handdator

Visa fullständig version : Bra första hund?


McMurphy
2010-12-01, 23:18
Jag har alltid velat ha hund, och även om det inte är aktuellt för mig att skaffa en riktigt än så tänkte jag höra vad ni på kolozzeum anser är en "bra" första hund.

Kan tillägga att jag alltid tyckt om större hundar. Schäfrar och rottweilers och blandningar dem emellan har alltid legat högt upp på listan.

Såå vad anser ni hundägare? Skulle en rottweiler passa som första hund, eller ska jag skaffa en chihuahua först?

saab900
2010-12-02, 00:03
Det är ett stort commitement. Jag vet inte hur gammal du är i dagsläget, men om du är 25 nu kommer ju hunden förhoppningsvis att finnas kvar på din 40-årsdag. Passar hunden in i ditt liv, och kommer den att passa in i ditt liv om 10 år? Det kan komplicera en del, man måste ha hundvakt när man åker på semester, man kan inte slarva på krogen och sova över hos en polare så att hunden får vara ensam ett dygn osv. Det är nästan som att skaffa barn, ett barn du måste motionera :)

Vi hade schäfer när jag var liten, och trevligare hundras är svårt att hitta. Att hon behövde gå en mil om dagen var ju inte så betungande när vi kunde dela upp det så att vi turades om att gå ut med henne. Tyvärr dras ju renrasiga schäfrar med höftproblem. Det är ju också något att ta ställning till när man väljer hundras. Många raser har ju sina fysiska defekter.

Att träna en hund kräver en bestämd ägare, och schäfer och rotweiller tillhör de raser som gärna tar kommandot om du är för slapphänt. Du bör också vänja hunden vid att vara ensam när du åker till skolan/jobbet så att den inte står och skäller i förtvivlan hela dagarna. Schäfer är ingen dum första hund, men du bör läsa på lite och gärna ta hjälp av någon brukshundsklubb.

Men hunden är en fantastisk kamrat, synd att de inte blir äldre än de blir :(

davvvan
2010-12-02, 00:05
Precis som saab900 skriver så finns en hund med länge. Det blir en hel del anpassningar och eftertänksamhet, planeringar och ömsesidiga uppoffringar. Personligen är jag snart 24 och jag skulle jävligt gärna skaffa en hund, men pga allt det praktiska så går det inte riktigt ihop... Just nu. Planerar att skaffa en så småningom :)

Achivai
2010-12-02, 01:54
Första hunden för min familj (skaffade den när jag var ca 8) var en rottweiler/bordercollie-mix (såg ut nästan exakt som en karelsk björnhund) och han var extremt besvärlig på grund av en väldigt hög sexualdrift, så vi var tvungna att kastrera honom (iaf ansåg mina föräldrar det, kanske skulle kunnat ordnas utan det om man har större erfarenhet som hundägare). Efter det var han dock en exemplarisk hund, intelligent, snäll, otroligt lekfull ända tills han fick lungcancer (levde i 12-13 år, vilket ska vara hyfsat standard). Om jag någonsin skaffar hund igen så kommer det vara antingen bordercollie rent av eller åtminstone halvt bordercollie, alla bordercolies jag sett och mött verkar ha en gnista i ögonen många andra hundar saknar, det verkar som om collies iaf försöker förstå vad som pågår runtom dem.

Edit: Ok, mitt tips försvann lite i nostalgin, men det är iaf att skaffa en hundras som ska vara intelligent. Finns inget tråkigare än en hund som är pantad.

Magnus N
2010-12-02, 05:42
Man ska skaffa den hund man har intresse för och gillar. Om det så är en Rottweiler, pitbull etc. Varför ta och köpa en hund t.ex en golden först för att träna sig på innan man skaffar sin "riktiga" hund.

Gör bara sig själv och hunden en rejäl otjänst isf.

Se bara till att vara så förberedd som möjligt när man skaffar hunden så går det bra, misstag kommer alltid göras.

Behöver dock inte bry dig så mycket om att schäfer/rottweilers är hundar som "tar över" ifall man är slapphänt, gäller samma med dem som för andra raser, konsekvens och tydligt ledarskap.


Kommer bli en rottweiler här hemma när tiden räcker till, men just nu finns det ingen chans , tyvärr :(

Rahf
2010-12-02, 06:18
Första hunden för min familj (skaffade den när jag var ca 8) var en rottweiler/bordercollie-mix (såg ut nästan exakt som en karelsk björnhund) och han var extremt besvärlig på grund av en väldigt hög sexualdrift, så vi var tvungna att kastrera honom (iaf ansåg mina föräldrar det, kanske skulle kunnat ordnas utan det om man har större erfarenhet som hundägare). Efter det var han dock en exemplarisk hund, intelligent, snäll, otroligt lekfull ända tills han fick lungcancer (levde i 12-13 år, vilket ska vara hyfsat standard). Om jag någonsin skaffar hund igen så kommer det vara antingen bordercollie rent av eller åtminstone halvt bordercollie, alla bordercolies jag sett och mött verkar ha en gnista i ögonen många andra hundar saknar, det verkar som om collies iaf försöker förstå vad som pågår runtom dem.

