handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag klä mig vid vinter löpning?


kalle96
2010-12-02, 20:41
Har förlorat så jävla mycket kondis under hösten nu, då jag har haft bulk...
Så måste göra något åt de och ut och spring nu. Men hur ska man klä sig bäst i denna kyla, funkar underställ,mjukisbyxor,skidjacka handskar och mössa?

Tacksam för svar!

MackeJuve
2010-12-02, 20:44
Hahahaha inte en chans att denna är seriös!

kalle96
2010-12-02, 20:49
Hahahaha inte en chans att denna är seriös!

Ja vaddådå? vad är felet?

Eddie Vedder
2010-12-02, 20:50
Hahahaha inte en chans att denna är seriös!

Skojar du? Det är en klart befogad fråga, lämplig klädsel för träning utomhus vid extrem kyla är inte det enklaste.

Här kan du läsa kalle96:

http://traningslara.se/klader-for-vintertraning-utomhus/

kalle96
2010-12-02, 20:53
Tack Eddie :)


Riktigt jäkla bra blogg, finns allt man behöver veta om träning och mat.

Eddie Vedder
2010-12-02, 20:56
Tack Eddie :)


Riktigt jäkla bra blogg, finns allt man behöver veta om träning och mat.

Bok på G!:thumbup:

Jag ger dig uppdraget att kräva att Uppsala Stadsbibliotek köper upp ett gäng förresten. :D

Achivai
2010-12-02, 20:58
Träningsbyxor, t-shirt, munkjacka?

kalle96
2010-12-02, 20:59
Bok på G!:thumbup:

Jag ger dig uppdraget att kräva att Uppsala Stadsbibliotek köper upp ett gäng förresten. :D

Roligt!,när kommer den ut och villket pris ungefär ?

Eddie Vedder
2010-12-02, 21:05
Roligt!,när kommer den ut och villket pris ungefär ?

Mer information kommer på bloggen när vi vet mer. :)

kalle96
2010-12-02, 21:08
Mer information kommer på bloggen när vi vet mer. :)

Sweet, ska följas :):thumbup:

MackeJuve
2010-12-02, 22:14
Skojar du? Det är en klart befogad fråga, lämplig klädsel för träning utomhus vid extrem kyla är inte det enklaste.

Här kan du läsa kalle96:

http://traningslara.se/klader-for-vintertraning-utomhus/

Aha ber om förlåtelse då då! Var helt hundra på att han drev haha :D Är väl bara att dra på sig så man inte fryser och springa? Ser inte problemet.

cero
2010-12-02, 23:45
Problemet är, iallafall för mig, att man inte vill ta på sig sin tjocka dunjacka när man ska springa för att inte halv frysa ihjäl ute. Att ha på sig 3 tröjor känns ju inte särskilt smidigt heller.

Fredrik_S
2010-12-02, 23:52
Aha ber om förlåtelse då då! Var helt hundra på att han drev haha :D Är väl bara att dra på sig så man inte fryser och springa? Ser inte problemet.

Uppenbarligen inte. Men största problemet som händer när man klär sig väldigt varmt och sen svettas är att man blir blöt och sen väldigt kall...

dvs UNDVIK bomull närmast huden!

Men står bra mycket mer utförligt i bloggen...

1911
2010-12-03, 01:22
Jag har köpt ett träningsställ som är till för längdskidåkning. Till detta kör jag underställströja + fältskjorta om det är kallt. På hösten så funkar det fint att köra samma fast bara T-shirt eller bara underställströja till. På benen har man långkalsonger i funktionsmaterial och tillhörande byxor från stället.

Eddie Vedder
2010-12-03, 08:15
Aha ber om förlåtelse då då! Var helt hundra på att han drev haha :D Är väl bara att dra på sig så man inte fryser och springa? Ser inte problemet.

Du tror alltså att du springer lika bra i jeans och skinnjacka som i funktionsmaterial? Det gör ju hur stor skillnad som helst. De som joggar runt klädda som Rocky i luvjacka och pösiga mjukisbyxor håller både värmen sämre och springer i betydligt mindre funktionsdugliga kläder.

