handdator

Visa fullständig version : Därför fick Johnny W inte rätt domare vid rekordförsök


Stolpen
2010-12-02, 00:07
Vid kontroll av varför Johnny Wahlqvist inte hade rätt domarbesättning vid sitt europarekord i bänkpress på Bänk-SM så visar det sig att jag har skickat rekordanmälan till "fel" Johnny Wiklund (i domarkomittéen), det skulle inte vara punkt . mellan förnamn och efternamn, alltså helt enkelt fel mailadress.

Det är alltså inte domarkomittéen eller någon på förbundet som gjort fel, utan det är jag som gjort ett beklagligt misstag.! [:-|]

Nitrometan
2010-12-02, 07:46
Alla kan göra misstag. Men alla kan inte erkänna det.

Vet man om att ett misstag har begåtts och vari det består så kan man undvika att det händer igen.

Bra gjort att klargöra detta, Stolpen.

LindaS
2010-12-02, 22:31
Tråkigt Stolpen, men, Johnny kunde ha kontrollerat det på invägningen också, precis som Stefan gjorde.

Deceiver85
2010-12-02, 22:56
Tråkigt Stolpen, men, Johnny kunde ha kontrollerat det på invägningen också, precis som Stefan gjorde.
+1, är man i tagen att slå ett rekord så förstår jag inte hur man INTE kan både dubbel och trippelkolla så att allt stämmer inför tävling, antingen personligen eller genom en coach på plats.

Ungrim
2010-12-02, 22:56
Tråkigt Stolpen, men, Johnny kunde ha kontrollerat det på invägningen också, precis som Stefan gjorde.

Fans det andra dommare i lokalen som kunde dömt det för att det skulle bli godkänt rekord??

LindaS
2010-12-02, 23:00
Fans det andra dommare i lokalen som kunde dömt det för att det skulle bli godkänt rekord??Jo, men man byter inte domaruppsättning mitt i tävlingen/gruppen utan där måste sitta rätt domare från början.

ceejay
2010-12-02, 23:06
nog för att jag inte sysslar med detta men jag tycker det är obegripligt att han inte fick rekordet. Han lyfte ju mer?

Att man ska anmäla ett rekordförsök en tid innan tävling är ju helknasigt. Sen att man ska behöva kontrollera det för att vara säker? Man har ju annat och tänka på.

LindaS
2010-12-02, 23:12
På invägningen har man inte så mycket mer att tänka på än att ställa sig på vågen och lämna tilltänkt ingångsvikt. Ligger man på rekordvikter så ofta som han gör så borde det ingå i ens egna rutiner att kontrollera det blir domare på tillräckligt hög nivå.

Edit: man ska förvisso klä av sig också, så det kanske blir för mycket att tänka på för vissa.

z_bumbi
2010-12-02, 23:19
nog för att jag inte sysslar med detta men jag tycker det är obegripligt att han inte fick rekordet. Han lyfte ju mer?

Att man ska anmäla ett rekordförsök en tid innan tävling är ju helknasigt. Sen att man ska behöva kontrollera det för att vara säker? Man har ju annat och tänka på.

Domarna måste ha rätt behörighet för ett rekord så att man anmäler ett rekordförsök i förväg är inte något underligt. Däremot så har jag inte heller någon förståelse för att man skulle behöva kontrollera en anmälan och när det nu upptäcktes att det blivit en miss för andra lyftare så är det väl snarare en uppgift för de som sköter invägningen att kontrollera att alla lyftares anmälan stämmer.

Stefan J
2010-12-02, 23:26
Jag tycker ni har fel i att man ska behöva dubbel och trippelkolla. Har man gjort vad som förväntas (i det här fallet att anmäla rekordet i tid) ska man kunna vara lugn och lita på att folk utför sina arbetsuppgifter korrekt. Ni kan inte säga att det var Johnny Wahlqvists fel att han inte förutsatte att saker går fel på vägen.

MrMac
2010-12-02, 23:33
Håller med dig Stefan... Men samtidigt så tycker jag att det egna intresset borde göra det svårt att Inte kolla för säkerhets skull.