Edit: Ok, mitt tips försvann lite i nostalgin, men det är iaf att skaffa en hundras som ska vara intelligent. Finns inget tråkigare än en hund som är pantad.

Samtidigt så kräver bordercollies extra arbete eftersom de behöver så mycket stimulans samt att de är brukshundar.

Wille005
2010-12-02, 06:22
Spola till 02.00

kahL5ULQE-I

Tolkia
2010-12-02, 07:53
Man ska skaffa den hund man har intresse för och gillar. Om det så är en Rottweiler, pitbull etc. Varför ta och köpa en hund t.ex en golden först för att träna sig på innan man skaffar sin "riktiga" hund.
Det är kansle snarare fråga om att kartlägga sina tillgångar och begränsningar och anpassa förväntningarna till dem. Det är tyvärr alldeles för vanligt med folk som skaffar en hund de inte riktigt fixar att ha, t.ex. för att den kräver mer motion och/eller aktivering än de har tid och möjlighet att ge dem. Tråkigt både för ägare och hund. Sedan tycker jag inte att man skall överskatta betydelsen av rasen; de flesta som haft hundar av olika raser tror jag håller med mig om att de har gillat alla sina hundar, ungefär som (för att dra en parallell till saab900:s inlägg) en förälder gillar alla sina barn, även om de är olika.

Nigle
2010-12-02, 15:04
Kolla upp rasen Dansk-Svensk Gårdshund. Hörs som den perfekta rasen i mitt tycke. Kommer defenitivt att skaffa en sådan i framtiden!

z_bumbi
2010-12-02, 16:30
*Kolla rasegenskaper före hur söt den är. Jakt, vallning, bruks osv avgör vad hunden kräver för typ av stimulans och hur den bör hanteras. Är du t ex inte intresserad av jakt så skaffa inte en jakthund.
*Lär dig mycket om hundars skötsel och inte bara att den ska ha mat och gå ut och gå.
*På tal om att gå ut och gå så gå upp en timme tidigare i en veckas tid och ta en sväng. Nu är en bra tid att börja även om du missar de mysiga höstpromenaderna med 2 plus och hällregn. (Hunden ska ut oavsett väder och hur man själv mår)
*Om du ska ha rashund så är en hund du hittar för en tredjedel av normalpriset på blocket inte direkt ett förstahandsval. Speciellt inte för populära mindre raser (läs Chihuahua) eller sk kampraser.
*Skaffa en försäkring. En försäkring med en hög självrisk är mycket bättre än ingen försäkring när hunden t ex ätit upp en strumpa, ett par hårborstar etc, träffar ett vildsvin eller blir sjuk av någon annan anledning. Veterinärvård är inte subventionerad som den vanliga vården är så man betalar vad det verkligen kostar.

Sen gäller det "bara" att välja en ras och där är jag alldeles för dåligt insatt då antalet raser är så enormt. Det jag vet är att förvånande många raser har rastypiska problem och sjukdomar så kolla upp rasen lite mer än att prata med uppfödaren.

Brickhead
2010-12-02, 16:35
Det är viktigt att du har kunskap om den ras som du köper så att du inte köper en schäffer och har inte tid eller orken att gå rejäla promenader och stimulera den.

delta_mats
2010-12-02, 16:42
Skaffa kunskap om den ras du vill köpa, åk och träffa lite hundar och hundägare kanske. Jag anser inte att man måste ha hundvana för vissa sorters hundar. Jag har aldrig haft hund men är då och då hundvakt, det är en schäfer på runt 2 år. Går hur bra som helst, och det är ingen utställningshund utan en bruks. Ska man offra flera år för att skaffa hundvana på en ras man egentligen inte vill ha? Man får väl ransaka sig själv ifall den rasen man är intresserad av passar ens livsstil. Är man soffpotatis kanske inte en hund med stort krav på motion och aktivering i övrigt är en bra kombo.

Katastrofal
2010-12-02, 17:04
Leonberger!:hbang:

Magnus N
2010-12-02, 18:19
Det är kansle snarare fråga om att kartlägga sina tillgångar och begränsningar och anpassa förväntningarna till dem. Det är tyvärr alldeles för vanligt med folk som skaffar en hund de inte riktigt fixar att ha, t.ex. för att den kräver mer motion och/eller aktivering än de har tid och möjlighet att ge dem. Tråkigt både för ägare och hund. Sedan tycker jag inte att man skall överskatta betydelsen av rasen; de flesta som haft hundar av olika raser tror jag håller med mig om att de har gillat alla sina hundar, ungefär som (för att dra en parallell till saab900:s inlägg) en förälder gillar alla sina barn, även om de är olika.

Håller med om att det är för vanligt med folk som skaffar hund men inte förstått vad som krävs i engagemang och kostnad för att verkligen ha en hund.

