handdator

Visa fullständig version : Gym kan få laglig rätt att dopingtesta medlemmar...


Sidor : [1] 2

O.W.
2010-12-01, 17:18
http://www.rod.se/politikomraden/kultur_och_idrott/Troligt-med-lagforslag-om-dopingtest-pa-gym/

"Gym kan få lag mot dopning
idrott | 29 oktober 2010 Regeringens utredare lutar starkt åt att lägga ett lagförslag som ger gymmen möjlighet att dopningstesta sina medlemmar. Men juridiska bryderier fördröjer hela utredningen.

Gymbranschen, idrottsrörelsen och delar av regeringen – från alla håll finns det önskemål om att skapa ett lagligt stöd för gymbranschen att även utan polishjälp kunna dopningstesta sina medlemmar, enligt Tomas Johansson, huvudsekreterare i den pågående dopningsutredningen.

Därför är det högst sannolikt att utredningen kommer att välja att presentera ett sådant lagförslag.

- Vi har kommit långt i funderingarna, även om vi inte har landat ännu. Man kan tolka direktiven som att regeringen tycker det är viktigt att skapa den här möjligheten, säger Tomas Johansson.

Rent idrottspolitiskt finns det starka motiv att gymmen är rena från dopningspreparat, enligt Tomas Johansson

Men förslaget dröjer. Regeringen beslutade i torsdags att ge utredningen ytterligare två månaders tid till den 30 december. Anledningen är att övriga delar i uppdraget skapar större bryderier än man anade från början.

Utredningen ska presentera ett förslag till en nationell antidopningsorganisation. I det arbetet finns flera integritetsfrågor som är komplicerade. Exempelvis måste aktiva elitidrottare ställa upp på en rad villkor, exempelvis att redovisa var de befinner sig varje dag. Frågan är om och hur detta ska regleras i lagtext.

Vad gäller gymmen så är den lagtekniska knäckfrågan vem som skulle få rätt att ta själva provet. Det vill säga att det precis som för tävlingsidrotten inte görs av polisen. Dessutom finns andra frågor, exempelvis om det ska vara möjligt för gymmen att gå samman om en central förteckning där dopade registreras.

Johanna Alskog"

Rikard Jansson
2010-12-01, 17:20
Kommer nog inte hända så mycket i praktiken. Tester är ju skitdyra?

ceejay
2010-12-01, 17:20
Låter onödigt.

hultman
2010-12-01, 17:24
Skulle mitt gym börja testa medlemmar så byter jag direkt. Man vill väl få inspiration av folk som faktiskt har muskler?

supercharge
2010-12-01, 17:24
Kim Jong Il glädjs av nyheten att Sverige tillslut anammat några av de regler och kontrollfunktioner som redan visat sig framgångsrika i Nordkorea.

feyin
2010-12-01, 17:34
Dom som satsar på att bli något inom byggarvärlden får väl börja träna hemma i källaren då.

MAXX
2010-12-01, 17:38
Kommer nog inte hända så mycket i praktiken. Tester är ju skitdyra?

Det.

Tror nog skattepengar är mer behövligt på annat håll just nu.

Hade själv inte haft något emot det dock.

saab900
2010-12-01, 17:42
Så illa är det väl ändå inte? Bara för att gymmen får möjlighet att kräva att medlemmar går med på dopingtest för att träna vidare så betyder ju inte det att gymmen kommer att anamma detta. Jag kan tänka mig att kommunalt ägda gym och F&S kanske tar tillvara på möjligheten, men de flesta gym lär väl köra på som vanligt.

Frågan är väl som sagt hur de tänker finansiera ett test som kostar om tio månadsavgifter? Kräva den testade på pengar?

Ska väl tillägga att jag varken är positiv eller negativ till personer som tar risken att dopa sig, deras kropp, deras val. Det är nyttigare än rökning och alkohol och de sköter sin kropp klasser bättre än medelsvensson i alla fall.

eternallord
2010-12-01, 17:45
Detta är bland det mest puckade jag läst. Varför i hela fan skulle man vilja att gymmen ska ha rätt att kränka människor såhär? Överförmyndarfasoner som kostar dyrt och saknar poäng. Sorgligt att det ens diskuteras.

pbiddy
2010-12-01, 17:50
Det gymmet där jag sitter i styrelsen, Sommarhemmets Kraftsport, gör egna dopingtester och det funkar bra. Eller ja, vi betalar Riksidrottsförbundet (tror jag det är) som gör det. Hade vi kunnat skippa mellanhanden hade antingen fler test kunna göras eller spridningen på dom bestämmas själva.
Medlemsavgiften ligger på 1250 kr om året och 250 av dom är öronmärkta för dopingtester. Ett test kostar runt 3000 kr så vi har råd med 10-12 stycken om året vilka oftast görs tre och tre utspridda med några månaders mellanrum.

rooz
2010-12-01, 17:51
Som redan sagts, för dyrt att testa. Och tror inte lagen hjälper någon. För F&S har kontrakt påskriva av alla som tränar att de går med på att testas.

Madame
2010-12-01, 17:52
Detta är bland det mest puckade jag läst. Varför i hela fan skulle man vilja att gymmen ska ha rätt att kränka människor såhär? Överförmyndarfasoner som kostar dyrt och saknar poäng. Sorgligt att det ens diskuteras.
Åh nej, KrenGkningscHocK!!!1 Varför är det krengkande tycker du?

mini
2010-12-01, 17:56
Det känns som en utökning av de rättigheter RF-anslutna gym redan har. Det kommer alltid finnas gym som inte testar. Då kan man ju välja ett sådant gym om man inte vill riskera att bli testad eller har andra orsaker att inte vilja träna på ett gym med odopade medlemmar.

saab900
2010-12-01, 18:07
Det känns som en utökning av de rättigheter RF-anslutna gym redan har. Det kommer alltid finnas gym som inte testar. Då kan man ju välja ett sådant gym om man inte vill riskera att bli testad eller har andra orsaker att inte vilja träna på ett gym med odopade medlemmar.

Jag kan tänka mig att det till och med kan vara ett inofficiellt reklamargument för en del gym. Jag vet att det finns folk som preppar på mitt gym, men det gör mig inget. De är trevliga, plockar undan efter sig och sköter oftast sitt men kommer med nyttiga träningstips ibland. De jobbiga på gymmet är tonåringar som kastar vikter, spelar fotboll med pilatesbollarna, skriker och stojar.

mik
2010-12-01, 18:11
De flesta gym har väl redan en sådan policy, dvs man får skriva på ett kontrakt där man förpliktar sig att inte använda olagliga substanser och godkänner att bli testad för doping. Visar det sig att man använder olagliga substanser så är man skyldig att betala ett par tusen för kostnaden för testet samt skadan som gymmet tillfogas, vilket är helt ok, följ ägarens regler eller stick till ett gym som inte testar medlemmarna.

wessmen
2010-12-01, 18:18
Förstår inte riktigt varför man ska anamma detta. Vad är fördelarna, på riktigt?

hultman
2010-12-01, 18:19
De flesta gym har väl redan en sådan policy, dvs man får skriva på ett kontrakt där man förpliktar sig att inte använda olagliga substanser och godkänner att bli testad för doping. Visar det sig att man använder olagliga substanser så är man skyldig att betala ett par tusen för kostnaden för testet samt skadan som gymmet tillfogas, vilket är helt ok, följ ägarens regler eller stick till ett gym som inte testar medlemmarna.

Om man springer därifrån blir det svårt att åberopa någon sådan överenskommelse.

eternallord
2010-12-01, 18:20
Åh nej, KrenGkningscHocK!!!1 Varför är det krengkande tycker du?

Om du inte ser det kränkande i att vi lever i en stat där man kan komma att tvingas urinera inför en fritt främmande människa för att få motionera på gym så vet jag inte hur jag ska förklara det. Jag personligen skiter väl i om någon vill ha lite av mitt piss, det är principen som är relevant här. Att staten anser sig vara en institution som har rätt att ställa sig över grundläggande avtalsprinciper och diktera något perverst som att vanligt folk ska tvingas pissa inför någon annan för att få kunna motionsträna, det är stört.

Sen om vi pratar rent marknadsmässiga faktorer så är det bortom mitt förstånd hur ett gym som pbiddys kan få för sig att höja årsavgiften med 25% för att ha råd att testa medlemmar... ja herregud *screwy*

De flesta gym har väl redan en sådan policy, dvs man får skriva på ett kontrakt där man förpliktar sig att inte använda olagliga substanser och godkänner att bli testad för doping. Visar det sig att man använder olagliga substanser så är man skyldig att betala ett par tusen för kostnaden för testet samt skadan som gymmet tillfogas, vilket är helt ok, följ ägarens regler eller stick till ett gym som inte testar medlemmarna.
Men detta är en helt annan sak, detta är ett avtal mellan träningsanstalten och den tränande, helt i sin ordning som du säer. Men om jag förstår saken rätt kommer detta beslut isåfall överskugga detta och ge gymägaren rätt att utfärda test oavsett hur kontraktet är utformat, vilket inte är okej.

Herr Oberst
2010-12-01, 18:20
Åh nej, KrenGkningscHocK!!!1 Varför är det krengkande tycker du?

Kränkning hit å kränkning dit. Skitsamma anser jag. Men man ska å andra sidan inte göra skillnad på äpplen och äpplen. Bodström nekade sitt drogtest. Att testa skolelever är kränkande så in i helvete osv.
Någon måste väl stå upp för dom dumma IQ-befriade muskelidiotjävlarna som nästan ingen i detta samhälle bryr sig ett skvatt om.

Heroinister, våltäktsmän och mördare ska vi dalta med. Gymbögar som enbart riskerar sin egen hälsa däremot åker fett ner i soptunnan

tomas86
2010-12-01, 18:24
Om du inte ser det kränkande i att vi lever i en stat där man kan komma att tvingas urinera inför en fritt främmande människa för att få motionera på gym så vet jag inte hur jag ska förklara det. Jag personligen skiter väl i om någon vill ha lite av mitt piss, det är principen som är relevant här. Att staten anser sig vara en institution som har rätt att ställa sig över grundläggande avtalsprinciper och diktera något perverst som att vanligt folk ska tvingas pissa inför någon annan för att få kunna motionsträna, det är stört.

Sen om vi pratar rent marknadsmässiga faktorer så är det bortom mitt förstånd hur ett gym som pbiddys kan få för sig att höja årsavgiften med 25% för att ha råd att testa medlemmar... ja herregud *screwy*


Men detta är en helt annan sak, detta är ett avtal mellan träningsanstalten och den tränande, helt i sin ordning som du säer. Men om jag förstår saken rätt kommer detta beslut isåfall överskugga detta och ge gymägaren rätt att utfärda test oavsett hur kontraktet är utformat, vilket inte är okej.

+1 pa allt

saab900
2010-12-01, 18:27
Om du inte ser det kränkande i att vi lever i en stat där man kan komma att tvingas urinera inför en fritt främmande människa för att få motionera på gym så vet jag inte hur jag ska förklara det. Jag personligen skiter väl i om någon vill ha lite av mitt piss, det är principen som är relevant här. Att staten anser sig vara en institution som har rätt att ställa sig över grundläggande avtalsprinciper och diktera något perverst som att vanligt folk ska tvingas pissa inför någon annan för att få kunna motionsträna, det är stört.

Sen om vi pratar rent marknadsmässiga faktorer så är det bortom mitt förstånd hur ett gym som pbiddys kan få för sig att höja årsavgiften med 25% för att ha råd att testa medlemmar... ja herregud *screwy*


Men detta är en helt annan sak, detta är ett avtal mellan träningsanstalten och den tränande, helt i sin ordning som du säer. Men om jag förstår saken rätt kommer detta beslut isåfall överskugga detta och ge gymägaren rätt att utfärda test oavsett hur kontraktet är utformat, vilket inte är okej.

Oavsett var du tränar idag kan polisen knacka på dörren och begära att du lämnar ett dopingtest. Det spelar ingen roll om du tränar på F&S eller Nisse i böjens ladugård. De kan plocka dig på gatan om de vill.

Vill man inte stödja detta kan man ju träna på ett gym som skiter i vad dess medlemmar trycker i sig. Det kommer nog att vara den vanligaste typen av gym framöver också.

Pzorz
2010-12-01, 18:35
Det enda som talar mot detta är just det att det är dyrt. Att det skulle vara kränkande är ju fjantigt - Ni känner er stötta. Ni kommer att få men för livet. Ni Kommer att drömma mardrömmar. Detta för att någon såg er kissa? Skitsnack.

Det händer, det är över och det glöms bort. Om man skulle sitta och älta en sådan sak så har man för mycket tid på händerna.

Att känna sig kränkt för minsta lilla är idiotiskt nog på modet. Jag hoppas det försvinner snart.

eternallord
2010-12-01, 18:35
Oavsett var du tränar idag kan polisen knacka på dörren och begära att du lämnar ett dopingtest. Det spelar ingen roll om du tränar på F&S eller Nisse i böjens ladugård. De kan plocka dig på gatan om de vill. Ja? Detta är ju inte heller okej, vad är din poäng?
Vi vill knappast utöka övermyndarfasoner av den här typen, det är just det jag försöker säga.

Det ska dock poängteras att de inte kan plocka en på gatan hur som helst, skälig misstanke ska ligga bakom. Polisen var ju i blåsväder för något år sedan för just en sån här sak, där en kille tvingades bli testad för att polisen ansåg att han var "stor", minns inte detaljerna men jag gissar att flera känner till artikeln.

Det enda som talar mot detta är just det att det är dyrt. Att det skulle vara kränkande är ju fjantigt - Ni känner er stötta. Ni kommer att få men för livet. Ni Kommer att drömma mardrömmar. Detta för att någon såg er kissa? Skitsnack.

Det händer, det är över och det glöms bort. Om man skulle sitta och älta en sådan sak så har man för mycket tid på händerna.

Att känna sig kränkt för minsta lilla är idiotiskt nog på modet. Jag hoppas det försvinner snart.
Om du bland annat syftar till mig får du gärna läsa mitt förra inlägg där jag förtydligar vad jag menar med kränkningen. Det handlar alltså inte om huruvida någon tittar på när jag kissar, jag personligen kunde inte bry mig mindre. Det handlar om att statens perversa roll i samhället som överförmyndare.

Southwind
2010-12-01, 18:38
Jisses, hur ska kontrollanterna få gymråttorna att faktiskt pissa i en burk?

Kommer onekligen bli en rolig syn när dem kastar sig efter alla som tittar lite väl upphetsat på 30 kilos hantlarna.

Får mig att tänka på den insmorda döva killen i Family guy.

DaGPJ67jA6A

Pudzianovski
2010-12-01, 18:40
LOL! De liberala medlemmarna rasar!!

Flytta till ert fredoom country aka escape from NY så kan vi reaktionära bor kvar här. Vi är ändå i majoritet enligt synovate :thumbup: :Virro

Zhang
2010-12-01, 18:44
Sitter och småskrattar lite för mig själv över hur en del reagerar över detta. De flesta gym nuförtiden är väl redan anslutna till någon form av anti-doping policy?

På mitt gym utförs det 10-12 testar om året och de som testas positivt får en känga där bak utan några avgifter återbetalade och en bannlysning på 3 år. Vägrar man att delta i testet så gäller samma regler där fast med en bannlysning på 2 år.

Och ni som sitter och lipar över kränkande av rättigheter.. vad för kränkande? Är det så " kränkande " att gå på toaletten som ni redan gör 4 ggr om dagen och utföra ett behov ni annars måste göra fast i en mugg istället? Ni får det att låta som att de kommer komma in med en insatsstyrka och kräva att ni häver fram dasen eller sätter er på huk och pissar mitt i gymmet bland folk med en pistol mot huvudet.

Och ifall ni verkligen sitter och lipar för att det kommer bli svårare för er som verkligen trycker ASS att fortsätta, get over it och gå till ett gym som inte testar sina medlemmar då som redan nämnt

Pzorz
2010-12-01, 18:45
Om du bland annat syftar till mig får du gärna läsa mitt förra inlägg där jag förtydligar vad jag menar med kränkningen. Det handlar alltså inte om huruvida någon tittar på när jag kissar, jag personligen kunde inte bry mig mindre. Det handlar om att statens perversa roll i samhället som överförmyndare.

Du stör dig på onda staten som trycker ner medborgaren..? Jag skiter fullständigt i vilka som har koll på vad köper, använder mm.. Jag mår inte dåligt av det och jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna göra det.

Du är fri att bete dig precis som du vill så länge som du inte bryter lagarna. Hade det varit så att du inte fick ha egna åsikter kan vi kanske börja prata om att känna sig kränkt. Nu handlar det som sagt om att kontrollera så att folk inte nyttjar olagliga preparat.

lanzal
2010-12-01, 18:47
Låter väl bra, då kanske jag slipper se så jävla liten ut hela tiden.

eternallord
2010-12-01, 18:48
Du stör dig på onda staten som trycker ner medborgaren..? Jag skiter fullständigt i vilka som har koll på vad köper, använder mm.. Jag mår inte dåligt av det och jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna göra det.

Du är fri att bete dig precis som du vill så länge som du inte bryter lagarna. Hade det varit så att du inte fick ha egna åsikter kan vi kanske börja prata om att känna sig kränkt. Nu handlar det som sagt om att kontrollera så att folk inte nyttjar olagliga preparat.Okej, men då gör vi såhär för att förenkla saker ytterliggare för lagens långa arm. Ett par gånger per år kommer staten hem till ditt hus oannonserat och (om så behövs), tvingar sig in i ditt hem. Väl inne kommer du tvingas testas för samtliga olagliga preparat, ditt hem kommer genomsökas efter droger, vapen, stöldgods och dylikt. Din hårddisk kommer genomsökas efter piratkopior. Så har vi kontrollerat så att folk inte har olagliga saker för sig, OK?

Att folk tar så lättvindigt på sina fri- och rättigheter är tamejfan bortom all sans. Ni förtjänar inte bättre.

Pzorz
2010-12-01, 18:54
Okej, men då gör vi såhär för att förenkla saker ytterliggare för lagens långa arm. Ett par gånger per år kommer staten hem till ditt hus oannonserat och (om så behövs), tvingar sig in i ditt hem. Väl inne kommer du tvingas testas för samtliga olagliga preparat, ditt hem kommer genomsökas efter droger, vapen, stöldgods och dylikt. Din hårddisk kommer genomsökas efter piratkopior. Så har vi kontrollerat så att folk inte har olagliga saker för sig, OK?

Att folk tar så lättvindigt på sina fri- och rättigheter är tamejfan bortom all sans. Ni förtjänar inte bättre.

Att du tar till ihopfantiserade extremer säger bara en sak.
(nej, det fungerar inte så och kommer aldrig att göra i Sverige)
Staten är tyvärr inte så ond som du inbillar dig. Allt det handlar om är
att du ska kissa i en burk.

Pudzianovski
2010-12-01, 18:55
Eternallord: Du är rätt trött på Sverige eller? :D

Rikard Jansson
2010-12-01, 18:56
Att du tar till ihopfantiserade extremer säger bara en sak.
(nej, det fungerar inte så och kommer aldrig att göra i Sverige)
Staten är tyvärr inte så ond som du inbillar dig. Allt det handlar om är
att du ska kissa i en burk.

