handdator

Visa fullständig version : Knastrande axlar


Fitnesstjej
2010-12-02, 21:14
Ska försöka skriva så kortfattat det bara går. Är en 16-årig tjej som styrketränat i ca. 3år, varav det första året var mest ett nybörjarår då jag mest testade på maskinerna lite lätt. Förra året var jag typ "sjuk". Sjukligt besatt av träning, ville bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt, vilket jag idag vet är väldigt svårt/nästan omöjligt. Jag åt för lite och tränade nästan varje dag vilket har resulterat i diverse besvär både fysiskt och mentalt, men strunt samma. Jag har kämpat mig "tillbaka", gått upp till min normala vikt igen och känner mig frisk (förutom skadorna/besvär i kroppen).

Nu till min fråga. Jag har väldigt knastrande och knakande axlar. Eller det är mest höger axel, vänster märks knappt alls. Minns inte när knastrandet i axlarna började men har haft det länge i alla fall. Jag vet att knakande leder i sig inte är något konstigt eller farligt då hela min kropp knakar... fingrar, tår, fot- och handleder, knän, armbågar, höfter, bröstben, axlar, ja rubbet. Knakandet är inte direkt smärtsamt fast jag kan känna mig lite "irriterad" i axlarna ibland.
Beskrivning av ljudet i axeln: Hörs i stort sett varje gång jag rör på den, som mest när jag gör en sån här rörelse: http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk
Jag känner verkligen knastrandet om jag lägger fingrarna på framsidan av axeln. Jag har låtit några kompisar känna på mitt knastrande och de beskriver ljudet som om något skulle "spricka". Jag tycker det känns som om något rör sig. Skulle inte vilja säga att jag har smärtor men kan som sagt känna mig "irriterad" och ibland lite öm vid tryck på framsidan av axeln. Det knastrar och knakar även när jag tränar, men det går oftast rättså bra att träna axlarna ändå (förutom att jag är orolig för vad det kan vara förstås). Går förresten hos en kiropraktor för en annan behandling och lät honom lite hastigt undersöka mina axlar. Han utförde de här vanliga smärttesterna för rotatorcuffen och ingen av dem utlöste någon smärta alls. När han fick känna på knastrandet så sa han något om att det var kalkkristaller som hade bildats och gjorde ljud. Jag minns inte riktigt. Men jag tänkte att det kanske är någon här som kan hjälpa mig? Har läst om bl.a. AC-leds artros, men jag menar, jag är 16 år och har tränat seriöst i dryga två år. Hur stor sannolikhet är det?

Väldigt tacksam om någon tar sig tid och läser mitt röriga inlägg. :)

Fitnesstjej
2010-12-02, 22:12
Förresten, jag är överrörlig om det spelar någon roll.

Tomas W
2010-12-03, 22:47
Att leder knastrar är väldigt normalt, på vissa mer än andra, att du har det i andra leder talar för att det inte borde vara något allvarligt "fel" på dig eller dina axlar.

Att man är öm vid framsidan på axeln är oftast att man kommer åt själva muskelsenan och den är öm av sig, men att du känner dig irriterad i axeln vid träning kan vara att dem är lite överbelastade för tillfället. Känns de så varje träning?

AC-leds artros är inget du ska oroa dig för :)

Tycker att termen överrörlig är helt fel, mer rörlig än normalt är ett bättre uttryck, bara ett tecken på att du borde träna upp lite mer stabilitet i axelleden (baksida axel, rotatorcuff etc.)

Flonkz
2010-12-04, 00:27
Jag tycker du ska lita på kiropraktorn. Han vet vad han gör!

Kul att se tjejer i ens egen ålder också styrketräna! :)

Fitnesstjej
2010-12-04, 20:54
Tack så mycket för svaren! :)