Jag tycker dock de är en horribel idè att skaffa en "testa på" hund av en helt annan ras än den man vill egentligen skaffa, ta och läs på lite etc sedan skaffa den rasen man vill ha, Vad gör det om det är en rottweiler/schäfer etc som man väljer som förstahund.

Parallellen med barn känns ju dock lite lam :p , inte så att vi går runt och köper barn för att testa på hur det känns innan vi skaffar vårat "riktiga" barn.

Trance
2010-12-02, 18:44
Det finns en anledning till att Golden Retriever är populära.

Deceiver85
2010-12-02, 18:49
Leonberger!:hbang:
Ungefär lika vettigt som Riesenschnauzer som första hund...du gör skäl för ditt nickname...

Katastrofal
2010-12-02, 19:00
Ungefär lika vettigt som Riesenschnauzer som första hund...du gör skäl för ditt nickname...

Intressant, förklara dig. Dina fånerier om mitt nickname tar jag med en klackspark. *slap*

KalleBalik
2010-12-02, 19:07
När man funderar över vilken ras man ska skaffa sig finns det en fråga man kan ställa sig själv som gallrar ut urvalet något;

Är jag beredd att lägga större delen av min fritid på träning och aktivering av min hund?

Om svaret är nej på den frågan så kan man direkt glömma alla bruksraser.

Jag har själv en bruksrottweiler och jag lägger många timmar i veckan på träning. En understimulerad brukshund går inte att leva med, så är det bara.

Magnus N
2010-12-02, 19:14
Det finns en anledning till att Golden Retriever är populära.

Finns också en anledning varför det är en ras som ligger högt i bettstatistiken med, nu inte enbart pga att den är populär.

Trance
2010-12-02, 19:22
Finns också en anledning varför det är en ras som ligger högt i bettstatistiken med, nu inte enbart pga att den är populär.

Vad menar du?

saab900
2010-12-02, 19:30
Vad menar du?

Det är en populär ursäkt bland de som tycker om kamphundar att Golden ligger högt i bettstatistik och är totalt dötsfarliga jämfört med deras lugna och snälla staffe.

Jag tror det ligger till ås att Golden är en vanligare familjehund än just pitbulls som många inte skulle släppa nära barn öht.

Stoltz
2010-12-02, 19:35
Det är en populär ursäkt bland de som tycker om kamphundar att Golden ligger högt i bettstatistik och är totalt dötsfarliga jämfört med deras lugna och snälla staffe.

Jag tror det ligger till ås att Golden är en vanligare familjehund än just pitbulls som många inte skulle släppa nära barn öht.

Pitbullar har lite oförtjänt rykte. När min familj skaffade hund för många år sedan så var där en pitbull på kenneln vi var på, och den såg så jävla mordisk ut. Men sexåriga jag fick leka med den och den fullkomligt älskade barn :D Så jävla snäll jycke.

Tycker att alla pitbulls man träffar har ganska skön och icke-aggressiv attityd :)

Magnus N
2010-12-02, 19:45
Vad menar du?

Menar att många skaffar en golden som en "första hund" med föreställningen att det är en "lätt" hund som "går" av sig själv , man behöver ej jobba med den. Går man in med dem tankarna i huvudet så kommer olyckorna på köpet, det jag menade med att den ligger högt i statistiken.

joker560
2010-12-02, 19:48
Pitbullar har lite oförtjänt rykte. När min familj skaffade hund för många år sedan så var där en pitbull på kenneln vi var på, och den såg så jävla mordisk ut. Men sexåriga jag fick leka med den och den fullkomligt älskade barn :D Så jävla snäll jycke.

Tycker att alla pitbulls man träffar har ganska skön och icke-aggressiv attityd :)

Ja väldigt snälla mot människor då pittbulls är avlade på det viset, dom som visade agg mot människor togs bort direkt.. men det är oftast ingen hund som passar med andra hundar. T.ex väldigt svårt att få dom att fungera på ett hunddagis i grupp med andra hundar.

z_bumbi
2010-12-02, 19:50
Det finns en anledning till att Golden Retriever är populära.

Fågeljakt?

Jense
2010-12-02, 20:01
amstaff

saab900
2010-12-02, 20:06
Pitbullar har lite oförtjänt rykte. När min familj skaffade hund för många år sedan så var där en pitbull på kenneln vi var på, och den såg så jävla mordisk ut. Men sexåriga jag fick leka med den och den fullkomligt älskade barn :D Så jävla snäll jycke.

Tycker att alla pitbulls man träffar har ganska skön och icke-aggressiv attityd :)

Klart att inte alla pitbulls är psykopater :)

Men jag tror fortfarande att det säkert är 50 ggr vanligare att en barnfamilj har en Golden än att de har en pitbull. Medelsvensson går omvägar på gatan runt sådana hundar (jag med, man vet aldrig hur bra människan i andra änden av kopplet uppfostrat hunden och i vilket syfte).
Barn kan vara duktig jobbiga mot en hund utan att förstå det, t ex hoppa upp på ryggen på den, rycka den hårt i svansen, slå den, skrika högt plötsligt osv. Då blir det ju lätt hänt att hunden markerar när det blir för mycket. Även en lätt nafsning kan ju skada eller skrämma livet ur ett litet barn.

