handdator

Visa fullständig version : Dubbelmoral - Kända byggares tempo


hellspawn1
2010-12-01, 22:25
Överallt blir man påmind om att "kontrollera vikten", hålla emot i den negativa fasen, och i allmänhet göra långsamma reps i seten (t.ex 2-0-4 sekunder). Detta för att bäst bygga muskler, till skillnad från snabba lyft med för höga vikter som okontrollerat får falla ner efter varje rep.

Varför i he* ser man då i stort sett ALDRIG några av dom stora kända byggarna köra på det här sättet? Inte i någon video där någon känd eller halvkänd byggare figurerar, har jag sett dom köra "strikt" - utan bara snabba ostrikta reps där vikten inte hålls emot ett skit på vägen ner. (Jay Cutler bara för att nämna en av många)

Nu är det ju ingen hemlighet att, exempelvis hela Mr. O-världen, regelbundet använder olagliga preparat, och att detta i kombination med mycket bra gener gör att de kanske kräver mindre noggrann stimulans än en genomsnittlig person, för att få musklerna att växa...

...Men - borde inte dom också vara intresserade av att få musklerna att växa så mycket som möjligt - och därmed köra med strikt teknik istället för att köra som dom gör i sina videos, dvs. slarvigt? Även om dom nu har "hjälp" av sina preparat och gener.

Jag känner till begreppen muskelkontakt, träningsvarition, volym kontra intensitet, Time under Tension, och att detta såklart inverkar. Men varför kör i stort sett ingen byggare (med undantag för den framlidne Mike Mentzer) i långsamt kontrollerat tempo, om detta nu är så bra för att skapa muskeltillväxt?

Eller vill kända bodybuilders helt enkelt bara skryta i sina videos med hur tunga vikter dom kör på, istället för att lära ut vettig teknik? (Där dom i smyg kör på mindre vikter)

MkII
2010-12-01, 22:31
Överallt blir man påmind om att "kontrollera vikten", hålla emot i den negativa fasen, och i allmänhet göra långsamma reps i seten (t.ex 2-0-4 sekunder). Detta för att bäst bygga muskler, till skillnad från snabba lyft med för höga vikter som okontrollerat får falla ner efter varje rep.

Varför i he* ser man då i stort sett ALDRIG några av dom stora kända byggarna köra på det här sättet? Inte i någon video där någon känd eller halvkänd byggare figurerar, har jag sett dom köra "strikt" - utan bara snabba ostrikta reps där vikten inte hålls emot ett skit på vägen ner. (Jay Cutler bara för att nämna en av många)

Nu är det ju ingen hemlighet att, exempelvis hela Mr. O-världen, regelbundet använder olagliga preparat, och att detta i kombination med mycket bra gener gör att de kanske kräver mindre noggrann stimulans än en genomsnittlig person, för att få musklerna att växa...

...Men - borde inte dom också vara intresserade av att få musklerna att växa så mycket som möjligt - och därmed köra med strikt teknik istället för att köra som dom gör i sina videos, dvs. slarvigt? Även om dom nu har "hjälp" av sina preparat och gener.

Jag känner till begreppen muskelkontakt, träningsvarition, volym kontra intensitet, Time under Tension, och att detta såklart inverkar. Men varför kör i stort sett ingen byggare (med undantag för den framlidne Mike Mentzer) i långsamt kontrollerat tempo, om detta nu är så bra för att skapa muskeltillväxt?

Eller vill kända bodybuilders helt enkelt bara skryta i sina videos med hur tunga vikter dom kör på, istället för att lära ut vettig teknik? (Där dom i smyg kör på mindre vikter)


:hbang:

don ramon
2010-12-01, 22:32
Kanske för att det är mest nybörjare som överhuvudtaget ber om hjälp angående utförande (speciellt på internet). Att då råda någon att slänga omkring med vikterna som BB-proffsen borde anses som särdeles oansvarigt.

