarfasoner" dagens slag i luften.
Jag ser otroligt underhållande bilder framför mig. Lite karl-bertil johnsson och rödbrusiga fackligt engagerade göteborgare...