Summa summarum: Är det så att Golden även korrigerat för antal hundar oftare biter än pitbull tror jag stenhårt att det beror på att Golden och "kamphundar" oftast finns i markant olika familjer. Golden oftast i barnfamiljer, och pitbull oftast hos unga människor som lever ensamma eller i par men utan barn.

Jense
2010-12-02, 20:09
Ja väldigt snälla mot människor då pittbulls är avlade på det viset, dom som visade agg mot människor togs bort direkt.. men det är oftast ingen hund som passar med andra hundar. T.ex väldigt svårt att få dom att fungera på ett hunddagis i grupp med andra hundar.

Vad är det för jävla skitsnack? min hund tränar weighpull tillsammans med ett tjugotal andra hundar, flera av dem sk kamphundar och tre av dem renrasiga pitbulls, inget bråk någonsin.

Fem av hundarna är på dagis på daglig basis och har aldrig bråkat.
På ett dagis är där ca 15 kamphundar , som leker med alla andra hundar utan några problem..

Amstaff är en bra förstahund. Jag har haft del i fyra hundars liv, en cocker, en schabrador, en labbe/dobbermanmix och en amstaff. Den ÖVERLÄGSET behagligaste hunden, överlägset mest lättjobbad och lyhörd mot mig som ägare är amstaffen..

fiskebulle
2010-12-02, 20:13
Det finns en anledning till att Golden Retriever är populära.

Att dom är svåruppfostrade och ofta biter barn?

Jense
2010-12-02, 20:14
Finns också en anledning varför det är en ras som ligger högt i bettstatistiken med, nu inte enbart pga att den är populär.

Där finns ingen statistik, sluta hävda det nu. Givetvis biter sk kamphundar (blandraser på blocket som går under amstaff för 6000kr eller 300 vid snabb affär, måste ha pengar till heroin och pokemonkort)

fler än korrektavlade och uppfostrade hundar. För vem är det som köper dessa kamphundar i stor utsträckning? vem köper golden i stor utsträckning.

Nej, precis, det är inte så "gangsta" att ha en golden med en fet kätting runt halsen.


Och jag irriterar mig som fan på det, jag har en renrasig amstaff, som jag betalt dyra pengar för som är jävligt stabil på alla vis.

Kaew
2010-12-02, 20:14
Ungefär lika vettigt som Riesenschnauzer som första hund...du gör skäl för ditt nickname...

Varför skulle dom inte vara bra ? Dom är stora tjocka och dumsnälla bra förutsättningar för en förstagångsägare (Leonberger)

Ignatius72
2010-12-02, 20:15
Frågan är ju hur bra du är. Det avgör också vilken typ av hund du ska ha. Sen är det enorma skillnader inte bara inom en ras utan även i en kull.

Jense
2010-12-02, 20:18
Varför skulle dom inte vara bra ? Dom är stora tjocka och dumsnälla bra förutsättningar för en förstagångsägare (Leonberger)

Ja risen har betydligt högra skärpa och drag än en leonberger.. Leonberger är kanske lite i största laget för en förstagångsägare, kan vara svåra att kontrollera när man är ute och går med den ett år gamla valpen på 65kg..

Kanske så han menade, lättare att lugnt korrigera en lite mindre hund jmf med en stor stark hund. Är man lite erfaren så har leonbergern grymt bra egenskaper för att bli en bra sällskapshund.

marolss
2010-12-02, 20:18
Dogue De Bordeaux... Har en, klockren hund! Har en Cane Corso tik med, betydligt mer fart i den jämfört med DDB som är betydligt klokare och mer... unik personlighet :D

Magnus N
2010-12-02, 20:18
Där finns ingen statistik, sluta hävda det nu. Givetvis biter sk kamphundar (blandraser på blocket som går under amstaff för 6000kr eller 300 vid snabb affär, måste ha pengar till heroin och pokemonkort)

fler än korrektavlade och uppfostrade hundar. För vem är det som köper dessa kamphundar i stor utsträckning? vem köper golden i stor utsträckning.

Nej, precis, det är inte så "gangsta" att ha en golden med en fet kätting runt halsen.


Och jag irriterar mig som fan på det, jag har en renrasig amstaff, som jag betalt dyra pengar för som är jävligt stabil på alla vis.


Varför yrar du nu om amstaff etc, jag refererade till Trance angående Goldens, skrev aldrig något angående staffar eller pitbulls.

Jense
2010-12-02, 20:20
Dogue De Bordeaux... Har en, klockren hund! Har en Cane Corso tik med, betydligt mer fart i den jämfört med DDB som är betydligt klokare och mer... unik personlighet :D

Har hört talas om den personligheten av en ddbägare i området :D, verkar intressant som framtida hund. Står mellan en ddb och bullmastiff både för mig och sambon men främst även som kompis åt min hund.