JimmyFlessa
2010-12-03, 09:08
Ett funktionsunderställ som sitter åt tajt och förhindrar skavsår mellan benen skulle jag börja med. Sedan skulle jag ha en typ utav scarf runt halsen, eventuellt en "rånarluva". Därefter ett bra vindställ som är lätt fodrat, ett par löparstrumpor och ett par vinter/skidsockor över dessa, samt ett par riktigt bra skor. Är det väldigt halt & isigt ute samt att man löper i okönd terräng och är seriös i sin löpning så hade jag kollat upp ett par påfästbara "dubbar" till mina skor, för att undivka att springa pall.

Lars Brinkhoff
2010-12-03, 09:08
Hellre frusen första fem-tio minuterna, än genomsvettig sista halvan av passet.

Jag gillar att ha ganska lite på ben och överkropp, men ganska varma kläder på huvud och händer. På så sätt kan jag lätt reglera ventilationen genom att t ex ta av mössan.

rooz
2010-12-03, 09:11
Hellre frusen första fem-tio minuterna, än genomsvettig sista halvan av passet.

Jag gillar att ha ganska lite på ben och överkropp, men ganska varma kläder på huvud och händer. På så sätt kan jag lätt reglera ventilationen genom att t ex ta av mössan.
+1

Finns ingte värre när man blir för varm efter bara 20min.

Eddie Vedder
2010-12-03, 09:27
Ett funktionsunderställ som sitter åt tajt och förhindrar skavsår mellan benen skulle jag börja med. Sedan skulle jag ha en typ utav scarf runt halsen, eventuellt en "rånarluva". Därefter ett bra vindställ som är lätt fodrat, ett par löparstrumpor och ett par vinter/skidsockor över dessa, samt ett par riktigt bra skor. Är det väldigt halt & isigt ute samt att man löper i okönd terräng och är seriös i sin löpning så hade jag kollat upp ett par påfästbara "dubbar" till mina skor, för att undivka att springa pall.

Du rabblar ju bara upp precis det vi skrivit i texten som om det var dina egna idéer.

Fredrik_S
2010-12-03, 09:43
Eddie Vedder.. har du något tips på var man kan köpa bra kläder som är prisvärda och tillräckligt bra för vardagsmotionärer?

delta_mats
2010-12-03, 09:57
Du rabblar ju bara upp precis det vi skrivit i texten som om det var dina egna idéer.

Utan att ha läst din blogg skulle jag nog skrivit ungefär likadant. Funktionsmaterial och lager på lager är ju det som gäller.

Eddie Vedder
2010-12-03, 10:02
Eddie Vedder.. har du något tips på var man kan köpa bra kläder som är prisvärda och tillräckligt bra för vardagsmotionärer?

Jag tycker man hittar bra grejer på de vanliga sportaffärerna. Ett helt okej CRAFT-ställ hittar du för bra pris på TEAM Sportia till exempel.

delta_mats: Ja det stämmer men allt var ju ren upprepning.

Hurtbulle
2010-12-03, 10:14
Du rabblar ju bara upp precis det vi skrivit i texten som om det var dina egna idéer.

Det är väl ingen på kolo som kan tillskriva sig lagerprincipen som sin idé? Den har väl varit gångbar inom t ex försvaret i många år. Du har dock gjort en bra sammanfattning.

delta_mats
2010-12-03, 13:24
Jag tycker man hittar bra grejer på de vanliga sportaffärerna. Ett helt okej CRAFT-ställ hittar du för bra pris på TEAM Sportia till exempel.

delta_mats: Ja det stämmer men allt var ju ren upprepning.

Möjligt. Men man kan väl inte skriva det på så många annorlunda sätt eller? Funktionsmaterial och lager på lager är ju inget nytt liksom.

Jag intygar att Craft har bra löpkläder. Köpte på Intersport förra året och är riktigt nöjd över dessa. Storm tights och jacka.

kalle96
2010-12-03, 19:20
Du rabblar ju bara upp precis det vi skrivit i texten som om det var dina egna idéer.

Är löplabbet bra för att köpa vinter löpar kläder?