Stolpen
2010-12-02, 23:40
Domarna måste ha rätt behörighet för ett rekord så att man anmäler ett rekordförsök i förväg är inte något underligt. Däremot så har jag inte heller någon förståelse för att man skulle behöva kontrollera en anmälan och när det nu upptäcktes att det blivit en miss för andra lyftare så är det väl snarare en uppgift för de som sköter invägningen att kontrollera att alla lyftares anmälan stämmer.

Johnny Wahlqvist rekordanmälan (insänd av Conny Obrell) fick jag på min bärbara dator, övriga på min stationära och dom kom till rätt adress och blev kvitterade av "rätt" Johnny Wiklund. Varför det var olika mailadresser på datorerna och maillådorna vet jag ej, det kom heller aldrig någon kvittens på mailet till den "felaktige" Jonny W, normalt sett borde han ju svarat om han såg att mailet inte gällde honom.

Stefan J
2010-12-02, 23:45
Detta är inte bara ditt fel Stolpen. När väl ett misstag upptäcktes kunde domarstaben gott ha frågat dig om det fanns fler anmälningar som kommit bort. För det är bland annat deras jobb. Det borde ligga i förbundets intresse att svenska lyftare sätter internationella rekord, det ger ju förbundet status att vara framgångsrikt och ha duktiga utövare. Jag tror inte att något öststatsförbund hade missat en chans till ett internationellt rekord precis, utan underskrifter och rekordblanjetter hade varit ifyllda och skickade minuten efter att rekordet slogs.

Ahead Of The Pack
2010-12-02, 23:46
På invägningen har man inte så mycket mer att tänka på än att ställa sig på vågen och lämna tilltänkt ingångsvikt. Ligger man på rekordvikter så ofta som han gör så borde det ingå i ens egna rutiner att kontrollera det blir domare på tillräckligt hög nivå.

Edit: man ska förvisso klä av sig också, så det kanske blir för mycket att tänka på för vissa.

:laugh::laugh:

Ahead Of The Pack
2010-12-02, 23:54
Detta är inte bara ditt fel Stolpen. När väl ett misstag upptäcktes kunde domarstaben gott ha frågat dig om det fanns fler anmälningar som kommit bort. För det är bland annat deras jobb. Det borde ligga i förbundets intresse att svenska lyftare sätter internationella rekord, det ger ju förbundet status att vara framgångsrikt och ha duktiga utövare. Jag tror inte att något öststatsförbund hade missat en chans till ett internationellt rekord precis, utan underskrifter och rekordblanjetter hade varit ifyllda och skickade minuten efter att rekordet slogs.

Instämmer i detta. Lyftare/coacher kunde också ha dubbelkollat, domaransvarig kunde ha dubbelkollat osv.
Hur som helst är det tråkigt det som har hänt och jag har viss förståelse att Johnny är bitter. Men det innebär inte att jag tycker det är rätt av "managern" att öppet kritisera Förbund/domare i lokaltidningen.

Stefan J
2010-12-02, 23:55
Jävligt lågt att angripa Johnny såhär. Alla människor är inte lika duktiga, starka, smarta eller uppmärksamma. Vi har ett system och folk som får betalt för att utföra sina arbetsuppgifter. Det minsta man kan kräva är att detta sköts.

Jag får fortfarande hjälp av förbundet och Johnny Wiklund att se till att mina rekordblanketter blir ifyllda och skickade till IPF, för det är fortfarande inte gjort. Jag har blivit lovad att imorgon ska detta ha åtgärdats.

Jag upptäckte missen med domarbesättningen på invägningen. Sedan efter tävlingen upptäckte jag att domarna stuckit från tävlingsarenan utan att ha fyllt i vare sig rekordblanketter eller skrivit under tävlingsprotokollet. Där har vi två missar. Detta har jag vädjat till både förbundet och Johnny Wiklund om att få hjälp med, så att jag kan få mitt rekord registrerat. Är det också mitt fel tycker ni att jag inte varit uppmärksam nog? För jag tycker tvärtom att jag har varit uppmärksam långt mer än vad som kan krävas av en lyftare. Tro mig, jag kommer kontrollera varenda led i kedjan nu tills IPF har rekordblanketterna i sitt kontor, men detta är INTE acceptabelt tycker jag. Jag tycker att det är en nonchalans och respektlöshet mot mig som lyftare.

