handdator

Visa fullständig version : Piano tabs


OK95
2010-12-02, 19:17
Hej. Det är så att vi har ett gammalt piano i huset och jag skulle tycka det var roligt att kunna använda det... Jag har lärt mig att spela gitarr genom att kolla olika tabs, men piano tabs är svårare att förstå, så jag undrar om nån kan förklara lite kort för mig hur man gör, t.ex när man ska använda vänsterhanden, osv.
R 3|--a-d-F-|--g-d-g-|--------|
L 2|F>d>>>>>|g>d>>>>>|F.------|
L 1|F>F>>>>>|g>A>>>>>|F.------| I det här exemplet ser vi ju vilken hand i ska använda men i fall som det här, så syns det ju inte:
4|b>>>---------
4|g>>>---------
4|e>>>----D>>>-
3|----b>>>-----

Nån som vet hur man gör:confused:?

Termy
2010-12-02, 20:22
Hej. Det är så att vi har ett gammalt piano i huset och jag skulle tycka det var roligt att kunna använda det... Jag har lärt mig att spela gitarr genom att kolla olika tabs, men piano tabs är svårare att förstå, så jag undrar om nån kan förklara lite kort för mig hur man gör, t.ex när man ska använda vänsterhanden, osv.
R 3|--a-d-F-|--g-d-g-|--------|
L 2|F>d>>>>>|g>d>>>>>|F.------|
L 1|F>F>>>>>|g>A>>>>>|F.------| I det här exemplet ser vi ju vilken hand i ska använda men i fall som det här, så syns det ju inte:
4|b>>>---------
4|g>>>---------
4|e>>>----D>>>-
3|----b>>>-----

Nån som vet hur man gör:confused:?

Det finns ganska gott om musikteori på nätet, ex. http://musictheoryblog.blogspot.com/2008/02/basic-piano-chords.html

Har svårt att tyda exakt vad du menar med exemplet du har där. Ackord spelas oftast med vänster hand och om det ex. står "G" som ackord på ett ställe innebär det att noten G är basnoten i ackordet. Ett grundläggande ackord brukar vara 3 noter, så ett G-ackord blir noterna G, B och D (med din vänstra hands lillfinger, långfinger och tumme förslagsvis). Det går säkert att googla fram fler sidor med mer pedagogiska och utförliga förklaringar.

Pjotor
2010-12-02, 22:38
Jag tror att det går betydligt snabbare att lära sig läsa och spela efter noter. Till skillnad från gitarr och många stränginstrument finns det bara ett sätt att spela en given ton på.