handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man öka i muskelmassa?


Fiedeli
2010-12-02, 11:47
Har gått upp ungefär 5 kilo på fem veckor ungefär. Från 64-70kg. Ser knappast otränad ut utan tröja, sexpacket från tidigare kanske inte är jättedefinierat som tidigare, men det finns där.

Har tunna armar i allmänhet, ca 31 vid spänd biceps, 28 i underarm.
Stora lår, i mitt tycke, 59 cm.

Äter mellan 3000-3500 kcal/dag. Ligger på sin höjd på ett kaloriöverskott om 500, på sin höjd. Borde altlså INTE gått upp fem kilo på lika många veckor. Löper dessutom 1,3 mil varannan dag och spelar innebandy.

Har ökat i fett, inte så konstigt. Men frågan är - hur mycket av fem kilo kan vara muskler?

Säkert väldigt individuellt. Tycker mig inte gjort några mirakulösa framsteg när det gäller styrka.

:hbang:Hur mycket av fem kilo kan vara muskler?:hbang:

j.t
2010-12-02, 12:13
2,7kg

Fiedeli
2010-12-02, 12:17
2,7kg

Var du seriös nu eller drev du bara med mig för att det torde vara ett självklart svar då jag ligger på ca 500+ varje dag?

Fredrik_S
2010-12-02, 12:48
Detta svarar inte på din fråga. Men på vägning av kroppen

Kroppsvikten kan varier 3-4 kilo mellan olika vägningar utan att någonting har hänt med varken fett eller muskelmassa.

Kroppen håller olika mängder vätska tarmen håller olika mängder mat och magen innehåller olika mängder mat.

Allt beroende på vad man ätit veckan innan vägning
Ett toalettbesök och en vägning på morgonen är INTE en garanti för att allt är exakt identiskt i kroppen...

Fiedeli
2010-12-02, 12:58
Detta svarar inte på din fråga. Men på vägning av kroppen

Kroppsvikten kan varier 3-4 kilo mellan olika vägningar utan att någonting har hänt med varken fett eller muskelmassa.

Kroppen håller olika mängder vätska tarmen håller olika mängder mat och magen innehåller olika mängder mat.

Allt beroende på vad man ätit veckan innan vägning
Ett toalettbesök och en vägning på morgonen är INTE en garanti för att allt är exakt identiskt i kroppen...

Det känns som om jag lagt på mig lite vätska runt buken, det är väldigt sladdrigt ivarje fall, konstigt nog. Vill du att jag tar en bild och lägger upp?

JimmyJoe
2010-12-02, 20:04
Väldigt svårt att säga.. varför behöver du veta?

Silencer
2010-12-02, 20:49
För kort tid för att säga att det inte rör sig om variationer pga vätska, tarmvikt m.m.
Men har du gått upp 5kg i riktig kroppsvikt på 5 veckor och har jobbat bra så kanske du har lagt på dig 100g muskler.

Starlight
2010-12-02, 21:03
Lite OT men en varning bara
Att ligga på överskott samtidigt som man utövar en stor mängd konditionsträning som du gör nu, kommer leda till att det mesta du lägger på dig är just fett.
Konditionsträningen sänder signaler om att bryta ner muskler medans gymträningen sänder signaler om att bygga upp.
Ett överskott på det = fett.

Nu vet jag ioförsej inte hur mycket och ofta du tränar innebandy, men jag skulle nog dra ner på löpträningen lite om jag var du och ville lägga på mig muskler =)

Fiedeli
2010-12-02, 21:38
För kort tid för att säga att det inte rör sig om variationer pga vätska, tarmvikt m.m.
Men har du gått upp 5kg i riktig kroppsvikt på 5 veckor och har jobbat bra så kanske du har lagt på dig 100g muskler.

Trevligt trevligt, i alla fall något (:

Fiedeli
2010-12-02, 21:41
Lite OT men en varning bara
Att ligga på överskott samtidigt som man utövar en stor mängd konditionsträning som du gör nu, kommer leda till att det mesta du lägger på dig är just fett.
Konditionsträningen sänder signaler om att bryta ner muskler medans gymträningen sänder signaler om att bygga upp.
Ett överskott på det = fett.