Halldin
2010-12-03, 00:02
+1 på Lord Bengt Press

Stolpen
2010-12-03, 00:19
Jävligt lågt att angripa Johnny såhär. Alla människor är inte lika duktiga, starka, smarta eller uppmärksamma. Vi har ett system och folk som får betalt för att utföra sina arbetsuppgifter. Det minsta man kan kräva är att detta sköts.

Jag får fortfarande hjälp av förbundet och Johnny Wiklund att se till att mina rekordblanketter blir ifyllda och skickade till IPF, för det är fortfarande inte gjort. Jag har blivit lovad att imorgon ska detta ha åtgärdats.

Jag upptäckte missen med domarbesättningen på invägningen. Sedan efter tävlingen upptäckte jag att domarna stuckit från tävlingsarenan utan att ha fyllt i vare sig rekordblanketter eller skrivit under tävlingsprotokollet. Där har vi två missar. Detta har jag vädjat till både förbundet och Johnny Wiklund om att få hjälp med, så att jag kan få mitt rekord registrerat. Är det också mitt fel tycker ni att jag inte varit uppmärksam nog? För jag tycker tvärtom att jag har varit uppmärksam långt mer än vad som kan krävas av en lyftare. Tro mig, jag kommer kontrollera varenda led i kedjan nu tills IPF har rekordblanketterna i sitt kontor, men detta är INTE acceptabelt tycker jag. Jag tycker att det är en nonchalans och respektlöshet mot mig som lyftare.

Håller med! Har man suttit domare och vet att man har dömt ett rekord då skall man hjälpas åt att se till att alla domare fyller i nödvändiga blanketter, domarens ansvar slutar ju inte efter att han gjort sista knapptryckningen. Alla domare måste ju veta att dom skall fylla i protokoll och rekordblanketter?. Vi fixade fram rekordblanketter (både svenska och internationella) men domarna som skulle fylla i dem var försvunna allt som oftast, en förbundsdomare åkte hem utan att fylla i de protokoll och grupper som han suttit domare vid.

Luttis
2010-12-03, 00:20
Bra skrivet Stefan!

Deceiver85
2010-12-03, 00:21
Stefan J,

Givetvis ligger inte allt ansvar hos Johnny med coach att se till att rätt domare finns på plats, men det är å andra sidan oerhört enkelt det är att fråga vid invägningen om domarbesättningen (som du själv gjorde) och med tanke på hur struligt det kan vara för vår lilla sport att ha behöriga domare på plats. Men jag kanske är färgad av det faktum att min flickvän gått på svenska rekord på vanliga serieomgångar och då varit väldigt nitisk med att kolla upp så att det är förbundsdomare som dömer. Eftersom Johnny går ut så hårt i media mot SSF (och Obrell anmäler förbundet!) så tycker jag också det är befogat att fråga hur det egna agerandet såg ut.

Sen att domare åkte ifrån Bänk-SM utan att ha skrivit på de nödvändiga blanketterna är bara för dåligt.

tntballe
2010-12-03, 01:28
Ska det vara så svårt att alltid ha rätt domare på plats vid SM?

LindaS
2010-12-03, 06:54
Ska det vara så svårt att alltid ha rätt domare på plats vid SM?
Det är inte självklart att det finns IT-domare på ett SM då det ska vara Förbundsdomare. Detta "problemet" löser sig automatiskt vid årsskiftets regeländringar. För att svara på frågan så, nej, det borde inte vara så svårt.

För övrigt påtalar jag den mänskliga faktorn, dvs skyller inte på någon.

Vad det gäller Obrell så tror jag inte att någon som haft något med honom att göra är särskilt förvånad.

sweetkarolina
2010-12-03, 07:02
Ska det vara så svårt att alltid ha rätt domare på plats vid SM?

