handdator

Visa fullständig version : Julen 2010!


Xenofobi
2010-12-02, 00:20
God kväll allesamman! I den här tråden hade jag tänkt att diskussionen skall handla om julen och julfirandet år 2010. Som trådskapare är det ju givetvis min plikt att börja.

Den första december har nu kommit och är snart över. Vilket innebär att iallafall mitt julfirande tar sin början. Adventsljusstakarna har plockats fram, Både julmust och pepparkakor har inhandlats, De röda gardinerna från vinden är i full färd att plockas ner och huset rustas upp överlag för ett julfirande som aldrig förr.

I min familj har julen alltid varit den viktigaste högtiden på året, det har inneburit god mat och dryck, trevligt sällskap, julmusik som spelas på radion under de mörka decemberkvällarna och väntan inför julafton är alltid lika olidlig. Stämningen som skapas runt jul när familj, släkt och vänner träffas och har det mysigt tillsammans kan inte överträffas av mycket. Men även den vackra miljön vi svenskar får ta del av under vintermånaderna med snö och stilla mörker gör mig alltid lika varm inombords trots kylan.

Och musten.. Ja denna härliga svenska dryck! Ögonblicket då man korkar upp den första flaskan med kall skummande lycka och nostalgi i form av svart vätska som stillar smaklökarna uppskattas alltid med samma entusiasm. Även om jag håller den härliga drycken varmt om hjärtat så är det ingenting emot av vad en del av mina mustfanatiska vänner gör. (http://www.youtube.com/watch?v=yaytlD9gtMI)

Julbordet är självklart även det en favorit som vanligtvis avnjuts den tolfte december på hemmaplan med alla nära och kära som gäster. Alla de möjliga godsaker serveras då. Julskinka, Fårfiol, Kokt potatis, Kötbullar, Sill, Snaps, Knäck, m.m.

Men min absoluta favorit är givetvis julaftonen. Dagen börjar alltid framför tv:n där klassikern ''Musse Piggs Julsaga'' visas varje år. (http://www.youtube.com/watch?v=v5srE2A2ad0&feature=related) Därefter är det dags att göra sig i ordning och fara iväg till mina farföräldrar där släkten samlas och firar. Klockan 15:00 sitter alla bänkade framför tv:n och tittar på Kalle ankas jul. Borden är rikligt fyllda med dryck av alla de sorter, pepparkakor och lussekatter. Vid programmets slut är det dags för julklappsutdelning och vi alla vet hur mycket det här betyder främst för dem små, att se deras ansikten sprudla av glädje gör att varje spenderad sekund på paketen är värt det hundra gånger om. Sedan är vi alla sociala och tillbringar resten av kvällen med att tala och umgås framtill det blir dags att bege sig hemåt någon gång runt midnatt.

God Jul!