handdator

Visa fullständig version : Kombination av näringsämnen.


aliquis
2003-11-06, 22:04
Kikade en sväng i tidningen Exhale (nr3 2003, s 14-15) där det stod lite om hur man skall kombinera olika näringsämnen, och plötsligt började bitarna falla på plats.

Det som skulle undvikas var framför allt kolhydrater i kombination med fett, men även enbart kolhydrater. Kolhydrater tillsammans med protein eller fett tillsammans med protein gick däremot utmärkt.

När man sedan funderar lite på det verkar det ju väldigt logiskt.

Exempel på måltider med fett och kolhydrater?
Pommes, potatismos, glass, bröd med feta pålägg.

Exempel på måltider med enbart en massa kolhydrater?
Godis, läsk, ...

Fett och protein då?
Kött, mejeriprodukter, nötter och frön

Kolhydrater och protein?
Proteindryck, gainer, baljväxter

Förvånansvärt. Så självklart men jag har inte riktigt tänkt på det. Frågan är ju bara hur det är med alla tre tillsammans, men kost brukar ju vara ok att blanda så jag kan inte se något fel med det. Men ni får gärna försöka leta fel och berätta dom isf.

Berättar ju iaf varför folk blir feta nuförtiden (fett och kolhydrater), varför stenålderskost egentligen bör fungera (kött, nötter&frön, baljväxter), varför atkinsons misslyckas för dumma amerikaner ("åh, bara o slänga i sig massa burgare", men naturligtvis följer det med en hel del bröd, pommes och läsk med maten..).
Förklarar ju även varför det går bra att dieta på protein och fett, man blir ju inte tjock på det, även om det kanske inte är optimalt för att stimulera kroppen till att bygga mer.

Nåja, lite imponerande iaf. Nu är bara frågan hur man sätter ihop det till den perfekta dagen.

frukost: Gröt med protein, för att snabbt fylla på med energi.
mellanmål: Nötter, mer långsiktig energi och man har lång tid på sig att förbränna fettet.
lunch: pasta, quinoa, potatis eller liknande med baljväxter (jag är vegan)..
träning
proteindryck
ett till liknande mellanmål? bröd med nyttigt pålägg? (typ hummus, gjort på kikärtor och sesampasta).
middag: liknande lunch?

Kan väl vara vettigt? Nåja, jag har aldrig sett på det i dom grupperingarna förr så jag hade inte tänkt på det. Men för flera utav er var det säkert totalt ointressant ;)

King Grub
2003-11-07, 11:26
Mina åsikter i frågan har jag redogjort för här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?threadid=15362

aliquis
2003-11-07, 12:16
Man äter ju naturligtvis frukt under dagens gång också, så med lite tur sjunker ju aldrig blodsockret så lågt, men visst =)

Blandat borde ju vara bäst, men jag kan däremot gå med på att enbart kolhydrater eller enbart kolhydrater och fett är illa.