handdator

Visa fullständig version : bänk i smithmaskin, eller fri bänk?


dehan
2010-12-02, 21:53
Vad är skillnaden mellan bänk i smith, och fri bänk? får man fulare muskler med bänk i smith? ser de konstigare ut ? blir de mindre ? vad är skillnaden, tacksam för ett utförligt svar *drool*

coolboynesko
2010-12-02, 22:01
De jag har märkt är att Bröstmusklerna inte växer lika snabbt med smith som på fribänk!

vicarious
2010-12-02, 22:03
De jag har märkt är att Bröstmusklerna inte växer lika snabbt med smith som på fribänk!

Öh. Okej. Visst.

Fri stång = större aktivering av mitten av deltoidmuskeln är vad jag kan minnas som skillnad.

ceejay
2010-12-02, 22:03
De jag har märkt är att Bröstmusklerna inte växer lika snabbt med smith som på fribänk!

Har du gjort noggranna undersökningar för att kommit fram till den slutsatsen?

Du förlorar stabiliserande träning med smithbänk. Men du kan nog bygga tuttar lika bra i den.

frong
2010-12-02, 22:05
Man använder väl ändå inte en helt rak rörelse i bänk, eller?...

Rusk
2010-12-02, 22:45
Du förlorar stabiliserande träning som ceejay sa men du kommer bygga exakt lika bra i smith och skaderisken minskar.

De jag har märkt är att Bröstmusklerna inte växer lika snabbt med smith som på fribänk!

Fick mig att skratta lite.

dehan
2010-12-02, 23:06
Du förlorar stabiliserande träning som ceejay sa men du kommer bygga exakt lika bra i smith och skaderisken minskar.



Fick mig att skratta lite.


inte för att verka jobbig, men vad innebär stabiliserande träning ? :)

JimmyJoe
2010-12-02, 23:08
Kör fritt ofc,

Fritt = mera tjejer.

dehan
2010-12-02, 23:19
Kör fritt ofc,

Fritt = mera tjejer.

haha utveckla tack ? :p

vicarious
2010-12-02, 23:21
haha utveckla tack ? :p

För då kan man köra rövlyftsbänk och lassa på mer vikter än man egentligen klarar av och sen säga "jag maxxar fett mannen!!!11" :thumbup:

pialia
2010-12-02, 23:29
Du förlorar stabiliserande träning som ceejay sa men du kommer bygga exakt lika bra i smith och skaderisken minskar.


Hur minskar skaderisken?

cero
2010-12-02, 23:37
Skulle snarare säga att skaderisken minskar med fria vikter. Där får du en lite mer naturlig rörelse, vilket oftast känns bra mycket mer bekvämt än en låst. Sedan brukar inte min stång gå rakt upp i bänkpress, och då blir ju smith uteslutet.

får man fulare muskler med bänk i smith?

Formen på musklerna styrs av genetik. Antingen blir de större eller mindre.

Carl_X
2010-12-03, 08:11
Skulle snarare säga att skaderisken minskar med fria vikter. Där får du en lite mer naturlig rörelse, vilket oftast känns bra mycket mer bekvämt än en låst. Sedan brukar inte min stång gå rakt upp i bänkpress, och då blir ju smith uteslutet.



Formen på musklerna styrs av genetik. Antingen blir de större eller mindre.
Fast de flesta Smith-maskiner idag är väl ledade på alla håll utom i sidled?

Spridis
2010-12-03, 08:15
Olycksrisken ökar markant att bänka i smith. Lassa på för mycket och försök komma lös när stången pressar in bröstkorgen, eller ännu värre halsen.
Träna aldrig smith-bänk ensam!!!

Carl_X
2010-12-03, 09:24
Olycksrisken ökar markant att bänka i smith. Lassa på för mycket och försök komma lös när stången pressar in bröstkorgen, eller ännu värre halsen.
Träna aldrig smith-bänk ensam!!!
Utnyttjar du maskinen fullt ut genom att använda "skyddsstängerna" så kommer det aldrig inträffa.

Morty
2010-12-03, 09:55
I min mening så kan absolut smithen ha sin plats - efter bänk med fri stång. Fri stång är överlägset i många fall men att komplettera med lite press i smithen kan absolut ha en plats när pressmusklerna börjar tryta lite, så att man bara kan grisa på lite mera.

JimmyJoe
2010-12-03, 10:29
För då kan man köra rövlyftsbänk och lassa på mer vikter än man egentligen klarar av och sen säga "jag maxxar fett mannen!!!11" :thumbup:


Det han sa

ARMSTARK
2010-12-03, 11:30
I Smithen kan man hitta en perfekt vinkel som "tar där man vill" och så kan man köra världens pump i den vinkeln. Ett bra komplement till den vanliga bänken.

Spridis
2010-12-03, 12:15
Utnyttjar du maskinen fullt ut genom att använda "skyddsstängerna" så kommer det aldrig inträffa.

Tyvärr kan olyckan vara framme ändå.
17-åringen dog under skivstången på gymmet
(http://www.expressen.se/1.326689)


Men precis som du säger, om man använder den skyddsutrustning som finns så är det ingen fara.
Bara det att alla smith-maskiner inte har annan skyddutrustning än ett par "krokar" som kan hakas i vid bestämda höjder. Har man då lassat på allt för mycket och stången hamnar mitt emellan så har man ingen chans att komma loss. Dom flesta Smith jag har sett har ingen möjlighet att tippa stången åt sidorna så det finns ingen möjlighet att vinka av vikterna.

Jag hyser inget agg mot smithen, den har sin plats i gymmet. Och rätt använd är den en riktigt fin grej!

cero
2010-12-03, 14:54
Fast de flesta Smith-maskiner idag är väl ledade på alla håll utom i sidled?

Hur menar du? Upp och ner går de väl bara?

Hreidmar
2010-12-03, 15:01
Finns 3-D smith också, men om dom är vanliga låter jag vara osagt.