Nu vet jag ioförsej inte hur mycket och ofta du tränar innebandy, men jag skulle nog dra ner på löpträningen lite om jag var du och ville lägga på mig muskler =)
Kör löpning varannan dag, styrka varannan. Det är väll ett ganska normalt upplägg för kampsportare som laddar upp?

Nu kanske dom tränar tre gånger om dagen, men ändå. I Praktiken är det säkert lättare att gå upp mer i muskler om man skippar konditionen, men lär konditionen inte ha en positiv effekt ändå? Muskler lär väll byggas trots att man springer? ;D

Starlight
2010-12-02, 22:15
Kör löpning varannan dag, styrka varannan. Det är väll ett ganska normalt upplägg för kampsportare som laddar upp?

Nu kanske dom tränar tre gånger om dagen, men ändå. I Praktiken är det säkert lättare att gå upp mer i muskler om man skippar konditionen, men lär konditionen inte ha en positiv effekt ändå? Muskler lär väll byggas trots att man springer? ;D

Vet inte hur det är med kampsportare, men fick intrycket av att du utövade en himla massa konditionsträning när du sa att du både sprang varannan dag och spelade innebandy utöver det. Men vill man lägga på sig så mycket fettfri massa som möjligt, får man ta och ta det lugnt med överskottet och konditionsträningen.

Men ja muskler kommer byggas trots din konditionsträning, och ja, kondition har en massa positiva effekter :thumbup:

Fiedeli
2010-12-02, 23:28
Vet inte hur det är med kampsportare, men fick intrycket av att du utövade en himla massa konditionsträning när du sa att du både sprang varannan dag och spelade innebandy utöver det. Men vill man lägga på sig så mycket fettfri massa som möjligt, får man ta och ta det lugnt med överskottet och konditionsträningen.

Men ja muskler kommer byggas trots din konditionsträning, och ja, kondition har en massa positiva effekter :thumbup:

Sorry, de var jag som var luddig ;) Spelar innebandy kanske 1-3 Pass i veckan, ser då till att försöka göra det på mina konditionsdagar !

Mukkler - here I come!:hbang:

Sniggel
2010-12-03, 09:57
Oavsett hur mycket muskler det är så är den största delen av muskelmassan tillfällig (om du deffar senare).

Fiedeli
2010-12-03, 13:50
Oavsett hur mycket muskler det är så är den största delen av muskelmassan tillfällig (om du deffar senare).

Det lär man väll göra, men inte än på ett tag... men kan knappast tro att ALL muskelmassa försvinenr bara för att man ligger på kaloriunderskott och håller proteinnivåer i schak

Raasken
2010-12-03, 14:54
http://www.leighpeele.com/a-realistic-look-at-goal-setting-muscle-gain-1
http://www.leighpeele.com/a-realistic-look-at-goal-setting-muscle-gain-2

Kanske svarar på din fråga.

Apos78
2010-12-03, 15:31
Det lär man väll göra, men inte än på ett tag... men kan knappast tro att ALL muskelmassa försvinenr bara för att man ligger på kaloriunderskott och håller proteinnivåer i schak

Nja. Det skulle försvåra för de som äntrar scenen iförd små kalsonger och olja. Det är sällan något som är allt eller inget. Det går att under deff skapa goda förutsättningar för att behålla muskelmassa men visst är det svårare än vid energibalans eller överskott.

Eddie Vedder
2010-12-03, 15:33
Jag flyttade tråden hit. Förstår inte riktigt hur den är deffrelaterad. Men om det är en tråd om deff/bantning flyttar jag tillbaka den.

Fiedeli
2010-12-03, 15:43
Jag flyttade tråden hit. Förstår inte riktigt hur den är deffrelaterad. Men om det är en tråd om deff/bantning flyttar jag tillbaka den.