Jense
2010-12-02, 20:21
Varför yrar du nu om amstaff etc, jag refererade till Trance angående Goldens, skrev aldrig något angående staffar eller pitbulls.

Skrev att det inte finns någon statistik. polisen för ingen, agria för ingen enligt dom. Vem för statistiken då?

Trance
2010-12-02, 20:23
Att dom är svåruppfostrade och ofta biter barn?

Enligt?

delta_mats
2010-12-02, 20:25
Dogue De Bordeaux... Har en, klockren hund! Har en Cane Corso tik med, betydligt mer fart i den jämfört med DDB som är betydligt klokare och mer... unik personlighet :D

Du får gärna skriva mer om dina hundar. Jag är främst intresserad av Cane Corso.

Magnus N
2010-12-02, 20:25
Skrev att det inte finns någon statistik. polisen för ingen, agria för ingen enligt dom. Vem för statistiken då?

Dunno, någon antagligen . Har svårt att tro att inte statistiken skulle finnas, även om jag nu inte kan hitta någon :D Men om vi lägger statistiksnacket åt sidan, var ju egentligen inte just det jag var ute efter.

Utan mer att man ska välja hund efter tycke och intresse, inte efter vad man tror ska vara en "lätt" första hund , ser ju ingen mening med att skaffa en ras man egentligen inte vill ha bara för att dess egenskaper ska vara lättare att kontrollera för en förstagångsägare.

McMurphy
2010-12-02, 20:27
Oj fick bättre respons än väntat! Kul :D

Kan börja med att klargöra att jag inte tänker skaffa en hundras som jag inte känner någon samhörighet med, bara för att få hundvana (verkar som att några tog mitt skämt om att skaffa en chihuahua i första inlägget på allvar). Jag gillar, som jag även skrev i första inlägget, lite större hundar. Förmodligen beror detta på ett möte jag hade med en väldigt snäll och sällskaplig schäfer när jag var yngre. Sedan dess har jag varit i kontakt med andra stora hundar som inte alls varit lika snälla och roliga att handskas med, men min uppfattning om schäfrar och liknande hundraser har alltid varit att de oftast är väldigt tillgivna och bra sällskapsdjur.

Hur som helst så verkar det som att de flesta tycker att man först och främst ska komma fram till hur mycket tid och energi man har möjlighet och är villig att lägga ned på sin hund. Desto större hund, desto mer jobb om jag förstått det rätt? Kan någon rekommendera en bra bok om man vill lära sig "grunderna" (och då menar jag inte hur man matar, går ut och går eller plockar skit, utan kan läsa lite mer om olika rasers psyken, karaktärsdrag, vilken miljö de trivs bäst i osv)? Eller vore det bästa att vända sig till en uppfödare och ställa sina frågor där istället?

joker560
2010-12-02, 20:34
Jag har själv varit jourhem åt hittils sju stycken staff/amstaff/pitbull genom en svensk förening. Det är underbara hundar men jag upplever dom som mindre toleranta mot andra "svagare" hundar.. framförallt hanarna. Lika barn leker bäst :)

tjejen jobbar med hundar, på deras hunddagis har dom bara en "kamphund" en liten tik, och hon är jättesnäll men har hetsat upp sig och bitit efter barn två gånger. Och dom har inte tagit in någon fler, men haft flera på prov.

..Det baserade jag mitt inlägg på, jätteskoj om du har en annan mer positiv bild av kamphundar på dagis och i grupp.

Och det är inget skitsnack att dom är avlade att vara snälla och inte gå på människor, Dom skulle kunna tas ur en fight utan att skada människan. Nu är detta hundra år sedan om inte mer så det avlas säkert åt alla olika håll och kanter. De raser man brukar läsa om som bitit människor brukar vara när man blandar en ras med kamplust och en ras med vaktinstinkt, ex pitbull-rotweiller.

Till TS fråga. Jag har en puli, en labrador/border-collie och en lite böghund (jackrussel-dvärgpinscher-chihuhua)
En labrador kanske vore något att kika på? om man tycker det är okej med tjockt hår som är överallt.
Själv skulle jag vilja ha en bullmastiff om jag inte redan hade uppfyllt hundkvoten för tillfället.

Jense
2010-12-02, 20:36
Oj fick bättre respons än väntat! Kul :D

Kan börja med att klargöra att jag inte tänker skaffa en hundras som jag inte känner någon samhörighet med, bara för att få hundvana (verkar som att några tog mitt skämt om att skaffa en chihuahua i första inlägget på allvar). Jag gillar, som jag även skrev i första inlägget, lite större hundar. Förmodligen beror detta på ett möte jag hade med en väldigt snäll och sällskaplig schäfer när jag var yngre. Sedan dess har jag varit i kontakt med andra stora hundar som inte alls varit lika snälla och roliga att handskas med, men min uppfattning om schäfrar och liknande hundraser har alltid varit att de oftast är väldigt tillgivna och bra sällskapsdjur.

Hur som helst så verkar det som att de flesta tycker att man först och främst ska komma fram till hur mycket tid och energi man har möjlighet och är villig att lägga ned på sin hund. Desto större hund, desto mer jobb om jag förstått det rätt? Kan någon rekommendera en bra bok om man vill lära sig "grunderna" (och då menar jag inte hur man matar, går ut och går eller plockar skit, utan kan läsa lite mer om olika rasers psyken, karaktärsdrag, vilken miljö de trivs bäst i osv)? Eller vore det bästa att vända sig till en uppfödare och ställa sina frågor där istället?

först och främst så gr du valpkursen på dina lokala brukshundsklkubb, sen går du fortsättningskurser så gott det går eller hur mycket du vill. Lektyr finns där määäängder av, t.ex: "den enda handbok i hunduppfostran du någonsin kommer att behöva" av Gerilyn J. Bielakiewicz.

Lägg ner mycket tid första året så blir det vääldigt mycket lättare sen. lyssna på dina handledare på bruks och läs på om rasen samt dess behov innan du köper.

Lycka till med hundköpet, hoppas det går bra!

Jense
2010-12-02, 20:42
Jag har själv varit jourhem åt hittils sju stycken staff/amstaff/pitbull genom en svensk förening. Det är underbara hundar men jag upplever dom som mindre toleranta mot andra "svagare" hundar.. framförallt hanarna. Lika barn leker bäst :)

tjejen jobbar med hundar, på deras hunddagis har dom bara en "kamphund" en liten tik, och hon är jättesnäll men har hetsat upp sig och bitit efter barn två gånger. Och dom har inte tagit in någon fler, men haft flera på prov.

..Det baserade jag mitt inlägg på, jätteskoj om du har en annan mer positiv bild av kamphundar på dagis och i grupp.

Och det är inget skitsnack att dom är avlade att vara snälla och inte gå på människor, Dom skulle kunna tas ur en fight utan att skada människan. Nu är detta hundra år sedan om inte mer så det avlas säkert åt alla olika håll och kanter. De raser man brukar läsa om som bitit människor brukar vara när man blandar en ras med kamplust och en ras med vaktinstinkt, ex pitbull-rotweiller.

Till TS fråga. Jag har en puli, en labrador/border-collie och en lite böghund (jackrussel-dvärgpinscher-chihuhua)
En labrador kanske vore något att kika på? om man tycker det är okej med tjockt hår som är överallt.
Själv skulle jag vilja ha en bullmastiff om jag inte redan hade uppfyllt hundkvoten för tillfället.

Men är der jourhemshundar av kamphundsraser så är det väl ändå misskötta hundar, ej jämnförbart med hundar som lever under ordnade normala former. Det var inte rashistoriken jag ifrågasatte, utan din bild av dem. Min tik leker mest med en borderterrier och visar inte ohyffs mot den.

Grand danois är trevliga med, av mina egna erfarenheter att dömma.

Jense
2010-12-02, 20:46
Oj fick bättre respons än väntat! Kul :D

Kan börja med att klargöra att jag inte tänker skaffa en hundras som jag inte känner någon samhörighet med, bara för att få hundvana (verkar som att några tog mitt skämt om att skaffa en chihuahua i första inlägget på allvar). Jag gillar, som jag även skrev i första inlägget, lite större hundar. Förmodligen beror detta på ett möte jag hade med en väldigt snäll och sällskaplig schäfer när jag var yngre. Sedan dess har jag varit i kontakt med andra stora hundar som inte alls varit lika snälla och roliga att handskas med, men min uppfattning om schäfrar och liknande hundraser har alltid varit att de oftast är väldigt tillgivna och bra sällskapsdjur.

Hur som helst så verkar det som att de flesta tycker att man först och främst ska komma fram till hur mycket tid och energi man har möjlighet och är villig att lägga ned på sin hund. Desto större hund, desto mer jobb om jag förstått det rätt? Kan någon rekommendera en bra bok om man vill lära sig "grunderna" (och då menar jag inte hur man matar, går ut och går eller plockar skit, utan kan läsa lite mer om olika rasers psyken, karaktärsdrag, vilken miljö de trivs bäst i osv)? Eller vore det bästa att vända sig till en uppfödare och ställa sina frågor där istället?
Ursäkta, jag läste inte hela ditt inlägg.

Rasböcker är som följande:

Stora boken om hundar - Juliette Cunliffe
HUND. - Agneta Genborg, Kerstin Malm
Allt du behöver veta om hundar - David alderton
Bonniers stora bok om hundar - David Taylor
Bonniers stora hundlexikon - Bruce Fogle
Med mera. Akademibokhandlen har alltid minst 2 olika böcker med hyffsad rasöverblick. Ofta har de även rasspecifika böcker, främst för de vanligare raserna.

Mart|n
2010-12-02, 20:48
Menar att många skaffar en golden som en "första hund" med föreställningen att det är en "lätt" hund som "går" av sig själv , man behöver ej jobba med den. Går man in med dem tankarna i huvudet så kommer olyckorna på köpet, det jag menade med att den ligger högt i statistiken.

Det där statistiksnacket är så jävla uttjatat. Alltid får man höra om någon statistik där Goldens är överrepresenterade i någon bitstatistik, jag har aldrig någon sådan iaf. Och om det då är så att den toppar eller liknande så hade jag ändå inte blivit speciellt förvånad då det är en fruktansvärt populär familjehund vilket kanske av någon konstig anledning innebär att det finns många av dom?



Att dom är svåruppfostrade och ofta biter barn?

Ja dom är svåruppfostrade, om man är totalt efterbliven. Mina snittar 8,3 barn i månaden, dock så är det en bit medel enligt SCBs statistik över "barn bitna av hundar top20".



Btw, efter en väldigt lam sökning på google innehållandes "statistik hundbett" så hittade jag detta: http://www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

Jag har inte kollat så noga i det där blablabla. Men Golden DÖDS retriever ligger inte så värst högt, eller?

Trance
2010-12-02, 20:49
Fågeljakt?

Inte jättekrävande, binder sig inte till en person, lagom storlek efter vad han efterfrågade och jag det faktum att de är apporterande fågelhundar tycker jag bara är bra. Inte alls avlade på att vakta territorie eller liknande.

Sedan är det väl kanske inte så häftiga om man nu är ute efter en sådan hund. Lite som en volvo antar jag.

Jense
2010-12-02, 20:56
Det där statistiksnacket är så jävla uttjatat. Alltid får man höra om någon statistik där Goldens är överrepresenterade i någon bitstatistik, jag har aldrig någon sådan iaf. Och om det då är så att den toppar eller liknande så hade jag ändå inte blivit speciellt förvånad då det är en fruktansvärt populär familjehund vilket kanske av någon konstig anledning innebär att det finns många av dom?





Ja dom är svåruppfostrade, om man är totalt efterbliven. Mina snittar 8,3 barn i månaden, dock så är det en bit medel enligt SCBs statistik över "barn bitna av hundar top20".



Btw, efter en väldigt lam sökning på google innehållandes "statistik hundbett" så hittade jag detta: http://www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

Jag har inte kollat så noga i det där blablabla. Men Golden DÖDS retriever ligger inte så värst högt, eller?

Jag har ringt Agria och de hävdar att de inte för någon bitstatistik. Polisen för ingen bitstatistik. Ingen för statistik därför att det är totalt oanvändbart och oftast missvisande i frågor som denna.

Att golden är svåruppfostrade verkar vara galet skrivet. Om man tycker det borde man kanske inte köpt en hund öht. Hundar är levande varelser, de behöver stimulans, förjävelen.

delta_mats
2010-12-02, 21:07
Schäfer och Labrador är ju minst lika vanliga som Golden retriver. Dessa hundar har inget rykte om sig att vara "bitiga".

Jense
2010-12-02, 21:12
Schäfer och Labrador är ju minst lika vanliga som Golden retriver. Dessa hundar har inget rykte om sig att vara "bitiga".


http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3215?OpenDocument

Pelle2
2010-12-02, 21:35
Köp en pitbull och var häftig.. penisförlängarhunden nr.1 :D

Mart|n
2010-12-02, 21:53
Jag har ringt Agria och de hävdar att de inte för någon bitstatistik. Polisen för ingen bitstatistik. Ingen för statistik därför att det är totalt oanvändbart och oftast missvisande i frågor som denna.

Att golden är svåruppfostrade verkar vara galet skrivet. Om man tycker det borde man kanske inte köpt en hund öht. Hundar är levande varelser, de behöver stimulans, förjävelen.

Jag frågade även min sambo (hon är ju väldigt involverad i hundkretsar, framförallt golden retriever), och hon känner inte till någon statistik heller.

Tolkia
2010-12-02, 22:00
Schäfer och Labrador är ju minst lika vanliga som Golden retriver. Dessa hundar har inget rykte om sig att vara "bitiga".
Schäfer var döts hunden när jag var barn, och många i generationen över min (jo, de lever fortfarande :D ) är rädda för schäfrar specifikt. Det var innan doberman, rottweiler och pitbull i tur och ordning tog över döts hund-kronan. (Möjligen är rhodesian ridgeback en bubblare?) De hundarna hade gemensamt var typ att folk som inte borde ha haft dem (som väl kanske inte borde ha haft hund överhuvudtaget) köpte dem för att de var "tuffa" raser att ha.

Jense
2010-12-02, 22:00
Jag frågade även min sambo (hon är ju väldigt involverad i hundkretsar, framförallt golden retriever), och hon känner inte till någon statistik heller.

Precis, det existerar inte.

Ignatius72
2010-12-02, 22:11
Schäfer var döts hunden när jag var barn, och många i generationen över min (jo, de lever fortfarande :D ) är rädda för schäfrar specifikt. Det var innan doberman, rottweiler och pitbull i tur och ordning tog över döts hund-kronan. (Möjligen är rhodesian ridgeback en bubblare?) De hundarna hade gemensamt var typ att folk som inte borde ha haft dem (som väl kanske inte borde ha haft hund överhuvudtaget) köpte dem för att de var "tuffa" raser att ha.

RR köps som regel inte av folk som man blir rädd för så jag tror inte det är en bublare. Dogo Argentino står nog närmare.
RR är dock en sönderavlad hund och skulle, med en vanlig pitbullägare, varit i den kategorin.
Ägarna till pitbullarna och amstaffarna är mer skrämmande än hundarna. ägarna påstår ständigt att dessa hundar är osedvanligt stabila. Sanningen är ju att de flesta bara är just golden retrivers i en annan förpackning. Fast med den skillnaden att dessa hundar sällan har en dokumenterad mental status.

Deceiver85
2010-12-02, 23:15
Intressant, förklara dig.

Ju större hund, desto större behov av bra lydnadsträning och socialisering, just på grund av storleken.

Katastrofal
2010-12-03, 14:00
Ju större hund, desto större behov av bra lydnadsträning och socialisering, just på grund av storleken.

Nej.

Tänker inte ens börja förklara, eftersom det du skrev är så dumt att det inte ens är värt att förklara.

Grelle-
2010-12-03, 14:36
Schäfer och Labrador är ju minst lika vanliga som Golden retriver. Dessa hundar har inget rykte om sig att vara "bitiga".

Min familj hade hund när jag var liten. Den blev attackerad oprovocerat några gånger. 75% av gångerna var det schäfer, 25% var det av labradorer. :) Aldrig hört talas om att Golden retrivrar ska vara "bitiga".

Inte hört det om schäfer eller labrador heller, men erfarenheten säger annat. Dock är det nog inte hundrasens fel. Ägarna till hundarna som attackerad vår var alla lite white trash och gav ingen känsla av att ha koll på läget.

Nu när jag tänker på det så vet jag flera som hamnat i otrevliga situationer med schäfrar, men det är en supervanlig hund så det är kanske inte så konstigt.

davvvan
2010-12-03, 14:41
Vår familj har en golden, ja morsfarsan har han fortfarande... Världens snällaste hund, har aldrig bitit någon. Min mormor har haft två labradorer, samma sak där. Att golden biter ofta är rent skitsnack.

Guu
2010-12-03, 14:42
Fundera på vad du vill få ut av ditt hundägande.
Vad ska du ha hunden till?
Hur mycket tid har du?
Är du intresserad av att lägga flera timmar i veckan på träning av hunden eller är det mest promenadsällskap du är ute efter?

Är det några speciella raser du är intresserad av? gå in på dessa rasers hemsidor och kolla rasstandard etc så du får en bild av vad för egenskaper rasen har och vad du kan förvänta dig. Där ser du även vilka sjukdomar rasen dras med. Prata med uppfödare.

Jag rekomenderar att du köper en renrasig hund, för då får du iaf en fingervisning om vad du kan förvänta dig av hunden. Köper du en blandras vet du inte vilka egenskaper som slår igenom, och dessutom är det knappast de bästa representanterna som går i blandrasavel utan snarare de som inte uppfyller kraven för renrasavel. Man vill ju inte köpa på sig onödiga problem. OM du ändå vill köpa en blandras, se till att det är raser som är inom samma rasgrupp som blandats för att minska risken för att hunden ska bli koko, att föräldradjuren är friska och kollade hos veterinär för de sjukdomar de raserna dras med och att valpen är registrerad, besiktigad etc vid leverans.

McMurphy
2010-12-03, 15:27
Fundera på vad du vill få ut av ditt hundägande.
Vad ska du ha hunden till?
Hur mycket tid har du?
Är du intresserad av att lägga flera timmar i veckan på träning av hunden eller är det mest promenadsällskap du är ute efter?

Är det några speciella raser du är intresserad av? gå in på dessa rasers hemsidor och kolla rasstandard etc så du får en bild av vad för egenskaper rasen har och vad du kan förvänta dig. Där ser du även vilka sjukdomar rasen dras med. Prata med uppfödare.

Jag rekomenderar att du köper en renrasig hund, för då får du iaf en fingervisning om vad du kan förvänta dig av hunden. Köper du en blandras vet du inte vilka egenskaper som slår igenom, och dessutom är det knappast de bästa representanterna som går i blandrasavel utan snarare de som inte uppfyller kraven för renrasavel. Man vill ju inte köpa på sig onödiga problem. OM du ändå vill köpa en blandras, se till att det är raser som är inom samma rasgrupp som blandats för att minska risken för att hunden ska bli koko, att föräldradjuren är friska och kollade hos veterinär för de sjukdomar de raserna dras med och att valpen är registrerad, besiktigad etc vid leverans.

Tack för ett bra svar! :thumbup: Det där om att blandraser löper större risk att få eller orsaka problem hade jag ingen aning om. Bra att veta!