Öh ja. På plats var de ju men inte i tjänst under johnnys grupp. Vore inget praktiskt att 'alltid' ha IT-domare på stolarna under SM, skulle jag höfta lite så har vi i sverige ca 16 IT-domare och ca 50 förbundsdomare, kanske mer. På plats i Jönköping var ca 6-7 IT-domare och att kräva att dessa ska döma alla grupper vore omänskligt. Det går åt 3 domare och 2 jury under varje grupp. Man måste kunna nyttja förbundsdomare också.

z_bumbi
2010-12-03, 09:34
För övrigt påtalar jag den mänskliga faktorn, dvs skyller inte på någon.

Läser man ditt första inlägg i tråden går det ganska lätt att få en helt annan uppfattning. Uppföljningen om att man bara behöver klä av sig vid invägningen förstärker nog den uppfattningen för det stora flertalet.

LindaS
2010-12-03, 10:14
Läser man ditt första inlägg i tråden går det ganska lätt att få en helt annan uppfattning. Uppföljningen om att man bara behöver klä av sig vid invägningen förstärker nog den uppfattningen för det stora flertalet.

Nu behöver inte du vara dryg och låtsas att du inte förstår vad jag menar. Mitt svar(som ja, kan ses som något nedlåtande) gällde den som påstod att "man har annat att tänka på". Kommer jag att vara nära rekord så kommer jag eller min coach ha stenkoll på, samt kontrollera, att rätt förutsättningar finns!

Bite
2010-12-03, 10:22
Jag tävlar inte i SL men är intresserad av sporten, och förvånas över hur bristfälliga rutinerna verkar vara. Att Stefan Jamroz måste jaga på handläggningen av hans rekord, som vad jag förstår ingår i domarnas uppdrag, för att byråkratin öht ska fungera är ju minst sagt uppseendeväckande.

Jag har läst att ni som tävlar kommer att slippa oroa er för sådant här i framtiden pga de nya reglerna kring när internationella rekord kan sättas, men detta strul kanske ändå är en signal om att vissa rutiner bör effektiviseras? Det minsta man kan göra är att sätta som praxis att bekräfta att man mottagit viktiga mail, så att man säkert vet när någons ansvar för en fråga övergår till nästa instans.

LindaS
2010-12-03, 10:26
Det är alltid tråkigt när det brister i rutinerna såklart, men det kan alltid bli fel och det gäller allt, alltid. Bra inlägg Bite.

Tunroth
2010-12-03, 10:53
Vad är det som gör att han inte fick rekordet? Jag förstår inte riktigt vad missen egentligen var?
Eftersom att jag själv satsar på internationella rekord, vad är det jag ska behöva ha koll på, så jag är säker påatt det inte blir samma som Johnny W?

345.5 i bänk
2010-12-03, 11:11
Vad är det som gör att han inte fick rekordet? Jag förstår inte riktigt vad missen egentligen var?
Eftersom att jag själv satsar på internationella rekord, vad är det jag ska behöva ha koll på, så jag är säker påatt det inte blir samma som Johnny W?

Du behöver inte bry dig i fortsättningen eftersom det blir nya regler.
För att internationella rekord ska godkännas måste det var IT-domare som dömer. Nu i Jonnys fall var det förbundsdomare som dömde och då kan han bara slå svensktrekord och det har jag på 353kg så det vart inge rekord alls för Jonny.

Nu fick ju jag behålla mitt ER men det är ju trist för Jonny att det blev så här. Jag begärde inte IT-domare till den här tävlingen för jag visste att jag inte var i rekord form. Även om man kan tycka att man inte borde att allt ska funka så ligger det ju i ens eget intresse att dubbelkolla att rätt domare dömer om man är ute efter rekord.

Hur som helst var det en grymt bra prestation av Jonny.....

sweetkarolina
2010-12-03, 12:04
Du behöver inte bry dig i fortsättningen eftersom det blir nya regler.
För att internationella rekord ska godkännas måste det var IT-domare som dömer. Nu i Jonnys fall var det förbundsdomare som dömde och då kan han bara slå svensktrekord och det har jag på 353kg så det vart inge rekord alls för Jonny.

