handdator

Visa fullständig version : Kondition i styrka?


alex111
2010-12-01, 17:54
Tjabba, ett ganska jobbigt problem jag har när jag kör bänkpress är att jag tex värmer upp med stången... sedan kör jag 50 kg som jag orkar köra 8-9 reps med. Sedan vilar jag cirka 2 min och när jag ska köra igen orkar jag bara 4 st ungefär... och efter nästa vila kanske 3 st...

det jag menar är, är det konditionen som spelar roll här? har inte problem med detta i andra övningar

HulkH
2010-12-01, 18:08
Tjabba, ett ganska jobbigt problem jag har när jag kör bänkpress är att jag tex värmer upp med stången... sedan kör jag 50 kg som jag orkar köra 8-9 reps med. Sedan vilar jag cirka 2 min och när jag ska köra igen orkar jag bara 4 st ungefär... och efter nästa vila kanske 3 st...

det jag menar är, är det konditionen som spelar roll här? har inte problem med detta i andra övningar

Nej de tror jag inte. Vila länge mellan seten.

1911
2010-12-01, 18:10
Det är inte konditionen, det har med din styrka (eller brist på sådan) att göra! Det lär lösa sig om ett tag.

:)

alex111
2010-12-01, 21:33
Det är inte konditionen, det har med din styrka (eller brist på sådan) att göra! Det lär lösa sig om ett tag.

:)

okej men tycker ni att jag ska fortsätta köra med 50 kg sådär eller ska jag köra med 40-45 kg där jag lätt pallar 10 reps som jag kör i alla andra övningar?

1911
2010-12-02, 03:22
Kör på 50 vad fan!

9109
2010-12-02, 04:01
Kör på 50 vad fan!

+1 haha :whipped:

Zaqwer
2010-12-02, 07:25
Jag vilar 3-4 minuter mellan setten vid bänkpress, ibland mer. Annars är det klart jag inte orkar lika mycket i varje. Aldrig sett det som något problem.

Pjotor
2010-12-02, 09:25
Om man i huvudsak vill bygga muskler så ska setvilan vara kort, kanske bara någon minut. Vill man däremot bli starkare så ska man vila lite längre, upp till 4-5 minuter eller ännu mer för avancerade utövare.

Vikten ska förstås anpassas därefter.

vicarious
2010-12-02, 11:04
Om man i huvudsak vill bygga muskler så ska setvilan vara kort, kanske bara någon minut. Vill man däremot bli starkare så ska man vila lite längre, upp till 4-5 minuter eller ännu mer för avancerade utövare.

Vikten ska förstås anpassas därefter.

This.

alex111
2010-12-02, 21:53
This.

Mitt mål är främst att bygga muskler självklart men vill också vara stark i bänken. Skulle det funka att göra ett undantag och köra lång setvila på endast bänk? Har också stora bröstmuskler(i proportion till min kropp) så vill också visa att de finns styrka i dom liksom... skulle det funka?

alex111
2010-12-03, 16:48
någon...?

delta_mats
2010-12-03, 17:13
Vilar du längre mellan seten kan du ju ladda på hårdare också. Styrkelyftare har ju i regel ganska lång setvila och kör många set dessutom. Att kunna köra flera reps på så tung vikt som möjligt bör ju främja styrkan. Så vila längre mellan seten när du kör "tungt". Man kan ju självklart variera sig med kortare vila ibland. Ingenting bör skrivas i sten så att säga.

Johan_P
2010-12-03, 17:43
Mitt mål är främst att bygga muskler självklart men vill också vara stark i bänken. Skulle det funka att göra ett undantag och köra lång setvila på endast bänk? Har också stora bröstmuskler(i proportion till min kropp) så vill också visa att de finns styrka i dom liksom... skulle det funka?

Ett tips är att man varierar det som skrevs innan under perioder på säg par månader, eller så. Eller kortare perioder om man nu vill det. Under den perioden har du samma upplägg på alla passen (x reps, x min vila, osv). Variationen tror jag är bra för muskelvolymen i slutändan.