handdator

Visa fullständig version : hur många set?


jibbstyla
2010-12-01, 18:30
Tjena! fick för några månader ett schema av en ganska stor kille. där jag ska köra runt 10, alltså inte tungt. han sa 4 set och att det tar bra. men andra man frågar säger 3. jag har kört tungt en period nu, då kör jag oftast 3 set.. ibland pumpar vi på nån av övningarna på tex bicep, kör dropset efter 2 vanliga osv. får alltid olika svar, så vad är bäst för vad och hur tungt egentligen? och nån gång har vi kört 5-6 set bara för att ta ut muskeln heelt, men är det verkligen bättre? är det bra att lägga in dropset nån gång varannan vecka lr kanske varje?`
hoppas nån orkar ge ett BRA svar!
// :)

Flonkz
2010-12-01, 18:35
Det finns inga magiska siffror inom träningen som kommer ge dig snabbare/bättre resultat.

Många brukar gå efter:
Basövningar 5 set

Isolationsövningar 3 set

ddewe
2010-12-01, 18:50
Hörde av nån ryss på ett källargym att hela grejen med set bara är skitsnack och att man ska köra åttor tills det helt enkelt inte går att göra en enda rep. Men det är hans ord och inte mina, så skäll inte ut mig nu!

jibbstyla
2010-12-01, 18:52
kör på 4 då. :D 5 set varannan vecka. när jag kör tungt kör jag 3. spelar inte nån jättestor roll kanske.. :)

bearwolf
2010-12-01, 19:32
jag är absolut ingen auktoritet när det gäller sådan här kunskap, men om jag verkligen har massa kräm kvar att ge när mina set är klara så skäms jag inte för att köra ett till :)
sen har jag ingen aning om det blir 'opti' eller inte.

Pjotor
2010-12-01, 20:12
Jag skulle nog säga minst 3 set på basövningarna, om det sedan är 3, 4 eller 5 beror mycket på intensitet, setvila, träningsfrekvens och träningsnivå.