handdator

Visa fullständig version : Problem med vänster vad/underben efter löpträning


Everest
2010-12-01, 20:26
Smärtbeskrivning:

Var gör det ont?
Vänster vad/underben

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Både och. När jag inte belastad benet på länge känns smärtan mer djup och efter jag testat att ta några korta löprundor har det kännts mer ytligt

Gör det ont någonstans då du trycker?
Inte speciellt, känns däremot lite hårdare än den andra vaden som jag inte har några som helst problem med.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Relativt plötsligt, låg på 7-10 löpmil/vecka där jag kände mig lite trött i benen men aldrig mer än träningsvärk några dagar. Sedan fick jag små känningar i vänstervaden men trodde inte att de var allvarligt så jag fortsatte springa vilket ledde till att problemet förvärrades.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Svårt att beskriva. Skulle inte säga att det är en punktsmärta, utan snarare en del av muskeln.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning?
Endast ont vid eller efter löpning. Inga som helst problem när jag cyklar/simmar/åker längd. Känns mest i vaden och underbenet när jag landar på foten och när jag skjuter ifrån i steget. Springer jag fortare har smärtan minskat. Oftast har det gjort ondast i början av passet och smärtan har sedan minskat något när kroppen blivit varm. Morgonen efter löpningen har varit värst då jag haft svårt att gå normalt utan att halta.

Hur länge har du haft ont?
haft problem i ungefär 6 veckor nu!

Smärtvariation över dygnet?
Värst på morgonen om jag löpt dagen innan

Vad och hur mycket tränar du?
5-6 löppass/vecka innan skadan

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Har testat att springa någon gång i veckan men det har gjort ont varje gång vilket gjort att jag kört annan träning.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Zon-salva, visst kändes de temporärt lite bättre men sen när jag provade att löpa igen kom smärtorna tillbaka

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej, har varit väldigt svårt att få tid hos han jag vill gå till, en ortoped som kan mycket om idrottsskador. Har stretchat en hel del men likadant där. Det känns bättre för tillfället men sen när jag provar att löpa igen återkommer samma smärta.


Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Aldrig haft något liknande