handdator

Visa fullständig version : Tips på frågor man kan ställa träningsprofiler på Fitnessfestivalen?


Nible
2010-12-02, 09:34
Jag och en kompis ska göra ett projektarbete om kost och träning där vi bland annat kommer att intervjua ett antal träningsprofiler under Fitnessfestivalen i Göteborg nu i december. Vi kommer att ställa lite allmänna frågor om hur deras vardag ser ut, varför de tränar, hur länge de har tränat etc. Detta blir dock lite enformigt och tråkigt i längden så nu tänkte vi fråga er, koloiter, om ni har några tips på vad man kan ställa för frågor, eller rentav frågor som ni vill ha svar på.

Huvudmålet med projektet är att få ut lite allmän kunskap om kost och träning, men även att de vi redovisar projektet för ska få en liten inblick hur det kan vara att leva som en atlet inom denna industri.

De vi kommer intervjua kommer vara allt från tävlande kroppsbyggare i +100kgs-klassen, men även de lite mer "Svenssons" som älskar träningen och allt därtill. Så, vi kommer med stor sannolikhet inte använda allt material vid redovisningen, utan en del av materialet kommer vi att lägga upp på nätet (om det är ok för den den intervjuade).

Vi kommer även dokumentera resan med hjälp av en videokamera, och vi kommer videofilma intervjuerna (återigen om det är okej för den intervjuade).

Vi kommer bland annat intervjua:
Andreaz Engström
Johan Oldenmark
Georg "Fever" & "Mini-Åsa"
Anders Graneheim

Om vi får möjlighet till att intervjua någon mer som vi hookar på plats så kommer vi även göra det (tips på vem ni vill ska besvara några frågor?).

Så, vilka frågor vill ni ha besvarade av dessa atleter?
Är det några frågor ni vill ha svar på av alla eller är det några specifika för var och en utav dem?

Några generella tips när det gäller att intervjua?


Tacksam för all hjälp vi kan få!

Nible
2010-12-03, 18:07
Bump

Ingen som har några frågor ni vill ställa eller generella intervjutips att dela med er av?

tsp
2010-12-03, 18:49
Var tysta när intervjuobjektet pratar, "hmm"a inte eller "mm"a osv. Låter jobbigt på bandet sedan. Om personen inte är oerhört talför är det också ett väldigt bra knep att vara tyst. Även om intervjuobjektet är tyst så säg ingenting, titta bara på honom/henne ett par sekunder så kommer han/hon börja prata. T.ex.

"Är det kul att bygga?"
"Ja...."
(tystnad..)
"Jag har ju alltid hållt på med det här pga att jag tycker det är roligt, annars skulle jag inte göra det blablablabla"

Works every time :)

hultman
2010-12-03, 18:50
Vad har du för skostorlek?
Vilken är din favoritfärg?
Om du fick vara ett djur för en dag, skulle du vara x eller y?
Hur många har du idkat samlag med?
Golf eller pingis?
Vilket italienskt modehus föredrar du?
Sushi eller pizza?

Pudzianovski
2010-12-03, 18:52
Vad tar du i bänkpress?
Vad tycker du om dopning?
Vilken är din favorit i Star Wars?
Laddar du ner filmer från Pirate Bay?
Gillar du ninjor?
Vilken är den bästa låten som gjorts?
Vilka är dina förebilder och varför?
Varför är Kwon så ball?
Kebab eller Pizza?
Längsta kardiopasset du kört?
Vem vinner På spåret?
Favoritfärg?
Skulle du dopa dig om det var lagligt?
Vilken är din favoritskådis?
Vem skulle du vilja träna ett 2 timmars magpass med?

spann
2010-12-03, 18:56
vem vinner.. hulken vs 15 st cutlers med knogjärn och dylikt utan rädsla och ingen känsel

Pudzianovski
2010-12-03, 18:59
Om du hade ett eget kosttillskottsmärke, vad skulle det heta?
Brad Pitt eller Arnold?
Mäktigt hästsko eller brutala traps?
Brock Lesnar eller Fedor?
Rambo 1 eller Rocky 1?
Rippad eller säl?
Vad önskar du dig mest av allt?
Tror du på tomten?
Flying ninjakick eller Chuck Norris round kick?