Ihopfantiserad extrem : samma sak, fast i förlängning.

Vart anser du att gränsen går mellan den ursprungliga frågeställningen (ok att införa obligatoriskt dopingtest?) och extremförlängningen?

Achivai
2010-12-01, 18:57
Jag fattar inte ens varför AAS är olagligt för personligt bruk utanför sporter när så jävla mycket annat skit är tillåtet, låt folk sköta sig själva (så länge ingen annan skadas) säger jag.

eternallord
2010-12-01, 18:58
Att du tar till ihopfantiserade extremer säger bara en sak.
(nej, det fungerar inte så och kommer aldrig att göra i Sverige)
Staten är tyvärr inte så ond som du inbillar dig. Allt det handlar om är
att du ska kissa i en burk.

Nej, det är det som är poängen, det är inte bara det som det handlar om. På samma sätt som FRA inte bara handlar om terroristbekämpning.

Eternallord: Du är rätt trött på Sverige eller? :D

Haha! Guilty as charged my friend.

Pzorz
2010-12-01, 19:05
Du säger med andra ord att din självständighet är hotad? Att du inte får något andrum att röra dig utan att bli granskad av staten? Du, som individ, känner dig instängd?

Rikard Jansson
2010-12-01, 19:07
Du säger med andra ord att din självständighet är hotad? Att du inte får något andrum att röra dig utan att bli granskad av staten? Du, som individ, känner dig instängd?

Ja. En liten sak ... Men om det vore en liten sak i varje aspekt av vårt liv, så skulle det ganska snart bli förbaskat jobbigt :O

Madame
2010-12-01, 19:08
Okej, men då gör vi såhär för att förenkla saker ytterliggare för lagens långa arm. Ett par gånger per år kommer staten hem till ditt hus oannonserat och (om så behövs), tvingar sig in i ditt hem. Väl inne kommer du tvingas testas för samtliga olagliga preparat, ditt hem kommer genomsökas efter droger, vapen, stöldgods och dylikt. Din hårddisk kommer genomsökas efter piratkopior. Så har vi kontrollerat så att folk inte har olagliga saker för sig, OK?


Att ett gym får göra tester är inte konstigare än att tullen öppnar ett paket som skickas över landets gränser för att se om det innehåller nåt som är olagligt eller inte har tullats för. De öppnar på misstanke, ibland gör de stickprover. Jag kan inte se varför det är kränkande.

Vidare är det frivilligt att bli medlem på gym, du väljer att köpa en tjänst från ett företag, gilla det som ingår eller gå nån annan stans.

Bara för att man ska kunna bli testad på gymmet betyder ju inte det att de kommer tvinga ALLA att göra testet, omständigheterna och alla närvarhur osv ska regleras i lagförslaget. Just integritetsfrågorna är komplicerade och är det som gör att lagförslaget dröjer.

eternallord
2010-12-01, 19:10
Du säger med andra ord att din självständighet är hotad? Att du inte får något andrum att röra dig utan att bli granskad av staten? Du, som individ, känner dig instängd?
Inte direkt, nej. Men alla beslut av den här karaktären är steg i den riktningen. Det är en ideologisk fråga om hur man ska betrakta statsapparaten. Jag anser att staten ska existera för att skydda våra rättigheter. Inte kränka dem.

Att ett gym får göra tester är inte konstigare än att tullen öppnar ett paket som skickas över landets gränser för att se om det innehåller nåt som är olagligt eller inte har tullats för. De öppnar på misstanke, ibland gör de stickprover. Jag kan inte se varför det är kränkande.

Vidare är det frivilligt att bli medlem på gym, du väljer att köpa en tjänst från ett företag, gilla det som ingår eller gå nån annan stans.

Bara för att man ska kunna bli testad på gymmet betyder ju inte det att de kommer tvinga ALLA att göra testet, omständigheterna och alla närvarhur osv ska regleras i lagförslaget. Just integritetsfrågorna är komplicerade och är det som gör att lagförslaget dröjer.
Men du fattar inte. Ja, det är frivilligt att bli medlem på gym, men om detta lagförslag går igenom kommer det på grund av rådande lag inte existera några gym där man kan avtala att slippa såna här tester.

Att gym VÄLJER att skriva in i sina kontrakt att de förbehåller sig rätten att testa sina medlemmar är helt i sin ordning. Men att som individ tvingas ge upp den här rätten för att få träna på gym överhuvudtaget, dvs man kommer inte kunna välja gym som inte är garanterat fria från detta överhuvudtaget, är inte rätt.

G_lund
2010-12-01, 19:12
Håller med Eternallord här.

Färre kontroller på gymmen och mycket mer på tävlingar =)

mik
2010-12-01, 19:18
Om man springer därifrån blir det svårt att åberopa någon sådan överenskommelse.

Ja, följden skulle nog vid en sådan händelse bli att gymägaren river ditt gymkort.


Men detta är en helt annan sak, detta är ett avtal mellan träningsanstalten och den tränande, helt i sin ordning som du säer. Men om jag förstår saken rätt kommer detta beslut isåfall överskugga detta och ge gymägaren rätt att utfärda test oavsett hur kontraktet är utformat, vilket inte är okej.

Jo, det skulle det nog innebära, men i praktiken gör nog inte ett sådant lagförslag någon större skillnad. Det finns nämligen ett skäl till varför en del källargym inte gärna pratar om olika kontrakt eller bestämmelser om doping, de skulle knappt ha några medlemmar kvar om man helt plötsligt började med dopingtester. Så oavsett lagförslag så lär de inte testa sina medlemmar. Nu generaliserar jag givetvis, men de få gånger jag inte skrivit på ett sådant avtal har varit på sådana gym, och där pratade man mer eller mindre öppet om olika kurer och försäljning av preparat.

Pudzianovski
2010-12-01, 19:23
Jag skulle gärna se fler tester av allt. Drogtest, bänkpresstest, zumbatest. Gärna obligatoriska oanonnserande test på arbetsplatser. Det är kul. :thumbup:

Sverker
2010-12-01, 19:24
Inspirerad av killar ( tjejer ? ) som dopar sig:confused:
Varför ska man ge personer som köper muskler för pengar uppmärksamhet. De kan inte tillföra något till din egna träningen.

Bättre att inspireras av andra som gör någonting själv och följer uppsatta regler och lagar.


Tvärtom är det possitivt att det utförs kontroller på träningsanläggningen. Då kan vi visa att styrketräning är något possitivt som andra också kan göra.

wessmen
2010-12-01, 19:27
Inspirerad av killar ( tjejer ? ) som dopar sig:confused:
Varför ska man ge personer som köper muskler för pengar uppmärksamhet. De kan inte tillföra något till din egna träningen.

Bättre att inspireras av andra som gör någonting själv och följer uppsatta regler och lagar.


Tvärtom är det possitivt att det utförs kontroller på träningsanläggningen. Då kan vi visa att styrketräning är något possitivt som andra också kan göra.

Det du menar är att dopade atleter inte kämpar utan får gratis muskler?

stevebc
2010-12-01, 19:33
Jag tror inte det här är upprinnelsen till något slags 1984-scenario, men jag kan förstå de som inte vill pissa inför främlingar. Jag hade haft svårt för det.

Jag ser gärna att dopingtesterna utökar på folk som tävlar i RF-anslutna idrotter, särskilt i min egen sport. Om jag har förstått det rätt kommer atletklubbar själva kunna göra dopingtester på lyftare de misstänker kurar. Frågan är hur många som har råd med sådana tester. Det är väl bara Nautilus och andra svindyra gym som har det, och vem fan orkar bryr sig om någon finnig kille i benpressen kurar?

eternallord
2010-12-01, 19:36
Inspirerad av killar ( tjejer ? ) som dopar sig:confused:
Varför ska man ge personer som köper muskler för pengar uppmärksamhet.
Och här bugar du för Arnold:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=704982&postcount=15

Sluta hyckla nu.

Börje H
2010-12-01, 19:38
Inspirerad av killar ( tjejer ? ) som dopar sig:confused:
Varför ska man ge personer som köper muskler för pengar uppmärksamhet. De kan inte tillföra något till din egna träningen.

Bättre att inspireras av andra som gör någonting själv och följer uppsatta regler och lagar.


Tvärtom är det possitivt att det utförs kontroller på träningsanläggningen. Då kan vi visa att styrketräning är något possitivt som andra också kan göra.

Håller med till fullo :)

Jag tror att de flesta gymägare faktiskt ser det som bra reklam att man på ett tydligt sätt tar avstånd från illegala preparat. Kan inte tänka mig en enda anledning till att det skulle vara dåligt på nått sätt. Finns det lagar och regler kan man väl inte börja gnälla på att de faktiskt går att kontrollera att de följs också. Har man problem med det får man väl isåfall börja lobba för att reglerna ändras, vilket i detta fall troligen är ett rätt svårt uppdrag, inte klaga på kontrollerna.

Polisen har ju dock rätt att göra ingripanden vilket nyligen skedde i Gällivare. Ett par profiler blev testade där:
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5661499

Om jag har förstått det rätt kommer atletklubbar själva kunna göra dopingtester på lyftare de misstänker kurar.

Det kan vi väl göra redan nu.

08-dude
2010-12-01, 19:38
Det du menar är att dopade atleter inte kämpar utan får gratis muskler?

Den som fuskar och förstör kroppen har mycket lättare att lägga på sig massa så det blir nästa gratis.

En som tar steroider under bara 2 år sköter sig lika bra som någon som tränar rent kan lätt springa om någon som tränat 5 år, utan problem.

Sedan finns alla andra aspekter av sterioder men är känner många redan till.

08-dude
2010-12-01, 19:39
Jag skulle gärna se fler tester av allt. Drogtest, bänkpresstest, zumbatest. Gärna obligatoriska oanonnserande test på arbetsplatser. Det är kul. :thumbup:

Det räcker med drogtester. Det andra är inte olagligt.

loolY
2010-12-01, 19:39
Skulle dom försöka göra något sånt på mig så skulle dom behöva suga ut urinen själva, om det är så att jag måste göra det framför någon dvs. Kan verkligen inte slappna av när någon är i närheten av mig när jag ska urinera, brukar ta mig flera timmar att lyckas pissa om det inte finns någon toalett som man kan låsa efter sig. I skogen får jag springa in hundratals meter så att jag inte hör någon bilväg eller råka ut för risken att någon ställer sig bredvid. :s

wessmen
2010-12-01, 19:44
Den som fuskar och förstör kroppen har mycket lättare att lägga på sig massa så det blir nästa gratis.

En som tar steroider under bara 2 år sköter sig lika bra som någon som tränar rent kan lätt springa om någon som tränat 5 år, utan problem.

Sedan finns alla andra aspekter av sterioder men är känner många redan till.

Atleter!

Vad Urban eller Kalle gör för att få en snyggare kropp har väl inte du med att göra, eller känner du dig kränkt?

08-dude
2010-12-01, 19:46
Atleter!

Vad Urban eller Kalle gör för att få en snyggare kropp har väl inte du med att göra, eller känner du dig kränkt?

Verkligheten är inte så enkel, allt som är relaterat till drogmissbruk och droghandel berör förstås mig då mina pengar används till polis och sjukvård.

Visst åker du till en öde ö så bryr jag mig inte. Då får du missbruka hur mycket du vill.

Jag vill inte heller att vårt samhälle ska bestå av sådana svaga individer som måste använda steroider.

Madame
2010-12-01, 19:47
Men du fattar inte. Ja, det är frivilligt att bli medlem på gym, men om detta lagförslag går igenom kommer det på grund av rådande lag inte existera några gym där man kan avtala att slippa såna här tester.

Att gym VÄLJER att skriva in i sina kontrakt att de förbehåller sig rätten att testa sina medlemmar är helt i sin ordning. Men att som individ tvingas ge upp den här rätten för att få träna på gym överhuvudtaget, dvs man kommer inte kunna välja gym som inte är garanterat fria från detta överhuvudtaget, är inte rätt.

Jo jag fattar. Jag håller bara inte med dig :)
Varför skulle man till varje pris vilja slippa att behöva ge såna här tester? för att man trycker? "åh hjälp, jag dopar mig och nu vill de testa mig, det är taskigt".

Och man tvingas inte ge upp rätten att träna på gym överhuvudtaget, du FÅR träna på gym, och du FÅR INTE dopa dig. Solklart.
Ett gym som vill vara fria från doping kan inte göra så mycket åt doping trots dopingavtal, om de inte kan bevisa att en som de misstänker dopar sig gör det. Med denna lag har de större möjligheter att styra sin egen verksamhet att spegla den image och det koncept de marknadsför och står för.


För din del är det kanske enklast att skaffa hemmagym, då får du dessutom förmånen att dopingtesta dig själv om lagförslaget går igenom ;)

eternallord
2010-12-01, 19:54
Jo jag fattar. Jag håller bara inte med dig :)
Varför skulle man till varje pris vilja slippa att behöva ge såna här tester?Nej, du gör inte det, vilket det fetstila förtydligar. Det handlar inte om tester. Det handlar om att staten anser sig ha rätt att bestämma att jag inte får avtala med en gymägare att få träna på hans gym utan att riskera att bli testad, oavsett mina motiv bakom detta. Jag personligen har inget intresse av att slippa bli testad. Däremot har jag ett stort personligt intresse av att staten inte ska vara inblandad i hur individer och företag utformar kontrakt mellan varandra.

Vidare anser jag inte att staten överhuvudtaget borde ha rätt att säga vad jag får stoppa i kroppen, men det är en helt annan femma.

Och man tvingas inte ge upp rätten att träna på gym överhuvudtaget, du FÅR träna på gym, och du FÅR INTE dopa dig. Solklart.Jo, jag har ju inte längre friheten att leta upp ett gym där jag har möjligheten att slippa tester. Du ska väl skita i vilka motiv jag har bakom att inte vilja bli testad.

Ett gym som vill vara fria från doping kan inte göra så mycket åt doping trots dopingavtal, om de inte kan bevisa att en som de misstänker dopar sig gör det. Med denna lag har de större möjligheter att styra sin egen verksamhet att spegla den image och det koncept de marknadsför och står för. Det är klart dom kan. Det är fritt fram för alla gym att skriva i sina kontrakt att de kommer utföra slumpmässiga tester på sina tränande, och då kan jag välja att gå någon annanstans. Och då kan de marknadsföra att de arbetar aktivt för att motverka doping. Alla vinner.

supercharge
2010-12-01, 19:57
Frågan är egentligen väldigt enkel. Vi har redan en ordningsmakt som ska stävja användandet av olagliga substanser. Varför ska det hela läggas ut till privata aktörer att för eget gottfinnande och inbillade misstankar kräva att dess medlemmar testar sig?

Är det verkligen ett så gigantiskt problem på de olika gymmen att det motiverar de här testerna? och är det verkligen gymmens sak att hålla efter om dess vuxna medlemmar på sin fritid tar olagliga preparat eller ej?

Sverker
2010-12-01, 20:00
Och här bugar du för Arnold:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=704982&postcount=15

Sluta hyckla nu.

OK. Arnold var ett freak utöver det vanliga.



Men dopade på det egna gymmet är knappast något att inspireras av. Lika lite som jag skulle följa någon av Arnolds träningsprogram skulle jag träna som någon dopad.

Madame
2010-12-01, 20:01
Du ska väl skita i vilka motiv jag har bakom att inte vilja bli testad.
Jaha, jag ska skita i varför helt plötsligt?

Som jag sa, jag fattar vad du menar, men jag håller inte med.

Alla vinner.
Nej.
what dude 08 said
och finns det lagar ska det naturligtvis gå att kontrollera att de följs.

eternallord
2010-12-01, 20:06
OK. Arnold var ett freak utöver det vanliga.

Men dopade på det egna gymmet är knappast något att inspireras av. Lika lite som jag skulle följa någon av Arnolds träningsprogram skulle jag träna som någon dopad.
Vänta här nu... du skriver i ursprungsinlägget "Varför ska man ge personer som köper muskler för pengar uppmärksamhet". Men precis detta gör du, och sen försvarar du det med att "Arnold var ett freak utöver det vanliga"? Din "holier than thou"-attityd är lika pinsam som den är avskyvärd.

CrazyJoeDavola
2010-12-01, 20:07
Gillar inte denna övervakningshetsen, FRA, IPRED, dopingtester, drogtester. Tycker det är både förolämpande och kränkande. Tycker inte skolungdomar ska drogtestas i skolan, skulle inte vilja se mitt barn bli det. Lika lite vill jag bli drogtestad på gymet och lika lite vill jag att FRA sitter och tjuvlyssnar. Handlar inte om man är skyldig eller ej, men man ska kunna slippa att bli övervakad. Ser inget problem med tester på tävlingar t.ex men just ett test på ett gym som vanlig motionär tycker jag är för stort intrång på sin "fritid".

eternallord
2010-12-01, 20:09
Jaha, jag ska skita i varför helt plötsligt?
Jag kanske helt enkelt har extremt svårt för tanken att urinera inför någon annan, eller som i mitt fall, av ideologiska skäl inte hade velat göra något sånt här om jag hade kunnat undvika det. I dina och lagstiftarnas ögon finns alltså inget utrymme för såna här individer att träna på gym i Sverige.


Nej.
what dude 08 said
och finns det lagar ska det naturligtvis gå att kontrollera att de följs.
Det tar ju redan polisen hand om. Sen när blev gymägare en del av rättssystemet?

CrazyJoeDavola
2010-12-01, 20:09
Jaha, jag ska skita i varför helt plötsligt?

Som jag sa, jag fattar vad du menar, men jag håller inte med.


Nej.
what dude 08 said
och finns det lagar ska det naturligtvis gå att kontrollera att de följs.

Och då ska det göras av polis på goda grunder, inte av någon privat vinstdrivande verksamhet eller någon förening.

hejhopp79
2010-12-01, 20:10
Jag ser inte riktigt problemet såvida inte alla gymbesökare eller endast "misstänkta" ska bli tvångstestade om de vill träna. Att vilja dopingtesta folk i enstaka fall är att sparka in en öppen dörr, eftersom jag inte tror särskilt många motsätter sig det på allmänna gym.

Problemet med den här debatten är att media och etablissemanget har svårt att skilja på kosttillskott och doping och man drar gärna allt dylikt över en kam. Jag skrev en forskningsuppsats på området.

CoKEmaN
2010-12-01, 20:10
Utredningen ska presentera ett förslag till en nationell antidopningsorganisation. I det arbetet finns flera integritetsfrågor som är komplicerade. Exempelvis måste aktiva elitidrottare ställa upp på en rad villkor, exempelvis att redovisa var de befinner sig varje dag. Frågan är om och hur detta ska regleras i lagtext.


Ingen annan som reagerat på det där??
Där kan man snacka integritetskränkning, att pissa i en burk gör jag gladeligen om misstanke (Mot förmodan) för att jag skulle vara dopad finns. Dock bör det finnas nåt bra system för dom (läs oss) som har problem med att pissa inför publik.

stevebc
2010-12-01, 20:11
Det kan vi väl göra redan nu.Vad innebär då lagförslaget? Att även icke-RF-anslutna gym kan testa?