MackeJuve
2010-12-04, 11:58
Du tror alltså att du springer lika bra i jeans och skinnjacka som i funktionsmaterial? Det gör ju hur stor skillnad som helst. De som joggar runt klädda som Rocky i luvjacka och pösiga mjukisbyxor håller både värmen sämre och springer i betydligt mindre funktionsdugliga kläder.

Tror du det var vad jag menade smartass? Är det rätt kallt räcker kanske mjukisbyxor, t-shirt och tröja, är det lite kallare behöver man kanske underställ/långkalsonger, mjukisbyxor, och 3 lager på överkroppen eller nåt. Kalla mig enkel men det går det ALLDELES UTMÄRKT att springa runt i sådant vintertid, talar ur egen erfarenhet. Varför krångla till det?

Eddie Vedder
2010-12-04, 12:02
Varför krångla till det?

Det är inget krångel. Det handlar om att göra det enklare. Vill man prestera bättre väljer man bättre utrustning helt enkelt. Det är väl ren logik? Och i vissa fall är det en säkerhetsfråga, broddar och reflexväst till exempel. Pannlampa är bra om man springer i skogen. Du behöver inte gå till löjliga personangrepp bara för att du inte har koll på löparklädsel.

kalle96: Löplabbet är bra men onödigt dyra kläder. De är bäst i Uppsala på skor men kläder kan du hitta på andra ställen. Bästa sportaffären i stan är tveklöst TEAM Sportia i Boländerna. Att de stora kedjorna har kompetent personal är ovanligt men där är de verkligen kunniga.

kalle96
2010-12-04, 12:12
Okej har oxå fått en känsla av att de har väldigt dyra kläder där. Men tack för tipset på TEAM SPORTIA Nicklas :)

MackeJuve
2010-12-04, 12:16
Det är inget krångel. Det handlar om att göra det enklare. Vill man prestera bättre väljer man bättre utrustning helt enkelt. Det är väl ren logik? Och i vissa fall är det en säkerhetsfråga, broddar och reflexväst till exempel. Pannlampa är bra om man springer i skogen. Du behöver inte gå till löjliga personangrepp bara för att du inte har koll på löparklädsel.

kalle96: Löplabbet är bra men onödigt dyra kläder. De är bäst i Uppsala på skor men kläder kan du hitta på andra ställen. Bästa sportaffären i stan är tveklöst TEAM Sportia i Boländerna. Att de stora kedjorna har kompetent personal är ovanligt men där är de verkligen kunniga.

Jo men vi snackar ju så sjukt självklara saker. Vill man inte bli påkörd, ta på dig reflexväst. Vill du se nåt i mörker, ta på dig pannlampa. Vill du inte halka, dobbar. Knappast något som någon behöver få förklarat för sig! Förstår att du förespråkar lite flashigare löpkläder då du verkar vara seriös och modern på den fronten. För mig är det självklart att bara dra på sig så man inte fryser och ut och löpa jäääärnet! Funkar oerhört bra för mig och trodde det gjorde för de flesta andra med. Tänker inte ens svara på det där med personangreppm, bara löjligt.

Eddie Vedder
2010-12-04, 12:19
Jo men vi snackar ju så sjukt självklara saker.

Nej det är inte helt uppenbart för alla. Då hade ju inte frågan dykt upp. Nu ville kalle96 veta lite mer om en sak där han inte vet allt som du redan vet. Och då startade han en tråd om det.

MackeJuve
2010-12-04, 12:29
Nej det är inte helt uppenbart för alla. Då hade ju inte frågan dykt upp. Nu ville kalle96 veta lite mer om en sak där han inte vet allt som du redan vet. Och då startade han en tråd om det.

Jo det har du rätt i, även om jag inte tycker att det ska vara så svårt att testa vad som känns bra att löpa i. Men skitsamma, nu är det lördag och då diskuterar man allt annat än träning :D Ha de fint!

jakke
2010-12-04, 15:45
Kläder såväl som skor är otroligt dyra i Sverige. Jag betalar max halva priset när jag beställer kläder och skor från England. Ska man köpa i butik i sverige så tycker jag att man ska kolla in SOC (stadiums egna märke) som verkar otroligt prisvärt.

kalle96
2010-12-04, 15:50
okej smart, men villken sida köper du från då?