Färssen
2010-12-03, 19:14
Rent spontant så tycker jag det vore intressant att höra byggares olika åsikter rörande hur den sociala biten påverkas av byggningen, t.ex hur påfrestande det kan vara ibland under hårda deffperioder eller dylikt, vad som driver en att plåga sig genom månader av strikt diet för etc.

Generella tips när det gäller att intervjua:
* Var normal i tonläget och trevlig, kan vara självklart men kan vara nog så svårt om man har förberett sig länge och har en hel dradda frågor man vill ha svar på.

* Dra inte över tiden, stressa inte. Ha en ungefärlig tidsplan för frågorna.

* Informera de ni intervjuar vad det material ni får ut av intervjun ska användas till och var tydlig med detta. Fråga för säkerhets skull att det är OK att de, med namn och bild, blir direkt citerade i ert arbete. Var tacksam över att de tar sig tid och låt de få veta att deras medverkan är nog så viktig för att projektarbetet ska bli lyckat.

* En del som blir intervjuade vill gärna se filmerna, höra ljudupptagningar eller transkriberingar av dessa i efterhand. Likaså kan de vilja ha frågorna i förhand. Var allmänt beredd på att olika informanter kan betee sig annourlunda och vara olika villiga att dela med sig av information. Var beredd ünd redo helt enkelt.

Är väl det jag kan komma ihåg på rak arm, utifrån egna erfarenheter och en metodkurs. Bara man är trevlig och tänker sig intervjun som ett bra, informativt samtal så brukar det mesta lösa sig :)

Exdiaq
2010-12-03, 19:18
Är inte frågeställningen/arna själva kärnan i projektarbetet? ;)

MAXX
2010-12-03, 19:20
Hur ser din cykel ut?

Följdfråga:
Mountainbike eller racer?

Xtreme-G
2010-12-03, 19:29
Vad är din träningsfilosofi kortfattat?
Hur har du tränat genom din karriär?
Hur har du periodiserat genom din karriär?
Om du fick åka tillbaka och ge dig själv några tips vad skulle det vara?
Hur viktig tycker du att kosten är vid? Offseason/diet
Hur mycket brukar du variera i vikt under offseasonsäsongen och under diet, vilken takt?
Hur viktigt tror du proteinintaget är? Offseason/diet
Vad gör du för att optimera din näringstiming?

Spontant lite intressanta saker jag brukar grubbla över...

Nible
2010-12-04, 19:28
Några riktigt bra tips, tack för dem!

Ska helt klart se över några utav frågeställningarna och försöka få med dem i intervjun också. Tror dock vi avstår från att fråga om doping och liknande, även fast vi skulle vara väldigt intresserad av att höra vad de har och säga om det. Är ju ett ganska känsligt ämne för de flesta trots att de kanske inte själva brukar steroider.

Är inte frågeställningen/arna själva kärnan i projektarbetet? ;)

Nja, detta är bara en liten bit utav projektet. Detsamma gäller resan. Vi gör det mest för att vi ska få lite mer kött på benen (och för att det är en hobby då, förstås) till resten utav projektet.

Exdiaq
2010-12-04, 19:31
Nja, detta är bara en liten bit utav projektet. Detsamma gäller resan. Vi gör det mest för att vi ska få lite mer kött på benen (och för att det är en hobby då, förstås) till resten utav projektet.

Jaha, vad är frågeställningen för projektarbetet då, vad ska ni komma fram till? Jag kommer ihåg att jag ägnade 2-3 veckor åt att bara formulera en frågeställning.

Inge Enveten
2010-12-04, 19:58
Hur ser din cykel ut?

Följdfråga:
Mountainbike eller racer?

:laugh:

Viktor_Balck
2010-12-04, 21:59
Bump

Ingen som har några frågor ni vill ställa eller generella intervjutips att dela med er av?

"Hur mycket tar du i bänk?"

"Va mäter armarna?"

"Bra tryck idag?"

Sen vete fan vad man kan fråga.