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den annars, men det här verkar ju vara ett bra forum (:

Eddie Vedder
2010-12-03, 15:45
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den annars, men det här verkar ju vara ett bra forum (:

Alltså jag kan ju ha missuppfattat. Är det en fråga om deff eller en teoretisk diskussion om maximal muskeltillväxt?

Fiedeli
2010-12-03, 15:50
Alltså jag kan ju ha missuppfattat. Är det en fråga om deff eller en teoretisk diskussion om maximal muskeltillväxt?

Det är en diskussion i hur mycket som är muskler av de fem kilo jag lagt på mig under fem veckor i själva verket är : D

Eddie Vedder
2010-12-03, 15:51
Det är en diskussion i hur mycket som är muskler av de fem kilo jag lagt på mig under fem veckor i själva verket är : D

Okej då ligger den bra här. :) Tyvärr kan jag inte bidra med någon bra teori själv.

cero
2010-12-03, 16:45
Tycker du ska utgå från att det inte är mycket muskler alls. Kan lika gärna vara bara fett och vätska. Muskler tar tid att bygga, så ta det lugnt med viktuppgången.

Gabriel174
2010-12-03, 17:40
http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/ kanske kan vara nyttig läsning

Fiedeli
2010-12-04, 11:32
Tycker du ska utgå från att det inte är mycket muskler alls. Kan lika gärna vara bara fett och vätska. Muskler tar tid att bygga, så ta det lugnt med viktuppgången.

Deffade en period innan det. Redan när jag slutade och började äta, men träna två-tre pass om dagen märkte jag skillnad i vikt såväl som i utseende. Troligtvis har jag kanske en "normalvikt" runt 66-68 kg.

Har extremt lätt för att gå ned och upp i vikt. farsan är lika dan så antar att det är genetiskt betingat. Som du säger är nog troligtvis en hel del vätska och fett. Förhoppningsvis en och annan muskelfiber med (;

Eddie Vedder
2010-12-04, 11:52
Har extremt lätt för att gå ned och upp i vikt.

Fast stora variationer från dag till dag är inget konstigt om man äter olika från dag 1 till dag 2. Ett par dagar med extra lite mat ger en ganska snabb viktnedgång och vice versa för stora intag.

Fiedeli
2010-12-04, 17:02
Fast stora variationer från dag till dag är inget konstigt om man äter olika från dag 1 till dag 2. Ett par dagar med extra lite mat ger en ganska snabb viktnedgång och vice versa för stora intag.

Äter samma sak varje dag i stort sett. Variationen var dock hyfsat stor emellan "defläge" och "ätaläge". Men ändå inte överdriven. Ser att jag lagt på mig fett, kanske något kilor, kanske två. Inge svårt att bli av med för en löpare (; Det går ungefär på två veckor om man är riktigt flitig.

Sniggel
2010-12-04, 17:11
Det lär man väll göra, men inte än på ett tag... men kan knappast tro att ALL muskelmassa försvinenr bara för att man ligger på kaloriunderskott och håller proteinnivåer i schak

Nejdå. Jag syftade mest på strategin:
"Gå-upp-så-mycket-som-möjligt-i-vikt-jag-väger-60-kg-nu-men-jag-styrketränar-och-äter-upp-mig-till-140-kg-på-5-år-så-kan-jag-deffa-bort-allt-fett-sen-utan-att-tappa-muskelmassa".
(ok lite överdrivet i jämförelse med din situation)

Det jag menar är att man kan lägga på sig muskler i en dramatisk takt om man bara vräker i sig mat, ju mer man väger desto mer muskler kan man ha. Innebär en stor viktnedgång att man kommer att tappa en hel del av den muskelmassan man får av att väga mer, om man inte är otränad vid start av viktnedgången.

Hade det inte varit så så hade man snabbt och lätt (4 år?) kunna ställa sig på scen i en tyngre viktklass (-90 -100 som ren och genomsnittslig talang t ex) genom att gå upp i vikt tills man har tillräcklig muskelmassa för den klassen man vill tävla i, och sedan genomföra en långsam och välgenomtänkt deff och tro att man behåller all muskelmassa bara för att deffen är seriöst genomförd :P

Söder93
2010-12-04, 17:54
ta midjemått så ser du ju om du har fått mindre midja på samma vikt eller att du har ökat t.e.x 2 kg och sen kanske ökat 1 cm runt midjan

Pansartax
2010-12-04, 18:38
ta midjemått så ser du ju om du har fått mindre midja på samma vikt eller att du har ökat t.e.x 2 kg och sen kanske ökat 1 cm runt midjan

Det blir ju fel att mäta så eftersom vissa kanske har lättare för att lägga på sig kring midjan, medans andra kanske får ett pluffsigare nylle.

Det är ju helt individuellt.

Bästa tipset för att se om du har ökat i muskler är ju vad du lyfter på gymmet, lyfte du X antal KG i övning Y när du började och du nu lyfter det dubbla så vill jag inte förhasta mig med att säga att du har ökat i muskler, eller kan man bli starkare utan att öka i muskler? Skulle inte förvåna mig om det vore möjligt men det låter ju otroligt.

rippedjack1
2010-12-04, 21:47
Låt mig fatta det här.

Du ligger på överskott kalori mässigt och din
träning består utav bandy och löpning
inge styrketräning?

Librish
2010-12-04, 22:30
Lite OT men en varning bara
Att ligga på överskott samtidigt som man utövar en stor mängd konditionsträning som du gör nu, kommer leda till att det mesta du lägger på dig är just fett.
Konditionsträningen sänder signaler om att bryta ner muskler medans gymträningen sänder signaler om att bygga upp.
Ett överskott på det = fett.

Nu vet jag ioförsej inte hur mycket och ofta du tränar innebandy, men jag skulle nog dra ner på löpträningen lite om jag var du och ville lägga på mig muskler =)

Att konditionsträning resulterar i att styrketräningen blir lidande är en sak.

Men att du från det drar slutsatsen att det mesta man lägger på sig blir fett känns som ett snedsteg i logiken.

Det finns ju massor med levende bevis på att man kan bygga muskler och ha en bra kondition.

debbe
2010-12-12, 10:14
Att konditionsträning resulterar i att styrketräningen blir lidande är en sak.

Men att du från det drar slutsatsen att det mesta man lägger på sig blir fett känns som ett snedsteg i logiken.

Det finns ju massor med levende bevis på att man kan bygga muskler och ha en bra kondition.


Säker på detta? Körde mycket klättring med cykel och låg på kaloriöverskott. Fick bra mycket större ben men kan inte säga att jag la på mig märkbart mycket fett.

limenka
2010-12-12, 19:25
Säker på detta? Körde mycket klättring med cykel och låg på kaloriöverskott. Fick bra mycket större ben men kan inte säga att jag la på mig märkbart mycket fett.

http://www.theoffside.com/wp-content/uploads/2007/06/roberto-carlos-pool.jpg

Vad jag vet så tränar inte fotbolls spelare så mycket knäböj (kan ha fel)

Starlight
2010-12-12, 20:34
Att konditionsträning resulterar i att styrketräningen blir lidande är en sak.

Men att du från det drar slutsatsen att det mesta man lägger på sig blir fett känns som ett snedsteg i logiken.

Det finns ju massor med levende bevis på att man kan bygga muskler och ha en bra kondition.

Jag har inte sagt att man inte kan bygga muskler och ha en bra kondition. Däremot så kan det bli så att det mesta han lägger på sig blir fett om han springer 1,3 mil varannan dag och tränar innebandy, förutsatt att han inte tränar och äter helt optimalt, som de flesta inte gör.

Vill man ha bra kondition och bygga muskler tjänar man bra mycket mer på att underhålla det ena medans man satsar på det andra, istället för att försöka göra båda samtidigt och lägga på sig massa onödigt fett.

Bendermannen
2010-12-12, 23:47
Jag har inte sagt att man inte kan bygga muskler och ha en bra kondition. Däremot så kan det bli så att det mesta han lägger på sig blir fett om han springer 1,3 mil varannan dag och tränar innebandy, förutsatt att han inte tränar och äter helt optimalt, som de flesta inte gör.

Vill man ha bra kondition och bygga muskler tjänar man bra mycket mer på att underhålla det ena medans man satsar på det andra, istället för att försöka göra båda samtidigt och lägga på sig massa onödigt fett.

Säg att man bara ville underhålla sin kondition och inte har några direkta mål med den mer än att just bara se till att den inte försämras, hur skulle man då lägga upp sin konditionsträning?

Starlight
2010-12-13, 00:22
Säg att man bara ville underhålla sin kondition och inte har några direkta mål med den mer än att just bara se till att den inte försämras, hur skulle man då lägga upp sin konditionsträning?

Beror väl på hur bra kondition personen har.

limenka
2010-12-13, 01:11
Till Starlight.
Har du någon studie på att man lägger på sig fett om man tränar kondition samtidigt som styrka?

Starlight
2010-12-13, 01:37
Till Starlight.
Har du någon studie på att man lägger på sig fett om man tränar kondition samtidigt som styrka?

Det är inte det jag menar. Jag menar att om du ligger på kaloriöverskott samtidigt som du utövar en stor mängd kondition, så kommer en stor del av det du lägger på dig vara fett. Särskilt om du inte tränar och äter särskilt optimalt heller.

King grub har postat massor med studier om att konditionsträning försämrar resultat för muskeluppbyggnad och styrka.

beckman88
2010-12-13, 02:50
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

Finns like olika syner på hur mycket man kan öka. Här har du från Lyle Mcdonalds sida, han brukar vara en rätt bra källa.

Lillleif
2010-12-13, 08:54
King grub har postat massor med studier om att konditionsträning försämrar resultat för muskeluppbyggnad och styrka.

Försämrar, ja, men inte förintar...

Eddie Vedder
2010-12-13, 09:07
Säg att man bara ville underhålla sin kondition och inte har några direkta mål med den mer än att just bara se till att den inte försämras, hur skulle man då lägga upp sin konditionsträning?

Har skrivit om ämnet här under och ger förslag på ett upplägg där:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Till Starlight.
Har du någon studie på att man lägger på sig fett om man tränar kondition samtidigt som styrka?

Eftersom alla studier visar att ökningen av muskelmassa hämmas är det mer av en logisk slutsats att större andel av en viktökning blir fett om andelen muskelmassa ökar mindre. 3 kg viktuppgång där FFM är 70% hos individ A och 50% hos individ B innebär ju såklart att mer av dessa 3 kg är fett på individ B.

limenka
2010-12-13, 12:15
Det är inte det jag menar. Jag menar att om du ligger på kaloriöverskott samtidigt som du utövar en stor mängd kondition, så kommer en stor del av det du lägger på dig vara fett. Särskilt om du inte tränar och äter särskilt optimalt heller.

King grub har postat massor med studier om att konditionsträning försämrar resultat för muskeluppbyggnad och styrka.


Eftersom alla studier visar att ökningen av muskelmassa hämmas är det mer av en logisk slutsats att större andel av en viktökning blir fett om andelen muskelmassa ökar mindre. 3 kg viktuppgång där FFM är 70% hos individ A och 50% hos individ B innebär ju såklart att mer av dessa 3 kg är fett på individ B.

Ok! Var inget påhopp/ifrågasättande utan jag ville bara läsa en sådan studie/lära mig mer :thumbup:

Bendermannen
2010-12-14, 20:55
Har skrivit om ämnet här under och ger förslag på ett upplägg där:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/


Tackar! Använder mig redan av liknande upplägg. :)

Vad jag egentligen var ute efter var hur man skulle kunna lägga upp det om man ville hålla konditionsträningen på sparlåga, dvs helt enkelt bara förhindra att den försämras.