handdator

Visa fullständig version : Bröd med sirap?


Fredrik_S
2010-12-02, 12:43
Såg något program på TV som handla om tjocka... Där åt dom bröd med en tallrik sirap dom doppade i.
Senare såg jag two and a half men och de åt exakt samma sak?

Är det en vanlig frukost eller?

SiSenior
2010-12-02, 12:47
I Amerika kan man väl kalla det för vanligt, ja. Ungefär som fil här hemma kan jag tänka mig. Har flertalet kusiner som som bor där borta och de äter det säkert några gånger i veckan.
Postat via en mobil enhet

eiri
2010-12-02, 12:51
friterad snickers är tom vanligt för dem :P

Zorgus
2010-12-02, 13:27
Pannkakor med lönnsirap...mmm gott. Fast kanske inte varje dag till frukost.

tobbo
2010-12-02, 13:35
Låter som vanliga fattiga riddare, french toast

chicken n' waffles är grymt också

Pintan
2010-12-02, 18:03
fan va gott det låter! ska testa nu! återkommer.

Pintan
2010-12-02, 18:59
fan va gott det låter! ska testa nu! återkommer.

ja nu har jag testat. smakade som väntat, bröd och sirap.
nutella och messmör slår fortfarande alla smörgåspålägg!

isterbuk
2010-12-02, 20:24
Tror vi såg samma program Fredrik, vist tog hon en klick av något som liknade smör och sen hade "lite" sirap som hon beskrev det på tallriken och sen doppade brödet i och åt.
Hon skulle se göra dagens prestation genom att gå till brevlådan och tillbaka.

NiCrue
2010-12-02, 21:05
Låter som en klassisk Eggnog French Toast! :)

http://bayareafoodie.files.wordpress.com/2008/12/eggnog-french-toast.jpg?w=400&h=300

Yum-yum *drool*

Pjotor
2010-12-03, 09:41
De har en annan sirap i Staterna. Liknar lönnsirap och är mycket mildare i smaken än Dansukkers varianter. Dopp i sådan sirap är smaskens.

Morty
2010-12-03, 09:56
Random. Doppa i EAA!

Sniggel
2010-12-03, 10:11
Jag antar att jag inte är den enda som tycker det låter lite bisarrt att vilja äta bröd med sirap?
Eller att tycka att det är tillfredsställande?

Apos78
2010-12-03, 11:27
Jag antar att jag inte är den enda som tycker det låter lite bisarrt att vilja äta bröd med sirap?
Eller att tycka att det är tillfredsställande?

Du är inte den enda. Kör på en fin olivolja istället *drool*.

Mr.Sarkastisk
2010-12-03, 11:48
Random. Doppa i EAA!

Strö på lite kreatin och doppa i EAA :laugh:

nocantdo
2010-12-03, 12:38
Ja inte undra på att folk dör som flugor i Usa med deras sjuka maträtter det är verkligen extremernas land.

NiCrue
2010-12-03, 20:28
Jag antar att jag inte är den enda som tycker det låter lite bisarrt att vilja äta bröd med sirap?
Eller att tycka att det är tillfredsställande?

Ja inte undra på att folk dör som flugor i Usa med deras sjuka maträtter det är verkligen extremernas land.

Nu är ju knappast kombinationen sirap och bröd något främmande för det svenska folket. Att breda på ett lager ljus sirap på nybakat bröd är ju en gammal "svensk" tradition i syfte att stilla gemene mans pockande sötsug;

[N]är sockret blev billigare under slutet av 1800-talet och blev det vanligt med sirapslimpor istället för surdegsbröd. Det fina brödet med siktat vetemjöl, som man mest haft till högtider tidigare, blev då föregångaren till vetedegen i kanelbullarna. Då hade man sirap på smörgåsen som pålägg! Gott till kaffet och sött till barnen. Sirapsmackan är kanske grunden för vårt behov av kanelbullar?

http://receptfavoriter.se/matartiklar/allt-om-kanelbullar-recept-och-historia.html

Sniggel
2010-12-04, 12:09
Nu är ju knappast kombinationen sirap och bröd något främmande för det svenska folket. Att breda på ett lager ljus sirap på nybakat bröd är ju en gammal "svensk" tradition i syfte att stilla gemene mans pockande sötsug;



http://receptfavoriter.se/matartiklar/allt-om-kanelbullar-recept-och-historia.html

Ha, det visste jag faktiskt inte!
Blev lite paff. Iofs kanske jag inte ska vara sån för jag tycker ju t ex om att äta bröd med honung (ibland). Det är väl kanske lite av en smaksak. Men knappast något man bör göra till sin standardfrukost om man inte är en högenergiförbrukare imo.

NiCrue
2010-12-04, 18:46
Ha, det visste jag faktiskt inte!
Blev lite paff. Iofs kanske jag inte ska vara sån för jag tycker ju t ex om att äta bröd med honung (ibland). Det är väl kanske lite av en smaksak. Men knappast något man bör göra till sin standardfrukost om man inte är en högenergiförbrukare imo.

Minns fortfarande med glädje de gånger min farmor bröd på nybakat (och fortfarande ugnsvarmt) bröd med en skälig mängd sirap på. Kanske inte just så mycket för smaken skull (för nog var det ruggigt sött alltid) utan mest för att jag som barn uppfattade dessa få stunder som lite, tja, högtidliga.

I övrigt håller jag helt med dig. Inte mycket till lämplig vardagsmat. Själv skulle jag aldrig ens överväga att börja dagen med bröd och sirap då det är alldeles för sött för min smak :)