Fettecke
2010-12-01, 22:59
sen vet jag inte hur det är med den negativa fasen på 4 sekunder, det är rätt lång tid på en "lätt" vikt!... vad jag vet om och har läst på några betrodda sidor så är det inte lika "bra" att köra så lång negativ fas på en vikt som du kan köra explosivare på, vet att Guddi c/o har skrivit lite om forskningsrapporter / teori om just det ämnet. (se länk nedan)

Dock finns det orsak att köra lång negativ fas på kanske 110% av 1rm ifall man vill få in viktvana och liknande, men behärskar man vikten ser jag ingen fördel att ta det "långsamt", huvudsalen att man behärskar vikten, och inte slänger i ofördelaktiga rörelser

Sen finns det ju 2 "skolor" om kontakt och "släng", min skola säger att om du siktar på kontakt så får du begränsa vikten rätt hårt, på så vis blir det inte lika stor överbelastning på kroppen som du hade fått om du använda "slängteknik", när jag säger slänger så menar jag ändå fullt kontrollerade rörelser som utförs korrekt med hjälp av andra muskler än den enbart "avsedda", kroppen växer av överbelastning helt enkelt.

länk till en av artiklarna:
http://traningslara.se/nautilusmetoden-hit-och-super-slow-fungerar-dem/

Just mina 5 cents =)

Dreas
2010-12-01, 23:05
Du ska nog se över vad du sitter och säger.

Bodybuilders kör ostrikt? Eeeee :D

Tror du ska skilja på ostrikt och träning med hög tut.

Rätt träning, AAS och gener, det är vad som krävs för att ens ha en chans att komma till Olympia.

Vart är detta överallt du pratar om? Sist jag läste om att kontrollera vikten så var det i någon gammal sketen B&K-tidning(idag Body?).

stevebc
2010-12-01, 23:07
Man kan nog anta att mycket av det som visas upp i träningsfilmerna är just uppvisningar. Jag tror inte Ronnie Coleman böjer med dräkt varje vecka och kör maxtvåor i marklyft särskilt ofta. Men, det blir mer vikt på stången som sedan finniga tonåringar kan sitta och bli upphetsade av, något jag själv blev när det begav sig.

Söder93
2010-12-01, 23:20
haha vet inte vad jag ska säga riktigt men är ju löjligt att du tycker att dom tränar fel !
klart dom kan lasta på lite extra när filmerna spelas in men kolla på seten innan det

Ean
2010-12-01, 23:23
Leta upp en film på Branch Warren (stavning?), han kör så sjukt ostrikt så det är inte sant. Men ÄVEN om man nu skulle ta AAS gäller väl samma princip? Reglerna vad som bygger mest ändras väl inte?

Crocker
2010-12-01, 23:24
tunga vikter=Muskler
Så enkelt är det. :)
Sedan vill nog inte random person på gymmet få maximal muskeluppbyggnad på samma vis, då man lätt drar på sig skador.

Deceiver85
2010-12-01, 23:32
Det handlar om freakighet. En DVD med Coleman körandes strikta högreppare i knäböj på 50% av hans 1RM säljer helt enkelt inte lika bra som en video med maxningar och YEAAAH BUUUUDDY LIGHT WEEIIIIIGHT BEEEEEP-BEEEEEP!

vicarious
2010-12-01, 23:34
Överallt blir man påmind om att "kontrollera vikten", hålla emot i den negativa fasen, och i allmänhet göra långsamma reps i seten (t.ex 2-0-4 sekunder). Detta för att bäst bygga muskler, till skillnad från snabba lyft med för höga vikter som okontrollerat får falla ner efter varje rep.

Var hör du allt det här? Kan inte minnas senast jag hörde det. Vet att det diskuterats här på forumet tidigare men det var ett tag sen.


...Men - borde inte dom också vara intresserade av att få musklerna att växa så mycket som möjligt - och därmed köra med strikt teknik istället för att köra som dom gör i sina videos, dvs. slarvigt? Även om dom nu har "hjälp" av sina preparat och gener.

Sättet dom kör på är antagligen sättet som bygger bäst. Som en föregående talare sa, ett utförande som en av världens främsta i sporten använder sig av är nog inte så vettigt att lära ut till nybörjare/mindre erfarna.

För folk som är mer erfarna tror jag absolut deras metoder med viss modifiering kan appliceras på sin egen träning med bra resultat om målet är att bli så stor som möjligt. Lite av det här ämnet diskuterades för inte så länge sen i en tråd om benträning och det blev en livlig diskussion.

Jag tror att när man kommit till en viss nivå så kan begränsad ROM och ett visst mått av cheat (köra slarvigt som du uttrycker det) vara det som krävs för att ta sig vidare i sin träning och växa.


Jag känner till begreppen muskelkontakt, träningsvarition, volym kontra intensitet, Time under Tension, och att detta såklart inverkar. Men varför kör i stort sett ingen byggare (med undantag för den framlidne Mike Mentzer) i långsamt kontrollerat tempo, om detta nu är så bra för att skapa muskeltillväxt?

Återigen vet jag inte vart du har hört allt det här. Vem hävdar det? Snabba kontraktioner bygger troligtvis bäst.


Eller vill kända bodybuilders helt enkelt bara skryta i sina videos med hur tunga vikter dom kör på, istället för att lära ut vettig teknik? (Där dom i smyg kör på mindre vikter)

Givetvis är det en viss show-off när dom spelar in träningsvideor, men jag tror ändå inte sättet de tränar på i videorna skiljer så jättemycket från hur de tränar när kamerorna inte är med. Som steve sa, knappast maxningar med böjdräkt varje vecka osv. men annars tror jag inte det skiljer mycket.

stevebc
2010-12-01, 23:47
Men är det så mycket dubbelmoral i det här avseendet då? Det finns ju egentligen inte någon konsensus eller "talesman" för bodybuilding som säger hur det går till.

Jag har nog aldrig hört Ronnie Coleman snacka om strikta rörelser med låg vikt, utan han verkar snarare tala gott om övningar och utföranden som han också visar upp. Arnold talar ju om den beryktade pumpen, något han också visar upp i Pumping Iron. Vad som gäller andra kroppsbyggare vet jag inte.

HulkH
2010-12-02, 00:02
Ostirkt för en nyböjare och ostrikt för en BB kanske olika saker. Att träna ostrikt på en nybörjare kanske inte tar något allt, eftersom allt bli helt fel.
På en BB kanske de tar bra men det är fortfarande lite sving. bara en gissning.

Ean
2010-12-02, 00:08
Men ostrikt är inte samma som ostrikt. Discoswing 2000 med bicepscurl på gymmet ser man många nybörjade som gör, däremot när jag ser någon "pro" BB på film med swing så håller de nog muskeln anspänd under hela rörelsen, både positiv och negativ fas, även om de svingar en hel del. Kort sagt, ögat kan bedra.

kalaskonrad
2010-12-02, 07:33
Tänk såhär: Träning är deras jobb, deras liv, de har gjort dessa övningar miljontals gånger. De vet hur de ska kunna "fuska" upp vikten för att kunna få maximal stimulans ändå. Vad som ser ut för fusk för oss är egentligen otroligt strikt och i flesta fall konstant TuT där de tar i som mest där det är störst stimulans och jobbigast att lyfta vikten och tar emot där det behövs. De skulle kunna lyfta de här vikterna i drömmen/med ögonbindel (insert random phrase) Det är precis lika som att en duktig plåtslagare/snickare precis vet hur och vart det går att fuskas men fortfarande håller, säkerhetsåtgärder som egentligen inte behövs men bara finns där för de mindre rutinerade.

T.ex. Coleman har skrivit en hel del om detta på någon hemsida, om det var hans egen eller om det var någon artikel om honom minns jag inte :D

Mvh

kalaskonrad
2010-12-02, 07:35
Men är det så mycket dubbelmoral i det här avseendet då? Det finns ju egentligen inte någon konsensus eller "talesman" för bodybuilding som säger hur det går till.

Jag har nog aldrig hört Ronnie Coleman snacka om strikta rörelser med låg vikt, utan han verkar snarare tala gott om övningar och utföranden som han också visar upp. Arnold talar ju om den beryktade pumpen, något han också visar upp i Pumping Iron. Vad som gäller andra kroppsbyggare vet jag inte.

Han skriker "LIGHT WEIGHT BABABYYYYYY!!!" och "NUTTIN' BUT A PEANUT!!!" i princip alla hans filmer iofs ;)

cero
2010-12-02, 07:45
Är väl ganska vanligt att personer som har kommit en bit in i utvecklingen inte kör super-strikt längre.

Morrris
2010-12-02, 07:49
Som kalaskonrad skrev: Det är inte ostrikt, även om dry kan tyckas så för ett otränat öga.

För övrigt vet 95% av de som förespråkar 4-0-1 tempo inte hur mycket 4 sekunder är.

mikaelj
2010-12-02, 08:00
För övrigt vet 95% av de som förespråkar 4-0-1 tempo inte hur mycket 4 sekunder är.

Det är så lång tid ett maxtungt marklyft tar!

Eddie Vedder
2010-12-02, 08:04
Angående det här med att titta på/läsa om bodybuilders på elinivå och ta efter allt de gör och tro på allt de säger skrev jag såhär:

http://traningslara.se/gor-som-elitbyggarna-sa-blir-du-elitbyggare/

Min åsikt är att framgångsrika idrottares egna empiri aldrig får underskattas och att den som nått långt såklart har en del att komma med ofta. Men att "störst biceps vet mest om bicepsträning" är en annan femma.

Jag tar på mig den ytterst pretentiösa uppgiften att skapa en bro mellan "bro science" och vetenskap.:D

ARMSTARK
2010-12-02, 09:05
Proffsen brukar ofta träna på vikter som är absolut det tyngsta de kan hantera, skulle de bromsa ner vikten i 4 sekunder skulle de inte få upp vikten mer en 1-2 ggr.

Som det redan har sagts här; det kanske ser för djävligt ut men de har garanterat 100% kontakt när de tränar.

Morrris
2010-12-02, 09:16
http://traningslara.se/gor-som-elitbyggarna-sa-blir-du-elitbyggare/

Kan vara den bästa träningsrelaterade text jag någonsin läst.

Mass-Tech
2010-12-02, 09:21
Det finns gott om proffs som tränar strikt Kai Greene, Phil Heat, Tony Freeman, Evan Centopani m.m

Om man tittar på Branch Warren och jämför hans bröst träning med hur han tränar sin rygg så är det ganska så stor skillnad. Och nu har han en av de bästa ryggarna. Så det är lite "If it ain't brooken don't fix it, but if it's brooken fixit".

Oby
2010-12-02, 12:23
Dem utför väl fortfarande den negativa fasen långsammare kanske hälften av hastigheten. Dem gör säkert också övningar där dom tränar negativt men det har egentligen inget med strikt att göra, så länge som dom utför den negativa fasen strikt så spelar det ingen roll hur lång tid den tar.

Det är en progressiv utveckling till att göra rörelsen snabbare och snabbare vilket jag tror innebär mer och mer strikt utförande. Möjligtvis handlar det också om att för att negativ träning verkligen ska få effekt för dem så behöver dom nog högre vikter i den negativa fasen.

Det är självklart ingen teknik för nybörjare men jag själv tycker att vid högreps träning så kan de ge resultat både för pump och förståelse för tekniken att träna explosivt. Träna någonting som Ronnie Coleman är känd för många reps snabbt som attan, det finns ju ingen poäng för honom att hålla emot mer än nödvändigt på en vikt han klarar 20-30 rep med.

snatch914
2010-12-02, 15:30
y86TYYpaMoA

controlled negative, powerful positive

Det säger Dorian Yates 2:53 in i videon.

vicarious
2010-12-02, 16:09
y86TYYpaMoA



Det säger Dorian Yates 2:53 in i videon.

Yes, säger killen som tycker 10min cardio-uppvärmning behövs när man ska träna bröst & biceps :thumbup:

Dessutom är det där en instruktionsvideo, tror du inte den är tänkt för mer eller mindre nybörjare? D vs, precis som vi pratade om tidigare i tråden - bara för att bodybuilders tränar på ett visst sätt själva betyder inte att dom lär ut det sättet till andra.

Eddie Vedder
2010-12-02, 16:50
Kan vara den bästa träningsrelaterade text jag någonsin läst.

:em:

hejhopp79
2010-12-02, 19:02
Jag tror det handlar om att de flesta vill dra starka vikter hellre än räkna sekunder på någon mellan-vikt. Faktiskt.