handdator

Visa fullständig version : Två enkla frågor


tomten1
2010-12-02, 16:59
1. Jag älskar Dr. Pepper, är det väldigt onyttigt? (Jag är rätt smal men har ändå rätt mycket fett, försöker bygga lite muskler och bli av med fettet) Jag har inte lyckats hitta svensk innehållsförteckning någonstans.

2. Jag läste någonstans att nya studier visar på att Whey protein inte är så jäkla bra, det upptas inte så bra upp av kroppen eller vad det nu var, stämmer det?

Tack!

King Grub
2010-12-02, 17:05
1. Ja, energin kommer till 100% från socker och det finns inget nyttigt i det. Att dricka Dr Pepper i måttliga mängder omöjliggör inte fettförlust eller gör kosten som helhet onyttig per automatik, men själva drycken är helt värdelös och bidrar bara med socker.

2. Vassleprotein är det mest muskeluppbyggande proteinet och tas upp jättebra, men kanske inte i för stora mängder på en gång. Det är helt enkelt för snabbt för att tarmen skall hinna med. Den exakta mängden är inte känd, men mer än runt 20 gram per intag behövs inte.

Oavsett proteinkälla ger nog inte mer än 25-30 gram protein per tillfälle större muskeluppbyggnad, även om det inte beror på dåligt upptag.

young_george
2010-12-02, 17:05
1) Hela energiinnehållet är socker. Små/måttliga mängder socker är inte farligt för en person, särskilt om man tränar.

2) Nej, det stämmer inte.

tomten1
2010-12-02, 17:55
Okej, det var allt jag ville veta, tack så hemskt mycket för dom snabba svaren!

vicarious
2010-12-02, 18:09
Det finns Diet Dr. Pepper (sockerfri) men den säljs inte i Sverige :cryout: