handdator

Visa fullständig version : Funkar dessa kosttillskotten tillsammans?


robbanträning
2010-12-01, 21:17
Hej!

Det är så att jag beställde lite produkter ifrån ************* härom dagen.
Det jag beställe va : Vanlig Whey-80, Only one regular, Anabolic ZMA samt NO-Explode.

Nu till frågan, jag trodde först att jag beställde Only one advanced och därför läste jag inte vad det innehöll då en kompis använder det.

Men Anabolic ZMA och Only one adv är ju av nästan samma innehåll?

Magnesium zink och B12, blir det dåligt om jag då tar båda eller funkar det?

Kan ju nämna att jag tränar väldigt hårt och är 17 år och stor som en björn :cool:

davvvan
2010-12-01, 23:42
Läs på vad de olika tillskotten innehåller och vad effekten är av dem. Man behöver inte alltid köpa alla tillskott, eller något alls för den delen.

Mr.Sarkastisk
2010-12-01, 23:51
Onödigt att ta många olika tillskott, speciellt om det har samma innehåll då det ibland kan vara farligt. Så läs innehållsförteckning och tänk dig noga för.

hejhopp79
2010-12-02, 14:13
Magnesium, b6 och b12 är synergister och påverkar den mentala hälsan gynnsamt genom att magnesium och b6 fungerar som katalysatorer mellan tryptofan > 5-HTP > serotonin. Låga nivåer av magnesium i kroppen hänger samman med oro och stress.

En del läkare i USA som sysslar med mega-doser av vitaminer behandlar depressioner med stora doser B6, med anekdotalt sett bra framgång. något i stil med 100 mg x 3 per dag. Väldigt höga nivåer som sagt, men sällan toxiskt ändå på den nivån.

Kombinationen av ovan nämnda vitaminer och mineral sänker också utsöndring av stresshormon i kroppen, magnesium har en lugnande effekt på muskler och mentalt. b12 är ofta indikerat vid depressioner och många upplever att de blir rejält piggare och lugnare av särskilt dessa tre ämnen i högre doser. Niacin(amid), vitamin b3 är en annan vattenlöslig vitamin som har många positiva effekter på kropp och hjärna och har använts vid ångestbehandling (500-1000 mg x3 per dag) och när människor ska sluta med sina beroenden av benzodiazepiner.

Sedan kan man tycka vad man vill om saken eller debattera hur mycket man ska få i sig av dessa ämnen. Men det finns belägg för att de är ett "naturligt" sätt att påverka kroppen och hjärnan gynnsamt. Mega-doser är fortfarande jäkligt omtvistat. Misstänker att en stor del av diskussionen bottnar i läkares inmutning av medicin som det enda som hjälper människor med sina krämpor och läkemedelsföretagens ovilja mot substanser som inte går att ta patent på, ie vitaminer/mineraler.