Kan vi redan nu internt testa vilka vi vill? Att vi kan tipsa RF som sedan kan sända sina kontrollanter känner jag till.

Ingen annan som reagerat på det där??
Där kan man snacka integritetskränkning, att pissa i en burk gör jag gladeligen om misstanke (Mot förmodan) för att jag skulle vara dopad finns. Dock bör det finnas nåt bra system för dom (läs oss) som har problem med att pissa inför publik.Jo, vissa av de drabbade atleterna har kommenterat att det blir jobbigt att göra ("varför ska jag som ren behöva drabbas av något en fuskare gör?!" etc). Men de anser också att det för med sig något gott (av dem jag har läst kommentarer från).

CrazyJoeDavola
2010-12-01, 20:12
Ingen annan som reagerat på det där??
Där kan man snacka integritetskränkning, att pissa i en burk gör jag gladeligen om misstanke (Mot förmodan) för att jag skulle vara dopad finns. Dock bör det finnas nåt bra system för dom (läs oss) som har problem med att pissa inför publik.

Ett stick i fingret.

blondyz
2010-12-01, 20:13
Jag kan förstå båda sidor i denna diskussion, dock börjar jag undra när jag läser saker som att om det finns lagar ska det gå att setill att de följs..

Det går att setill att våra lagar följs, finns till och med en hel instans vid namn polisen som sköter detta dag ut och dag in (hur bra det sköts är upp till var och en att bedöma).

Om gymägare/ledning har starka misstankar om att deras medlemmar utför olagliga handlingar är väl ändå det rätta att polisanmäla som alla andra? Om gymägare/ledning inte har tid/ork/lust/what ever att polisanmäla en medlem för olaglig handling tycker jag definitivt inte att man bör svara på det genom att ge dem rätt att säkerställa lagordning vid sin verksamhet själva.

Om polisen sedan inte sköter sitt jobb, dvs. att stå till tjänst och rättfärdiga det anmälda ärendet så gott det går, då är det snarare en polisiär åtgärd som behövs, inte att man lämnar över det till någon annan.

Det som nämns om FRA m.m. det tycker jag inte har riktigt med saken att göra, eftersom att de såvitt jag vet kan komma med misstankar och polisanmäla i så fall, inte försöka stå för någon sorts rättvisa själva.

Om man skall börja lägga över rättvisa och lagordning på andra instanser än polisen, då är man långt ute och seglar enligt mig.

eternallord
2010-12-01, 20:15
Verkligheten är inte så enkel, allt som är relaterat till drogmissbruk och droghandel berör förstås mig då mina pengar används till polis och sjukvård.

Jag hoppas att du inser att förbudet mot steroider med helt sinnessjuka proportioner överväger eventuella ekonomiska samhällseffekter som användningen leder till.

Crippa90
2010-12-01, 20:16
Doping eller ej, men polisiära uppgifter ska skötas av polisen och inte av gymägare. Sen att gymmen har egna avtal och tester är en annan femma.

Rikard Jansson
2010-12-01, 20:17
Sen vet man ju inte om de använder ens blod eller liknande för att göra en klon, eller en hemsk voodoo-förbannelse.

Skämt åsido, jag driver eget gym så jag bryr mig inte. Kan väl iofs bli kul att hota folk med prover för skojs skull.

Börje H
2010-12-01, 20:18
Att vi kan tipsa RF som sedan kan sända sina kontrollanter känner jag till.

Det är väl i praktiken samma sak? Gjorde inte Lunds TK det för nått halvår sedan?

saab900
2010-12-01, 20:20
Gillar inte denna övervakningshetsen, FRA, IPRED, dopingtester, drogtester. Tycker det är både förolämpande och kränkande. Tycker inte skolungdomar ska drogtestas i skolan, skulle inte vilja se mitt barn bli det. Lika lite vill jag bli drogtestad på gymet och lika lite vill jag att FRA sitter och tjuvlyssnar. Handlar inte om man är skyldig eller ej, men man ska kunna slippa att bli övervakad. Ser inget problem med tester på tävlingar t.ex men just ett test på ett gym som vanlig motionär tycker jag är för stort intrång på sin "fritid".

Nu är det ju olagligt att dopa sig även om de flesta skiter fullständigt i vad andra gör med sina pengar och sin kropp. Precis som att det är olagligt att föra vissa varor över en landsgräns. För att tillse att en lag efterlevs måste man på något sätt kontrollera när något verkar misstänkt. Uppträder du nervöst på flygplatsen kan du bli påtvingad en kroppsbesiktning, liksom om du uppträder drogpåverkat inför polisen på stan. Det finns redan många situationer där man kan bli påtvingad ett finger i röven eller avtvingad blod- eller urinprov.

Jag kan förstå dig på ett sätt; att du tycker att det räcker med det och inte vill ha fler situationer där man som individ kan misstänkliggöras och tvingas bevisa sin oskuld.

Men du gör ju ett aktivt val. Antingen tränar du på ett gym där ledningen skiter fullständigt i vad du gör, eller så tränar du på ett gym där du skriver under på stadgarna att medlemmar inte får bruka dopingklassade substanser. Väljer du det sistnämnda har du själv accepterat att du kan bli utesluten om du inte pissar i burken när kontrollanten kommer.

Jag tycker att uttrycket "kränkning" faller bort i det här fallet. Du kan inte åberopa "krengkning OMG!!11!!" när du själv sätter dig i situationen. Det är ju som om du skulle tycka det var kränkande att bli utvald för kontroll när du handlar med Smartexpress eller vad det heter på ICA.

Stefan J
2010-12-01, 20:21
Det är väl i praktiken samma sak? Gjorde inte Lunds TK det för nått halvår sedan?

Jodå. Och vi hade 2 killar som mycket hastigt uppvisade stora talanger i sprint :D

eternallord
2010-12-01, 20:22
Men du gör ju ett aktivt val. Antingen tränar du på ett gym där ledningen skiter fullständigt i vad du gör, eller så tränar du på ett gym där du skriver under på stadgarna att medlemmar inte får bruka dopingklassade substanser. Väljer du det sistnämnda har du själv accepterat att du kan bli utesluten om du inte pissar i burken när kontrollanten kommer.

Men det är ju det som är poängen, man KAN INTE välja det förstnämnda gymmet. Självklart kommer det finnas gym där gymmets och ledningens natur kommer göra tester extremt osannolika, men det garanterar ingenting. Ett kontrakt där det står att de inte har rätt att utfärda privata prover är däremot en garanti.

saab900
2010-12-01, 20:23
Jag hoppas att du inser att förbudet mot steroider med helt sinnessjuka proportioner överväger eventuella ekonomiska samhällseffekter som användningen leder till.

Nu handlar inte diskussionen om dopingförbudets vara eller icke-vara för motionärer, utan den utgår från gällande lagstiftning angående vissa preparat.

Men jag håller fullständigt med dig om att brukare som vet vad de gör och går på regelbundna kontroller i och med sin livsföring som kretsar kring fysisk aktivitet säkerligen lever sundare än medelsvensson som har femton kilo för mycket kring midja och röv och krökar varje helg och myser med en chipspåse framför TV'n.

wessmen
2010-12-01, 20:28
Verkligheten är inte så enkel, allt som är relaterat till drogmissbruk och droghandel berör förstås mig då mina pengar används till polis och sjukvård.

Visst åker du till en öde ö så bryr jag mig inte. Då får du missbruka hur mycket du vill.

Jag vill inte heller att vårt samhälle ska bestå av sådana svaga individer som måste använda steroider.

Är det pengar som det handlar om borde du jubla för en legalisering av dopingmedel eftersom hela jakten på langare o.s.v. kan spolas ned i vasken tillsammans med skatteintäkter och du går istället vinnande ur situationen.

Jag ser inte folk dö till kors och tvärs, eller ens behöver spendera tid på sjukan av doping, gör du? Inte ens sker detta om vi tittar på elitnivå där de trycker för vad ett helt gym gör.

Det kan gå snett om man dopar sig och inte vet vad man håller på med, men detta problemet löser man inte genom värdelös information.

Ska åter igen poängtera att när man tävlar inom någonting så ska man göra detta på lika villkor - dopad eller ren.

saab900
2010-12-01, 20:29
Men det är ju det som är poängen, man KAN INTE välja det förstnämnda gymmet. Självklart kommer det finnas gym där gymmets och ledningens natur kommer göra tester extremt osannolika, men det garanterar ingenting. Ett kontrakt där det står att de inte har rätt att utfärda privata prover är däremot en garanti.

Ledningens "natur" var ett diplomatiskt sätt att uttrycka det på :D

Gymägare kommer inte att påtvingas att göra si och så många tester på sina medlemmar.

Du skriver ju under ett avtal när du signar upp för ett gym. Står det inte i avtalet att medlemmar inte får bruka dopingklassade preparat anser jag att jag kan vägra ett test då jag inte på något sätt skrivit under att jag är införstådd med att det kan bli aktuellt.

Sedan anser inte jag att det är kränkande att pissa i en burk. Det kunde förstås vara en besvärande omständighet om jag hade haft ådrorna fulla med bola. Men då hade jag valt ett annat gym där jag knappast hade stuckit ut mest.

stevebc
2010-12-01, 20:30
Det är väl i praktiken samma sak? Gjorde inte Lunds TK det för nått halvår sedan?Ja, det är det kanske. Som jag har förstått det är det att gympersonal ska kunna gå och testa lite som de vill och att man skippar mellanledet. Och att detta även gäller icke-RF-anslutna gym till skillnad från nu.

Jodå. Och vi hade 2 killar som mycket hastigt uppvisade stora talanger i sprint :D:hbang:

Det är viktigt att påpeka att dessa var motionärer och inte hade licens. Det står ändå på listan över avstängda två medlemmar från Lunds TK. Men, som sagt, motionärer.

eternallord
2010-12-01, 20:32
Ledningens "natur" var ett diplomatiskt sätt att uttrycka det på :DVisst var det? :D Jag börjar låta som en politiker...


Du skriver ju under ett avtal när du signar upp för ett gym. Står det inte i avtalet att medlemmar inte får bruka dopingklassade preparat anser jag att jag kan vägra ett test då jag inte på något sätt skrivit under att jag är införstådd med att det kan bli aktuellt. Men det är detta lagen ska reglera, att gymägaren SKA ha rätt att kräva tester, närsomhelst, utan motivering, oavsett hur kontraktet mellan gymmet och den tränande såg ut.

saab900
2010-12-01, 20:33
Är det pengar som det handlar om borde du jubla för en legalisering av dopingmedel eftersom hela jakten på langare o.s.v. kan spolas ned i vasken tillsammans med skatteintäkter och du går istället vinnande ur situationen.

Jag ser inte folk dö till kors och tvärs, eller ens behöver spendera tid på sjukan av doping, gör du? Inte ens sker detta om vi tittar på elitnivå där de trycker för vad ett helt gym gör.

Det kan gå snett om man dopar sig och inte vet vad man håller på med, men detta problemet löser man inte genom värdelös information.

Ska åter igen poängtera att när man tävlar inom någonting så ska man göra detta på lika villkor - dopad eller ren.

Jag tror i och för sig att det finns ett ganska stort mörkertal angående ohälsa orsakad av bruk av dopingpreparat. Många påhejare för att släppa dopingen fri brukar ropa "titta på eliten, de dopar sig och mår skitbra!". Men det finns ju jättemånga som brukar doping och aldrig når eliten. Vad händer med dom? Eliten är knappast de som drabbas hårt av biverkningar, då hade de aldrig kunnat använda doping så länge eller med så bra resultat.

Jag säger dock fortfarande inte att det är mindre farligt att vara överviktig och röka/kröka än att dopa sig, men det finns ju ett mellanting också.

elsmurfo
2010-12-01, 20:34
Varför ska man ge personer som köper muskler för pengar uppmärksamhet. De kan inte tillföra något till din egna träningen.


Menar du på någotvis att en dopad inte tränar lika hårt som en icke dopad?
Att den dopade personen är "sämmare än en icke dopad person på att träna"?

Min egna uppfattning (som kanske inte säger så mycket, eftersom jag knappast ens kan kalla mig insatt i doping) är iallfall att den sk "dopade" personen oftast tränar mer, hårdare och bättre än den icke dopade.

Delvis eftersom preparaten i sig tillåter snabbare återhämtning?

Har inget emot dopingtester på gym.
Så lagförslaget i sig gör mig ingen som helst skillnad.

Ha en fin kväll :)

08-dude
2010-12-01, 20:35
Är det pengar som det handlar om borde du jubla för en legalisering av dopingmedel eftersom hela jakten på langare o.s.v. kan spolas ned i vasken tillsammans med skatteintäkter och du går istället vinnande ur situationen.

Så du ser inte problemet med att steriodmänniskor tar sängar på sjukhusen som tex. äldre eller andra sjuka behöver mer ?

Hur många missbrukare tror du enbart använder steroider ?
Jag känner 8 st som tar steroider och alla har även börjat att använda andra droger och de flestas liv är på väg att bli förstörda.


Jag ser inte folk dö till kors och tvärs, eller ens behöver spendera tid på sjukan av doping, gör du? Inte ens sker detta om vi tittar på elitnivå där de trycker för vad ett helt gym gör.
Vem har skrivit något om att någon har dött ?
Ja, jag känner folk som har fått skadligt stora hjärtan, slitit av muskler och helt enkelt fått stora vansinnes utbrott och misshandlat andra människor. Något dom aldrig gjorde innan missbruket.

saab900
2010-12-01, 20:35
Visst var det? :D Jag börjar låta som en politiker...


Men det är detta lagen ska reglera, att gymägaren SKA ha rätt att kräva tester, närsomhelst, utan motivering, oavsett hur kontraktet mellan gymmet och den tränande såg ut.

Det fetstilta vill jag gärna ha en källa på.

Skulle det hända kan du ju fortfarande be dom att fara och flyga och flytta till ett annat gym. Innestående medlemsavgift sumpar du ju förstås då.

Sverker
2010-12-01, 20:37
Att den dopade säkert tränar hårdare. En träning som säkert knäcker många andra.

Tillför alltså inte mycket till andra som inte dopar sig.

CrazyJoeDavola
2010-12-01, 20:37
Som svar på att doping är olagligt och det därför bör stävjas och kontrolleras, så är det ju faktiskt som så (som det snackats om i flera andra trådar här på forumet) att dopingklassade ämnet inte alltid är olagliga.

eternallord
2010-12-01, 20:40
Det fetstilta vill jag gärna ha en källa på.

Skulle det hända kan du ju fortfarande be dom att fara och flyga och flytta till ett annat gym. Innestående medlemsavgift sumpar du ju förstås då.

Det är väl precis det lagen syftar till? Redan idag kan ju ett gym såklart ha inskrivet i sitt kontrakt att man förbehåller sig rätten att utföra slumpmässiga dopingtester. Att ha en lag som säger att de har rätt att ha det såhär är ju fullständigt överflödig.

CoKEmaN
2010-12-01, 20:40
Jo, vissa av de drabbade atleterna har kommenterat att det blir jobbigt att göra ("varför ska jag som ren behöva drabbas av något en fuskare gör?!" etc). Men de anser också att det för med sig något gott (av dem jag har läst kommentarer från).
Ja ok, om de som drabbas hårdast (Enligt mig elitidrottarna som måste kunna redovisa var de har varit varje dag) tycker att det är ett ok förslag, så ser jag inte nåt större problem med just den delen.

Ett stick i fingret.
Fast urinprover är ju säkrare när det handlar om doping..

saab900
2010-12-01, 20:41
Menar du på någotvis att en dopad inte tränar lika hårt som en icke dopad?
Att den dopade personen är "sämmare än en icke dopad person på att träna"?

Min egna uppfattning (som kanske inte säger så mycket, eftersom jag knappast ens kan kalla mig insatt i doping) är iallfall att den sk "dopade" personen oftast tränar mer, hårdare och bättre än den icke dopade.

Delvis eftersom preparaten i sig tillåter snabbare återhämtning?

Har inget emot dopingtester på gym.
Så lagförslaget i sig gör mig ingen som helst skillnad.

Ha en fin kväll :)

Framförallt måste man nog verkligen ha ambition och kunna träna och äta rätt för att kunna cykla dopingpreparat. När kuren är slut står ju den dopades egen testosteronproduktion på nära nog noll i veckor och man kanske är rejält deppig av testobristen. Kan man inte träna vettigt och motivera sig till att gå till gymmet då tappar man mycket av musklerna man fick av kuren eller lägger av att träna helt. Den som väljer att dopa sig måste alltså träna rätt och träna hårt och ha stor beslutsamhet för att lyckas med detta.

De bästa cyklar nog inte, utan ligger nog på höga doser konstant. Det är säkerligen inte nyttigt, och de är säkerligen tursamma genetiskt för att klara av det utan att drabbas för hårt av biverkningar och följdskador på kärl och organ. De som inte klarar de doserna året om ligger heller inte i toppen.

Notera att jag inte har någon empirisk kunskap om doping.

stevebc
2010-12-01, 20:42
Ja ok, om de som drabbas hårdast (Enligt mig elitidrottarna som måste kunna redovisa var de har varit varje dag) tycker att det är ett ok förslag, så ser jag inte nåt större problem med just den delenJag kan egentligen inte tala för dem här, det får de göra själva. Men, förslaget är väl lika jävla jobbigt för världsatleterna som det är effektivt att sätta dit fuskare (på hög nivå), får man hoppas.

Framförallt måste man nog verkligen ha ambition och kunna träna och äta rätt för att kunna cykla dopingpreparat. När kuren är slut står ju den dopades egen testosteronproduktion på nära nog noll i veckor och man kanske är rejält deppig av testobristen. Kan man inte träna vettigt och motivera sig till att gå till gymmet då tappar man mycket av musklerna man fick av kuren eller lägger av att träna helt. Den som väljer att dopa sig måste alltså träna rätt och träna hårt och ha stor beslutsamhet för att lyckas med detta. Tja, det beror väl på vad man menar med hårt. Jag har sett kurade byggare köra tramsböjar på 60 kg och liknande en gång i veckan. Det tycker jag är ganska fattigt jämfört med lyftare som maxar varje dag i samma övning, eller åtminstone går mångdubbelt tyngre, utan att ta preparat.

Faktum är att de inte behöver träna så tungt heller för att ändå göra bra ökningar. Studier har ju visat att individer som legat på soffan och kurat faktiskt ökat mer i muskelmassa än rena individer som har tränat.

Nu har ju personerna jag tänkt på haft tävlingsambitioner, så de har väl tagit i mer än medelsvensson. Men inga direkt speciella program eller särskilt sjuka vikter faktiskt. De har varit desto mer fokuserade på sin kost ("kosten är 99%!!!" eller om det var 50%. Det var något mellan de två.).

wessmen
2010-12-01, 20:56
Jag tror i och för sig att det finns ett ganska stort mörkertal angående ohälsa orsakad av bruk av dopingpreparat. Många påhejare för att släppa dopingen fri brukar ropa "titta på eliten, de dopar sig och mår skitbra!". Men det finns ju jättemånga som brukar doping och aldrig når eliten. Vad händer med dom? Eliten är knappast de som drabbas hårt av biverkningar, då hade de aldrig kunnat använda doping så länge eller med så bra resultat.

Jag säger dock fortfarande inte att det är mindre farligt att vara överviktig och röka/kröka än att dopa sig, men det finns ju ett mellanting också.

Jag håller med dig, det är inte hälsosamt. Mörkertalet är så pass stort eftersom det är få som går ut med att de brukar steroider och att det är svårt att säga att steroider är orsaken till skadan förutom i de mer uppenbara fallen där det finns stora mängder tillväxthormon och insulin.

Så du ser inte problemet med att steriodmänniskor tar sängar på sjukhusen som tex. äldre eller andra sjuka behöver mer ?

Nej, jag ser inga problem i att en person som betalar skatt utnyttjar den vård som finns tillgänglig. Speciellt inte när vi vårdar rökare som står för gigantiska skador och extremsportare som utsätter sig för livsfara för att få en kick.

Hur många missbrukare tror du enbart använder steroider ?
Jag känner 8 st som tar steroider och alla har även börjat att använda andra droger och de flestas liv är på väg att bli förstörda.

Så nu är steroider också en "gateway-drug"? Jag tror faktiskt att de flesta som använder steroider tar ett stort avstånd gentemot alla sorters droger. De flesta som använder doping använder det för att komma längre i sin träning, att då använda sig av droger som har motsatt effekt på träningen vore som att skjuta sig i foten inför att 100 meters lopp. Ganska osannolikt scenario.

Vem har skrivit något om att någon har dött ?
Ja, jag känner folk som har fått skadligt stora hjärtan, slitit av muskler och helt enkelt fått stora vansinnes utbrott och misshandlat andra människor. Något dom aldrig gjorde innan missbruket.

De som är rövhål efter att ha tagit steroider är rövhål även före, att androgener kan ställa till en del för psyket är känt, därför borde man ha kontroll på detta så chansen blir mindre att minderåriga får tillgång.

Risken med förstorade organ finns framför allt vid missbruk av tillväxthormon, inte något som gemene man använder sig av på gymmet.

Slita av muskler? Amen kom igen, det kan vilken hårdtränande individ som helst göra.

eternallord
2010-12-01, 21:02
Så du ser inte problemet med att steriodmänniskor tar sängar på sjukhusen som tex. äldre eller andra sjuka behöver mer ?Jo. Gör steroider lagligt och använd skattepengarna till sjukvården, det hade gett FLER sjukhussängar till äldre och andra sjuka.

Hur många missbrukare tror du enbart använder steroider ?
Jag känner 8 st som tar steroider och alla har även börjat att använda andra droger och de flestas liv är på väg att bli förstörda.Jag räknar med att användningen av rekreationella droger inte är det minsta högre bland steroid-användare än hos resten av befolkningen. Folk som sysslar med steroider är nog i många fall väldigt motiverad att lyckas med sin idrott eller vad det nu kan vara och undviker nog skadliga partydroger och dylikt i högsta möjliga mån.


Vem har skrivit något om att någon har dött ?
Ja, jag känner folk som har fått skadligt stora hjärtan, slitit av muskler och helt enkelt fått stora vansinnes utbrott och misshandlat andra människor. Något dom aldrig gjorde innan missbruket.Låter som att någon läst en anti-steroid-propaganda-artikel och citerar rakt av. Du får ursäkta mig om jag tror att du ljuger blankt om hur många i din närhet sysslar med steroider och eventuella biverkningar deras användande isåfall skulle lett till.

08-dude
2010-12-01, 21:08
Jo. Gör steroider lagligt och använd skattepengarna till sjukvården, det hade gett FLER sjukhussängar till äldre och andra sjuka.

Jag räknar med att användningen av rekreationella droger inte är det minsta högre bland steroid-användare än hos resten av befolkningen. Folk som sysslar med steroider är nog i många fall väldigt motiverad att lyckas med sin idrott eller vad det nu kan vara och undviker nog skadliga partydroger och dylikt i högsta möjliga mån.


Låter som att någon läst en anti-steroid-propaganda-artikel och citerar rakt av. Du får ursäkta mig om jag tror att du ljuger blankt om hur många i din närhet sysslar med steroider och eventuella biverkningar deras användande isåfall skulle lett till.

Du verkar vara väldigt positiv inställd till steroider, vad använder du för något ?

mikaelj
2010-12-01, 21:09
Verkligheten är inte så enkel, allt som är relaterat till drogmissbruk och droghandel berör förstås mig då mina pengar används till polis och sjukvård.

*host* alkohol *host*

feyin
2010-12-01, 21:11
Jag räknar med att användningen av rekreationella droger inte är det minsta högre bland steroid-användare än hos resten av befolkningen. Folk som sysslar med steroider är nog i många fall väldigt motiverad att lyckas med sin idrott eller vad det nu kan vara och undviker nog skadliga partydroger och dylikt i högsta möjliga mån.

Nja, det är nog många vanliga motionärer som bara tränar armar och bänk inför beachen och vill se häftig ut (snabbt). De tränar endast på våren med dunderkurer för att få ligga mer och se bra ut i uppknäppt skjorta.

eternallord
2010-12-01, 21:13
Du verkar vara väldigt positiv inställd till steroider, vad använder du för något ?

Whey-80? Jag är varken för eller emot steroider, jag inser dock dess möjlighter (och nackdelar) och anser att det har sin plats i samhället som allt annat. Det är dock helt orelaterat till topic, då anledningen till att jag är emot lagen har väldigt lite med steroider att göra i sig.

08-dude
2010-12-01, 21:14
Jag håller med dig, det är inte hälsosamt. Mörkertalet är så pass stort eftersom det är få som går ut med att de brukar steroider och att det är svårt att säga att steroider är orsaken till skadan förutom i de mer uppenbara fallen där det finns stora mängder tillväxthormon och insulin.



Nej, jag ser inga problem i att en person som betalar skatt utnyttjar den vård som finns tillgänglig. Speciellt inte när vi vårdar rökare som står för gigantiska skador och extremsportare som utsätter sig för livsfara för att få en kick.


Hittade du inget sämre exempel än rökare ?
Det finns väldigt många andra orsaker till att människor behöver sjukhusvård.



De som är rövhål efter att ha tagit steroider är rövhål även före, att androgener kan ställa till en del för psyket är känt, därför borde man ha kontroll på detta så chansen blir mindre att minderåriga får tillgång.

Vart har du läst det ?

Jag hade en mycket nära vän tidigare som var väldigt trevlig om omtänksam.
Sedan efter 1 års missbruk var han helt förändrad och ett riktigt svin och började endast umgås med andra missbrukare och begå andra typer av brott för att finansiera missbruket. En förlorad människa helt enkelt.



Slita av muskler? Amen kom igen, det kan vilken hårdtränande individ som helst göra.
Så du tror inte en missbrukare ökar i muskelstyrka ?

08-dude
2010-12-01, 21:15
*host* alkohol *host*

Ja, räcker inte det ?

Ska vi betala för vården för steroidmissbrukare också ?

eternallord
2010-12-01, 21:17
Nja, det är nog många vanliga motionärer som bara tränar armar och bänk inför beachen och vill se häftig ut (snabbt). De tränar endast på våren med dunderkurer för att få ligga mer och se bra ut i uppknäppt skjorta.Att det finns den sortens brukare är självklart, men jag tror inte det är i närheten av den utsträckningen som du trycks tro. Dels för att fördelarna inte väger upp nackdelarna socialt och dels för att det är väldigt dyrt.

elsmurfo
2010-12-01, 21:18
Så du tror inte en missbrukare ökar i muskelstyrka ?

Du tror inte även muskelfästen och senor blir starkare?
Du tror inte även dessa får snabbare återhämtning av dopingen?

Ge oss en online kolozzeum doping kontroll app! xD

Xtronal
2010-12-01, 21:19
Jag tycker att det är bra att de dopningstestar folk, visst, Är man en bodybuilder som tar steroider så kan det vara kränkande, men det kan även hjälpa en hel del ungdomar i samhället som tränar, som börjar med steroider och tar det på fel sätt, för att få snabba resultat, tycker iofs att ungdomar ska ge fan i steroider vilket som.

Pepz
2010-12-01, 21:19
verkar vara många här som är rädda om sitt eget skinn...

Trance
2010-12-01, 21:19
Ja, räcker inte det ?

Ska vi betala för vården för steroidmissbrukare också ?

Det gör vi väl redan? Hur stor den vårdkostnaden nu är.

wessmen
2010-12-01, 21:22
Hittade du inget sämre exempel än rökare ?
Det finns väldigt många andra orsaker till att människor behöver sjukhusvård.

Sämre exempel? Hoppade du över extremsportare för att du inser hur korkat ditt argument är?


Vart har du läst det ?

Jag hade en mycket nära vän tidigare som var väldigt trevlig om omtänksam.
Sedan efter 1 års missbruk var han helt förändrad och ett riktigt svin och började endast umgås med andra missbrukare och begå andra typer av brott för att finansiera missbruket. En förlorad människa helt enkelt.

Diverse informationssidor och även sidor där steroidbrukare delar med sig av sina egna erfarenheter. Jag är ledsen men din polare var högst troligt en förlorad människa även innan han provade att dopa sig, om det är detta du menar med att missbruka. Om han missbrukare tyngre droger och hamnade i träsket den vägen så tycker jag det är tråkigt att du inte vill tillämpa åtgärder som gör det lättare att plocka upp dessa individen. Att slänga någon i fängelse för att någon är beroende av någonting måste även du kunna räkna ut inte är effektivt.

Så du tror inte en missbrukare ökar i muskelstyrka ?

Hur fick du "Slita av muskler? Amen kom igen, det kan vilken hårdtränande individ som helst göra." till att jag inte tror att någon som brukar doping ökar i muskelstyrka? Är du full eller?

Xtronal
2010-12-01, 21:23
Helt off topic.. men men, skulle dimethylamylamine (Geranamine) visas som dopning på ett piss prov, om gymmet skulle ta in mig? är ju det i Jacked xX.

Kan man bli avstängd för det? även om det inte är något som är olagligt.

Zhang
2010-12-01, 21:24
Jag räknar med att användningen av rekreationella droger inte är det minsta högre bland steroid-användare än hos resten av befolkningen. Folk som sysslar med steroider är nog i många fall väldigt motiverad att lyckas med sin idrott eller vad det nu kan vara och undviker nog skadliga partydroger och dylikt i högsta möjliga mån.

Är du så naiv att du verkligen tror steroider är endast något toppidrottare tar för att komma längre i sina respektiva grenar? Toppidrottare är en VÄLDIG minoritet bland de som faktiskt använder sig av dem. Sanningen är att det är medel-svenssons som är den största brukaren endast för att ha en snabbare väg till den "idealiska kroppen" formad av dagens media

eternallord
2010-12-01, 21:34
Är du så naiv att du verkligen tror steroider är endast något toppidrottare tar för att komma längre i sina respektiva grenar? Toppidrottare är en VÄLDIG minoritet bland de som faktiskt använder sig av dem. Sanningen är att det är medel-svenssons som är den största brukaren endast för att ha en snabbare väg till den "idealiska kroppen" formad av dagens media

Och om det är medelsvenssons så borde statistiken för dessa brukare i relation till användandet av rekreationella droger vara densamma.

Jag bryr mig ärligt talat inte om vem som använder droger, den sidodiskussionen berörde bara att 08-dude försökte argumentera att steroider var någon sorts inkörsport för droger. *slap*

08-dude
2010-12-01, 21:37
Och om det är medelsvenssons så borde statistiken för dessa brukare i relation till användandet av rekreationella droger vara densamma.

Jag bryr mig ärligt talat inte om vem som använder droger, den sidodiskussionen berörde bara att 08-dude försökte argumentera att steroider var någon sorts inkörsport för droger. *slap*

Har har inte argumenterat för att att det skulle vara något inkörsport, jag lägger bara fram fakta för hur verkligheten ser ut.

eternallord
2010-12-01, 21:39
Har har inte argumenterat för att att det skulle vara något inkörsport, jag lägger bara fram fakta för hur verkligheten ser ut.
Jo, det har du:


Hur många missbrukare tror du enbart använder steroider ?
Jag känner 8 st som tar steroider och alla har även börjat att använda andra droger och de flestas liv är på väg att bli förstörda.

08-dude
2010-12-01, 21:40
Är du så naiv att du verkligen tror steroider är endast något toppidrottare tar för att komma längre i sina respektiva grenar? Toppidrottare är en VÄLDIG minoritet bland de som faktiskt använder sig av dem. Sanningen är att det är medel-svenssons som är den största brukaren endast för att ha en snabbare väg till den "idealiska kroppen" formad av dagens media

Ja, det är tråkigt nog väldigt vanligt att många använder skiten.

Det är knappast så att langarna spolar ned 2.5 miljoner tabletter efter de smugglat in det i landet.

Miljoner tabletter
Den rena substansen är ett koncentrat av t ex anabola steroider. 2008 tog tullen 6 kg av den rena substansen. Förra årets siffra blev över 14 kg.
Det låter inte så mycket men Lars Hansson förklarar:

- Det gör man färdiga tabletter av så småningom. Man blandar ut den rena substansen med färgämnen, bindemedel osv.

- Ett kilo av den rena substansen motsvarar ungefär 200 000 tabletter. Räknar man om 14 kg, då blir det ungefär 2,5 till 3 miljoner enheter eller tabletter av anabola steroider.

http://svt.se/2.33782/1.1871816/kraftig_okning_av_steroidbeslag?page1851310=0

kaer
2010-12-01, 21:42
Lite svårt att veta var jag ska stå här. Ena sidan tycker jag att privatägda gym får ställa upp vilka krav de vill för att man ska få vara medlem där och det står varje person fritt att vara medlem eller inte.

Å andra sidan så tycker jag polisen och andra rättsvårdande myndigheter är dem som ska se se till att lagen efterlevs.
Skulle någon anställd på mitt gym avkräva mig ett dopingtest skulle jag blankvägra. Jag tycker definitivt att det skulle vara kränkande att bli misstänkt för något brott eller att i största allmänhet bli övervakad.

bubbe
2010-12-01, 21:42
Bra att myndigheterna vill göra något åt problemen. Hoppas de hittar en lösning som både motar dopingen och kan hantera integriteten.

ceejay
2010-12-01, 21:50
Vad tycker ni egentligen?

Är detta ett problem för att det är farligt för allmänheten?

Är detta ett problem för att det inte är lagligt?

eiri
2010-12-01, 21:51
fattar inte hur folk kan brusa upp sig så, skriver ni på ett papper där det står att ni måste gå med på testet så får ni väll skylla er själva, byt gym bara.

Zhang
2010-12-01, 21:53
Back on track; Jag ser fortfarande inte problemet i det hela. Känns som att alla de som är emot detta tror det är något första steg, eller andra, eller tredje, w/e till något extremare; " Året är 2037. Polisen har rotat runt i 6 motvilliga civilpersoners analer i letandet efter illegala-substanser. Ska denna galenskapen aldrig sluta? Jag kan inte lämna mitt hus utan att uppge mitt nyinbrända ID-nummer och uppger vart jag ska bege mig och med vem.. "

Inte tappar jag hakan i bordet och uttrycker " You mothersfuckers.. " när jag får hem posten och märker att ICA har övervakat mina köp och skickar mig reklam

DennisJ
2010-12-01, 22:11
LOL! De liberala medlemmarna rasar!!

Flytta till ert fredoom country aka escape from NY så kan vi reaktionära bor kvar här. Vi är ändå i majoritet enligt synovate :thumbup: :Virro

Lustigt, jag är förmodligen mer liberal än de flesta och jag ser inga direkta problem med det här. Hade jag haft ett gym så hade jag kanske velat ha möjligheter till doping-tester, och om det då funnits lagar som försvårade så hade det väl varit lämpligt med en ändring. De som tränat hos mig och inte gillat det får söka sig till något annat ställe. Det är ändå ingen rättighet att träna på ett visst gym, och gymägarna borde få sätta upp de regler som de vill ha.

eternallord
2010-12-01, 22:23
Lustigt, jag är förmodligen mer liberal än de flesta och jag ser inga direkta problem med det här. Hade jag haft ett gym så hade jag kanske velat ha möjligheter till doping-tester, och om det då funnits lagar som försvårade så hade det väl varit lämpligt med en ändring. De som tränat hos mig och inte gillat det får söka sig till något annat ställe. Det är ändå ingen rättighet att träna på ett visst gym, och gymägarna borde få sätta upp de regler som de vill ha.

Jag har inga som helst problem med att du skriver in i kontrakten på ditt gym att ni har rätt att testa medlemmar, det kan man ju göra redan idag och det är helt i sin ordning.

Däremot är det ett problem om staten vill lagstifta att gymägare har rätt att testa medlemmar, period. Dvs, man eliminerar möjligheten för gymägare och medlemmar att avtala att man inte ska kunna utsättas för några tester av gymägaren.

DennisJ
2010-12-01, 22:45
Däremot är det ett problem om staten vill lagstifta att gymägare har rätt att testa medlemmar, period. Dvs, man eliminerar möjligheten för gymägare och medlemmar att avtala att man inte ska kunna utsättas för några tester av gymägaren.

Jag ser faktiskt inte att det senare följer av det förra; varken från den ursprungliga artikeln eller från det du skriver. På vilket vis elimineras sådana avtal av att gymägare ges ökade möjligheter att testa? I grunden borde det räcka med att fråga gymägaren om han/hon testar och försöka få någon sorts gemensam idé om vad det faktiskt innebär (muntliga avtal är knepiga).

eternallord
2010-12-01, 22:49
Jag ser faktiskt inte att det senare följer av det förra; varken från den ursprungliga artikeln eller från det du skriver. På vilket vis elimineras sådana avtal av att gymägare ges ökade möjligheter att testa? I grunden borde det räcka med att fråga gymägaren om han/hon testar och försöka få någon sorts gemensam idé om vad det faktiskt innebär (muntliga avtal är knepiga).

Vad skulle lagen syfta till annars? Det är ju redan idag fritt fram att avtala att man gör tester (vilket många förbund gör som är bundna till RF exempelvis). Det enda som finns kvar är att ge gymägare större möjligheter att testa folk utan att det är tydligt definierat i kontrakt, eftersom det nu istället kommer vara i förväg definierat enligt lag. Ser du annorlunda på det?

DennisJ
2010-12-01, 23:09
Vad skulle lagen syfta till annars? Det är ju redan idag fritt fram att avtala att man gör tester (vilket många förbund gör som är bundna till RF exempelvis). Det enda som finns kvar är att ge gymägare större möjligheter att testa folk utan att det är tydligt definierat i kontrakt, eftersom det nu istället kommer vara i förväg definierat enligt lag. Ser du annorlunda på det?

Men exakt var kommer det ifrån? Jag ser det inte i artikeln i första posten. Den enda skillnaden som jag kan se är att gymägare inte behöver ta hjälp av polis.

agazza
2010-12-01, 23:38
Det gymmet där jag sitter i styrelsen, Sommarhemmets Kraftsport, gör egna dopingtester och det funkar bra. Eller ja, vi betalar Riksidrottsförbundet (tror jag det är) som gör det. Hade vi kunnat skippa mellanhanden hade antingen fler test kunna göras eller spridningen på dom bestämmas själva.
Medlemsavgiften ligger på 1250 kr om året och 250 av dom är öronmärkta för dopingtester. Ett test kostar runt 3000 kr så vi har råd med 10-12 stycken om året vilka oftast görs tre och tre utspridda med några månaders mellanrum.

Det här blev jag otroligt glad att läsa, synd att inte fler gym är som erat superba ställe :thumbup:


verkar vara många här som är rädda om sitt eget skinn...


Ja handuppräckning nu folk, stå för det ni gör ifall det nu är så okej som ni tycker.




Jag tycker personligen det är riktigt irriterande med folk som inte tränar rent för min egen träning och det motiverar inte ett dugg, snarare tror jag det har motsatt effekt på dom flesta.


Jag tycker alla gym borde tvingas till att ha dopingtester.

wessmen
2010-12-01, 23:54
Jag tycker personligen det är riktigt irriterande med folk som inte tränar rent för min egen träning och det motiverar inte ett dugg, snarare tror jag det har motsatt effekt på dom flesta.

Tränar du inte för din egen skull? Om du så gärna vill "tävla" på gymmet, vore det inte bättre att söka sig till en atletklubb eller något i den stilen?

Givetvis förstår jag att det är irriterande när folk "blåser om en" på gymmet, det händer mig hela tiden eftersom jag själv har en långsam utveckling, men det händer oavsett eftersom alla är skapta så olika. Vissa lägger ner hela livet på att bli större och kommer ingenvart medan andra kör halvhjärtat och får otroliga resultat.

Jag blir inspirerad av folk som kör så det ryker, sen skiter jag i vad de tuggar eller inte. :thumbup:

Stoltz
2010-12-02, 00:00
Jaha, då får man sluta knarka dårå..!

davvvan
2010-12-02, 00:02
Jag tycker det är bra. Doping hör inte hemma på ett gym.

saab900
2010-12-02, 00:10
Det här blev jag otroligt glad att läsa, synd att inte fler gym är som erat superba ställe :thumbup:





Ja handuppräckning nu folk, stå för det ni gör ifall det nu är så okej som ni tycker.




Jag tycker personligen det är riktigt irriterande med folk som inte tränar rent för min egen träning och det motiverar inte ett dugg, snarare tror jag det har motsatt effekt på dom flesta.


Jag tycker alla gym borde tvingas till att ha dopingtester.

Äsch, inte behöver man dopa sig för att vara emot dopingtester. Det kan man ju vara på ren princip och jäkelskap. Jag förstår inte heller varför du inte fokuserar på din egen träning och dina egna framsteg istället för att störa dig på att potentiella preppare curlar mer och växer fortare. Är det så att det kör din motivation i botten och du absolut inte kan finna motivation annat än i att jämföra dina prestationer med andras får du väl börja preppa själv. Jag har svårt att se någon annan lösning på det problemet.

Jag är inte emot dopingtester på gym, men man behöver ju inte se på det så svart-vitt att alla som är emot tester trycker testo i skinkan på torsdagskvällarna.

Om du vägrar låta mig söka igenom din dators alla skrymslen efter barnporr, är du en pedofil då?

agazza
2010-12-02, 00:16
Tränar du inte för din egen skull? Om du så gärna vill "tävla" på gymmet, vore det inte bättre att söka sig till en atletklubb eller något i den stilen?

Givetvis förstår jag att det är irriterande när folk "blåser om en" på gymmet, det händer mig hela tiden eftersom jag själv har en långsam utveckling, men det händer oavsett eftersom alla är skapta så olika. Vissa lägger ner hela livet på att bli större och kommer ingenvart medan andra kör halvhjärtat och får otroliga resultat.

Jag blir inspirerad av folk som kör så det ryker, sen skiter jag i vad de tuggar eller inte. :thumbup:

Klart jag tränar för min egen skull men blir förbannad på dessa uppblåsta egon som ofta hänger med missbruket, som senare förvandlas till något emo när dom går av. Jag ogillar folk som jämt ska ta massor av plats.

Det handlar mest om random guido nu och inte folk som faktiskt tränar. Då bryr jag mig inte riktigt lika mycket om hur mycket dom tränar om mig, bara dom tränar bra är jag nöjd.

Det är den här typen av människa som jag vill skrämma bort iomed tvång på gymmen om att dom måste ha X antal tester per år.

http://nj-guido.com/wp-content/uploads/2008/11/guido-tutorial.jpg

agazza
2010-12-02, 00:23
Äsch, inte behöver man dopa sig för att vara emot dopingtester. Det kan man ju vara på ren princip och jäkelskap. Jag förstår inte heller varför du inte fokuserar på din egen träning och dina egna framsteg istället för att störa dig på att potentiella preppare curlar mer och växer fortare. Är det så att det kör din motivation i botten och du absolut inte kan finna motivation annat än i att jämföra dina prestationer med andras får du väl börja preppa själv. Jag har svårt att se någon annan lösning på det problemet.

Jag är inte emot dopingtester på gym, men man behöver ju inte se på det så svart-vitt att alla som är emot tester trycker testo i skinkan på torsdagskvällarna.

Om du vägrar låta mig söka igenom din dators alla skrymslen efter barnporr, är du en pedofil då?

Se posten ovanför.

Det var mest bara för provocera för vanligtvis brukar det vara rätt många brukare på det här forumet och dom flesta vägrar ju säga det öppet förutom i anonyma röstningar, då förstår jag inte vitsen ifall det nu är så ok att folk inte står för det och protesterar öppet mot det här.

Jag tycker inte ett tvång på gymmen är någon som helst kränkning mot någon utan mer bara ett sätt att få bättre kontroll på läget. Åker man på test så är man antingen ren och får vara kvar och glad, eller dopar man sig och åker dit.

Ja sök på du, jag skulle inte känna mig det minsta kränkt bara jag får uppmärksamhet efteråt för att du inte hittade något grövre än 2girls1cup.

young_george
2010-12-02, 00:42
Kan vi få tillgång till din dator? Skulle gärna vilja titta igenom den.

Eller var det bara snack? Misstänker att du är pedofil men säger att vi kan få titta igenom dator för att få det att låta som att du inte har något att dölja. En dubbelluring.

Du får tillochmed välja vilket program vi ska använda för att söka igenom den, skicka PM.

agazza
2010-12-02, 00:50
Kan vi få tillgång till din dator? Skulle gärna vilja titta igenom den.

Eller var det bara snack? Misstänker att du är pedofil men säger att vi kan få titta igenom dator för att få det att låta som att du inte har något att dölja. En dubbelluring.

Du får tillochmed välja vilket program vi ska använda för att söka igenom den, skicka PM.

Borde väl kunna använda den inbyggda fjärrhjälpen? Är inte så haj på det där.

Men vi kan återuppta detdär imorgon kanske ifall du faktiskt vill rota genom min dator, tyvärr måste jag vara ärlig och säga att jag måste flytta vissa jobbrelaterade dokument för jag har tystadsplikt i mitt kontrakt.

Bilderna på mitt fruntimmer kan jag lägga en direkt genväg till den gömda bildmappen, på skrivbordet så går det fortare för dig att hitta nåt roligt :naughty:

saab900
2010-12-02, 01:10
Borde väl kunna använda den inbyggda fjärrhjälpen? Är inte så haj på det där.

Men vi kan återuppta detdär imorgon kanske ifall du faktiskt vill rota genom min dator, tyvärr måste jag vara ärlig och säga att jag måste flytta vissa jobbrelaterade dokument för jag har tystadsplikt i mitt kontrakt.

Bilderna på mitt fruntimmer kan jag lägga en direkt genväg till den gömda bildmappen, på skrivbordet så går det fortare för dig att hitta nåt roligt :naughty:

:laugh:

Visst, tittar man igenom dagsformstråden hittar man ju en del suspekta bilder, och i anonyma polls kan man se att en del faktiskt dopar sig. Jag påstår inte att jag kan avgöra om någon är dopad eller inte på en bild, men ibland undrar man. Och det är ju ingen överraskning, förvånansvärt många pratar ju öppet med polare på gymmet om kurer, så om de existerar i verkligheten borde ju några vara reggade här. Att de som dopar sig på forumet inte träder fram kan ju bero på att det faktiskt är olagligt och att det finns ett så starkt uttalat motstånd mot doping på forumet. Det är mig veterligen bara en medlem som öppet i en tråd bekänt att han kurar regelbundet, och ett par stycken som har erkänt att de preppat tidigare i livet. Vilka behöver vi inte diskutera.

Men jag tycker fortfarande att det är deras kropp och deras val. Jag lägger mig inte i och de sköter sitt och besvärar inte mig. De riskerar att åka fast i test när de byter jobb eller hos farbror polisen och den skammen det medför för dom socialt då är säkert ingen höjdare.

Medusa
2010-12-02, 01:31
suck.. varför känner en del människor ett trängande behov av att tycka och tänka till om hur andra skall leva sitt liv, är deras egen tillvaro så torftig.. man undrar ju.. som vanligt finns det olika läger i denna fråga som alla frågor, allt man kan göra är att luta sig tillbaka..

man kan se det på olika sätt, tycker dock det är rätt drygt om man ens skulle bli tillfrågad att pissa, om man får rätten att delvis pissa på dom som testar under testet så är jag för förslaget utan tvekan.. även om man inte tar något så är det, oavsett vad muppar skriver, kränkande, thats it, folk snackar runtom osv.. rykten skapas, oavsett utgången.. det är ju löjeväckande, och grunderna borde rimligtvis vara att någon är ovanligt stor eller stark, och man kan bli båda delar helt ren.. allting kommer handla om vad folk TROR om andra.. skyldig utan bevisföring..

dina tankar och din kropp är dina och såvida du inte skadar något annan borde man få göra vad man vill med dem..

George Carlin var grymt skön, han snackade ju om rättigheter kontra privilegier,
gaa9iw85tW8

Zhang
2010-12-02, 01:44
suck.. varför känner en del människor ett trängande behov av att tycka och tänka till om hur andra skall leva sitt liv, är deras egen tillvaro så torftig.. man undrar ju.. som vanligt finns det olika läger i denna fråga som alla frågor, allt man kan göra är att luta sig tillbaka..

dina tankar och din kropp är dina och såvida du inte skadar något annan borde man få göra vad man vill med dem..

Ja, du har så rätt. Vi borde tillåta alla droger och ta bort alla förbud, jag menar, hey, alla borde ju få göra vad de vill med sina liv, right?

Medusa
2010-12-02, 01:48
Ja, du har så rätt. Vi borde tillåta alla droger och ta bort alla förbud, jag menar, hey, alla borde ju få göra vad de vill med sina liv, right?

vad angår det dig? förklara vilken rätt du anser dig ha att bestämma vad andra får göra med sina liv? på vilken moralisk grund anser du dig ha denna rättighet?

dessutom slår sånt här alltid fel då och då, vet inte om någon kommer ihåg Mickey här på forumet men han råkade ut för detta, och det drabbade honom ganska negativt.. liknande hände även mig på gymnasiet, och det var väldigt tråkigt på många olika sätt.. jag är helt enkelt emot det delvis därför att oskyldiga kommer drabbas, och delvis därför att det helt enkelt inte angår andra, och om det nu angår andra så borde vi helt enkelt göra som eternallord föreslog tidigare, kameror överallt skyldig tills motsatsen bevisats blablabla, du har väl ändå ingenting att dölja så du har ingenting emot att visa allting..

Zhang
2010-12-02, 01:53
Nej, som du säger så länge deras liv inte påverkar mitt är det helt upp till dem. Men vilken slags drömvärld lever du i som tror att drogmissbrukande inte kommer leda till påverkande av andras liv?

Medusa
2010-12-02, 01:57
Nej, som du säger så länge deras liv inte påverkar mitt är det helt upp till dem. Men vilken slags drömvärld lever du i som tror att drogmissbrukande inte kommer leda till påverkande av andras liv?

jag snackar inte om drogbruk, jag snackar om huruvida gymägare eller dylika nissar ska kunna tvinga människor på olika grad av misstanke att pissa i en burk, thats it.. polisen bör hantera sådant, och isåfall på skäliga misstankar.. Lasse gymägare ska inte kunna tvinga Linus 19 att pissa för att Linus helt plötsligt blivit mycket större och starkare..

för övrigt så är jag väl fullt införstådd med att missbruk av droger, alkohol, AAS, mat och vad man nu vill välja kan skada andra människor.. missbruk är missbruk, i olika former och av olika skäl hos olika individer och är förmodligen mer betingat av miljö och individen är just kanske vad man missbrukar..

när man skall lösa ett problem är inte alltid lösningen helt uppenbar, i fallet med missbruk kanske man borde försöka fokusera mer på orsakerna än själva problemet när man väl är där, varför börjar just denna personen missbruka detta, hur kan vi göra för att motverka det i framtiden osv.. tror det är minst lika viktigt!

Kek
2010-12-02, 01:59
Åh nej, KrenGkningscHocK!!!1 Varför är det krengkande tycker du?

Handlar inte om det. Det är en principsak. Kan väl liknas med att kolla igenom fickorna på folk man anlitat för att städa innan de går hem. "Har man inget att dölja har man inget att frukta"-argumentet ger egentligen staten rätt att göra vad fan de vill. Detta kanske verkar ganska oskyldigt men de tar ju inte hela armen på en gång. Ska ju nafsa lite i handen först för att mjuka upp oss. Med tanke på grundlagsändringen den 24e november så är vi på god väg att bli jävligt mjuka.

Hade de tvingat mig att dopingtesta mig att jag bett dem köra upp deras test i rumpan sen hade jag tagit mitt pick och pack och hittat ett annat gym. Är ren som nyfallen snö när det gäller doping men inte fan ska jag behöva bevisa det för någon. Särskilt inte när jag inte har något att göra med någon tävlingssport numera.

Zhang
2010-12-02, 02:06
jag snackar inte om drogbruk, jag snackar om huruvida gymägare eller dylika nissar ska kunna tvinga människor på olika grad av misstanke att pissa i en burk, thats it.. polisen bör hantera sådant, och isåfall på skäliga misstankar.. Lasse gymägare ska inte kunna tvinga Linus 19 att pissa för att Linus helt plötsligt blivit mycket större och starkare..

för övrigt så är jag väl fullt införstådd med att missbruk av droger, alkohol, AAS, mat och vad man nu vill välja kan skada andra människor.. missbruk är missbruk, i olika former och av olika skäl hos olika individer och är förmodligen mer betingat av miljö och individen är just kanske vad man missbrukar..

Och som jag sade tidigare. Vart ligger problemet i att kissa i en burk istället för en toalett som du ändå gör 4 ggr om dagen? Eller hotar det eran manlighet att någon säger åt er vad ni måste göra?

" ja sa fan itte pessa i nårra jefla börk. ja e en redig kär o inge säger åt mä va ja gör * bankar lite på bröstet och grymtar*

Och vadå skäliga misstankar? Hur ska man någonsin kunna ha " skäliga " misstankar / bevis om att någon gör det för att då kräva ett prov?

och angående att påverkan på andra är mer betingad av uppväxten och miljön, vad spelar det för roll? Ska vi börja göra bakgrunds-kontroller på alla som ansöker om att börja med droger för att kolla om de är stabila nog?

KniveN
2010-12-02, 02:12
Helt off topic.. men men, skulle dimethylamylamine (Geranamine) visas som dopning på ett piss prov, om gymmet skulle ta in mig? är ju det i Jacked xX.

Kan man bli avstängd för det? även om det inte är något som är olagligt.

Nej, det är klassat på tävling, och curl-tävling mot killen bredvid räknas inte :)

Medusa
2010-12-02, 02:16
Och som jag sade tidigare. Vart ligger problemet i att kissa i en burk istället för en toalett som du ändå gör 4 ggr om dagen? Eller hotar det eran manlighet att någon säger åt er vad ni måste göra?

" ja sa fan itte pessa i nårra jefla börk. ja e en redig kär o inge säger åt mä va ja gör * bankar lite på bröstet och grymtar*

Och vadå skäliga misstankar? Hur ska man någonsin kunna ha " skäliga " misstankar / bevis om att någon gör det för att då kräva ett prov?

och angående att påverkan på andra är mer betingad av uppväxten och miljön, vad spelar det för roll? Ska vi börja göra bakgrunds-kontroller på alla som ansöker om att börja med droger för att kolla om de är stabila nog?

alltså vafan snackar du om.. jag skulle bli jävligt förbannad bara om någon bad mig göra det, har ingenting med min manlighet att göra, du behöver inte försöka förminska mig genom någon form av löjlig mening med sammanhängande gest.. jag skulle bli precis lika förbannad om min arbetsgivare bad mig tömma fickorna efter ett arbetspass, misstro väcker generellt negativa tankar hos folk, jag tror inte att någon uppskattar en sådan akt.. skulle du blir glad om du blev ombedd att pissa eller fick fickorna genomsökta på din arbetsplats, eller en husrannsakan utan sannolika skäl genomförd?

jag pissar inte i en burk på kommando 4 ggr om dagen, jag går på toaletten, helst så privat som möjligt, och gör mina behov när jag behöver..

givetvis kan det vara svårt att finna skäliga misstankar, kanske har man tidigare observerat personen inta olagliga substanser eller dylikt, det vore sannolika skäl, eller vittnen i någon form, eller om en person uppvisar en övertygande mängd symptom till följd av bruk.. Och för övrigt, vad säger du egentligen, att eftersom det är svårt att skaffa fram bevisning så skall man på mindre sannolika skäl kunna anklaga och testa folk för ett brott? vad hände med stöttepelaren "oskyldig tills motsatsen bevisats"..

ang. miljö och betingning, jag menar givetvis inte att man skall upphöra med direkta åtgärder, vad jag påpekade är att det är minst lika viktigt att agera förebyggande då orsaken förekommer problemet..

för övrigt, har du någon form av komplex gentemot män som är säkra i sig själva och väldigt maskulina både fysiskt och i sättet?

wessmen
2010-12-02, 02:17
Nej, som du säger så länge deras liv inte påverkar mitt är det helt upp till dem. Men vilken slags drömvärld lever du i som tror att drogmissbrukande inte kommer leda till påverkande av andras liv?

Men nu är det ju så att avkriminalisering av alla droger leder till mindre misär. Kolla på Portugal.

Zhang
2010-12-02, 02:43
Jag tycker det är skoj hur ni alla jämför att kissa i en burk med att få sitt hem genomsökt, eller fickorna. Hur tänker ni då egentligen?

I fickor eller hem kan man förvara andra ägodelar som kan ses som privata och inte vill skylta med för andra, oavsett om det är polisen eller random Joe ute på gatan. Där tycker jag det ska krävas skäliga misstankar för att mot personens medtyckande få genomsöka. Att kissa i en burk eller lämna ett blodprov kommer inte kränka eller avslöja era sysslor eller vad du gör på fritiden. Såvida du nu inte tar illegala-substanser, och då har du inget att lipa för att du kommer få ta efterföljderna av det heller.
Tror ni att de kommer be er pissa mitt i gymmet bland folk med en pistol mot erat huvud eller vad?

Heh, vittnen? Tror ni att folk står och knaprar piller eller injicerar i omklädningsrummet på gymmet?

Nej, jag har inget komplex mot folk som är säkra i sin sexualitet eller fysiska form. Vad har det med saken att göra? Du får det att låta som att ni som är emot denna regel är säkra på er själva. För mig verkar det vara tvärtom.

Zhang
2010-12-02, 02:52
Men nu är det ju så att avkriminalisering av alla droger leder till mindre misär. Kolla på Portugal.

Jag har ingen statistik eller minsta aning om det där. Så det tänker jag inte uttrycka mig om heller. Min PERSONLIGA åsikt är visst. Legaliserar man droger kommer ju självklart misären minska i samhället med alla nya stimulanter som förs in. Men jag tror fortfarande i DET LÅNGA LOPPET kommer påverka andra faktorer negativt. Bara för att en sak legaliseras betyder det inte att feldoseringar eller missbrukar inte kommer förekomma.

Morrris
2010-12-02, 06:32
Hög nivå i den här tråden.

Personligen tycker jag lagen låter ganska överflödig. Precis som nu kommer det i fortsättningen finnas gym där man blir testad och gym där man inte blir det.

Till er som är så jävla osäkra pga. er kroppshydda att ni tycker det är jobbigt med dopade individer på ert gym: Börja med något annat.

BTW är jag ren och har inga planer på att ändra på det.

Sheogorath
2010-12-02, 06:46
Jag tycker det är skoj hur ni alla jämför att kissa i en burk med att få sitt hem genomsökt, eller fickorna. Hur tänker ni då egentligen?

I fickor eller hem kan man förvara andra ägodelar som kan ses som privata och inte vill skylta med för andra, oavsett om det är polisen eller random Joe ute på gatan. Där tycker jag det ska krävas skäliga misstankar för att mot personens medtyckande få genomsöka. Att kissa i en burk eller lämna ett blodprov kommer inte kränka eller avslöja era sysslor eller vad du gör på fritiden. Såvida du nu inte tar illegala-substanser, och då har du inget att lipa för att du kommer få ta efterföljderna av det heller.
Tror ni att de kommer be er pissa mitt i gymmet bland folk med en pistol mot erat huvud eller vad?

Heh, vittnen? Tror ni att folk står och knaprar piller eller injicerar i omklädningsrummet på gymmet?

Nej, jag har inget komplex mot folk som är säkra i sin sexualitet eller fysiska form. Vad har det med saken att göra? Du får det att låta som att ni som är emot denna regel är säkra på er själva. För mig verkar det vara tvärtom.

Jag äter en antidepressiv som kan ge utslag för amfetamin i pissprov. Jag skulle behöva visa upp mitt recept och kanske ta blodprov för att rentvås från misstanke. Varför i helvete skulle jag acceptera att en finnig gymägare får reda på vad jag medicinerar med? Det är helt rimligt att anta att ett gym kollar efter amfetamin.

HMB
2010-12-02, 08:37
Lägg pengarna på att få bort de som distribuerar skiten istället.

Bamse79
2010-12-02, 09:51
Skulle mitt gym börja testa medlemmar så byter jag direkt. Man vill väl få inspiration av folk som faktiskt har muskler?

Inspiration av folk som dopat sig? Känns det inte dumt att träna och aldrig kunna nå ditt ideal utan att ta nåt? Eller vad vet jag...

Bamse79
2010-12-02, 10:11
Inspiration av folk som dopat sig? Känns det inte dumt att träna och aldrig kunna nå ditt ideal utan att ta nåt? Eller vad vet jag...

Finns också många på det här forumet och även "kropp"s forum som är helt emot steroider och låter så himla anti, medans man kan läsa på andra internationella forum exakt samma person skriva om vad dom tar osv...

Är väl bara pissa i koppen och träna vidare, om man inte har något att dölja...hur svår är det egentligen?? Och jag törs nästan lova att man slipper stå vid hantlarna framför spegeln och pissa i den...

hultman
2010-12-02, 11:33
Inspiration av folk som dopat sig? Känns det inte dumt att träna och aldrig kunna nå ditt ideal utan att ta nåt? Eller vad vet jag...

Mitt ideal är uppnåeligt utan AAS. Men det känns ganska tråkigt att träna bredvid ENBART havsräkor. Som ju är den klart mest representerade rasen på alla gym.

Finns också många på det här forumet och även "kropp"s forum som är helt emot steroider och låter så himla anti, medans man kan läsa på andra internationella forum exakt samma person skriva om vad dom tar osv...

Är väl bara pissa i koppen och träna vidare, om man inte har något att dölja...hur svår är det egentligen?? Och jag törs nästan lova att man slipper stå vid hantlarna framför spegeln och pissa i den...

Ja, så är det ju. Förmodligen för att det är olagligt och lite tabu. Jag har inget behov av att visa upp en lapp med att jag är ren. Heller inte pissa i en kopp för någon jag varken känner eller vill avbruten av.

the_PL_man
2010-12-02, 11:45
Det gymmet där jag sitter i styrelsen, Sommarhemmets Kraftsport, gör egna dopingtester och det funkar bra. Eller ja, vi betalar Riksidrottsförbundet (tror jag det är) som gör det. Hade vi kunnat skippa mellanhanden hade antingen fler test kunna göras eller spridningen på dom bestämmas själva.
Medlemsavgiften ligger på 1250 kr om året och 250 av dom är öronmärkta för dopingtester. Ett test kostar runt 3000 kr så vi har råd med 10-12 stycken om året vilka oftast görs tre och tre utspridda med några månaders mellanrum.

Att gå via RF är troligen billigare än att gå direkt till Huddingen med testet.

the_PL_man
2010-12-02, 11:46
Jag kan tänka mig att kommunalt ägda gym och F&S kanske tar tillvara på möjligheten, men de flesta gym lär väl köra på som vanligt.

F&S är medlemmar i RF, så de behöver inte gå denna vägen.

Pepz
2010-12-02, 11:47
tycker att detta är mycket bra.
Att gymmen har rätt att testa betyder ju inte att de kommer att göra det, och testar de så testar de garanterat inte alla.

Ni som tar upp det som en pengafråga- hur tänker ni? Gymmen får ju själva betala för sina tester. ändringen är ju juridisk att gymmen har lagligt stöd att genomföra tester vilket de inte har idag om de inte är RF anslutna, vilket i princip endast atletklubbar föreningar och Friskis är.

Det fler än man tror som tar olagligheter. kolla som sagt i dagsformstråden. grabbar som är 17-21 som har mer muskler än de som tränat seriöst i 15år... genetiska freak allihop? I think not.

säg att RF gör i snitt 2200 tester per år. (62000 tester sen 1981 enligt hemsidan)
Då är det ungefär 1% av dessa som åker dit. http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/
Och detta är på Gym och träningsanläggningar där folk VET att de kan bli testade
och därför borde rimligtvis bruket vara lägre där.

Dessa siffror stämmer nog inte men ger kanske ett hum

Hur det ligger till på ett ordinärt gym kan man ju bara spekulera om..............

the_PL_man
2010-12-02, 11:53
Om jag har förstått det rätt kommer atletklubbar själva kunna göra dopingtester på lyftare de misstänker kurar.

Det kan de redan idag.

wo0ord
2010-12-02, 11:56
På mitt gym dopingtestar de folk. Infördes för ungefär 6 månader sedan.

stolpskott
2010-12-02, 11:58
Okej, men då gör vi såhär för att förenkla saker ytterliggare för lagens långa arm. Ett par gånger per år kommer staten hem till ditt hus oannonserat och (om så behövs), tvingar sig in i ditt hem. Väl inne kommer du tvingas testas för samtliga olagliga preparat, ditt hem kommer genomsökas efter droger, vapen, stöldgods och dylikt. Din hårddisk kommer genomsökas efter piratkopior. Så har vi kontrollerat så att folk inte har olagliga saker för sig, OK?

Att folk tar så lättvindigt på sina fri- och rättigheter är tamejfan bortom all sans. Ni förtjänar inte bättre.

:laugh:

Har inte kommit längre än såhär men det ser ut som en rolig tråd! :thumbup:

the_PL_man
2010-12-02, 12:10
Men det är ju det som är poängen, man KAN INTE välja det förstnämnda gymmet. Självklart kommer det finnas gym där gymmets och ledningens natur kommer göra tester extremt osannolika, men det garanterar ingenting. Ett kontrakt där det står att de inte har rätt att utfärda privata prover är däremot en garanti.

Har du överhuvudtaget läst vad som skrivs:

Gymbranschen, idrottsrörelsen och delar av regeringen – från alla håll finns det önskemål om att skapa ett lagligt stöd för gymbranschen att även utan polishjälp kunna dopningstesta sina medlemmar, enligt Tomas Johansson, huvudsekreterare i den pågående dopningsutredningen

Ingenstans står det att gymmet kommer att vara tvunget att utföra tester, bara att de kan det om de vill. Så ditt förstnämnda gym kommer att finnas kvar...

agazza
2010-12-02, 12:11
tycker att detta är mycket bra.
Att gymmen har rätt att testa betyder ju inte att de kommer att göra det, och testar de så testar de garanterat inte alla.

Ni som tar upp det som en pengafråga- hur tänker ni? Gymmen får ju själva betala för sina tester. ändringen är ju juridisk att gymmen har lagligt stöd att genomföra tester vilket de inte har idag om de inte är RF anslutna, vilket i princip endast atletklubbar föreningar och Friskis är.

Det fler än man tror som tar olagligheter. kolla som sagt i dagsformstråden. grabbar som är 17-21 som har mer muskler än de som tränat seriöst i 15år... genetiska freak allihop? I think not.

säg att RF gör i snitt 2200 tester per år. (62000 tester sen 1981 enligt hemsidan)
Då är det ungefär 1% av dessa som åker dit. http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/
Och detta är på Gym och träningsanläggningar där folk VET att de kan bli testade
och därför borde rimligtvis bruket vara lägre där.

Dessa siffror stämmer nog inte men ger kanske ett hum

Hur det ligger till på ett ordinärt gym kan man ju bara spekulera om..............

Bra sagt. Lite oroväckande faktiskt för jag tycker att det har blivit fler av dessa yngre "freaks"

I den nya pollen jag postade igårkväll så ligger siffran redan på 5,3 procent och ökar stadigt. Det blir 1 person av 20 i snitt på ett gym.

Problemet som vanligt med pollen att jag sett folk svara Nej, som själv sagt till folk i sin omgivning (msn tex) att dom är på något.
Varför ljuga i en anonym poll vet jag inte, men jag hoppas dom röstar ärligt iaf för statestikens skull.

the_PL_man
2010-12-02, 12:19
Vad skulle lagen syfta till annars? Det är ju redan idag fritt fram att avtala att man gör tester (vilket många förbund gör som är bundna till RF exempelvis).

RF-anslutna förbund avtalar ingenting. Enligt RF:s stadgar så är man skyldig att lämna dopingprov om så efterfrågas. Punkt.

Enligt RF:s dopingansvariga så kan inte gym idag avkräva ett dopingprov av en tränande, legalt sett.

eternallord
2010-12-02, 12:23
Har du överhuvudtaget läst vad som skrivs:

Gymbranschen, idrottsrörelsen och delar av regeringen – från alla håll finns det önskemål om att skapa ett lagligt stöd för gymbranschen att även utan polishjälp kunna dopningstesta sina medlemmar, enligt Tomas Johansson, huvudsekreterare i den pågående dopningsutredningen

Ingenstans står det att gymmet kommer att vara tvunget att utföra tester, bara att de kan det om de vill. Så ditt förstnämnda gym kommer att finnas kvar...

Det påstår jag inte heller, det går redan idag umärkt att testa folk på klubbar, det är bara att skriva in i kontraktet när man blir medlem.

eternallord
2010-12-02, 12:25
RF-anslutna förbund avtalar ingenting. Enligt RF:s stadgar så är man skyldig att lämna dopingprov om så efterfrågas. Punkt.

Enligt RF:s dopingansvariga så kan inte gym idag avkräva ett dopingprov av en tränande, legalt sett.

Om man inte avtalat angående det i förväg nej, det är ju självklart.

saab900
2010-12-02, 13:36
Om man inte avtalat angående det i förväg nej, det är ju självklart.

För några sidor sedan lät det så här:


Men det är detta lagen ska reglera, att gymägaren SKA ha rätt att kräva tester, närsomhelst, utan motivering, oavsett hur kontraktet mellan gymmet och den tränande såg ut.

stevebc
2010-12-02, 14:24
http://nj-guido.com/wp-content/uploads/2008/11/guido-tutorial.jpgTycker faktiskt han har rätt klena käkben/smalt ansikte.

Korset och linnet är humor, dock.

agazza
2010-12-02, 14:28
Tycker faktiskt han har rätt klena käkben/smalt ansikte.

Korset och linnet är humor, dock.

Ja mr olympia face har han ju inte men jag ser ändå ett rätt så tydligt mönster hos alla dom där, iof kan de bero på att dom flesta av dom där skjuter fram hakan något fruktansvärt, för det är ju tufft med underbett?

johanhej
2010-12-02, 14:32
Det är väl klart att käkbenet blir tydligare vid lågt BF. Vad skulle det ha med anabola att göra?

eternallord
2010-12-02, 14:37
För några sidor sedan lät det så här:ja precis? Det är det som lagförändringen avser enligt min tolkning. Att gymägare ska ha rätt att, utan att ha ett i förväg avtalat tillstånd, kunna kräva test. Om det inte är detta lagen avser så är den ju helt onödig eftersom man såklart redan kan avtala att dopingtestar kan komma.

wessmen
2010-12-02, 14:44
Okej, men då gör vi såhär för att förenkla saker ytterliggare för lagens långa arm. Ett par gånger per år kommer staten hem till ditt hus oannonserat och (om så behövs), tvingar sig in i ditt hem. Väl inne kommer du tvingas testas för samtliga olagliga preparat, ditt hem kommer genomsökas efter droger, vapen, stöldgods och dylikt. Din hårddisk kommer genomsökas efter piratkopior. Så har vi kontrollerat så att folk inte har olagliga saker för sig, OK?

Att folk tar så lättvindigt på sina fri- och rättigheter är tamejfan bortom all sans. Ni förtjänar inte bättre.

Tycker vi ska installera någon form av GPS i människor. Så man vet att någon inte rör sig på "olagliga" ställen där det kan förekomma kriminalitet. Samtidigt så får man böter direkt hemskickat om man överstiger hastighetsbegränsningen på vägarna.

Utegångsförbud kanske också vore något? Då kan vi eliminera all kriminalitet eftersom alla som rör sig ute efter 17:00 är kriminella och sätts direkt i finkan. :)

Man and Machine
2010-12-02, 15:16
Bra förslag. Hoppas bara dem har förmåga att genomföra det inom rimlig framtid.

Bamse79
2011-02-02, 14:46
Det är väl klart att käkbenet blir tydligare vid lågt BF. Vad skulle det ha med anabola att göra?

Läs på lite så fattar du...

kettlebellGuden
2011-02-02, 14:53
Förhoppningsvis så inför de obligatoriska regelbundna tester av alla medlemmar på alla gym.

young_george
2011-02-02, 14:57
Förhoppningsvis så inför de obligatoriska regelbundna tester av alla medlemmar på alla gym.

Betalar du?

kettlebellGuden
2011-02-02, 15:01
Betalar du?

Priserna för dopingtester hade ju självklart gått ner när det hade blivit en så pass lukrativ marknad att sälja tjänster i. No worries. en 3-4000 extra / år i kostnad för gymkort är ingen biggie.

Berguven
2011-02-02, 16:11
Priserna för dopingtester hade ju självklart gått ner när det hade blivit en så pass lukrativ marknad att sälja tjänster i. No worries. en 3-4000 extra / år i kostnad för gymkort är ingen biggie.

Sa du precis att en 3-4000 kronors prisökning för ett årskort inte är så mycket?

kettlebellGuden
2011-02-02, 17:09
Sa du precis att en 3-4000 kronors prisökning för ett årskort inte är så mycket?

ja.

3-4000 extra / år i kostnad för gymkort är ingen biggie.

rooz
2011-02-02, 17:13
Såattehh

Vi säger dryga 8k som sats tar, + 4k

12K, för ett rent gym. Det tror jag väldigt få motionärer kommer casha upp..

kettlebellGuden
2011-02-02, 17:14
Såattehh

Vi säger dryga 8k som sats tar, + 4k

12K, för ett rent gym. Det tror jag väldigt få motionärer kommer casha upp..

Härligt. Alla vinner.

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:14
Klart som fan en gymägare ska ha rätt att veta att ingen som tränar på dennes gym är dopad. Sen tycker jag att negativa tester ska betalas av gymmet, och positiva av den dopade, skattemedel bör gå till viktigare saker

Upptaget
2011-02-02, 17:20
Priserna för dopingtester hade ju självklart gått ner när det hade blivit en så pass lukrativ marknad att sälja tjänster i. No worries. en 3-4000 extra / år i kostnad för gymkort är ingen biggie.

Haha och vad vinner du på att killarna på ditt gym som dopar sig åker fast?

För övrigt skulle jag inte betala 100 kr extra om året för att få dopingkontroller, vem bryr sig om killarna som dopar sig har förhöjt blodtryck, dåliga levervärden riskt för bt, håravfall osv.....

eiri
2011-02-02, 17:20
förstår inte riktigt varför folk bryr sig om någon ANNAN dopar sig? vad gör dessa dopade människor emot er som är så illa?, får er att se små ut? ;)

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:23
förstår inte riktigt varför folk bryr sig om någon ANNAN dopar sig? vad gör dessa dopade människor emot er som är så illa?

De tar den enkla vägen och förstör rena sporter genom att fuska. Kul för oss som tränar rent, för att det är meningen, för att sedan bli frånlyfta av något jäkla troll som tränat hälften så länge.

Det är en lyftares synvinkel, och här är en gymägares vinkel:
De förstör gymmets rykte, och försämrar därför inkomsterna, IOFS så vore det då bättre att de aldrig blev upptäckta, men bättre då isf om de aldrig fanns

rooz
2011-02-02, 17:26
Härligt. Alla vinner.
Och så kan ditt kort bli ännu dyrare....Vilken vinst:thumbup:

eiri
2011-02-02, 17:26
Sporterna har väll sina egna tester inte ska gymmen behöva stå för det? finns såklart folk som inte håller på med sporter och dopar sig med.

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:28
Sporterna har väll sina egna tester inte ska gymmen behöva stå för det? finns såklart folk som inte håller på med sporter och dopar sig med.

tja, även om de inte tävlar så utgör de ju ändå en större risk och kostnad för samhället än de hade gjort om de inte brukat AAS

Fordon
2011-02-02, 17:28
Såattehh

Vi säger dryga 8k som sats tar, + 4k

12K, för ett rent gym. Det tror jag väldigt få motionärer kommer casha upp..

8k? Det är platinakortet som gäller i hela norden det. så 12k för 500000000 gym är inte så tokigt :D

eiri
2011-02-02, 17:29
förresten de som sysslar med styrkelyft seriöst tränar inte de på ATLET KLUBBAR?, där brukar inte Berit 38 osv..hänga precis.

thunder
2011-02-02, 17:29
De tar den enkla vägen och förstör rena sporter genom att fuska. Kul för oss som tränar rent, för att det är meningen, för att sedan bli frånlyfta av något jäkla troll som tränat hälften så länge.

Det är en lyftares synvinkel, och här är en gymägares vinkel:
De förstör gymmets rykte, och försämrar därför inkomsterna, IOFS så vore det då bättre att de aldrig blev upptäckta, men bättre då isf om de aldrig fanns

Om man inte tränar för att tävla utan enbart för sin egen skull, är det fortfarande fusk då? Och förstör ryktet, hur menar du då? Bryr sig verkligen folk om andra är för vältränade enligt dom och byter gym av den anledning?

Som vanligt jävligt mycket förbud hit och dit, utan annan anledning än sin egna överlägsna moral.

von huff
2011-02-02, 17:31
Finns ju ingen orsak att lipa, aas är förbjudet att använda så testa på bara.Personligen bryr jag mig inte det minsta, men skulle inte betala mer för att träna på ett gym med testade medlemmar.

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:32
Om man inte tränar för att tävla utan enbart för sin egen skull, är det fortfarande fusk då? Och förstör ryktet, hur menar du då? Bryr sig verkligen folk om andra är för vältränade enligt dom och byter gym av den anledning?

Som vanligt jävligt mycket förbud hit och dit, utan annan anledning än sin egna överlägsna moral.

De flesta gymkortsköpare gillar inte "steroidmonster" (som de kallas av icke-kunniga, ofta äldre personer) och föredrar då gym där det mest är andra gamla tanter osv

Men, eftersom jag egentligen inte bryr mig om det där med kostnader och risker för samhället så tycker jag att man visst kan få ta vad man vill om man inte har några planer på att tävla eller roida på någon på gymmet. Men ja, det finns ju iallafall inget positivt med det

eiri
2011-02-02, 17:34
tja, även om de inte tävlar så utgör de ju ändå en större risk och kostnad för samhället än de hade gjort om de inte brukat AAS

finns de nånstans man kan se hur mycket dessa AAS brukar kostar samhället?, och hur mycket kommer dessa tester att kosta samhället?

wessmen
2011-02-02, 17:38
De flesta gymkortsköpare gillar inte "steroidmonster" (som de kallas av icke-kunniga, ofta äldre personer) och föredrar då gym där det mest är andra gamla tanter osv

Men, eftersom jag egentligen inte bryr mig om det där med kostnader och risker för samhället så tycker jag att man visst kan få ta vad man vill om man inte har några planer på att tävla eller roida på någon på gymmet. Men ja, det finns ju iallafall inget positivt med det

Vilket gym tränar du på? "Steroidmonsterna" på mitt gym får agera frågelåda hälften av träningspasset åt alla som vill ha tips på övningar, schema, mat o.s.v.

Att 60+arna inte ser det som positivt, men resten av "gymfolket" vill nog ha ett antal större personer på gymmet för att kunna fråga, eftersom de uppenbarligen gör en hel del saker rätt.

eiri
2011-02-02, 17:39
De flesta gymkortsköpare gillar inte "steroidmonster" (som de kallas av icke-kunniga, ofta äldre personer) och föredrar då gym där det mest är andra gamla tanter osv

Men, eftersom jag egentligen inte bryr mig om det där med kostnader och risker för samhället så tycker jag att man visst kan få ta vad man vill om man inte har några planer på att tävla eller roida på någon på gymmet. Men ja, det finns ju iallafall inget positivt med det

vetefan där asså, själv gillar jag hellre ett steroidmonster eller odopad idivid som tar sin träning seriöst och verkligen tränar när han är där, istälelt för Berit 38 som sitter med Gunhild 42 och pratar skit medan de upptar maskiner/redskap :D

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:39
finns de nånstans man kan se hur mycket dessa AAS brukar kostar samhället?, och hur mycket kommer dessa tester att kosta samhället?

testerna kostar redan samhället? och blir såklart gymmen som får stå för kostnaderna, förutom vid positiva test, så skulle de va enligt mig iaf, men finns ingen som är dopad på mitt gym ändå så jag bryr mig egentligen inte :)

Edit: är gymmet/ägaren så jäkla besatta över att ha ett rent gym, så tycker jag de kan betala för det också

luderlasse
2011-02-02, 17:41
Tycker det verkar vara ett bra förslag om det brukas på rätt vis, då kan man fånga upp missbrukare tidigare och minska sjukdomar som blir till följd av hormondoping.

Köper inte liberala argument som att alla får göra vad de vill med sin kropp eftersom du måste vara hyfsat påläst för att känna till och förstå alla risker med att dopa sig.

eiri
2011-02-02, 17:45
såg på svt när de gjorde tester då var 2 poliser med, gymmet betalar väll inte dessa polisers arbete?

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:46
såg på svt när de gjorde tester då var 2 poliser med, gymmet betalar väll inte dessa polisers arbete?

poliser har ju redan rätt att dopingtesta vem som helst?

eiri
2011-02-02, 17:48
Tycker det verkar vara ett bra förslag om det brukas på rätt vis, då kan man fånga upp missbrukare tidigare och minska sjukdomar som blir till följd av hormondoping.

Köper inte liberala argument som att alla får göra vad de vill med sin kropp eftersom du måste vara hyfsat påläst för att känna till och förstå alla risker med att dopa sig.

japp håller med där, skulle aldrig inta något om jag inte var bra påläst men de tror jag många inte är, så därför tycker jag de som brukar ska ha någonstans att vända sig till om de går snett, tex någon mottagning de vågar gå till utan att vara rädda för böter/straff osv..

Herr Oberst
2011-02-02, 17:55
därför tycker jag de som brukar ska ha någonstans att vända sig till om de går snett, tex någon mottagning de vågar gå till utan att vara rädda för böter/straff osv..

Tror vi redan har mottagningar för sånt. Samlingsnamnet är typ sjukvården, enskilda enheter kan kallas för vårdcentral eller sjukhus

eiri
2011-02-02, 18:00
anmäler dom inget?

StampChamp
2011-02-02, 18:01
Jag tycker det är fel att dopa sig även fast man inte tävlar, det är olagligt. Då kan vi lika gärna börja bruka cannabis eller någon ännu värre drog.

Hoppas vi blir kvitt dopingen nån gång.. bara för att en kille dopar sig och inte tävlar kan han ju komma att göra det senare i livet? Vilket jag tycker är fusk.

Jag tycker att dom som dopar sig borde skaffa sig lite mer tålamod, det kan man ha nytta av i andra sammanhang också :)

xodd
2011-02-02, 18:09
anmäler dom inget?

Nej, sjukvården får inte bryta sin tystnadsplikt så länge som det inte rör sig om grov brottslighet. Att någon kommer in på akuten pga. att dom injicerat steroider och fått men av detta är inget man får anmäla.

Om personen är under 18 är det en helt annan fråga.

wessmen
2011-02-02, 18:09
Tror vi redan har mottagningar för sånt. Samlingsnamnet är typ sjukvården, enskilda enheter kan kallas för vårdcentral eller sjukhus

"Utan att vara rädda för böter/straff", den risken är väl minimal inom sjukvården men trakasserier är vanligare. Läkare har oftast mindre koll på doping än vad någon lirare som läst på Flashback i 30 minuter.

Herr Oberst
2011-02-02, 18:11
anmäler dom inget?

Om jag inte har fel för mig så kan läkaren kan bryta sekretessen om patienten gjort sig skyldig till ett straff som kan ge över 1 års fängelse. Bruk av AAS ger väl i dagsläget inte särskilt "hårda" straff

xodd
2011-02-02, 18:22
Om jag inte har fel för mig så kan läkaren kan bryta sekretessen om patienten gjort sig skyldig till ett straff som kan ge över 1 års fängelse. Bruk av AAS ger väl i dagsläget inte särskilt "hårda" straff

Där det lindrigaste straffet är 1 år. Detta gäller för all legitimerad vårdpersonal och socialtjänstemän.

Allan
2011-02-02, 18:28
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

dupper
2011-02-02, 18:45
Hoppas vi blir kvitt dopingen nån gång.. bara för att en kille dopar sig och inte tävlar kan han ju komma att göra det senare i livet?


Hur tycker du att vi ska bli kvitt dopingen? Jag tänker främst på BB nu, där resultaten blir så enormt mycket "bättre" med dopingpreparat, hur skulle en övergång till ett dopingfritt tävlande gå till utan att vi förändrar våra preferensramar?

Sheogorath
2011-02-02, 18:46
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

Det är sällan jag håller med dig, men :thumbup: här.

bertbert
2011-02-02, 19:23
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

Jag kan inte hålla med alls. Jag tränar på atletklubb ansluten till RF, vilket innebär att oannonserade dopingtester förekommer. Sist fick en hel flock motionärer pinka i röret.

Det blev inga sura miner. Ingen som gnällde. Ingen som blev upprörd. Ingen ryktesspridning.

Inga problem alls faktiskt.

Så du må kalla mig "underbart naiv" men min praktiska erfarenhet är att är man ren är det inget problem.

Berguven
2011-02-02, 19:47
ja.

Du tycker alltså att en prisökning på mellan 50-500%, beroende på vilket gym det rör sig om, är fullt rimlig? Tror du verkligen att folkhälsan totalt sett skulle påverkas positivt att det?

Osten80
2011-02-02, 19:52
Det är sällan jag håller med dig, men :thumbup: här.

Haha, precis vad jag tänkte skriva. Vad fan, Allan, har du gått och blivit vettig? Snart börjar väl z_bumbi lära sig att skilja på bruk och missbruk också.
Ur led är tiden!

Rikard Jansson
2011-02-02, 20:02
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

Jag fattar inte riktigt hur du menar. Jag tror inte att jag håller med iallafall; jag tror att det vore positivt att få ett rent test, jag skulle iaf ta med mig pappret och trycka upp det i ansiktet på varenda person i hela skolan. Om det redan går rykten så blir det iaf bättre av att man testar negativt än att inte testas alls

Pirko
2011-02-02, 20:21
Jag fattar inte riktigt hur du menar. Jag tror inte att jag håller med iallafall; jag tror att det vore positivt att få ett rent test, jag skulle iaf ta med mig pappret och trycka upp det i ansiktet på varenda person i hela skolan. Om det redan går rykten så blir det iaf bättre av att man testar negativt än att inte testas alls

Rätt står skillnad på en tonåring i skolan, och en ensamstående vuxen far som Allan.

Rikard Jansson
2011-02-02, 20:22
Vilket gym tränar du på? "Steroidmonsterna" på mitt gym får agera frågelåda hälften av träningspasset åt alla som vill ha tips på övningar, schema, mat o.s.v.

Att 60+arna inte ser det som positivt, men resten av "gymfolket" vill nog ha ett antal större personer på gymmet för att kunna fråga, eftersom de uppenbarligen gör en hel del saker rätt.

Tränar på semi-privat gym, är mest gamla damer där och de gillar att träna med andra gamla damer och prata skit iaf. De tränar inte heller samma tider som mig (reserverat för mig själv :D) Sen föredrar jag också att träna med "monster", och spelar inte mig någon roll vad de proppar i sig, men jag är ju då i minoritet, och så skulle jag tro att det ser ut på många gym, inte alla, men en del. Och det är väl de gymmen som bryr sig om den här rätten

vetefan där asså, själv gillar jag hellre ett steroidmonster eller odopad idivid som tar sin träning seriöst och verkligen tränar när han är där, istälelt för Berit 38 som sitter med Gunhild 42 och pratar skit medan de upptar maskiner/redskap :D

Jag med, men inte alla :)

Rikard Jansson
2011-02-02, 20:23
Rätt står skillnad på en tonåring i skolan, och en ensamstående vuxen far som Allan.

Jag kan inte relatera till hur synen på honom förändras vid ett påtvingat test, men skulle definitivt påstå att vissa skulle tjäna på att testas negativt

Oxe
2011-02-02, 20:30
såg på svt när de gjorde tester då var 2 poliser med, gymmet betalar väll inte dessa polisers arbete?

Det är ju sånt här som dom kan slippa genom att det här går igenom...

Jag skulle hellre gå och kissa i en mugg i fall personalen ber mig om det efter passet lite diskret.

Än att det kommer in två uniformerade poliser och hämtar än...

Vad som står på ett papper är skitsamma jag har väl en 15-20 dopingtest gjorda alla negativa, vad säger det om mig som person eller vad jag gjort eller inte gjort inte ett skit...

Jag är ju relativt mycket "pro" doping, dock tycker jag det här är en ganska bra grej, i förhoppning att det är för att hjäpa folk.
Är det för att dom vidare skall anmäla det vidare så är jag negativt inställd till det...

Är för vård/behandling är mot bestraffning

mangemani
2011-02-02, 20:30
är man ren så har man väl inget att oroa sej för.
låt dom göra testen om dom vill,ingen tar väl skada utav det(ja förutom dom som nu är dopade).

wessmen
2011-02-02, 20:30
Jag fattar inte riktigt hur du menar. Jag tror inte att jag håller med iallafall; jag tror att det vore positivt att få ett rent test, jag skulle iaf ta med mig pappret och trycka upp det i ansiktet på varenda person i hela skolan. Om det redan går rykten så blir det iaf bättre av att man testar negativt än att inte testas alls

Det han menar är att bli testad får negativa konsekvenser socialt även om ditt test skulle visa negativt. Det är förmodligen bara väldigt träningsintresserade som tycker det skulle vara coolt att få visa upp ett negativt dopingprov. Inte för att ett test är speciellt trovärdigt, men det är en annan fråga.

Att bli intagen på kontroll är alltid negativt, för folk tänker att det är något fuffens med den killen/tjejen. Tror du det hjälper om du blir intagen till ett narkotika prov att du pissat negativt? Halva din umgängeskrets kommer tro att du ljuger, alla som du inte känner så bra kommer veta att du "knarkar".

Ni som emot doping när det tas av kosmetiska skäl, hur tänker ni? Är det skadeverkan? Fusk? Annan anledning?

Börje H
2011-02-02, 20:30
så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

Utan att brodera ut alltför mycket kan jag bara konstatera att jag personligen misstycker å det grövsta med ovanstående inställning.

Måste väl vara tidernas underligaste formulering att slänga in ensamstående pappa i ekvationen. Vad har det med saken att göra?

Jag kan inte hålla med alls. Jag tränar på atletklubb ansluten till RF, vilket innebär att oannonserade dopingtester förekommer. Sist fick en hel flock motionärer pinka i röret.

Det blev inga sura miner. Ingen som gnällde. Ingen som blev upprörd. Ingen ryktesspridning.

Inga problem alls faktiskt.

Då denna företeelse faktiskt förekommer i "våra" anläggningar kan det vara på sin plats att lära av dessa erfarenheter. Då den jävla dopingpolisen kommer så är det alltid glada miner från båda sidor.

Ser inte problemet.

edit; nu när jag tänker på det så var det fanimig nog nån ensamstående pappa som fick pissa sist! Han log mest av alla :) Han förstod nog inte bättre....

MAXX
2011-02-02, 20:51
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

Har du börjat preppa igen allan? :)

:banned

Sheogorath
2011-02-02, 20:54
Har du börjat preppa igen allan? :)

:banned

Du kan inte förstå en ståndpunkt som Allans från någon som inte preppar? Måste vara tråkigt att ha din hjärna.

Kaew
2011-02-02, 20:56
Du kan inte förstå en ståndpunkt som Allans från någon som inte preppar? Måste vara tråkigt att ha din hjärna.

Han har ju rätt , halv forumet inklusive vissa moderatorer preppar ju förfan.

Sheogorath
2011-02-02, 21:00
Han har ju rätt , halv forumet inklusive vissa moderatorer preppar ju förfan.

Om vi bortser från "halva forumet" så är jag medveten om det du skriver. Det finns dock ingenting i det Allan skriver som inte kan komma från någon som inte preppar.

von huff
2011-02-02, 21:06
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

jJag fattar inte varför personer som inte dopar sig har så stora problem med att pissa i en burk.För fan ni kan ju krypa ner under sängen och lipa om det är så kränkande, hur klarar man överhuvudtaget att gå ut bland folk då...Det är ju bra att ungarna lär sig att doping är dåligt redan från början och att det utförs tester.Tar alla det så personligt om de testas.

L Johnsson
2011-02-02, 21:10
Han har ju rätt , halv forumet inklusive vissa moderatorer preppar ju förfan.

Jasså där ser man, mer än jag visste. Vilka moderatorer preppar då enligt dig?
Hade varit kul att veta för jag tror du har något skev bild av hur många som preppar.

wessmen
2011-02-02, 21:10
jJag fattar inte varför personer som inte dopar sig har så stora problem med att pissa i en burk.För fan ni kan ju krypa ner under sängen och lipa om det är så kränkande, hur klarar man överhuvudtaget att gå ut bland folk då...Det är ju bra att ungarna lär sig att doping är dåligt redan från början och att det utförs tester.Tar alla det så personligt om de testas.

Doping har ingenting gemensamt med barn och ungdomar. Doping ska skötas "bakom kulisserna".

Vi kan diskutera hur "skadligt" hormoner är fram och tillbaka, men de vanliga doseringarna hobbygymare kör är HRT på andra sidan Atlanten. Skrattretande, livsfarligt, skitsnack.

Oxe
2011-02-02, 21:11
jJag fattar inte varför personer som inte dopar sig har så stora problem med att pissa i en burk.För fan ni kan ju krypa ner under sängen och lipa om det är så kränkande, hur klarar man överhuvudtaget att gå ut bland folk då...Det är ju bra att ungarna lär sig att doping är dåligt redan från början och att det utförs tester.Tar alla det så personligt om de testas.

Alla som tränar är inte latent homosexuella och uppskattar när män står och inspekterar en könsorgan...

Det finns vi som gärna slipper sådant...

Det räcker för mig med att damen jag träffar får se den ibland dock inte när tanken är att urinera...

Har du genom gått riktiga Urinprov ?

Eddie Vedder
2011-02-02, 21:11
jJag fattar inte varför personer som inte dopar sig har så stora problem med att pissa i en burk.För fan ni kan ju krypa ner under sängen och lipa om det är så kränkande, hur klarar man överhuvudtaget att gå ut bland folk då...Det är ju bra att ungarna lär sig att doping är dåligt redan från början och att det utförs tester.Tar alla det så personligt om de testas.

Nu missförstår du hela Allans text. Han talar om sociala stigma och folks skvallerkåthet. "Jag hörde att x blev dopingtestad häromdagen" kommer snabbt vara "X har blivit tagen för doping" och när djungeltelegrafen pågått länge nog kommer det inte nå ut till alla att x var ren och vips är x en dopingskalle i mångas ögon.

Allan
2011-02-02, 21:12
Han har ju rätt , halv forumet inklusive vissa moderatorer preppar ju förfan.

Yeah right - är du medveten om hur väl du illustrerar det som är konsekvensen av det här. Generaliseringar och dumheter. Du har inte en jävla aning om vilka av oss som lämnar urinprov eller inte.

Till SL-mobben. Tränar man på ett RF-anslutet ställe finns dopingtesterna med i bilden, vilket säger en del om ert umgänge.

Om man som jag tränar på SATS är det inte så jävla kul när mina barn efteråt får höra i plugget "öh, din farsa kör ju hormoner". Alldeles jävla oavsett om det är negativt eller inte. Det är testet som är graverande, för ingen orkar vänta på resultatet.
Dessutom blir jag ohyggligt förbannad över att träningsresultat med automatik ska ifrågasättas. Jag kan inte med blotta blicken se vilka som trycker eller inte, och det kan inte ni heller. Men fram med högafflarna och tjäran bara....


Jag har kompisar som testats säkert trettio gånger genom åren, alltid negativt, och inte har det minskat skitsnacket.
Jag tror inte det minsta på att ökade kontroller skulle minska bruket: vi har avsevärt hårdare policy och fler tester i samhället idag än för tio år sen, och är det nån som tycker att missbruket minskat?

Arf Pingvin
2011-02-02, 21:15
Jag är rädd att man kommer skapa sociala stigmata - det finns inte det minsta smickrande med att bli utplockad för dopingtest utanför tävlingsverksamhet. Ni som tror att ni skulle kunna sträcka på er och säga "jag har minsann papper på att jag är ren" skjuter er i foten.
Det gemene man tänker är "ingen rök utan eld", och så jävla kul är det inte som fritidstränande ensamstående pappa att behöva pissa för att det står en jävel från Dopingpolisen där - alldeles oavsett vad resultatet blir. Grannar, arbetskamrater - alla kommer att veta om det illa kvickt.
Ni som stöder idén är alldeles underbart naiva och sådär ivrigt rättvisetänkande att ni skulle kunna döda bara för att rädda de som oskyldiga äro. För min personliga del låter jag hellre en och annan fuskare slinka igenom, istället för att riskera att skada de som inget ont har gjort

Jag har papper på att jag förbinder mig att betala dryga böter till klubben ifall jag pinkar positivt. Det förekommer oanonnserade tester i lokalen så jag skulle kunna bli testad. Det går hem hos vanligt folk. De fattar att jag inte preppar och att klubben där jag håller till verkligen tar avstånd från doping. Alla jag pratat med. Föräldrar, kompisar, grannar. Man ser det på dem att deras fördomar kommer på skam. "Grottan" har trots allt haft ett dåligt rykte länge i den här stan. Men det sjunker faktiskt in. Så du har fel.

MAXX
2011-02-02, 21:15
Jasså där ser man, mer än jag visste. Vilka moderatorer preppar då enligt dig?Hade varit kul att veta för jag tror du har något skev bild av hur många som preppar.

http://knowyourmeme.com/system/icons/157/original/Atrapitis.gif?1240007111

Förbjudet att anklaga folk för doping på kolo :D

von huff
2011-02-02, 21:16
Doping har ingenting gemensamt med barn och ungdomar. Doping ska skötas "bakom kulisserna".

Vi kan diskutera hur "skadligt" hormoner är fram och tillbaka, men de vanliga doseringarna hobbygymare kör är HRT på andra sidan Atlanten. Skrattretande, livsfarligt, skitsnack.

Alla som tränar är inte latent homosexuella och uppskattar när män står och inspekterar en könsorgan...

Det finns vi som gärna slipper sådant...

Det räcker för mig med att damen jag träffar får se den ibland dock inte när tanken är att urinera...

Har du genom gått riktiga Urinprov ?

Nej men jag har inget problem med det.Så jävla hemskt kan det inte vara att pissa i en burk.Jag fattar att man inte vill att grannen skall få veta nåt osv och kanske kontrollantena skulle kunna göra testen mer i "smyg" men fattar inte hur folk kan tycka att sjäva pissandet kan vara så svårt och motbjudande.

Allan
2011-02-02, 21:20
Så du har fel.

Nej, det har jag inte. Du har tydligen fått högre status. Nå, min kompis som testades på en kommunal anläggning nyligen har då inte fått det. Hans ungar har fått höra att deras farsa dopar sig, eftersom han blev uttagen för test. Ska hans barn behöva ta med sig ett papper med testresultatet på, för att visa när deras pappa anklagas?
Det är en satans skillnad på att träna i en RF-ansluten klubb och att bara motionsträna på ett gym.

Jockefoten
2011-02-02, 21:23
Varje givet tillfälle jag får visa snoppen välkomnas av mig med öppna armar.


I övrigt så körs det redan dopingtester på de större gymmen i Växjö.

Oxe
2011-02-02, 21:24
Nej men jag har inget problem med det.Så jävla hemskt kan det inte vara att pissa i en burk.Jag fattar att man inte vill att grannen skall få veta nåt osv och kanske kontrollantena skulle kunna göra testen mer i "smyg" men fattar inte hur folk kan tycka att sjäva pissandet kan vara så svårt och motbjudande.

Säg samma sak när du mer eller mindre blivit systematiskt kollad ett gäng gånger och deras nedlåtande sätt varenda gång...

Eller efter ett träningspass när du druckit mycket och testerna blir ogiltiga pga förlåga kreateninvärden och du måste göra om det...
Eller när du just varit på muggen och får sitt och vänta tills du kan skaka fram en tillräckligt stor skvätt.

Sen finns det många med psykologiska spärrar som har jävligt svårt att lämna tester. Vet folk som fått sitta i timmar innan dom klarat att lämna, helt vanliga personer som inte har nåt att dölja.

von huff
2011-02-02, 21:24
Så man borde minska testandet för att skvallertanterna inte skall tala skit om en?Själv tycker jag att det är en ganska så klen orsak.Jag håller endå med att man skull ekunna göra testerna mer diskret och få det till en "normal" grej som vem som helst kan råka ut för.

Pudzianovski
2011-02-02, 21:27
Bra grej! Hoppas det blir verklighet snart :)
Trots Allans m.fl. tankar tror jag det kommer leda till färre spekulationer istället för fler. Jag kommer ju trots allt få vara kvar på gymmet efter varje gång jag testat negativt :thumbup:

von huff
2011-02-02, 21:27
Säg samma sak när du mer eller mindre blivit systematiskt kollad ett gäng gånger och deras nedlåtande sätt varenda gång...

Eller efter ett träningspass när du druckit mycket och testerna blir ogiltiga pga förlåga kreateninvärden och du måste göra om det...
Eller när du just varit på muggen och får sitt och vänta tills du kan skaka fram en tillräckligt stor skvätt.

Sen finns det många med psykologiska spärrar som har jävligt svårt att lämna tester. Vet folk som fått sitta i timmar innan dom klarat att lämna, helt vanliga personer som inte har nåt att dölja.

Man blir ju inte direkt testad varje dag så kanske man kan lida en gång då tycker jag.

Herr Oberst
2011-02-02, 23:10
I verkligheten känns det här ändå inte som ett stort problem. När dom varit på "mitt" gym och tagit kiss så har ändå samtliga preppare fått tips om det och därmed hållit sig hemma. Hymlar inte om att jag själv varit med och bidragit med tips heller.

the_PL_man
2011-02-02, 23:29
Tvångsanslut alla gym till RF så är problemet löst Allan . :)

(med tanke på "Det är en satans skillnad på att träna i en RF-ansluten klubb och att bara motionsträna på ett gym. ")

/the_PL_man

Allan
2011-02-02, 23:43
Man blir utpekad som en potentiell fuskare. Hur tror ni det känns? Det är skillnad på ett ställe med lyftare, där de lyfta vikterna kan vara vägledande. Men att bli misstänkt som fuskare bara för att man ser ut på ett speciellt sätt????

Herr Oberst
2011-02-02, 23:48
Man blir utpekad som en potentiell fuskare. Hur tror ni det känns? Det är skillnad på ett ställe med lyftare, där de lyfta vikterna kan vara vägledande. Men att bli misstänkt som fuskare bara för att man ser ut på ett speciellt sätt????

Låter krengkande
Nu vet jag inte om du är tävlingsaktiv, men om inte. Vad är det du fuskar i?
Ett test är bara ett test. Pissar du negativt klassas du som ren. Om eventuellt skvaller (något jag aldrig hört/sett något av) om ditt test får dig att må dåligt så är det nog inte skvallret i sig som är problemet utan din egen självkänsla.

Aimbert
2011-02-02, 23:56
Man blir utpekad som en potentiell fuskare. Hur tror ni det känns? Det är skillnad på ett ställe med lyftare, där de lyfta vikterna kan vara vägledande. Men att bli misstänkt som fuskare bara för att man ser ut på ett speciellt sätt????

Om man blir stannad av polisen i en rutinkontroll blir man på samma sätt utpekad som potentiell alkoholpåverad och körkortslös förare. Man måste kunna kontrollera om folk bryter mot lagen, annars är den ju helt verkningslös.

High1ander
2011-02-03, 02:44
När gymmen doptestar nu, vilka kriterier används för att bestämma vem som ska testas? Slump? Tisseltasslande om vem som har störst kropp? Den som verkar träna mest? etc?

Hur blir det sen med nya lagen, ska alla testas?

Jag gillar inte lagen så mycket, men skulle verkligen ogilla den om det bara blir "vältränade" som ska pissa. För det enda man kommer få då är just någon "vältränad" som åker dit, men inte Magda 55 år som preppar, eller Runar 65 år som preppar, vilket bara kommer bre på bilden att prepp = vältränad....

Proxxed
2011-02-03, 02:55
Fick faktiskt igår ett mail utav mitt gym (Sportlife) att dom ska göra stickkontroller inom en oviss framtid. Antar att detta innebär att folk ska bli testade men det framgick aldrig vilka eller när så man får väl se!

Rätt lustigt dock att man mailar ut det till alla medlemmar, tämligen lätt för en person som preppar att hålla sig hemma då (y)

- Proxxed

08-dude
2011-02-03, 06:55
Om man blir stannad av polisen i en rutinkontroll blir man på samma sätt utpekad som potentiell alkoholpåverad och körkortslös förare. Man måste kunna kontrollera om folk bryter mot lagen, annars är den ju helt verkningslös.

Jag som tränar ren tycker förstås det är bra med fler tester, jag skulle bara bli nöjd om jag skulle bli testad då jag ren tydligen har uppnått en fysik som vissa tror att det absolut krävs steroider för.

Om jag istället vore en steroidmissbrukare så skulle anse att förslaget att testa fler människor vore skitdåligt. Jag skulle då förstås säkert vilja fortsätta att förstöra min kropp med steroider, förhoppningsvis så blir jag aldrig så korkad.

bertbert
2011-02-03, 06:57
Till SL-mobben. Tränar man på ett RF-anslutet ställe finns dopingtesterna med i bilden, vilket säger en del om ert umgänge.


Jaha, jag tillhör en mobb, och att jag tränar på ett RF-anslutet gym säger tydligen en del om mitt umgänge. Allan, du beter dig själv som skvallerkärringarna.

Jag har papper på att jag förbinder mig att betala dryga böter till klubben ifall jag pinkar positivt. Det förekommer oanonnserade tester i lokalen så jag skulle kunna bli testad. Det går hem hos vanligt folk. De fattar att jag inte preppar och att klubben där jag håller till verkligen tar avstånd från doping. Alla jag pratat med. Föräldrar, kompisar, grannar. Man ser det på dem att deras fördomar kommer på skam. "Grottan" har trots allt haft ett dåligt rykte länge i den här stan. Men det sjunker faktiskt in. Så du har fel.

+1

Folk förstår sådant, om de inte är totalt korkade. Om de inte gör det tycker jag det säger en del om umgänget.

Nej, det har jag inte. Du har tydligen fått högre status. Nå, min kompis som testades på en kommunal anläggning nyligen har då inte fått det. Hans ungar har fått höra att deras farsa dopar sig, eftersom han blev uttagen för test. Ska hans barn behöva ta med sig ett papper med testresultatet på, för att visa när deras pappa anklagas?


Okej, men vad bra. Så eftersom folk beter sig som korkade idioter så ska vi inte testa. Så om jag blir anklagad för att vara rattfyllerist bara för att jag blivit stoppad och fått blåsa så ska polisen inte göra nykterhetskontroller heller.

För det är ju så synd om de som blir oskydligt anklagade!!!! *screwy*

Det är en satans skillnad på att träna i en RF-ansluten klubb och att bara motionsträna på ett gym.

Nej, det är det inte. En överväldigande majoritet av Lunds TKs medlemmar är - just det - motionärer. Gerdahallen, Lunds överlägset största gym, är också RF anslutna. Där finns <10 tävlande på flera tusen medlemmar. Långt över 99% är motionärer. Så det argumentet håller inte.

Nitrometan
2011-02-03, 08:07
I verkligheten känns det här ändå inte som ett stort problem. När dom varit på "mitt" gym och tagit kiss så har ändå samtliga preppare fått tips om det och därmed hållit sig hemma. Hymlar inte om att jag själv varit med och bidragit med tips heller.

När de kommer till oss är det alltid oannonserat. De kommer in och hälsar och väljer ut några stycken som de vill testa.

Nitrometan
2011-02-03, 08:12
Till SL-mobben. Tränar man på ett RF-anslutet ställe finns dopingtesterna med i bilden, vilket säger en del om ert umgänge.
Ja, vi väljer att träna i sällskap som tar avstånd från doping och väljer att aktivt testa och motarbeta dopingen.

De andra befinner sig där SL var för 20 år sen.

Väljer man att träna på ett ställe som inte vill testa sina medlemmar och inte talar om doping som ett problem så kanske det säger en del om ens umgänge och de val man gör i livet.
Jag tror inte det minsta på att ökade kontroller skulle minska bruket: vi har avsevärt hårdare policy och fler tester i samhället idag än för tio år sen, och är det nån som tycker att missbruket minskat?
Sambandet kanske är det omvända? Antalet tester har ökat för att missbruket har ökat?

bertbert
2011-02-03, 08:35
väljer man att träna på ett ställe som inte vill testa sina medlemmar och inte talar om doping som ett problem så kanske det säger en del om ens umgänge och de val man gör i livet.


+1

thunder
2011-02-03, 08:42
Jag som tränar ren tycker förstås det är bra med fler tester, jag skulle bara bli nöjd om jag skulle bli testad då jag ren tydligen har uppnått en fysik som vissa tror att det absolut krävs steroider för.

Om jag istället vore en steroidmissbrukare så skulle anse att förslaget att testa fler människor vore skitdåligt. Jag skulle då förstås säkert vilja fortsätta att förstöra min kropp med steroider, förhoppningsvis så blir jag aldrig så korkad.

Det är skillnad på bruk och missbruk. Och det är många intelligenta personer som brukar, så det handlar inte om korkad eller inte korkad.

Jag är själv ren men tycker fortfarande att det är en idiotisk lag, och skulle mitt gym börja trakassera folk helt random så byter jag gym. Ska det testas så får polisen göra det. Men det bästa vore att ändra lagarna. I Norge är AAS lagligt med anledning "det har vært i forsøkt å kriminalisere bruken av slike middler i norge, men det ble ikke presentert sterke nok skadevirkninger eller direkte linker til aggressiv adferd til at et forbud kunne forsvares."

Men Sverige ska vara bäst på allt förstås...

tp_88
2011-02-03, 08:56
I Norge är AAS lagligt med anledning "det har vært i forsøkt å kriminalisere bruken av slike middler i norge, men det ble ikke presentert sterke nok skadevirkninger eller direkte linker til aggressiv adferd til at et forbud kunne forsvares."

Men Sverige ska vara bäst på allt förstås...
Norrmännen har uppenbarligen inte lyssnat till den eminente (enligt flera i tråden åtminstone) dopingexperten Tommy Moberg, som säger att det är normalt för dopade individer att begå mord. Detta kommer man säkert lära sig i Norge, tids nog.

z_bumbi
2011-02-03, 09:38
Sporterna har väll sina egna tester inte ska gymmen behöva stå för det?

Nej och det är det väl inte heller någon som säger? Det som sägs i förslaget är att gymmen ska få möjlighet att testa sina medlemmar. Gissningsvis kommer det att funka som beställda test via RF dvs att gymmet beställer x antal test per år och sen dyker det upp någon som testar så många gånger. De gym som vill testa får alltså lättare att göra det.

förresten de som sysslar med styrkelyft seriöst tränar inte de på ATLET KLUBBAR?, där brukar inte Berit 38 osv..hänga precis.

Det är inget krav att en aktiv tränar på en atletklubb och jag vet en bunt som tränar på helt andra gym men på de atletklubbar jag har tränat på så har det i samtliga fall utom ett funnits en mängd med motionärer i olika åldrar.

Man blir utpekad som en potentiell fuskare. Hur tror ni det känns? Det är skillnad på ett ställe med lyftare, där de lyfta vikterna kan vara vägledande. Men att bli misstänkt som fuskare bara för att man ser ut på ett speciellt sätt????

Inte så kul och jag hade mycket hellre blivit utplockad för ett test än att de ansvariga frågade mina kompisar om jag tryckte. Om gymmet skapar problemet att folk känner sig utpekade eller inte beror ju på hur de hanterar frågan samt också hur vanligt det är med tester.

Eddie Vedder
2011-02-03, 09:43
Om gymmet skapar problemet att folk känner sig utpekade eller inte beror ju på hur de hanterar frågan samt också hur vanligt det är med tester.

det fetstilta är en mycket bra poäng. Det blir så småningom en normalitet i det om testningen bara blir omfattande nog. En fråga om resurser förstås. Risken att få en stämpel på sig som kriminell fuskare (samt aggressiv, våldsam, mentalt störd etc. som folk per automatik förknippar dopingen med) blir mindre ju fler som testas.

Då vet ju alla runt omkring att "Jaha idag var det dags för stickprov på några till". Precis som med tullverksamheten som tidigare nämnts, jag tänker inte "Knarklangare!!!" när tullpersonalen tar in random småbarnspappa för att kolla väskan.

Nitrometan
2011-02-03, 09:50
Precis som med tullverksamheten som tidigare nämnts, jag tänker inte "Knarklangare!!!" när tullpersonalen tar in random småbarnspappa för att kolla väskan.

Eller som säkerhetskontrollerna på flyget. Det är inte bara beväpnade självmords-bomb-terrorister som blir stoppade och undersökta i dem.

Bra jämförelse Eddie.

von huff
2011-02-03, 09:52
Ja, vi väljer att träna i sällskap som tar avstånd från doping och väljer att aktivt testa och motarbeta dopingen.

De andra befinner sig där SL var för 20 år sen.

Väljer man att träna på ett ställe som inte vill testa sina medlemmar och inte talar om doping som ett problem så kanske det säger en del om ens umgänge och de val man gör i livet.

Sambandet kanske är det omvända? Antalet tester har ökat för att missbruket har ökat?

vad har det med mina val att göra om folk på mitt gym dopar sig?Jag fattar att styrkelyftare inte vill blanda sig med sänt folk men vanliga hobbygymmare bryr sig knappt.

Eddie Vedder
2011-02-03, 09:58
Eller som säkerhetskontrollerna på flyget. Det är inte bara beväpnade självmords-bomb-terrorister som blir stoppade och undersökta i dem.

Bra jämförelse Eddie.

Precis. Och om vi vänder på det, skulle det vara så att det är allmänt känt att enbart stark misstanke för knarksmuggling eller terrorism föreligger i de fallen så skulle jag naturligtvis misstänka dom även jag.

När alla vet att det är rutinförfaranden som inte bygger på sannolika misstankar är det heller ingen risk att man utpekas tror jag.