Nu fick ju jag behålla mitt ER men det är ju trist för Jonny att det blev så här. Jag begärde inte IT-domare till den här tävlingen för jag visste att jag inte var i rekord form. Även om man kan tycka att man inte borde att allt ska funka så ligger det ju i ens eget intresse att dubbelkolla att rätt domare dömer om man är ute efter rekord.

Hur som helst var det en grymt bra prestation av Jonny.....

Jag tillägger att det för nordiska rekord räcker med förbundsdomare.

Domare finns i 4 kategorier. Först när man gått domarkurs blir man distriktsdomare, och får döma serier och DM. Efter 2 år som det har man möjlighet att döma upp till att bli förbundsdomare. Förbundsdomare har rätt att döma SM och svenska och nordiska rekord. Efter 5 år som förbundare kan man döma upp till internationell domare (IT-domare) kat 2 som har rätt att döma internationella tävlingar och internationella rekord. Sen kan man även bli IT-domare kat 1 då har man även rätt att sitta jury vid internationella tävlingar.

Lillgrabben
2010-12-03, 12:08
Jag tillägger att det för nordiska rekord räcker med förbundsdomare.



Säker på det?:)

Jag är tämligen bergsäker på att det för "några" år sedan bestämdes att endast IT-domare fick döma nordiska rekordförsök. Detta kan ju iofs ha förändrats igen...

z_bumbi
2010-12-03, 12:11
Nu behöver inte du vara dryg och låtsas att du inte förstår vad jag menar. Mitt svar(som ja, kan ses som något nedlåtande) gällde den som påstod att "man har annat att tänka på". Kommer jag att vara nära rekord så kommer jag eller min coach ha stenkoll på, samt kontrollera, att rätt förutsättningar finns!

På invägningen har man inte så mycket mer att tänka på än att ställa sig på vågen och lämna tilltänkt ingångsvikt. Ligger man på rekordvikter så ofta som han gör så borde det ingå i ens egna rutiner att kontrollera det blir domare på tillräckligt hög nivå.

Edit: man ska förvisso klä av sig också, så det kanske blir för mycket att tänka på för vissa.

"Något nedlåtande" var en fin omskrivning. Jag förstår vad du har skrivit i inläggen innan, både i text och mellan raderna men vill du inte stå för det så kan du kanske uppfatta det som att jag är dryg.

Tunroth
2010-12-03, 12:20
Säker på det?:)

Jag är tämligen bergsäker på att det för "några" år sedan bestämdes att endast IT-domare fick döma nordiska rekordförsök. Detta kan ju iofs ha förändrats igen...

Måste det inte vara en jury också?

isf, borde jag fått mitt "nordiska"rekord på DM:et?

Lillgrabben
2010-12-03, 12:28
Måste det inte vara en jury också?

isf, borde jag fått mitt "nordiska"rekord på DM:et?

Vid landsmästerskap ( SM) osv finns alltid jury närvarande.

Nej, inte iom att du gjorde resultatet på DM. Nu är jag iofs en "bänkpressarpensionär", så jag kanske inte är helt uppdaterad på allt vad regler heter.

LindaS
2010-12-03, 13:10
"Något nedlåtande" var en fin omskrivning. Jag förstår vad du har skrivit i inläggen innan, både i text och mellan raderna men vill du inte stå för det så kan du kanske uppfatta det som att jag är dryg.Stod för det var ju precis vad jag gjorde, så varför kommenterade du på det sättet som du gjorde om du förstod? Vi kanske kan hålla oss till ämnet nu..

sweetkarolina
2010-12-03, 14:34
Säker på det?:)

Jag är tämligen bergsäker på att det för "några" år sedan bestämdes att endast IT-domare fick döma nordiska rekordförsök. Detta kan ju iofs ha förändrats igen...

Ursäkta, förbundsdomare och jury var det senaste jag hörde.

De nordiska som sattes i jönköping ska vara okej (Lisa Hansson J-75, Amit Selberg S-75 bl.a)